Author Archives: Saif Khalid

Bagaimana Mendidik Anak Mengucap Terima Kasih

Bagaimana Mendidik Anak Mengucap Terima Kasih

 

1. Adakah anak anda selalu mengucapkan Terima Kasih bila menerima sesuatu?

2. Adakah anda selalu mengucapkan Terima Kasih bila menerima sesuatu?

Kalau jawapan untuk soalan nombor dua di atas adalah ‘YA’, besar kemungkinan soalan nombor satu juga adalah ‘YA’. Ataupun tak lama lagi jawapannya akan menjadi ‘YA’.

 

Suka saya kongsikan kisah benar yang berlaku sekitar lima belas (15) tahun lalu.

Ketika itu saya berada di tingkatan satu.

Seorang senior tingkatan dua, Ahmad Zaki selalu mendampingiku.

Orangnya baik, lemah lembut, sopan santun.

Satu perkara yang sangat saya kagum dengannya ialah beliau sentiasa mengucapkan “Terima Kasih” kepada sesiapa yang menolongnya. Termasuk diri saya sendiri.

Sekecil mana pun pertolongan, pasti dia akan menyebut “Terima Kasih”.

Saya mengambilkan untuknya sebuah buku, diucapkan “Terima Kasih”.

Saya hanya mengambilkannya sebatang pensil yang berada di belakang saya, pun diucapkannya “Terima Kasih”.

Tolong belikan air untuknya? Sudah pasti “Terima Kasih” tahap yang lebih tinggi akan kuterima.

 

Anda pernah dilayan dan dihargai sebaik itu oleh orang lain?

Siapa yang pernah merasainya pasti berasa amat BAHAGIA!

 

Bagaimana Mendidik Anak Mengucap Terima Kasih

 

Membahagiakan orang lain adalah satu amalan MULIA.

Ia memberi kesan yang mendalam terhadap seseorang.

Jika tidak, mana mungkin saya masih mengingatinya setelah belasan tahun berpisah.

Seorang senior berterima kasih kepada seorang junior. Saya kira amalan itu sangat hebat.

 

Bagaimana Mendidik Anak Mengucap Terima Kasih

 

Kini, saya yakin bahawa sifat syukur itu bermula dari sifat syukur kita kepada Allah.

Jika kita selalu bersyukur kepada nikmat Allah, kita juga akan bersyukur atas khidmat, pertolongan sahabat kita, dan pertolongan ahli keluarga kita seharian.

 

Jadi, Bagaimana Mendidik Anak Mengucap Terima Kasih?

Amalan ini mesti dimulakan oleh ibu dan bapa dahulu.

Anak kita akan ikut apa yang dia lalui, apa yang dia dengari, dan apa yang dilihat.

Apa sahaja yang anak kita lakukan, kita ucapkan terima kasih.

Anak kecil kita tolong ambilkan pinggan ketika waktu makan, kita ucapkan kepadanya “Terima Kasih”.

Dia tolong ambil tuala ketika ingin mandi, kita ucapkan “Terima Kasih”.

Ketika dia menyuap kita makanan, kita ucapkan padanya “Terima Kasih”.

 

Kini, Khadijah yang bakal memasuki umur 2 tahun beberapa hari lagi, sudah biasakan dirinya dengan ucapan “Terima Kasih”.

Setelah dimandikan, dia ucap “Terima kasih ayah”, atau “Terima kasih ibu”.

Ketika kami menyeduk nasi ke dalam pinggannya, diucapkan “Terima kasih ayah”, atau “Terima kasih ibu”.

“Terima Kasih” tak lekang dari bibirnya.

 

^_^

 

Siapakah yang lebih bahagia daripada seseorang yang menerima ucapan terima kasih?

Penghargaan itu satu akhlak terpuji.

 

Bagaimana Mendidik Anak Mengucap Terima Kasih - Prof. Dr. Muhaya

 

Bahagialah seseorang itu apabila dia membahagiakan orang lain.

Selamat mendidik anak!

 

– Saif Khalid –

 

P/S: Kongsi artikel ini jika bermanfaat.

