Author Archives: Saif Khalid

Atasi Hidung Berdarah

Atasi Hidung Berdarah Dengan Berkesan

 

atasi cegah hidung berdarah

 

Saya selalu berdarah hidung sewaktu kecil dahulu. Sekitar umur saya di tadika dan sekolah rendah.

Asal panas sikit saya akan berdarah hidung. Pantang terkena objek atau tangan sesiapa, darah akan mengalir keluar.

Ke mana saya pergi, akan selalu berdarah hidung. Jadi macam-macamlah petua orang berikan kepada (ibu) saya untuk hentikan darah hidung.

Ada yang suruh tahan dengan daun sirih. Ya, daun sirih sangat menyejukkan.

Ibu saya selalunya suruh saya picit hidung supaya darah tak keluar. Cara itu memang berkesan.

 

Bagaimana Caranya?

 

1. Duduk dan tundukkan kepala. Jangan baring, kerana ini akan menyebabkan darah masuk ke tekak. Longgarkan kolar (leher) supaya tidak panas.

2. Picit hidung. Nafas melalui mulut.

3. Dalam beberapa minit, darah akan kering.

4. Duduk diam. Elakkan dari bercakap, batuk, atau banyak bergerak. Lagi kita diam, lagi cepat darah beku dan berhenti mengalir.

5. Lepaskan picit hidung. Jika masih mengalir, picit lagi untuk tempoh masa yang lebih lama.

 

atasi cegah hidung berdarah nose bleed

 

* Jika darah masih mengalir selepas 30 minit, eloklah berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

 

Hidung mudah berdarah kerana tisu dalam hidung kita sensitif. Saranan saya, amalkan makan vitamin-C, kerana ia dapat membantu meningkatkan sistem imun dan juga mengurangkan simptom pendarahan.

 

Sihat untuk beramal.

 

-Saif Khalid-

[Review] Restoran Nasi Arab Mendy Al-Hambra Kulim

[Review] Restoran Nasi Arab Mendy Al-Hambra Kulim

 

Yay! Ni restoran kedua yang kami akan bagi review di ummukhadijah.com.

Sebelum ni Review Kafe Akar Lima – sebuah kafe bercirikan makanan barat.

Kali ni restoran nasi arab pula.

 

Restoran ni adalah antara restoran kegemaran kami di Kulim. Setakat ni rasanya dah dekat 30 kali kami makan di sini.

 

Namanya…. Al-Hambra.

Restoran Nasi Arab Mendy Al-Hambra. Terletak di Kulim Avenue. Berdekatan Kelang Lama dan Kulim Hi-Tech.

Secara tepatnya, berada di kedudukan GPS 5.389410, 100.572006. (Telah disahkan tepat dengan Google Maps)

 

Review Nasi Arab Mendy Al-Hambra Kulim

 

Nasi Arab Yang Konsisten

 

Kami selalu makan di Al-Hambra kerana Nasi Arab Mendynya konsisten. Dari pertama kali makan, sampai sekarang, memang sedap pada citarasa kami.

Setakat yang kami pernah rasa di Kulim, Al-Hambra adalah tempat makan Nasi Arab yang paling best!

Nasi Mendy Al-Hambra ada 2 pilihan, antara ayam atau kambing.

Ayam yang digunakan ialah Ayam Hijrah. Ya, anda boleh makan tanpa rasa bersalah! ^^

Ayamnya lembut, kambing pun lembut! Rempahnya cukup rasa.

*Kalau nak beli Ayam Hijrah frozen yang belum masak pun ada jual.

Nasi Mendy dihidangkan bersama sup panas, sambal dan salad timun tomato.

Kami anak-beranak 3 orang suka makan dalam talam, duduk di bucu meja. Kan lebih mesra gitu. Hihi.

 

Review Nasi Arab Mendy Ayam Al-Hambra Kulim

 

Review Nasi Arab Mendy Kambing Al-Hambra Kulim

 

Harganya juga sangat berpatutan. RM10 untuk ayam, dan RM13 untuk kambing.

