Author Archives: Saif Khalid

Rawatan Resdung Yang Berkesan

Rawatan Resdung Yang Berkesan

Hidung anda sering tersumbat di pagi hari? Atau sepanjang hari?

Kerap sakit kepala, pipi dan dahi?

Atau ALAH kepada habuk dan debu, juga kepada makanan laut? Lagi-lagi BELACAN, ye tak?

 

sinusitis Rawatan Resdung Yang Berkesan

 

Sebelum itu..

Apakah itu Resdung?

 

Dr. Ahmad Nordin, seorang pakar telinga, hidung dan tekak, memecahkan resdung kepada 2 kategori.

Pertama, rhinitis alahan, di mana seseorang itu kerap tersumbat hidung, bersin, dan gatal hidung/mata.

Kedua, sinusitis – sinonim dengan hingus yang berwarna kuning, atau hijau. Malah mungkin bercampur dengan darah. Pesakit juga kerap sakit kepala, sakit hidung dan pipi.

 

 

Dulu saya juga mengalami masalah-masalah di atas.

Saya selalu tersumbat hidung pagi-pagi. Kerap juga sakit kepala dan pipi. Rasa macam lompong dalam pipi. Keradangan.

Paling teruk bila tiba-tiba keluar air/hingus kuning dari hidung. Tanpa amaran. Tau-tau dah keluar. Nak ambil tisu pun tak sempat.

Sehinggalah saya menemukan penawarnya baru-baru ini.

 

Syukur banyak-banyak pada Allah s.w.t. kerana pertemukan saya dengan penawar resdung ini.

 

Saya rasa bertanggungjawab untuk kongsikan pengalaman saya kepada rakan pembaca semua.

Semoga bermanfaat. Dengan izin Allah.

 

 

Rawatan Resdung Yang Berkesan

 

Atas nasihat keluarga, saya mengamalkan set tiga serangkai.

Saya hanya amalkan sebiji B-Complex, sebiji Vita-C dan lima biji Alfalfa. Dua kali sehari.

Pengambilan pertama saya telah pun menunjukkan kesan yang memberangsangkan. Ini membuatkan saya yakin dan terus mengamalkan dosage tersebut.

 

Alhamdulillah, resdung saya lega dengan cepat sekali.

 

 

Resdung Rawatan Resdung Yang Berkesan

1. B-Complex. 120 biji. RM53.75

Meredakan tekanan, sakit kepala, dan juga alahan.

2. Sustained Release Vita-C Plus. 180 biji. RM92.50

Antioksida hebat. Membantu menyembuhkan tisu tubuh.

3. Alfalfa Complex. 330 biji RM53.75/700 biji RM97.50

Raja segala tumbuhan. Bertindak melawan alahan.

 

 

Ingin cuba?

Klik link ini untuk dapatkannya secara online sekarang.

Juga boleh Call/Whatsapp/SMS kami untuk harga istimewa atau pertanyaan lanjut mengenai set resdung ini.

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

Adab Hari Raya Aidiladha

 

Adab Hari Raya Aidiladha

 

Esok umat Islam di Malaysia akan menyambut Hari Raya Aidiladha. Juga dikenali sebagai Hari Raya Korban.

Merupakan perayaan terbesar bagi umat Islam seluruh dunia di samping Hari Raya Aidilfitri.

 

Adab Hari Raya Aidiladha

 

Bagaimana kita meraikannya? Apakah ada garis panduan merayakan hari yang mulia ini?

 

Eloklah kita meneliti beberapa adab dalam merayakan hari yang mulia ini.

 

1. Mandi sebelum keluar solat Aidil Adha

2. Pakai pakaian terbaik

3. Memakai haruman (lelaki sahaja)

Wanita tak dibenarkan berwangi-wangian apabila keluar rumah.

4. Tidak makan sebelum solat sunat Aidil Adha

Berlainan dengan Raya Aidilfitri, kita disunatkan alas perut dahulu sebelum keluar solat.

