Menjaga dan Menyusu Bayi Pramatang

Saya ingin berkongsi kisah benar sahabat saya. Dia telah melahirkan anak pramatang (premature) pada 31 minggu kehamilan. YA!!! Reaksi pertama saya, 31 minggu???? Awalnyaaaa baby keluar. Macam-macam fikir macam mana baby akan survive lepas keluar dari perut ibu.

Sebelum itu, anda boleh tonton video di bawah mengenai seorang ibu yang melahirkan bayi pramatang yang mendorong beliau lebih kuat dan hebat!

Menyusu Anak Pramatang Memang Mencabar, Apa Yg Perlu BUAT? from iReach HD on Vimeo.

Kisah sahabat saya ini memang satu kisah yang menakjubkan! Saya tak pernah dengar lagi kisah bayi pramatang pada usia 31 minggu. Selalu dengar yang 34 , 35 minggu.

day1

 

Menjaga dan Menyusu Bayi Pramatang

Kisahnya bermula……..

Sahabat saya merupakan seorang doktor di salah sebuah hospital kerajaan di Kedah. Dia dan suami PJJ (perkahwinan jarak jauh). Empat hari sekali suaminya akan pulang ke rumah. Sehari sebelum beranak, sahabat saya mengalami pendarahan. Dia drive sendiri ke hospital memandangkan dia tidak rasa sakit. Perkara yang paling ditakuti adalah jika kandungannya mengalami abruptio placenta iaitu placenta terlepas dari uterus. Ini boleh menyebabkan kematian kepada bayi yang dikandung.

Semasa di wad keesokan harinya, sahabat saya mengalami pecah ketuban. Kemudian, sahabat saya terpaksa menjalani pembedahan caesarean. Alhamdulillah bayi selamat dilahirkan dengan berat 1.58kg. Bayi ini lahir dengan sempurna (good apgar score). Jadi, bayi tidak perlu masuk tiub di trakea (kerongkong). Ada sesetengah keadaan di mana bayi pramatang akan dimasukkan tiub melalui trakea mereka.

Masalah yang dihadapi dalam menjaga dan menyusukan bayi pramatang:

 

1) Bayi tak cukup berat

Bayi sahabat saya lahir dengan berat hanya 1.58kg. Untuk didukung pun alahaiii keciknya. Seriau rasa nak dukung kan? Memang comel cinonet je bayi terutama yang lahir premature ni. Bayi pramatang selalunya diletakkan di dalam incubator kerana suhu didalam incubator menyamai susu dalam kandungan ibu. Ini dapat membantu memastikan berat badan bayi tidak berkurang.

 

2) Feeding intolerance

Feeding intolerance bahasa mudahnya adalah keadaaan di mana bayi pramatang ni menerima makanan yang diberi untuk dia. Bagaimana dia nak terima makanan tersebut tanpa sebarang komplikasi seperti masalah pernafasan, jangkitan dan lain-lain. Makanan di sini merujuk kepada susu ibu. Di sini ada satu artikel yang lengkap mengenai feeding intolerance untuk bayi pramatang. —> klik di sini

 

3) Bayi tinggal berasingan dengan ibu

Sahabat saya berpantang di rumah manakala bayinya berada di hospital. Bayi pula perlu dimasukkan ke dalam incubator. Ini memang satu cabaran yang besar bagi seorang ibu.

 

4) Bayi sering muntah selepas menyusu

Bayi senang jeluak selepas menyusu terutamanya bagi bayi pramatang. Ini kerana injap di bahagian atas perut bayi belum matang sepenuhnya dan lemah. Untuk bacaan yang lebih mengenai bayi kerap muntah selepas menyusu, anda boleh klik di sini —> klik di sini

 

5) Mudah mendapat jangkitan

Bayi pramatang lebih mudah mendapat jangkitan seperti jangkitan paru-paru. Hal ini kerana badan mereka yang masih lemah untuk melawan penyakit.

nicu

 

Tips menghadapi cabaran menjaga dan menyusukan bayi pramatang :

 

1) Susu ibu untuk tambah berat bayi!!

Ya. Inilah makanan terbaik untuk bayi. Sahabat saya mengepam susu hari-hari untuk dihantar kepada anaknya di hospital. Setiap hari, sahabat saya menghantar 10 bekas dadih susu ibu kepada anaknya. Setiap 3 jam, anaknya diberi susu melalui syringe. Berat badan anaknya semakin hari semakin bertambah.

