Author Archives: Saif Khalid

Cara Pengajian Al-Quran di Maahad Tahfiz

Cara Pengajian Al-Quran di Maahad Tahfiz

 

Saya adalah salah seorang bekas pelajar Maahad Tahfiz.

Pertama-tamanya, terima kasih saya ucapkan kepada ibubapa saya yang menghantar saya ke pondok moden.

Saya dihantar ke Maahad Tahfiz Ummul Qura (MTUQ) pada umur 13 tahun, iaitu selepas tamat sekolah rendah. MTUQ terletak di Pondok Kolam, berdekatan Pak Badol, Melor, Kelantan.

Sistem pengajian Al-Quran di sini sangat bagus. Setiap pelajar WAJIB memasuki kelas tajwid dahulu sebelum dibenarkan memulakan hafazan.

Perkara ini mungkin nampak remeh bagi sesetengah orang. Tetapi saya secara personal sangat bersetuju dengan sistem tersebut. Kerana dewasa ini, saya sedari semakin banyak sekolah tahfiz didirikan di sana sini. Masalah mula timbul bila pelajar dibenarkan menghafaz tanpa memantapkan tajwid terlebih dahulu.

Saya pernah jumpa sebilangan pelajar tahfiz yang mengimami solat tetapi bacaannya tidak memuaskan. Makhraj dan sifat huruf tidak dijaga, dengung tidak konsisten, panjang-pendek tidak dijaga. Masalah paling besar bila bacaan Al-Fatihah sendiri tunggang-langgang.

Saya ditempatkan di kelas tajwid selama 2 minggu. 2 minggu itu dikira agak sekejap, kerana ramai lagi yang tersangkut di situ berbulan-bulan.

Kami dilatih untuk membetulkan bacaan bermula dari mukasurat pertama Al-Quran, iaitu Surah Al-Fatihah, diiukuti Alif Lam Mim Al-Baqarah. Setiap kesalahan hendaklah dibulat atau digariskan. Kemudian setiap pelajar akan mengulangi bacaan yang betul berkali-kali sehingga lancar. Sedari waktu Subuh, hingga ke tengah hari, dan selepas Maghrib hingga pukul 10 malam.

Keesokan paginya – sesi tasmik. Pelajar memperdengarkan bacaan kepada guru seorang demi seorang. Pantang ada silap, ZASS!! Rotan akan menghinggapi mana-mana susuk tubuh yang dapat dicapai guru. Rawak.

Saya sempat membetulkan bacaan sehingga sempurna sebanyak 3 mukasurat sebelum ditukarkan ke kelas hafazan. Alhamdulillah.. Lega. ­čÖé

Boleh kata semua bahagian badan pernah merasai rotan.

Alhamdulillah..terima kasih guruku. Terima kasih ustaz-ustaz yang tegas, yang garang terhadap kami. Guru-guru, ustaz-ustaz yang garanglah yang kami akan semat dalam ingatan hingga akhir hayat.

Saya tak pernah berdendam kepada guru yang marah, rotan dan tegas kepada saya. Kalau bukan kerana mereka, sudah tentu saya takkan menjadi saya yang sekarang. Sudah tentu bacaan Al-Quran saya jauh lebih teruk dari sekarang!

Ringkasnya, setiap pelajar akan bersiap sedia sepenuhnya untuk memperdengarkan bacaan untuk esok hari. Langsung tak boleh tersilap walau satu baris. Langsung tak boleh tertinggal walau satu dengung. Langsung tak boleh membaca 4 harakat pada yang sepatutnya 6 harakat. Kalau tak, rotan akan hinggap di badan sebelum sempat mata melihat libasannya. Fuh!!

Ya, inilah yang akan meningkatkan mutu bacaan pelajar!

 

Cara Pengajian Al-Quran di Maahad Tahfiz

Maahad Tahfiz Daril Naim

 

Cara Pengajian Al-Quran di Maahad Tahfiz

 

Tahun berikutnya, oleh sebab tertentu, kami satu batch dipindahkan ke Maahad Tahfiz Daril Naim (MTDN). Ia terletak di Padang Kala/Kubang Bongor, Peringat, Kota Bharu, Kelantan. Tak jauh dari lokasi MTUQ.

Sistemnya serupa.

– Kelas Al-Quran sesudah subuh hingga 12 tgh hari.