5. Takbir, tahmid dan tahlil

Dari malam 10 Zulhijjah (malam ini) hingga terbenam matahari pada 13 Zulhijjah.

6. Solat Aidil Adha dilakukan lebih awal

Tahun ini di Kedah solat Aidil Fitri dilaksanakan pada pukul 9am, manakala solat Aidil Adha pada pukul 8.30am.

7. Khutbah selepas solat Aidil Adha lebih ringkas

Lebih ringkas dari khutbah Aidilfitri. Ini untuk memberi ruang kepada ibadah korban.

Adab Hari Raya Aidiladha

 

Pada Hari Raya Aidilfitri, kita digalakkan pergi dan balik melalui jalan yang lain. Tetapi ada pendapat mengatakan raya Aidil Adha kita digalakkan menggunakan jalan yang sama. Juga untuk memberi ruang kepada ibadah korban. Supaya lebih cepat dapat dilaksanakan.

 

 

 

Apa pun, kami mengucapkan kepada semua pembaca ummukhadijah.com – Selamat Hari Raya Aidil Adha.

Semoga Allah menerima amalan kita semua.

Semoga Allah menerima pengorbanan kita.

Amin…

 

 

-SaifKhalid-

Seronok Keluarga Ramai Anak?

Keluarga Ramai Anak. Seronok?

 

Saya dilahirkan dalam keluarga yang besar. Agak besar bagi masyarakat Malaysia alaf 21 ini.

9 beradik.

Saya nombor empat.

 

Sejak kecil, makan malam meja mesti keliling penuh.

Sebelum makan atas meja pinggan masing-masing, kami makan keliling talam.

 

Kami diajar untuk makan apa yang dekat dengan kami dahulu.

Lepas-lepas tu baru ambil lauk di sebelah sana talam.

Begitu juga bila makan di meja. Adab mesti dijaga.

 

Makan dalam talam apa yang seronoknya?

Makan secepat mungkin untuk elak dari tugas basuh talam. Haha, saya tahu anda juga begitu. 😛

Tapi tu perangai masa kecil je. Bila dah besar, “Ada aku kisah kalau kena basuh talam?”

**************

 

Petang-petang kami selalu main sama-sama di halaman rumah. Boleh buat 2 pasukan bola sepak, tak pun 2 pasukan bola kaki tiga. Satu pasukan ada dua-tiga orang pun jadilah. Hehe..

Kejar-kejar? Police Entry? Lagi la boleh.

bola kaki tiga seronok keluarga ramai anak

 

Cuma yang kurangnya, kami jadi kurang bermain dengan jiran-jiran. Yelah, main skateboard pun dengan abang-abang je dalam compound rumah. ^_^

 

*************

 

Bila nak raya, shopping memang perlukan stamina tinggi.

Mana tak nya, lepas sorang, sorang pulak cari, acu, try, test baju & seluar & kasut masing-masing.

Nak bertebaran serentak masing-masing cari baju, takut hilang atau jadi apa-apa je.

Nak keluar shopping by batch, tak syok pulak. -.-”

 

*************

 

Balik kampung, atau berjalan ramai-ramai ke tempat yang jauh, kena bilang sorang-sorang.

Masing-masing sebut. Yang sulung jerit 1, adiknya sebut 2, sampai habis semua sebut nombor.

Kalau semua berbunyi kira ok lah. Kalau takda bunyi, kena cari la kut ada bawah kerusi van. Eh?

 

Jangan pulak ada yang terlebih ‘rajin’, tolong sebutkan nombor orang lain.

Ada sekali tu masa balik raya. Kami singgah di satu restoran. Lepas habis makan, saya terpaksa ke toilet, qadha hajat.

….

Bila keluar je….. “Eh, mana semua orang ni? Meja makan tadi dah kosong?!”

Tengok lot parking, van pun dah takda. Alamak.

Duit raya pulak dah serah kat ummi sebelum bertolak tadi, sebab takut hilang.