 

Review Nasi Arab Mendy Ayam Talam Al-Hambra Kulim

 

Selain itu, Al-Hambra ada Ayam Goreng YFC. Rasanya sedap! Dihidangkan bersama coleslaw, mashed potato dan fries, bersama sos lada hitam.

 

Review Ayam Goreng YFC Al-Hambra Kulim

 

Mihun Sup Kambingnya sukar dilepaskan. Sup panas, campur dengan isi kambing yang banyak, memang sedap. (Kecur liur saya masa tulis entri ni)

 

Kenapa kami sukakan restoran ini?

Selain makanannya yang sedap, restoran ini suasananya kondusif. Ada air-cond, dan pintu cermin yang tinted gelap. Juga tidak sesak dengan manusia. Kami selalu letakkan anak kami di atas meja, baring bersama bantal dan kain alasnya. Kami kira cukup bersih jika datang bersama anak kecil. Sesiapa yang nak merokok pula akan duduk di meja luar.

 

Last skali…lepas habis makan Nasi Arab, Mihun Sup Kambing dan Ayam Goreng YFC, hidangan wajib terakhir kami ialah Teh Tarik Arab. Slurrrp. Terbaik!

Teh Tarik Arab dicampur daun pudina, buah pelaga dan bunga cengkih. Jika anda suka makan daun pudina, jangan lupa pesan supaya tidak dibuang daunnya. Kami suka makan daun pudina. Rasa segar. Khadijah panggil daun tu SAYUR. Kira OKlah. Haha.

 

Review Al-Hambra Kulim Teh Tarik Arab

 

Kalau ada anggota keluarga atau kawan yang tak makan nasi arab, Al-Hambra juga hidangkan Chicken Chop, Lamb Chop, Mee Udang, dan Satay Al-Hambra.

 

Ok, itu saja ulasan dari kami yang suka makan nasi arab.

Kalau anda ada tempat makan sedap yang boleh rekemen, sudilah komen di bawah ya. đŸ™‚

Jom makan nasi arab!

 

 

-SaifKhalid-

 

p/s: Opss..terlajak pulak makan kambing dengan lemak-lemaknya. Sedap sangat! đŸ˜‰ Jangan lupa telan OmegaGuard ya!

Baiki Otot dan Sendi Selepas Cedera

Usah Lekehkan Keselamatan Diri

 

Kemalangan selalu melibatkan kecederaan. Sama ada kecederaan otot mahupun sendi. Dan mungkin juga lebih dari itu.

 

Tak kira kemalangan kecil atau besar. Kemalangan terlanggar bucu meja, terjatuh longkang, jatuh basikal, ataupun bertembung kenderaan, semuanya melibatkan kos. Dan antara kos terbesar adalah anggota badan kita.

 

Apa-apa pun, kami di ummukhadijah.com sentiasa mendoakan keselamatan para pembaca semua, walau dimana anda berada. Amin…

Pastikan kita mengambil berat tentang aspek keselamatan. Jika memandu, pastikan kita memakai tali pinggang keledar. Jangan menjadikan smartphone atau gajet membuat kita leka semasa memandu.

Kepada penunggang motosikal, sentiasa pakai topi keledar. Sebaiknya pakai topi keledar fullface, pakai glove dan pakai kasut.

Yang bersukan – pastikan pakai pakaian yang sesuai, buat senaman panaskan badan dahulu. Sayangi nyawa dan anggota badan anda.

 


 

Walaubagaimana pun, malang tidak berbau. Mungkin kita dah buat yang terbaik, tetapi pengguna jalanraya lain ada yang tidak menghiraukan keselamatan orang lain. Termasuklah juga pekerja kilang yang mengabaikan keselamatan di tempat kerja.