 

2) Beri masa untuk bayi

Beri masa untuk bayi terima susu kita. Jangan dipaksa-paksa. Seperti sahabat saya ini, hari kelima baru anaknya dapat menerima susu ibu. Dan susu diberikan melalui syringe. Sedikit demi sedikit. Alhamdulillah membesar dengan sihat.

 

3) Skin-to-skin

Memang agak sukar untuk room-in dengan bayi pada awal kelahiran kerana bayi di ward lain. Ibu pula berpantang di rumah. Skin-to-skin dapat mengeratkan lagi bonding antara ibu dan anak. Bayi akan rasa secure dengan warmth yang dia dapat bila diletakkan di atas dada ibu. Berat bayi pun boleh bertambah dengan cepat! Sahabat saya dapat room-in dengan bayinya selepas bayinya berada di NICU selama 33 hari. Setelah room-in bersama, sahabat saya dapat menyusu bayinya dan selepas itu metakkan bayinya di atas dada. Berat badan bayinya naik dengan cepat! Seminggu sahaja beratnya naik sama seperti 5 minggu kenaikan berat semasa tinggal berasingan di wad. Hebat bukan kuasa bonding ibu dan anak ini??

 

4) Sendawakan bayi selepas menyusu

Sendawakan bayi selepas menyusu dapat membantu bayi dari muntah selepas menyusu. Boleh baca teknik sendawakan bayi di sini. Selepas menyusu, jangan terus letakkan bayi di atas tilam. Tidurkan bayi pada posisi mengiring. Sendal bantal di belakang badan bayi. Jika bayi muntah, bayi tak tertelan semula muntahnya.

 

5) Sabar dan positif menyusukan bayi

Ibu mesti terus sabar dan positif dalam menjaga bayi pramatang. Datkan ilmu penyusuan yang lengkap. Baru kita tak stress. Bayi pramatang khasnya sangat memerlukan susu ibu kerana susu ibu lebih mudah dihadam, mengandungi antibodi dan zat-zat yang penting untuk tumbesaran bayi pramatang. Keperluan zat bagi bayi pramatang adalah berbeza dari bayi biasa. Jadi, susu ibulah yang mengandungi semua zat tersebut. Bila bayi dapat susu, membesar dengan sihat, ibu pun seronok. Kan??? :))))

bonding

 

Ikhtiar dalam menjaga dan menyusu bayi pramatang

1) Belajar ilmu penyusuan sebaik-baiknya.

Jika ada masalah dalam penyusuan, kita boleh dapatkan khidmat dari mereka yang pakar dalam bidang ini. Malah, di hospital juga terdapat sukarelawan yang boleh membantu dalam bidang penyusuan ini. Terpulang kepada kita. Nak atau taknak sahaja.

2) Nutrisi ibu

Sahabat saya mengambil Set Menyusu Shaklee untuk membantu beliau menjayakan penyusuan susu ibu. Ini penting untuk membekalkan nutrisi yang cukup untuk ibu yang menyusu.

 

Anak sahabat saya kini sudah berusia 11 bulan. Alhamdulilah bayi ini membesar dengan sihat dan ceria. Untuk ibu-ibu yang melahirkan bayi pramatang, anda memang hebat! Kerana anda kuat!

 

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan. Kongsikan entry ini untuk memberi manfaat kepada semua sahabat kita yang lain.

Sihat untuk beramal.

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
ID: 945467
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

Adab Menghadiri Kenduri Kahwin

Adab Hadiri Kenduri Kahwin - Sebelum

Adab Ke Kenduri Kahwin

 

Cuti sekolah dah bermula. Yeay!!
Apa yang berada di fikiran anda bila dengar cuti sekolah?

Bagi saya, dan mungkin bagi kebanyakan rakyat Malaysia juga, cuti sekolah adalah bermaksud musim KENDURI kahwin!

Cikgu sekolah saya dulu pernah kata cuti sekolah adalah musim mengawan. Erkk.

Berapa kenduri yang ada dalam list untuk cuti kali ni? Aturlah dengan bijaksana OK.

Jadi eloklah kita berkongsi adab-adab yang berkaitan dengan kenduri. Namanya Adab Berkenduri.