– Qailulah, tidur setengah jam pada tengah hari sebelum makan tengah hari.

– Kelas akademik dijalankan antara waktu Zuhur dan Asar.

– Lepas Asar adalah waktu riadhah. Akal yang cerdas datang dari badan yang cergas.

– Lepas Maghrib sehingga pukul 10 malam adalah waktu menghafal sendiri. Dipantau oleh guru.

– 10pm waktu minum malam. Ni feveret saya, makan roti butter gula cicah teh O panas. ­čśÇ

 

Saya menghabiskan tingkatan 2 dan PMR di MTDN.

Alhamdulillah berjaya menghadapi PMR dengan cemerlang walaupun balajar akademik hanya 2-3 jam sehari.

Berbekalkan keputusan 9A, saya diterima masuk ke sekolah tersohor di Kelantan – Maahad Muhammadi Lelaki, Pengkalan Chepa.

 

Kepada para ibu bapa, usah risau jika anak-anak di Maahad Tahfiz keciciran mata pelajaran akademik. Asalkan bacaan dan hafazan Al-Qurannya mantap, ilmu akademik akan dirasa seperti di hujung jari.

Dengan izin Allah, pelajar tahfiz dapat menguasai ilmu akademik dengan pantas. Kerana apa? Pengajian dan disiplin Al-Quran itu berganda lebih hebat daripada ilmu akademik ┬á– sekurang-kurangnya bagi tahap PMR dan SPM.

 

Cara Pengajian Al-Quran di Maahad Tahfiz

 

Alhamdulillah..kini setelah saya berada di lapangan Al-Quran selama lebih kurang 15 tahun, sekarang saya sedang aktif mengajar Al-Quran kepada kejiranan saya di Kulim Square, Kulim.

Saya berusaha sebaik mungkin untuk mengajar anak murid saya sepertimana guru saya mengajar saya. Saya takkan membenarkan pelajar maju ke muka surat seterusnya sekiranya bacaan belum sempurna.

Saya dilatih begitu, dan saya takkan membiarkan anak murid saya tersilap baca.

Kerana saya menghargai usaha generasi-generasi terdahulu dalam menyebarkan kalam Allah ini. Jika mereka tidak mengambil berat akan bacaan mereka, mana mungkin bacaan Al-Quran ini dapat diturunkan dari generasi ke generasi tanpa sedikit kesilapan atau perubahan pun.

Saya yakin, bacaan Al-Quran kita pada hari ini yang mana diperakui betul oleh guru-guru, adalah sama seperti apa yang dibacakan Nabi Muhammad 1400 tahun dahulu. Kerana Al-Quran adalah mukjizat!

 

Itulah Cara Pengajian Al-Quran di Maahad Tahfiz berdasarkan pengalaman saya. Maahad Tahfiz lain mungkin berbeza sistemnya.

Apa-apa pun, sebelum hantar anak ke mana-mana pusat tahfiz, seeloknya cuba dengar dahulu bacaan pelajar-pelajar atau bekas pelajar mereka. Adakah mereka mengambil berat akan kualiti bacaan atau sebaliknya.

Ingat, untuk memperbetulkan bacaan setelah habis menghafal 30 juzuk bukan perkara mudah.

 

Sekian. Jika ada kemusykilan atau penambahan, silakan komen di bawah.

Selamat hari guru saya ucapkan kepada para guru, ustaz ustazah, pensyarah, profesor yang telah mengajar saya selama ini. Semoga Allah mengganjari kalian dengan sebaik-baik ganjaran.

 

__________

Saif Ar-Rahman Khalid

 

 

[Review] Jimat Minyak Dengan Yamaha FZ150i

 

Saya telah memiliki motosikal Yamaha FZ150i sejak tahun 2008.

Ia merupakan model generasi pertama bagi FZ150i.

 

Jimat Minyak Dengan Yamaha FZ150i

 

Setelah lebih kurang 6 tahun, saya ingin menulis sedikit tentang motor FZ ini.

Semoga tulisan ini boleh dijadikan panduan kepada yang hendak membeli motor, atau yang ingin menjelajah dengan motor.

 

[Review] Jimat Minyak Dengan Yamaha FZ150i

 

Sebelum memiliki motor FZ150i ini, saya membuat sedikit kajian tentang motor 150cc.