 

Baiki Otot dan Sendi Selepas Cedera

 

Apabila berlakunya kemalangan dan terjadi kecelakaan dan kecederaan, badan kita akan menggunakan protein dan zat-zat pada badan kita untuk membantu proses penyembuhan pada bahagian yang tercedera.

 

Dalam proses penyembuhan, kita perlukan zat tambahan untuk memastikan proses tersebut berjalan dengan baik dan cepat. Selalunya kita dinasihatkan untuk makan makanan tertentu yang dapat mempercepatkan proses penyembuhan. Juga harus berpantang dari makanan yang mampu mengganggu otot dan sendi sembuh.

 

Apakah perlu makanan tambahan untuk sembuh dari cedera atau luka?

Jika mahu sembuh dengan cepat, maka jawapannya YA!

Di sini saya senaraikan set suplemen untuk membantu menyembuhkan luka, perbaiki otot dan sendi dengan cepat dan semulajadi.

 

 

Luka Pada Kulit dan Penyembuhan Otot

Zinc Complex, Vitamin-C & Vita-Lea.

1) Zinc Complex — Mempercepat pemulihan luka, mengaktifkan 200 jenis enzim, tingkat sistem imun.

2) Sustained Release Vita-C Plus — Memperbaiki simptom pendarahan, meningkatkan sistem imun.

3) Vita-Lea — Multivitamin dan multimineral yang sangat cepat larut dan diserap tubuh badan. Pelengkap nutrisi harian, dengan 30 nutrisi lengkap, 12 vitamin dan 7 mineral penting.

 

Baiki Otot dan Sendi Selepas CederaSet luka dan cedera berharga RM215, tahan sekurang-kurangnya 2 bulan.

.

 

Sendi

Ostematrixâ„¢, Omega Guardâ„¢ & Advanced Joint Health Tablet (AJHT).

1) Ostematrix™ — Sinergi kalsium, magnesium dan lain-lain membantu menguatkan tulang secara semulajadi, dan memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas. 1 tablet Ostematrix menyamai kandungan kalsium segelas susu tinggi kalsium dan 80 biji badam.

2) Omega Guard™ — Memelihara fungsi sendi, meningkatkan sistem imun.

3) AJHT — Dengan jaminan keberkesanan dalam masa 5 hari, AJHT membantu memelihara rawan pada sendi. Ia juga memelihara tisu penghubung, dan meningkatkan keselesaan sendi. Hanya 2 caplets sehari!

 

Baiki Otot dan Sendi Selepas CederaSet sendi, RM321, tahan untuk sebulan.

 

Hubungi kami untuk dapatkan set-set di atas sekarang.

SMS/Whatsapp nombor di bawah untuk sebarang tempahan, pertanyaan. Kami akan berikan jadual pemakanan suplemen dan konsultasi PERCUMA untuk anda!

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
ID: 945467
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

Akhlak Anak. Tugas Ibu Bapa Atau Guru?

 

Sehari dua ni negara kita dihebohkan dengan kejadian buli di asrama sebuah sekolah.

Media sosial sangat ‘membantu’ menyebarkan perkara-perkara sebegini.

Mungkin selama ini telah banyak kejadian buli atau pukul-memukul antara pelajar sekolah. Tetapi kali ini sangat memanaskan mata saya yang melihatnya.

Mengapa saya katakan begitu?

Kerana ia berlaku dalam sebilangan pelajar yang ramai, di siang hari, dan dalam waktu yang lama. Saya kira jika saya berada di tingkat bawah, atau di bangunan sebelah, mungkin saya pun boleh mendengar kejadian tersebut.

Baiklah, saya tak mahu mengulas panjang kejadian tersebut.

 

remaja buli Akhlak Anak. Tugas Ibu Bapa Atau Guru

 

Dimanakah Akhlak Anak-anak Dibentuk?

 

Kejadian seperti ini membuatkan saya berfikir sejenak. Apakah punca berlakunya kejadian sedemikian.