 

1) Berjumpa Dengan Tuan Rumah/Majlis

Pertama sekali bila tiba di majlis kenduri, seharusnya kita berjumpa dahulu dengan tuan kenduri. Bermesra sekadarnya. Ucapkan tahniah. Jika ramai tetamu beratur belakang kita, cukup kita bermesra dengan tuan rumah seketika sahaja.

Hulurkan hadiah jika kita ada bawa bersama.

Seronok tau masa kahwin dulu dapat hadiah macam-macam! Jadi ringankan tangan bawa hadiah ke kenduri. Besar fadilatnya kita meraikan dan menggembirakan orang lain. :D

 

2) Jangan Membazir

Zaman sekarang kebanyakan kenduri buat buffet. Saya harap sangat adik kakak, pakcik makcik ambil makanan setakat mana perut kita boleh hadam. Jangan tengok 10 macam lauk, semua dia nak bubuh. Nasi bertimbun letak. Lepas tu makan tak habis.

Sepatutnya kita bubuh sikit dulu. Nanti tak cukup, tambah lagi. Tuan kenduri tak cas lebih pun kalau beratur kali kedua. Fikirlah ada orang yang makan tak semewah kita. Kita ni selalu membazir. Yelah kan makan FREE. Makan FREE bukan bermakna boleh dibazirkan.

 

3) Makan Sampai Licin

Satu lagi, cuba belajar makan sampai licin pinggan. Tak payah nak memilih sangat. Buah pelaga nak pilih-dan-sisih takpa lah. Tapi bukan sepinggan nasi ada 20 bji pun buah pelaga yang termasuk. Kan?? Yang tak makan sayur tu berderet tepi pinggan dia atur. Lain kali jangan ambil sayur kalau tak makan. Lepas tu, nasi yang ada 10 butir lagi tu tepi-tepi pinggan, kutip lah makan. Tulang ayam dimaafkanlah kalau tak makan pun. Hehe.

Kenapa kena licinkan pinggan? Sebab membazir itu amalan syaitan. Nabi Muhammad dah ajar kita cara makan. Bagaimana? Nabi makan sampai licin, dan makanan yang terjatuh Nabi kutip dan makan. Ini antara adab yang saya sentiasa terapkan dalam keluarga. Alhamdulillah anak saya pun dah pandai kutip nasi yang terjatuh tepi pinggan. Asalkan yakin tiada kotoran, kutip dan masukkan dalam mulut.

.

Adab Hadiri Kenduri Kahwin - Selepas

 

4) Bantu Ringankan Kerja Petugas

Bila dah habis makan, rajin-rajinlah susun dan tindankan pinggan yang telah diguna. Ini dapat membantu melancarkan majlis. Lajulah sikit petugas dapat kemaskan meja kan.

Kita ringankan kerja orang lain, insyaAllah Allah ringankan kerja kita.

 

5) Jangan Merokok

Saya pantang sangat orang merokok di tempat yang ramai orang ni. Habis makan, mulalah ketagih candu, berasap pui pui… Fahamlah sikit orang lain baru nak makan nasi hujan panas. Bukan nak makan asap rokok.

Ramai yang ke kenduri bawa baby, anak kecil, malah warga emas. Hormati orang lain yang inginkan udara nyaman dan bersih.

Jika nak buat sangat aktiviti haram tu, pergilah buat jauh-jauh.

Takkan mati kut sejam pi kenduri tak isap rokok.. Balik rumah nanti isaplah. (Ke kena berleter kalau isap kat rumah? ;) Kekeke..)

 

6) Makan Tanpa Berlengah

Waktu kemuncak kenduri, biasanya orang berpusu-pusu. Dan kadang-kadang ramai yang tiada tempat duduk.

Jadi bila makan, perhatikan sekeliling, adakah ramai yang tercari-cari tempat duduk. Jika jawapannya YA, habiskan makanan dengan cepat. Tak perlu bersembang lama-lama. Atau teruskan bersembang di tepi-tepian untuk berikan kerusi-meja kepada tetamu yang baru sampai.

 

7) Doa Buat Pengantin

Carilah masa yang sesuai untuk bertemu dengan mempelai. Selain beramah mesra seperti biasa, doakanlah mereka sepertimana Nabi telah ajarkan kepada kita.