P/P/S: Terima kasih! 😀

Set Kesuburan Lelaki

Set Kesuburan Lelaki

 

Musim cuti sekolah macam sekarang ni selalunya memang banyak jemputan kenduri.

Di Malaysia, cuti sekolah adalah sinonim kepada kenduri kahwin.

 

Ramailah yang mencari set kesuburan, baik lelaki mahupun perempuan.

Yelah, ramai yang berkahwin inginkan cahaya mata, kalau boleh secepat mungkin. hehe..

 

Begi lelaki, seperti perempuan, juga mementingkan kesihatan dan kesuburan. Jika subur, cepatlah boleh dapat anak sebagai penyeri hidup. Dengan izin Allah yang maha Pemberi.

 

Tinggi mana pun ego lelaki, walaupun tak suka orang kata dia ‘tak kuat’, senyap-senyap dia Google juga set kesuburan @ suplemen kelelakian. ehem ehem..

Itu fitrah, usah dipertikaikan. Satu usaha yang bagus.

Nabi pun galakkan kita meramaikan umatnya kan. 🙂

 

Set Kesuburan Lelaki

 

Set Kesuburan Lelaki Shaklee

Terdiri daripada suplemen berikut;

Zinc Complex, Vita-E Complex & CoQ Health™ Plus.

Kenapa digandingkan 3 suplemen ni? Jom pakat baca kelebihan mereka.

 

Zinc Complex 120biji RM33.75

  • Menghasilkan sperma yang sihat
  • Memekatkan air mani

Zinc

 

Vita-E Complex 120biji RM149.00

  • Meningkatkan bilangan sperma
  • Meningkatkan kemampuan seksual
  • Melindungi jantung

Vita-E

 

 

CoQ Health™ Plus 30biji RM124.00

  • Mengoptimum fungsi jantung
  • Jantung sihat sangat membantu pasangan di ranjang

Bacaan lanjut mengenai CoQ Health ™ Plus di sini.

COQHealth Plus2

 

 

Bagi teruna yang akan mendirikan rumah tangga dalam masa terdekat, Set Kesuburan Lelaki Shaklee sedang melambai-lambai. ^_^

 

Nak rasa perbezaan Shaklee?

Ingin menjana pendapatan bersama Shaklee?

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan, khidmat nasihat & konsultasi PERCUMA.

Daftar keahlian Shaklee? Klik Sini.

 

Saif Khalid/Nurbahiah Mohd Isa
013.200.2850/013.356.4876
Shaklee Independent Distributor

 

 

Shaklee Collagen Powder. Kulit Lebih Sihat Awet Muda

Shaklee Collagen Powder. Kulit Lebih Sihat Awet Muda

 

Serbuk Kolagen Shaklee mula diperkenalkan pada tahun 2012.

Lambatnya?

Mungkin agak lambat, tapi kemunculannya di pasaran Malaysia mampu menggugat pengeluar kolagen yang sedia ada.

Kenapa?

Shaklee terkenal dengan produknya yang sentiasa berkesan.

Telah bertapak di Malaysia lebih 20 tahun, ramai yang telah yakin akan keberkesanan produk Shaklee.

Anda pernah makan Shaklee dan tak rasai perbezaannya? Hubungi kami sekarang. Mungkin ada yang tak kena dengan tatacara penggunaannya.

 

Shaklee Collagen Powder. Kulit Lebih Sihat Awet Muda

 

Shaklee Collagen Powder. Kulit Lebih Sihat Awet Muda

 

Setiap hidangan serbuk kolagen Shaklee mengandungi 4,000mg sisik ikan merah. Kolagen dari sisik ikan merah adalah kolagen yang berkualiti tinggi.

Ia juga dicampur dengan tujuh bahan sokongan iaitu;

  • Ekstrak biji benih Camellia Japonica
  • Ekstrak Pfaffia
  • Kolagen ikan
  • Ekstrak kerang
  • Lactobacilus Acidophilus
  • Vitamin-C
  • Vitamin-B

 

Khasiat utama Collagen Powder Shaklee?