Maka saya tertumpu kepada dua motor berikut; Yamaha FZ150i dan Kawasaki Ninja KRR ZX150.

Satu jenis naked streetbike dan satu lagi jenis full-fairing sportbike.

 

Antara perbezaan ketara pada mereka adalah (sekurang-kurangnya pada pemerhatian saya);

1. FZ150i menggunakan enjin 4-lejang. ZX150 pula enjin 2-lejang.

Saya kurang selesa dengan bau minyak 2T bagi enjin KR150RR.

2. FZ150i berteknologi fuel-injection, manakala ZX150 menggunakan carburetor.

Fuel-injection bermakna penggunaan petrolnya lebih efisien.

 

Oleh kerana saya berhajat untuk menjelajah menaiki motor, saya perlu melihat kepada kebolehan menyimpan barang yang lebih.

Kedua-duanya boleh dipasang box. Side-box dan juga top box.

Cuma situasi di Malaysia, ZX150 sangat jarang dipasang box. Saya telah pun melihat ZX150 bersama 3 box. Agak menarik!

 

Cuma faktor-faktor berikut membuatkan saya keberatan untuk memilih Kawasaki ZX150;

1. Antara motor hot bagi penggila motor, termasuk mat rempit. Kes kehilangan motor ZX150 adalah tinggi.

2. Bau minyak 2T yang kuat membuatkan saya pening kepala.

3. Agak kelakar jika saya hanya memasang top box untuk kegunaan harian bagi motor jenis sport.

Ya, saya agak cerewet ketika bermotor. Saya sentiasa membawa baju hujan, sarung tangan, payung. Dan kasut hujan pada musim hujan.

 

Faktor besar untuk saya memilih Yamah FZ150i;

1. Jimat minyak kerana menggunakan teknologi fuel-injection.

2. Kes kecurian bagi model ini agak rendah. Sebab motor FZ150i tak laju mana pun. Mat rempit tak pandang. ­čśë

3. Tampak selesa jika mengenakan top box setiap masa.

 

 

Berapakah kos servis bagi Yamaha FZ150i?

Bagi servis tukar minyak enjin, saya biasanya menggunakan Shell AX5, setiap 2000km.

Fuel filter pula hanya RM16, ditukar setiap 4000km.

Tayar depan dan belakang dalam lingkungan RM90 ~ RM220, bergantung kepada jenama tayar.

Bateri yang berharga RM60 boleh tahan 2 tahun.

Cuma mentol lampu depan agak mahal, RM50. Mentol Philips.

Saya telah mencuba pelbagai jenis minyak enjin. Antaranya Motul, Castrol, Shell, MOS, Hyrax, Petronas. Tetapi saya tidak dapat merasakan perbezaan. Jadi setakat ni saya selalu menggunakan Shell AX5. Tidak terlalu murah dan tidak terlalu mahal.

 

Kembara Semenanjung Malaysia Bersama FZ150i.

 

Saya telah bermotor ke semua negeri di semenanjung Malaysia, kecuali Perlis.

Kembara sulung saya adalah dari Sg. Buloh ke Sg. Petani Kedah. Singgah selama 2 minggu.

Kemudian ke Kota Bharu melalui jalan Grik.

Selepas itu pulang ke Selangor melalui jalan pantai Terengganu dan Lebuhraya Pantai Timur – Karak.

 

Kembara mega saya berlaku pada bulan Mac 2011. Melalui perjalanan sekurang-kurangnya 1800km, dalam masa 3 hari 2 malam.

Perjalanan merentasi 7 negeri iaitu Selangor, Pahang, Kelantan, Terengganu, Johor, Melaka dan Negeri Sembilan.

Fakta menarik yang ingin saya kongsikan di sini. Perjalanan merangkumi 1800km, menelan minyak tak lebih dari RM80.

Saya hanya berhenti mengisi minyak sebanyak 4 kali. Setiap isian ~RM19 untuk tangki penuh. Tiba di Kuala Lumpur dengan berbaki separuh tangki minyak.

Pagi itu saya memulakan perjalanan dari Gombak, ke Raub – Kuala Lipis. Kemudian ke Kota Bharu, makan tengah hari di RFC Kubang Kerian.

 

 

Jimat Minyak Dengan Yamaha FZ150i

Di hadapan RFC Kubang Kerian.