Adab Hadiri Kenduri Kahwin Doa Pengantin

“Semoga Allah berkati kamu, dan semoga Allah limpahkan keberkatan ke atas kamu, dan semoga Allah himpunkan kalian berdua dalam kebaikan.”

.

.

Ok, kalau dah buat semua perkara di atas, boleh beredar untuk ke kenduri seterusnya. Hehe.

Jika ada adab-adab yang kami tertinggal, sudilah tambahkan di ruangan komen di bawah.

.

Selamat berkenduri!

.

.

Boleh ubati sakit saraf?

Sakit Saraf ummukhadijah

Boleh ubati sakit saraf?

Kadang-kadang kita tak sedar yang kita menghidapi penyakit yang berbahaya kerana kita tidak pernah membuat pemeriksaan kesihatan. Betul?

Ada yang takut nak buat pemeriksaan kesihatan. Katanya takut nanti tahu penyakit yang dihidapi. Ya Allah… bagus lah kan kalau macam tu. Bila kita tahu penyakit apa yang kita hidapi, kita dapat mencari ubatnya.

Kadang-kadang kita lenguh dan kebas-kebas kaki dan tangan, sakit belakang, tak boleh tidur malam dan sakit pinggang. Kita rasa ini mungkin simptom biasa. Usia semakin meningkat sebab tu jadi macam ni. Atau sebab kerja terlalu kuat.

Tahukah anda, simptom-simptom yang disebutkan di atas adalah simptom-simptom sakit saraf????!!!! OK. Jangan gelabah. Apa yang perlu anda buat sekarang adalah dengan melakukan pemeriksaan kesihatan dengan segera. Jangan dilengah-lengahkan.

 

Boleh ubati sakit saraf?

Simptom-simptom sakit saraf :

1) Rasa terbakar pada bahagian kaki

2) Rasa seperti terkena kejutan elektrik secara tiba-tiba pada bahagian tangan apabila terlanggar objek keras

3) Rasa sakit seperti dicucuk jarum pada bahagian pinggang

4) Kaki berasa kebas seperti digigit semut

5) Kaki terasa sakit kesan daripada kebas dan sejuk

 

Sakit belakang amat berkait rapat dengan sakit saraf. Jangan pandang enteng jika anda sering mengalami sakit belakang.

Punca sakit belakang :

1) Mengangkat beban yang berat dalam posisi yang tidak betul

2) Terjatuh dalam keadaan yang tidak stabil dan berlakunya pergerakan atau pergeseran secara tiba-tiba

3) Berdiri dan duduk dalam postur yang salah

 

Tindakan seterusnya?

Segera berjumpa doktor. Buat pemeriksaan kesihatan. Jika anda disahkan menghidapi sakit saraf, berjumpalah dengan doktor pakar untuk pemeriksaan yang lebih terperinci. Dapatkan rawatan dengan segera sebelum ianya lebih memudaratkan kesihatan anda.

 

Jalan Penyelesaian ?

Selepas berjumpa doktor, dan telah disahkan menghidap sakit saraf. Anda akan diberikan ubat. Anda perlu makan ubat sakit saraf dalam tempoh tertentu dalam pemantauan doktor. Anda juga boleh mengambil suplemen tertentu yang dapat membantu meningkatkan kesihatan anda seperti pengambilan Vivix. Saya mempunyai kenalan yang ibunya menhidap sakit saraf. Ibunya perlu mengambil ubat-ubatan yang banyak setiap hari. Sampai kadang-kadang tak larat nak telan banyak sangat ubat. Kenalan saya membeli sebotol Vivix kepada ibunya yang menghidap sakit saraf. Setelah mengambil Vivix secara konsisten selama sebulan, ibunya berkata dia berasa semakin sihat. Sakit-sakit dan lenguh-lenguh sudah berkurang. Kesihatannya semakin pulih. Ibunya sudah boleh tidur malam dengan nyenyak. Alhamdulillah… Sekarang ibunya merupakan pengamal tegar Vivix.

 

 

Seronok saya dengar ibunya semakin sihat. Dan saya juga berbangga dengan kenalan saya yang sanggup memberikan Vivix yang harganya agak mahal demi ibunya yang tercinta. Kalau nak dibandingkan susah payah ibu menjaga dan mendidik kita, apalah sangat kita membelanjakan sedikit wang setiap bulan untuk kesihatan ibu kita.