  • Menyokong pembentukan kolagen – menegangkan kulit, menganjalkan kulit dan melembutkan kulit
  • Mengecil liang pori, kedutan dan garis-garis halus yang kelihatan
  • Kulit lebih putih dan licin
  • Kuku tumbuh dengan lebih kuat
  • Rambut lebih tebal dan bersinar
  • Menegang dan menganjal payudara
  • Menguatkan tulang
  • Baik untuk mata

Shaklee Collagen Powder. Kulit Lebih Sihat Awet Muda

 

Bagi yang tak biasa dengan kolagen Shaklee, rasanya agak hanyir.

Tapi kalau tak hanyir bukanlah namanya kolagen kan. 🙂

Atau pun kalau tak hanyir, komposisi kolagen dalam produk itu adalah sangat rendah.

Tepuk dada, tanya iman, nak bagi kulit sihat? Tutup hidung, telan. Burp.

Terbukti Berkesan!

[box type=”info”] Serbuk kolagen Shaklee terbukti berkesan memperbaiki tekstur kulit wajah dan menghilangkan kedutan. Kajian mendapati tekstur keseluruhan kulit menjadi lebih baik dengan peningkatan sebanyak 71% dalam masa 8 minggu. [1][/box]

 

Dan yang paling penting, berat molekular Collagen Powder Shaklee adalah sangat rendah. Sekitar 1000Dalton! Lagi rendah, lagi mudah diserap oleh tubuh badan kita.

Tak guna kalau minum yang beribu-ribu mg kolagen tapi Daltonnya tinggi tau.

 

Kenapa anda perlu pilih Collagen Powder Shaklee?

√  Mudah dibawa ke mana sahaja

√  Mudah larut dalam air

√  Ramuannya 100% asli, semulajadi dan selamat. Tiada gula, pengawet, pewarna.

√  Boleh dibancuh dengan minuman kegemaran anda, termasuk jus buah, ESP ataupun Meal Shakes.

 

[1] A Study on Usefulness of Orally Administered Collagen Peptides Derived from Edible Marine Fish Scales on Human Skin and Hair. Yuzo Fujimoto et al. FRAGRANCE JOURNAL, May 2007. 

Nak rasa perbezaan Shaklee?

Ingin menjana pendapatan bersama Shaklee?

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan, khidmat nasihat & konsultasi PERCUMA.

Daftar keahlian Shaklee? Klik Sini.

 

Saif Khalid/Nurbahiah Mohd Isa
013.200.2850/013.356.4876
Shaklee Independent Distributor

 

 

Cara Daftar Ahli Shaklee

Cara Daftar Ahli Shaklee

 

Selamat datang kepada pembaca setia ummukhadijah.com.

Kepada pembaca yang dihormati, di sini kami akan membimbing kalian untuk daftar menjadi ahli Shaklee di bawah kelolaan dan penyeliaan kami.

Harus diingati, pemilihan pengedar untuk proses pendaftaran adalah kritikal. Ia sangat mempengaruhi perjalanan anda dalam dunia Shaklee.

Tak kira sama ada hanya ingin menggunakan untuk diri sendiri atau yang ingin berniaga.

 

Pengedar Shaklee yang bertanggungjawab adalah mereka yang;

  1. Memberi konsultasi cara pemakanan suplemen dan vitamin secara menyeluruh
  2. Follow-up anda dari semasa ke semasa berkenaan pemakanan/penggunaan produk Shaklee
  3. Memberi tunjuk ajar dan bantuan kepada anak didik yang ingin menjadikan Shaklee sebagai mata pencarian

Cara Daftar Ahli Shaklee

 

Untuk menjadi pengedar Shaklee seumur hidup, anda boleh mendaftar dengan hanya RM65. Ya, seumur hidup!

(Tambah RM10 untuk Semenanjung atau RM20 untuk Sabah/Sarawak bagi penghantaran Opportunity Kit)

 

Atau anda juga boleh mendaftar PERCUMA jika anda membuat pembelian sekurang-kurangnya 200UV (~RM660) dalam satu transaksi.

 

Untuk pengiraan UV, boleh rujuk gambar di bawah.