Sekarang, apa pun takda. Macamana nak telefon abah?

 

AKU KENA TINGGAL!!!

 

Tunggu punya tunggu…nak nangis pun ada. Tiba-tiba van abah kembali. Semua muka dalam van excited tengok luar, mencari adik-beradik yang tertinggal, macam kat safari nak tengok zirafah. Ahahaha!

Fuh, selamat.

“Ni mesti tadi ada yang ‘rajin’ tolong sebutkan nombor aku,” saya mengumpat dalam hati.

 

Seronok Keluarga Ramai Anak?

 

Lagi, kemas rumah dah macam kat sekolah. Ada duty roster.

Setiap seorang ada tugas masing-masing untuk setiap hari.

Semua tugas dibahagi sama rata. Antara tugasnya sapu lantai ruang tamu, ruang makan, bilik study, kemas dapur, kemas depan rumah. Apa lagi ye? Lupa pulak.

 

Lipat baju kami buat ramai-ramai. Sekejap pun boleh habis.

 

**************

 

Adik-beradik ramai seronok juga pergi camping. Dah macam camping sekolah. Gotong-royong kemas tempat perkhemahan, sama-sama pacak khemah, memasak, dan mandi sungai/pantai.

 

khemah seronok keluarga anak ramai

 

*************

 

Apa lagi ya? Lama pula kalau nak flashback zaman muda-muda dulu. Hehe.

Cukup dulu kut buat kali ni.

 

Apa-apa pun, saya rasa bersyukur pada Allah atas kurniaan ini.

Alhamdulillah.

Banyak perkara dapat saya pelajari dari ‘kes’ adik-beradik ramai ni.

Kita belajar untuk berkongsi, tak mementingkan diri, dan selalu memikirkan orang yang di belakang kita.

Dan kita juga belajar untuk mengalah. Ya, ada kala kita perlu mengalah.

Mungkin ada perkara yang lebih baik menanti bila kita utamakan orang lain.

 

 

Sekian. Marilah kita meramaikan umat Muhammad. (yang berkualiti OK? 😀 )

 

-SaifKhalid-

Kepentingan Minum Air Kosong

Kepentingan Minum Air Kosong

 

Kepentingan Minum Air Kosong

 

Air kosong sangat sinonim dengan kesihatan. Juga sangat sinonim dengan makanan kesihatan, atau makanan tambahan (supplement).

Pernah tanya kenapa?

 

Sebelum kami bergelumang dengan suplemen, air kosong agak kurang diminum sehari-hari.

Bila dah cakna pasal kesihatan, bila dah banyak membaca tentang kesihatan, barulah ada kesedaran untuk minum air kosong banyak-banyak setiap hari. Ada target air kosong untuk diminum setiap hari.

 

Kepada yang belum biasa minum konsisten 2~3 liter sehari, cubalah sekarang. Anda akan rasa perbezaan yang hebat!

 

Kepentingan Minum Air Kosong

Khasiat & kelebihan minum air kosong. air masak atau air putih.

 

1. Awet Muda

Kita akan kelihatan beberapa tahun lebih muda bila amalkan minum air kosong 3liter sehari.

2. Kesegaran Tubuh Badan

Ramai telah rasai kehebatannya.  Badan terasa lebih ringan. Lebih mudah untuk bekerja, mahupun beribadat.

3. Buang Toksin Dalam Badan (Detox)

Air yang mencukupi akan membantu proses pembuangan najis. Tanya saja orang yang selalu sembelit, kemungkinan besar dia kurang minum air kosong.

4. Cegah Kulit atau Bibir Kering

5. Bagus untuk sendi

6. Pelarut Nutrien

Sangat penting kepada yang mengamalkan suplemen/makanan tambahan. Dapat meningkatkan kecekapan dan kelarutan nutrien/vitamin ke dalam darah dan selanjutnya ke dalam badan.

7. Kurangkan Berat Badan

Tabiat minum air kosong dengan kerap membantu menyingkirkan lemak berlebihan dari badan.