 

Kita bila lagi nak belikan Vivix untuk ibu kita? Nak tunggu bila? Selagi hayat dikandung badan, jom kita berbakti kepada ibu kita. Hadiahkan Vivix setiap bulan. OK? ;)

 

vivix ubati sakit sarafVivix 150ml berharga RM475.

 

SMS/Whatsapp kami untuk sebarang tempahan atau pertanyaan. Kami akan berikan jadual pemakanan suplemen dan konsultasi PERCUMA untuk anda!

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
ID: 945467
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

Jom Belajar Baca Al-Quran

Berita Gembira

 

Alhamdulillah..minggu lepas kami dikhabarkan dengan berita yang menggembirakan.

Satu petang, kami pulang ke rumah dan ternampak dua pucuk surat terkeluar sedikit di peti surat.

Saya dekati, ternyata ada cop dari Jabatan Mufti Negeri Kedah.

“Wah! Ini berita baik!”, bisik hati saya.

 


 

 

Kira-kira sebulan lepas, kami hadiri ujian lisan tauliah mengajar tajwid di Sg. Petani.

Kami hadir berempat di IPSAH – Institut Pendidikan Guru Kampus Sultan Abdul Halim.

 

Jom Belajar Baca Al-Quran Kulim Square Kedah

 

Alhamdulillah, saya dan isteri dapat menjawab soalan ujian dengan baik. Sekejap sahaja masuk bilik, one-to-one dengan ustaz. Mula-mula giliran isteri. Saya bersama Khadijah dan Muhammad tunggu di depan bilik. Lepas tu barulah giliran saya, di tingkat atas.

 


 

 

Kelas Pengajian Al-Quran di Kulim Square

 

Dengan mendapat tauliah mengajar tajwid ini, kami berazam untuk menyampaikan ilmu dengan lebih meluas lagi.

Saya telah pun mengajar tajwid di rumah dan juga di Surau Al-Islah, Kulim Square.

Jika ada yang berminat, boleh hadir ke Kelas Tahsin Al-Quran di Surau Kulim Square, setiap Jumaat malam Sabtu, selepas Maghrib.

Tetapi dengan masa yang begitu singkat, saya hanya boleh sampaikan sedikit sahaja di surau tersebut. Kepada yang ingin mendalami lebih lagi tentang ilmu tajwid dan pembacaan Al-Quran dengan baik, dialukan untuk hadir ke kelas Al-Quran di rumah kami, yang diadakan setiap Rabu dan Jumaat, 9 – 10.30 malam.

 

Jom Belajar Baca Al-Quran Kulim Square Kedah

Kelas untuk Mereka yang Serius

 

Saya merupakan bekas pelajar maahad tahfiz yang saya kira agak strict.

(Bacaan lanjut pengalaman belajar saya di Maahad Tahfiz)
 

Jadi, sebagaimana saya diajar oleh guru, begitulah juga cara saya ajarkan kepada anak murid saya. Saya akan latih sampai dapat baca dengan baik dan lancar.

Apalah guna jika habis belajar Al-Quran sampai khatam, tapi bila suruh baca mana-mana ayat Al-Quran, tergagap-gagap. Itu maknanya tak belajar, tapi cuma baca sekali lalu supaya boleh cerita kepada orang lain ‘saya dah khatam Al-Quran’.

 

Baiklah, cukup sampai di sini. Saya mengalu-alukan kehadiran sesiapa sahaja yang serius ingin belajar Al-Quran. Hubungi saya untuk maklumat lanjut.

 

-Saif Khalid-

Badan Sihat Dengan Amalan Puasa

Di dalam Al-Quran, Allah ada menyebut tentang puasa pada ayat 183-184 Surah Al-Baqarah.

“Wahai orang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa (Ramadan) sebagaimana diwajibkan ke atas orang yang terdahulu daripada kamu, semoga kamu bertaqwa. (Puasa yang diwajibkan itu) beberapa hari tertentu. Sesiapa antara kamu sakit atau musafir (haruslah berbuka) dan wajib digantikannya pada hari-hari yang lain. Orang yang tidak berdaya berpuasa, wajib membayar fidyah, iaitu memberi makan kepada orang miskin. Sesiapa yang bersukarela melakukan kebajikan (membayar fidyah lebih baik daripada yang ditentukan) maka itu lebih baik baginya, dan jika kamu berpuasa adalah lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui.”