Nota: Harga yang dipaparkan adalah harga retail. Harga ahli sudah pasti lebih murah. 😀

 

Cara Daftar Ahli Shaklee

 

Cara Daftar Ahli Shaklee

 

F.A.Q.

1. Perlukah maintain point?

Anda tak perlu maintain point untuk mengekalkan keahlian Shaklee jika hanya menggunakan secara personal. Jika tidak membeli dalam beberapa bulan pun anda masih ahli Shaklee yang sah.

Jika pembelian bulanan anda melebihi 150UV, anda akan mendapat bonus di pertengahan bulan berikutnya. 😀

2. Bolehkah saya daftar sendiri di cawangan Shaklee berdekatan saya?

Boleh. Hanya berikan ID kami 945467 ketika mendaftar. Maklumkan kami sesudah mendaftar, kami akan bimbing anda untuk menjadi lebih sihat. Anda juga akan bersama team kami untuk memulakan perniagaan hebat Shaklee!

 

3. Bagaimana untuk saya membeli produk Shaklee?

Sebaik sahaja anda selesai mendaftar, anda akan diberi ID eksklusif. Anda boleh terus membuat pembelian sama ada di cawangan berdekatan, atau hanya secara online di Shaklee Online System.

Anda boleh membuat pembelian di mana sahaja dan bila-bila sahaja. 24 jam sehari, 7 hari seminggu.

 

4. Apa kelebihan menjadi ahli Shaklee?

Banyak kelebihannya. Anda bakal mengubah hidup anda kepada yang lebih baik selepas bertukar kepada Shaklee!

Sila rujuk artikel kami yang lepas;

–>  Kelebihan Menjadi Ahli Shaklee.

–>  Kenapa Saya Join Shaklee.

 

5. Saya ingin daftar sekarang! Bagaimana?

Bank-in RM75 (Opportunity Kit akan dihantar terus ke rumah anda) kepada salah satu akaun di bawah;

CIMB 07370002391204 (Saif Ar-Rahman Khalid)
Maybank 1520 3154 9854 (Nurbahiah Mohd Isa)

SMS/WhatsApp 013.356.4876 maklumat berikut;

Butiran bayaran (nama bank, amaun, masa, tarikh):
Nama Penuh:
IC:
Alamat:
No. Telefon Bimbit:
Emel:
No. Akaun Peribadi (untuk bonus):
Nama Bank:
Nama Pasangan (jika ada):
IC Pasangan (jika ada):

Kami akan bersama anda secepat mungkin.

 

Akhir kata, bertindaklah sekarang untuk kehidupan yang lebih baik. Fast Action, Fast Result!

ANDA tersenyum lebar, KAMI puas hati. 😀

Kami menantikan ANDA menjadi sebahagian keluarga Shaklee kami.

 

 

Saif Khalid/Nurbahiah Mohd Isa
013.200.2850/013.356.4876
Shaklee Independent Distributor

 

Kebaikan dan Kelebihan Penyusuan kepada Ibu dan Bayi (2)

Kebaikan dan Kelebihan Penyusuan kepada Ibu dan Bayi (2)

 

Sambungan daripada entri kami yang lepas, kami akan berkongsi lagi Kebaikan dan Kelebihan Penyusuan kepada Ibu dan Bayi.

Kali ini lebih tertumpu kepada bayi.

 

Kebaikan dan Kelebihan Penyusuan kepada Ibu dan Bayi

 

Kelebihan Penyusuan kepada bayi;