Sering kita dengar ibubapa merungut tentang prestasi anak di sekolah. Antaranya;

Bila tengok pelajar melepak di pusat membeli-belah waktu sekolah, “Pelajar ramai ponteng ni. Cikgu tak buat kerja ke?”

“Saya hantar anak ke sekolah hari-hari, belajar dari pagi sampai ke petang, kenapa tak pandai-pandai?”

 

Masyarakat kita ramai yang suka menuding jari. Jarang-jarang yang melihat diri dan menilai sendiri apa usaha yang kita telah lakukan. Segala kesilapan yang berlaku dituduh orang lain sebagai punca.

 

Persoalannya, dimanakah akhlak anak-anak dibentuk?

Adakah di sekolah? Di rumah? Di jalanan?

Kita semua pun tahu jawapannya. Akhlak anak-anak dibentuk di rumah sejak kecil. Malah tarbiah itu bermula dari rumah, sejak dalam kandungan lagi!

Cuma kita hanya dapat lihat hasil didikannya apabila mereka mula pandai berkata-kata, pandai bergerak ke sana sini, dan pandai berkomunikasi dengan bahasa dan tubuh badan.

 

Adakah adil bagi kita untuk menyalahkan guru apabila anak-anak tidak beradab?

Sedangkan apa yang anak kita lakukan adalah cerminan didikan kita di rumah. Jika baik didikannya, maka baiklah perlakuannya di sekolah. Jika sebaliknya, maka pincanglah akhlaknya di sekolah.

Saya tidak terhadkan di sekolah. Akhlaknya boleh dinilai di mana-mana sahaja.

 

Apa Pula Tugas Guru?

Guru adalah ibubapa kedua, iaitu selepas ibubapa kandung atau penjaga di rumah. Didikan di rumah bersifat lebih dominan. Manakala didikan guru di sekolah adalah tokokan kecil kepada personaliti anak-anak.

Guru tugasnya menyampaikan ilmu tambahan kepada anak-anak. Ilmu asas mengenai akhlak dan ilmu kemahiran hidup asas sepatutnya diajar oleh ibubapa di rumah.

 

Akhlak Anak. Tugas Ibu Bapa Atau Guru?

 

Cuma dewasa ini kita dapat melihat senario di mana kebanyakan kedua ibu dan bapa bekerja seharian di luar. Anak dihantar ke sekolah dan pengasuh dan juga transit. Apabila petang atau malam, barulah anak diambil oleh ibubapa dan pulang ke rumah.

Sampai di rumah, ibubapa penat dan nak rehat. Anak-anak tak dihiraukan. Langsung tidak ditanya mengenai aktiviti hariannya di sekolah dan di pusat transit. Di sinilah kesilapan berlaku.

 

Apa Patut Kita Lakukan?

 

Sebagai ibubapa, kita harus rapat dengan anak. Selalulah bertanya khabar anak-anak. Pastikan kita tahu apa aktiviti hariannya, tahu siapa kawan-kawannya. Ini dari segi pantauan.

Selain itu, kita perlu bimbing mereka ke arah kebaikan. Bagi anak lelaki, ajaklah mereka bersama ke masjid ketika waktu solat. Rajin-rajinlah bawa mereka ke majlis-majlis ilmu.

Jika menonton tv di rumah, tontonlah rancangan-rancangan yang berfaedah. Sekarang kan dah banyak rancangan bagus-bagus. Majlis ilmu kerap disiarkan. Begitu juga dengan diskusi ilmiah.

Jika masa kita tidak diisi dengan kebaikan, maka tidak lain tidak bukan, perkara yang buruk akan memasuki diri kita.

Apabila kita rapat dengan anak, barulah anak-anak akan berkongsi dengan kita apa yang berlaku sehari-hari, temasuklah masalah-masalah yang dihadapi mereka. Maka lebih mudahlah konflik diselesaikan.