 

Badan Sihat Dengan Amalan Puasa

 

Kajian demi kajian telah membuktikan bahawa terdapat banyak manfaat dari ibadah puasa.

Puasa adalah antara keperluan tubuh badan sepertimana kita semua memerlukan makan, tidur, bernafas, bergerak dan lain-lain.

Jika kita tidak makan dan tidur untuk tempoh masa yang lama, tubuh badan kita akan sakit. Begitulah juga dengan puasa. Jika kita lama tidak berpuasa, akan ada perkara tidak baik berlaku pada badan kita.

 

Sebuah hadis diriwayatkan oleh Imam Nasa’i, Abu Umamah berkata, “Wahai Rasulullah, perintahkanlah aku satu amalan yang Allah akan berikan manfaatNya kepadaku dengan sebab amalan itu.” Maka Rasulullah bersabda, “Berpuasalah, kerana tidak ada satu pun amalan yang sama dengan puasa.”

 

Kelebihan Berpuasa

 

1. Musuh Tumor

Puasa membuang sel rosak dan sel lemah dari badan. Kesan dari lapar yang dirasai oleh orang yang berpuasa, organ dalaman kita akan menghancurkan atau memakan sel yang rosak tadi supaya rasa lapar itu dapat ditutup. Masa itulah sel digantikan dengan yang baru. Paling penting, puasa dapat mencegah tumor dari awal pembentukannya!

2. Kawal Tahap Gula Dalam Darah

Dengan merehatkan pankreas, puasa sangat bagus dalam menurunkan gula dalam darah.

Apabila makanan kita tinggi gula, pankreas akan menghadapi tekanan dan menjadi lemah sehingga ia tidak mampu melaksanakan fungsinya dengan baik. Keadaan begini yang berterusan akan mengakibatkan seseorang menghidap diabetes.

Badan Sihat Dengan Amalan Puasa Tahap Gula Darah

 

3. Puasa Doktor Paling MURAH

Saya kira ramai yang menjadi semakin sihat selepas sebulan berpuasa di bulan Ramadan. (Komen di bawah jika anda merasakannya)

Jika tidak, perhatikan bagaimana kita berbuka puasa. Rasulullah telah mengajar kita berbuka puasa dengan memakan beberapa biji kurma, dan air kosong. Glukos yang terdapat dalam tamar itu akan menjadikan kita kenyang. Gulanya mudah diserap dan dihantar ke dalam darah.

Sebaliknya, jika kita terus makan daging, sayuran mahupun nasi, perut kita perlukan lebih masa untuk mencerna makanan tersebut. Membuatkan kita rasa letih dan lapar di malam hari.

4. Ubati Sakit Kulit

Puasa membuatkan kandungan air dalam badan (darah) berkurang. Maka kulit kita juga akan kurang airnya. Ini membuatkan kulit kita lebih kuat melawan mikrob, mengurangkan alahan pada kulit, dan mengehadkan masalah kulit berlemak.

5. Sakit Sendi Tulang

Seorang muallaf di New York, asalnya tidak boleh berjalan kerana mengalami sakit sendi tulang yang kronik. Beliau berpuasa dan berbuka dengan hanya sayur-sayuran, buah-buahan dan tamar.

Setalah mengamalkan buat beberapa ketika, beliau dapat berjalan dengan cepat. Rasa sakit sendi itu hilang entah ke mana.

Sungguh hebat bukan aturan Allah?

Puasa bukanlah semata-mata untuk menilai tahap ketaatan kita kepada Allah. Tetapi puasa akan servis badan kita supaya tahap kesihatan badan kita dapat dioptimumkan.

 

Ayuh berpuasa! Kita boleh amalkan berpuasa pada setiap hari Isnin & Khamis, atau juga pada 13, 14 & 15 haribulan qamariah setiap bulan. InsyaAllah Allah akan tunjuk jalan supaya badan kita jadi lebih sihat. ^^

 

Jangan tinggal sahur ya. Besar fadilatnya. Kalau tak dan sangat, makan 2-3 biji tamar, dan bancuh saja 3 scoop ESP!

 

-Saif Khalid-

1 2 3 25