 

Kepada yang belum biasa minum konsisten 2~3 liter sehari, cubalah sekarang. Anda akan rasa perbezaan yang hebat!

 

Apa??  3 liter…???

Mungkin nampak banyak. Tapi percaya tak kalau kita minum hanya secawan setiap jam, kita boleh habiskan 3 liter sehari dengan mudah!

Bangun pagi dah minum secawan. Lepas tu boleh minum setiap jam dari pukul 8 am. Pukul 9 pm dah boleh habis 3 liter.

Mudah bukan? ^_^

 

Kepentingan Minum Air Kosong

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

Tips Kebahagiaan Rumahtangga

 

Tips Kebahagiaan Rumahtangga

 

Ops! Layak ke saya nak cerita pasal rumahtangga?

Kahwin pun baru tiga tahun.

 

😉

Saya cuba kongsikan pengalaman kami melayari rumahtangga yang baru saja melepasi tiga tahun.

Ya, masih awal. Belum pun lepas fasa lima tahun pertama.

Takpa, semoga tulisan ini dapat terus memberi inspirasi kepada kami dan juga pasangan-pasangan di luar sana.

 

Tips Kebahagiaan Rumahtangga

 

Allah pesan kepada kita dalam Surah Ar-Rum ayat 21 yang bermaksud,

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri (pasangan) dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram (sakinah) kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih (mawaddah) dan sayang (rahmah). Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.”

 

Untuk kita faham ayat ni, wajib untuk kita berfikir. Kalau tak fikir memang tak nampak, memang tak dapat hargai rumahtangga yang dianugerahkanNya.

 

Tips Kebahagiaan Rumahtangga

 

1. Terima baik buruk pasangan seadanya.

Kita perlu syukuri kekurangan dan kelebihan pasangan masing-masing. Apa yang bagus pada pasangan kita, kita hargai dan apa yang kurang, kita terima seadanya.

Mungkin agak sukar untuk kita ubah kekurangan pasangan kita. (Mustahil barangakali) Tetapi setakat pemerhatian saya, kekurangan seorang suami dilengkapi oleh isteri, dan kekurangan isteri pula dilengkapi oleh suami.

Contohnya jika suami banyak cakap, ia dilengkapi oleh isteri yang kurang bercakap. Bukanlah saya kata banyak cakap itu tak elok. Sifat ini bagus untuk situasi tertentu, dan boleh jadi tak bagus untuk situasi lain.

Jika si suami malas kemas rumah, isteri biasanya akan rajin kemas rumah. Paling-paling pun dia akan terpaksa kemas rumah. Isunya di sini ialah siapa yang lebih dominan kemalasannya akan ‘menyerahkan’ tugas mengemas rumah kepada pasangannya.

 

2. Menunaikan hak dan tanggungjawab masing-masing dengan sebaiknya.

Suami mempunyai hak ke atas isteri. Dan isteri juga punyai hak ke atas suami. Keduanya tidak boleh diabaikan. Ada segelintir suami menganggap hanya suami punyai hak ke atas isteri. Isteri tidak berhak menuntut apa-apa darinya. Tanggapan ini salah.

Bila hak masing-masing ditunaikan, kedua-dua pasangan akan rasa puas hati. Tiada apa yang boleh diungkitkan jika berlaku perkara yang tidak diingini.

Jika hak tak ditunaikan, mulalah nak ungkit sana sini. Betul?

Bagi yang baru setahun berkahwin dan sudah mempunyai cahaya mata, ini juga menjadi satu cabaran hebat! Di sini kita sebagai suami isteri diuji. Sebabnya tugas menjaga anak dan menguruskan hal rumah akan bertambah. Suami hendaklah membantu isterimenguruskan hal rumah seperti membasuh baju, menyidai baju, melipat baju, memasak, mengemas rumah, iron baju, dan banyak lagi. Nampak mudah ke kerja-kerja ni?? Mudah tapi kena saling bantu-membantu. Jangan berkira untuk buat sesuatu kerja.