 

Perjalanan diteruskan ke Kuantan. Saya bermalam di situ.

Keesokan harinya saya menuju ke Johor melalui Pekan, Rompin, Mersing, Kluang dan UTM Skudai.

Pemandangan di Mersing menarik perhatian saya. Pantainya putih bersih, sedap mata memandang.

Selfie sebentar di Pantai Lanjut, Rompin. Macam ni lah kembara solo, ambil gambar pun kene set timer. ­čśë

Jimat Minyak Dengan Yamaha FZ150i

Pantai Lanjut, Rompin, Pahang.

 

Malam kedua, masjid UTM Skudai menjadi tempat penginapan saya. Hari ke3 saya sempat pusing-pusing di Bandaraya Johor Bahru. Perjalanan berakhir di Kuala Lumpur, melalui lebuhraya PLUS.

Secara purata, kelajuan saya adalah sekitar 100-120kmh.

 

Jimat Minyak Dengan Yamaha FZ150i.

Dari sini saya membuat perkiraan penggunaan petrol.

Perjalanan merangkumi 1800km.

Minyak saya genapkan menjadi RM80.

Mudah kira, saya bahagi RM80 kepada RM2 (minyak/liter), dapat 40 liter petrol.

Biasanya kita membuat perbandingan berdasarkan L/100km atau km/L.

Jawapan akhir adalah 2.2L/100km, bersamaan 45km/L.

Sangat jimat bukan? ­čśÇ

 

Saya telah membuat pengiraan untuk kereta keluarga 1500cc, boleh baca di sini;

—-> ┬á┬áKereta Keluarga Jimat Minyak.

Alhamdulillah…perjalanan berjalan lancar. Tiada apa-apa kerosakan teknikal berlaku.

Bukan saya nak galakkan anda semua menjelajah berseorangan. Risau juga kalau berlaku apa-apa kan. Cuma pada masa tu saya tak dapat menemukan teman untuk menjelajah gila seperti ini. hehe..

Kalau anda perasan, saya tidak memasang top box pada motor saya. Saya pertama kali ingin mencuba, dan sebenarnya┬ásaya menyesal membuangnya. Lain kali saya akan pastikan top box dibawa bersama. Susah kalau ruang luggage terhad. ­čśŤ

 

Akhir sekali, kepada yang ingin kembara menaiki motor, pastikan keadaan motor anda tip-top. Periksa terlebih dahulu keadaan motor sebelum memulakan perjalanan.

Pastikan anda memakai pakaian lengkap, paling kurang dengan jaket, sarung tangan, kasut. Fikirkan worst scenario – kalau ditakdirkan berlaku kemalangan, sekurang-kurangnya kita boleh landing atas jalan tar dengan glove yang berkualiti, bukanlah dengan tapak tangan yang cantik ni.

Bawa motor dengan berhemah. Walaupun kita menunggang dengan baik, mungkin di luar sana terdapat pemandu yang boleh mengundang malang.

Seeloknya sentiasa basahi lidah dengan zikir atau bacaan Al-Quran di sepanjang perjalanan. Moga kita sentiasa mendapat keberkatan dariNya.

 

Ok, sekian dahulu dari saya.

Ada apa-apa nak ditambah, jangan malu jangan segan untuk isi di ruangan komen di bawah.

Tunggang dengan berhemah.

 

___________
Saif Ar-Rahman Khalid

 

 

Ostematrix Shaklee – Sumber Kalsium Hebat

Suka saya nak kongsikan di sini satu daripada suplemen faveret kami.

Juga favourite supplement kawan-kawan kami. ­čÖé

Nak tau apa dia?

Tadaa….

 

 

Ostematrix Shaklee - Sumber Kalsium Hebat

Ostematrix Shaklee – Sumber Kalsium Hebat!

 

Biasanya orang lagi suka dengar testimoni berbanding info skema pasal produk kan?

So kami kongsikan dulu testimoni kenalan kami pasal Ostematrix Shaklee.

 

Ostematrix Shaklee - Sumber Kalsium Hebat

Testimoni Ostematrix Shaklee

 

“Syukur..lepas makan Ostematrix, sakit belakang saya dah hilang.” – Izzah, Kepong.

Apakah Kelebihan Ostematrix?