 

 

anak remaja ayah Akhlak Anak. Tugas Ibu Bapa Atau Guru

 

Saya percaya, jika ibubapa memainkan peranan dalam mendidik anak-anak, tidak akan berlaku masalah-masalah sosial seperti yang kerap berlaku sekarang.

 

Jangan terlalu mengejar tangga karier, sehingga suatu hari nanti kita baru perasan – anak kita dah besar sebelum sempat kita meluangkan masa dengan mereka pun!

 

Ayuh, ambil peduli tentang anak sebelum anak kita terpaksa dipedulikan oleh orang lain.

 

-Saif Khalid-

Anak Batuk Selsema Kahak

 

Anak-anak kecil mudah diserang demam, batuk, selsema dan kahak.

Apatah lagi bila anak bergaul dengan kawan di taska yang beringus dan sebagainya.

Jika antibodi anak kita lemah, maka mudahlah dijangkiti virus-virus tersebut.

 

Selsema dan batuk dijangkiti melalui udara – bila orang berdekatan anda batuk atau bersin. Juga melalui sentuhan – sama ada melalui tangan, tuala atau apa sahaja alat yang digunakan oleh orang yang sedang batuk selsema.

 

Langkah Hindari Virus Batuk Selsema

 

Secara asasnya, kita boleh hindari (atau kurangkan risiko dijangkiti) batuk selesema dengan amalan berikut;

1) Kerap bersihkan tangan. Juga boleh guna sanitizer.

2) Gantikan sapu tangan dengan tisu. Hingus yang dilap terus dibuang ke dalam tong sampah.

3) Usah kongsi – minuman, makanan, mahupun barangan peribadi.

4) Banyakkan minum air kosong.

5) Rehat yang mencukupi. Badan yang kurang rehat lebih mudah dijangkiti virus.

 

 

Anak Batuk Selsema Kahak. Apa Patut Saya Buat?

 

Ubatan yang kita ambil di hospital atau farmasi kebanyakannya bersifat menghilangkan simptom.

Antaranya melegakan hidung yang tersumbat, mencairkan kahak, dan mengurangkan rasa sakit tekak akibat batuk.

Tetapi selagi antibodi tidak ditingkatkan, maka lambatlah batuk selsema dan kahak kita hilang.

Bagaimana nak tingkatkan antibodi? Kami syorkan Omega Guardâ„¢. Bahan utamanya dari minyak ikan sangat serasi dengan tubuh badan manusia untuk menguatkan kekuatan dan ketahanan dalaman kita.

 

omega guard shaklee UBATI asma asthma SAKIT LUTUT DAN SENDI Vitamin Anak Pintar Cerdas demam batuk selsema kahak selesemaSebotol Omega Guard, 90 biji, RM136.

 

 

Feedback pengguna Omega Guard ini sangat memberangsangkan.

Induced Wheeze Omega Guard Selsema Anak Omega Guard Batuk Kahak SelsemaSelsema Batuk Eczema Acute Bronchitis Bebas NebulizerSelsema Gout Gatal Omega Guard Bersin Selesema

Untuk pengetahuan anda, bulan ini Shaklee mengadakan promosi Omega Guard!

Bukan satu tapi dua promosi!

 

1) Beli 6 botol percuma 1. Dengan pembelian set ini, anda akan mendapat;

» PERCUMA membership Shaklee seumur hidup. Berharga RM65.
» Penghantaran PERCUMA.
» Cashback pada 13hb bulan depan ^^
» E-book PERCUMA – Cara Makan Vitamin Dengan Betul. Khas untuk anda bila beli set ini dari kami.

Promosi promotion Shaklee Nov november 2014

 

2) Beli 2 botol dan dapat 5% diskaun. Maknanya anda membeli dengan harga RM129.20 sebotol. Anda berjaya JIMAT RM13.60!

OmegaGuard promo2 public

.

Hubungi kami untuk maklumat lanjut, pembelian dan khidmat nasihat PERCUMA.

 

Sekian.

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
ID: 945467
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

1 2 3 4 17