 

3. Mengiktiraf suami sebagai ketua keluarga.

Saya tak menafikan bahawa wanita moden sekarang ramai yang berkerjaya. Ramai yang berpendidikan tinggi. Ada yang gajinya lebih dari gaji suami. Ada yang berpendidikan tinggi dari suami. Ini bukan bermakna si isteri tak perlu mendengar pandngan dan kata-kata suami. Atau senang cakap, isteri lebih hebat dari suami. Jadi, tak perlu ikut apa yang suami cakap.

Jika si isteri adalah bos kepada suami di pejabat, jika pulang ke rumah, suami adalah bos kepada isteri. Mesti!!

Jika peranan suami sebagai ketua keluarga tidak diiktiraf, bagaimana hendak mencapai kebahagiaan dalam rumahtangga? Suamilah yang mengetuai keluarga yang teridi dari isteri dan anak-anak. Hormati keputusan suami. Hormati pandangan suami andai ianya bertentangan pendapat dengan kita. Ingatlah bahawa, mentaati suami adalah suatu perbuatan yang amat mulia wahai isteri.

 

4. Bijak merancang ekonomi dalam rumahtangga.

Walaupun saya tak tahu statistik punca penceraian suami isteri di Malaysia, tapi saya yakin ekonomi atau duit senang cerita, antara punca penceraian rumahtangga. Suami dan isteri perlu bijak menguruskan kewangan. Gaji yang diperolehi dibahagikan kepada keperluan dan hak-hak yang sepatutnya. Jika keadaan mendesak, si isteri dapat membantu mencari duit lebih. Tugas mencari nafkah adalah tugas suami. Tapi, tidaklah menjadi satu kesalahan jika si isteri mebantu kerana kos sara hidup yang tinggi mendesak isteri untuk sama bekerja. Tulis atas kertas. Berapa RM untuk keperluan barang dapur, bayar rumah, bayar kereta, duit untuk anak dan isteri, duit simpanan dan lain-lain lagi. Jangan guna duit untuk membeli benda yang tidak berfaedah. Sebab, fasa awal perkahwinan memang kita perlukan banyak duit. Jangan dibazirkan duit kita.

 

5. Memanggil nama panggilan yang disukai.

Saya rasa fasa awal perkahwinan, mungkin 90% masih memanggil isteri dengan nama manja seperti sayang, anje, baby dan macam-macam lagi. Mungkin mak ayah kita yang sudah 40 tahun usia perkahwinan meremang bulu roma dengar. Hehe… Pangillah isteri dengan nama yang baik. Nama yang disukai isteri. Begitu juga dengan suami. Isteri panggillah suami dengan nama yang disukai beliau. Tak semestinya panggil ‘abang’ saja. Nak panggil ‘honey’ pun boleh. Ahaks! 😉 Bila panggil macam ni, hati yang sedang marah pun boleh cair tau…. tak percaya, cubalah.

 

Tips Kebahagiaan Rumahtangga

Apa lagi ye tips kebahagiaan rumahtangga untuk fasa awal perkahwinan ini? Banyak lagi jika kita details satu persatu. Cukuplah 5 yang di atas. Ingatlah perkahwinan yang dibina bukan untuk sehari dua, bukan sebulan dua, tetapi sampai syurga. Jadikan perkahwinan kita sebagai lubuk untuk kita suami isteri melombong pahala sebagai bekalan ke akhirat kelak. InsyaAllah. Jika ada masalah, selesaikan dengan baik. Jangan berbalah macam budak kecil. Jangan memendam terlalu lama sampai ianya meletup suatu hari nanti. OK.

Kami pun masih belajar selok belok rumahtangga. Baru 3 tahun berkahwin. Anak sudah dua alhamdulillah. Doakan kebahagiaan kami dan kami mendiakan kebahagiaan anda semua. Ameen..

Sekian, terima kasih.

 

1 5 6 7 8 9 17