  1. Sistem Imun bayi akan menjadi sangat tinggi. Ini kerana susu ibu mempunyai antibodi dan vaksin semulajadi yang baik.
  2. Tinggi IQ. Kolesterol dan lemak di dalam susu ibu membantu pertumbuhan tisu saraf.
  3. Mata – penglihatan lebih tajam.
  4. Kulit kurang terdedah kepada alahan.
  5. Kurang mendapat jangkitan telinga.
  6. Jangkitan pada saluran kencing adalah minimum.
  7. Bebas dari sembelit. Usus tidak terbeban oleh susu asing.
  8. Mulut – perkembangan muka akan menjadi lebih baik.
  9. Bayi yang minum susu ibu akan mempunyai kolesterol yang rendah apabila dewas kelak. Ini akan mengurangkan kadar serangan jantung.
  10. Kurang cirit-birit. Malah boleh mengurangkan alahan jika bayi diberi penyusuan eksklusif selama 6 bulan.
  11. Buah pinggang – kandungan protein dan garam yang minimum menjadikan susu ibu lebih mudah dicerna oleh bayi.
  12. Tekak – bayi yang minum susu ibu kurang mendapat Toncillectomies.
  13. Sistem Endoktrin – mengurangkan kadar penyakit diabetes.
  14. Bayi yang minum susu ibu kurang jangkitan pernafasan, kurang nafas berbunyi, kurang pneumonia, kurang selsema, dan kurang asma/lelah.
  15. Kurang penyakit otot.
  16. Lidah – susu ibu yang berubah-ubah rasanya akan merangsang lidah bayi. Kelak mereka akan lebih mudah menerima makanan yang pelbagai rasa. Berbeza dengan susu formula yang mempunyai rasa yang sama sepanjang masa.
  17. Kurang mendapat apendiks.

 

Tonton video ibu yang dia berusaha menyusukan anaknya walaupun siangnya bekerja, malam bangun pam susu lagi. Kental oiiii!!!

Dia Peer Counselor Laktasi, Tapi Masih Buat INI from iReach HD on Vimeo.

 

Kebaikan dan Kelebihan Penyusuan kepada Ibu dan Bayi (2)

 

Kebaikan dan Kelebihan Penyusuan kepada Ibu dan Bayi

Breastfed children

 

Itu adalah antara baaaaanyak kebaikan susu ibu kepada bayi.

Kalau kita perhatikan, sememangnya anak yang mendapat penyusuan eksklusif akan menjadi lebih hebat, lebih sihat, dan lebih responsif berbanding rakan sebayanya yang minum susu formula.

Lihat saja di taska, tadika atau tempat asuhan kanak-kanak. Kebiasaannya kanak-kanak yang minum susu formulalah yang sering demam, selsema, hingus mengalir dari hidung sepanjang tahun.

 

Ya, menyusukan anak memang sangat mencabar. Kalau nak senang, bancuh susu formula, sumbat je dengan botol. Anak cepat kenyang, senang tidur, tidur lama, bangun lambat. Tak perlu kerap tukar lampin, sebab bayi sembelit, so jarang berak.

Ya, bagi susu formula jauh lebih senang!

Tapi selepas menyedari Kebaikan dan Kelebihan Penyusuan kepada Ibu dan Bayi, kami akan berusaha sehabis baik untuk memastikan anak-anak kami mendapat paling kurang penyusuan eksklusif selama 6 bulan, dan sebolehnya sehingga 2 tahun.

Alhamdulillah, Khadijah membesar dengan sihat, bijak dan aktif. Jarang demam atau selsema. Demamnya pun tak berapa panas, dan cepat baik. Paling lama pun 3 hari dia demam.

Jika demam sekalipun, kami kerapkan menyusu, sambil bagi makanan yang berkhasiat seperti tamar dan buah-buahan. Tak perlu kalut ke klinik untuk mengambil ubat. Kerana kami yakin kepada antibodinya. Namun jika demamnya terlalu panas, atau berlarutan, kami akan bawa berjumpa doktor.

 

2 minggu lagi, genaplah penyusuan ibu selama 2 tahun. Alhamdulillah. Syukur pada Allah.

 

Keperitan ibu? Hanya yang melaluinya akan merasai pahit manis.

Moga Allah memberkati, memberi ganjaran yang hebat kepada ibu-ibu seluruh dunia. Ameen..

 

Nak rasa perbezaan Shaklee?

Ingin menjana pendapatan bersama Shaklee?

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan, khidmat nasihat & konsultasi PERCUMA.

Saif Khalid/Nurbahiah Mohd Isa
013.200.2850/013.356.4876
Shaklee Independent Distributor

1 10 11 12 13 14 17