 

1. Menguatkan tulang.

Kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka, gigi, sistem saraf. Juga dapat membantu dalam masalah tulang retak, rickets, kuku rapuh, eczema, kejang, gusi berdarah, dan merangsang darah untuk memekat.

2. Menghindar kejang dan kebas.

Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan artritis.

3. Meringankan stress.

Ostematrix membantu pengimbangan tekanan darah, memelihara denyutan jantung. Juga membantu mendapat tidur yang berkualiti, memperbaiki jantung berdebar.

4. Memperbaiki masalah haid.

Pengambilan 1000mg kalsium dan magnesium serentak meringankan sakit waktu haid dan membantu membuang air kecil.

5. Pengalkalian tubuh.

Kalsium adalah mineral alkali. Ia berkesan mengimbang pH tubuh. Ia juga menghalang obesiti bagi warga emas.

6. Memperbaiki hiperaktiviti perut dan gastrik.

7. Vitamin D meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meningkatkan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki sakit ketika haid.

 

 

 

Ostematrix Shaklee – Sumber Kalsium Hebat!

 

Lastly.. Kenapa kami sukakannya?

 

Pasti ada beberapa sebab kenapa kami secara personal sangat menggalakkan anda juga mengambil Ostematrix.

>>  Kalau sakit kepala..ambil dua tablet bersama segelas air kosong mampu membantu mengurangkan sakit kepala.

>>  Jika hari ni tak jumpa/sempat makan sayur. Malam nanti sebelum tidur, makan dua tablet (juga segelas air kosong), dapat mengelakkan kesukaran proses membuang air besar pada keesokan hari. Ya, Ostematrix membantu melembutkan najis.

Nota –> Ia tidak seperti julap yang menyebabkan sakit perut. Tetapi kita akan melabur dengan selesa. 8)

 

 

Ostematrix, 120 biji cuma RM61. Klik link ini untuk beli secara online.

 

 

Nak rasa perbezaan Shaklee?

Ingin menjana pendapatan bersama Shaklee?

 

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan, khidmat nasihat & konsultasi PERCUMA.

Saif Khalid/Nurbahiah Mohd Isa
013.200.2850/013.356.4876
Shaklee Independent Distributor

 

 

Cara Makan Suplemen Yang Betul Untuk Kesan Terbaik

Sekarang semakin ramai yang yakin tentang perlunya ambil suplemen.

Sebab kebiasaannya makanan yang kita masak hari-hari tak mampu memberi nutrisi yang cukup kepada badan kita. Apatah lagi yang beli kat luar.

 

Cara makan suplemen sangat penting!

Kalau salah cara, boleh jadi tak berkesan. Atau lebih malang, dapat sakit pula.

Ok, jadi mari kita kongsi bersama Cara Makan Suplemen Yang Betul Untuk Kesan Terbaik!

 

Cara Makan Suplemen Yang Betul Untuk Kesan Terbaik

 

Kepada pembaca yang dikasihi, di sini kami ringkaskan beberapa tatatertib memakan suplemen.

1. Suplemen zat besi (iron) DAN kalsium adalah saling memusuhi. Kalsium akan menghalang penyerapan zat besi dalam badan. Jangan ambil mereka bersama.

2. Vitamin-B elok dimakan pada waktu pagi untuk menjadikan badan lebih sihat bertenaga.

3. Vitamin-E, Omega, dan enzim CoQ10 elok diambil bersama makanan berlemak. Makanan berlemak termasuklah yogurt, susu, kekacang, avocado.

4. Vitamin-C hanya hanya boleh bertahan beberapa jam di dalam kita. Jadi, ambil dos yang kecil beberapa kali sehari sangat membantu.

5. Kalsium dan Magnesium elok diambil sebelum tidur. Penyerapan optimum berlaku semasa kita tidur. Malah Magnesium dapat membantu kita mendapat tidur yang berkualiti.

6. Jangan ambil suplemen bersama minuman berkafein. Ia akan mengganggu penyerapan suplemen.

7. Kalau terskip suplemen, tak perlu double-dose. Membazir. ­čśŤ Tunggu je next intake.

8. Banyakkan minum air kosong! Target 3 liter sehari.

 

Tips –> Minum hanya secawan (200ml) setiap jam, kita mampu mencapai target 3 Liter sehari!

 

Cara Makan Vitamin & Suplemen Untuk Kesan Terbaik dalam bentuk infografik;

 

Cara Makan Vitamin Yang Betul Untuk Mendapat Kesan Yang Terbaik

Cara Makan Vitamin Yang Betul Untuk Mendapat Kesan Yang Terbaik

 Kredit: healthspan.co.uk

 

Cara Makan Suplemen Yang Betul Untuk Kesan Terbaik

 

Nak rasa perbezaan Shaklee?

Ingin menjana pendapatan bersama Shaklee?

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan, khidmat nasihat & konsultasi PERCUMA.

Saif Khalid/Nurbahiah Mohd Isa
013.200.2850/013.356.4876
Shaklee Independent Distributor

 

 

Beza Antara Ubat dan Suplemen. Supplement vs Drug

Ya, mereka memang berbeza.

Satu bersifat menambah. Satu bersifat membuang. Atau bersifat pelali.

 

Ramai yang anggap suplemen adalah ubat. Mereka expect hasil yang hebat dan cepat dengan makan suplemen.

Di sini saya nak nyatakan, lain orang lain tindak balasnya. Ada yang dapat perubahan hebat yang cepat lepas makan suplemen. Dan ada juga yang lambat.

Mungkin juga kerana makan suplemen tak kena gaya. Tak ikut cara dan prescription yang betul.

 

Beza Antara Ubat dan Suplemen. Supplement vs Drug.

 

Suplemen adalah keperluan badan. Badan kita memerlukan protein, vitamin dan mineral untuk berfungsi secara optimum.

Ubat (Drug) diguna untuk menyembunyikan simptom, mendiagnos dan mengubati penyakit.

Maknanya, kalau tak sakit, tak boleh makan ubat. Kalau makan juga, takut menjadi penyakit pula.

Perumpamaan untuk ubatan berasaskan drug – seperti kita membuang reverse┬ásensor pada kereta. Belakang kita ada objek, tetapi tiada amaran berbunyi ‘tit tit tit…’. Maka undurlah kita sampai betul-betul langgar objek tersebut. Begitulah perumpamaan drug. Ia menutup atau menghilangkan simptom sesuatu penyakit, sedangkan penyakit masih ada pada kita.

 

Kita perlukan suplemen supaya tahap kesihatan dan kecergasan badan berada di tahap yang tinggi. Supaya badan dapat menentang penyakit. Ini dipanggil proses mencegah.

Mencegah kan lebih baik dari mengubati.

Kalau badan kita kurang zat dan vitamin, kita mudah diserang penyakit. Atau kita akan mudah lesu dan letih walaupun tidak bekerja keras.

 

Beza Antara Ubat dan Suplemen

Ubat atau Suplemen?

 

Beza Antara Ubat dan Suplemen. Supplement vs Drug.

Ubat boleh mengakibatkan kesan sampingan kepada badan. Ubat (drug) boleh memberi kesan bahaya kepada organ dalaman kita. Terutamanya jenis paracetamol, akan merosakkan buah pinggang kita.

Ubat perlu diberi pengawasan yang teliti bagi menghalang kelebihan dos yang boleh menyebabkan kesan sampingan yang merbahaya.

Suplemen pula, jika diambil berlebihan, ia akan dikeluarkan melalui sistem semulajadi badan kita.

 

Adakah suplemen boleh memberi kesan buruk pada badan kita?

Ya, jika suplemen tersebut mengandungi bahan SINTETIK. Kerana terdapat suplemen yang mengandungi dadah atau hormon perangsang dan sebagainya. Dalam jangka masa panjang, benda ni boleh memberi kesan buruk pada tubuh badan kita.

 

Jadi, kita yang bijak ni lah kena nilai sendiri baik buruk sesuatu produk. Sentiasa pilih suplemen berasaskan bahan semulajadi, dan yang diproses juga secara semulajadi.

 

Jadi, perlukah suplemen?

Tepuk dada tanya iman. Tepuk bahu kawan tanya “Hang makan apa sihat sokmo ni?” ┬á­čśÇ

 

Nak rasa perbezaan Shaklee?

Ingin menjana pendapatan bersama Shaklee?

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan, khidmat nasihat & konsultasi PERCUMA.

Saif Khalid/Nurbahiah Mohd Isa
013.200.2850/013.356.4876
Shaklee Independent Distributor

 

 

1 11 12 13 14 15 17