Author Archives: Saif Khalid

Adab Solat Jemaah Yang Diabaikan

 

Adab Solat Jemaah Yang Diabaikan

 

Solat berjemaah di masjid adalah satu tuntutan dalam Islam.

Beruntunglah siapa yang dapat solat berjemaah di masjid, dan rugilah siapa yang solat di rumah (walaupun berjemaah).

Ni pernyataan untuk lelaki sahaja ok.

 

Perempuan pula lebih baik solatnya di rumah.

 

Adab Solat Jemaah Yang Diabaikan

 

 

Ada satu masalah umat Islam di Malaysia yang tak patut berlaku.

Orang yang pergi solat di masjid dianggap orang alim (ustaz), dan orang Islam yang biasa-biasa ni solat di rumah. Atau pun tak solat langsung.

Yang tak solat tu saya tak tahu nak kata apa. Cuma pesan saya, solatlah sebelum kamu disolatkan.

Sebab pesan Nabi kita, Islam itu tertegak dengan lima perkara. Dan solat adalah perkara kedua selepas dua syahadah.

Kalau tak solat, apakah layak dipanggil orang Islam?

Tuntutan solat di masjid tu bukanlah hanya untuk ustaz-ustazah. Tetapi kepada semua yang mengakui bahawa tiada tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad pesuruh Allah.

 

Kadang-kadang kalau datang perasaan malas, saya motivasikan diri dengan berkata pada diri sendiri;

“Nabi duk tunggu kita kat masjid tu nak solat dengan umatnya. Tak nak ikut solat sama-sama dengan Nabi ke?”

“Allah dah panggil, pergilah solat. Tinggalkan dulu kerja tu. Takda maknanya. Rezeki kan Allah yang bagi.”

“Larat ke nak solat sendiri 27 kali? Berapa jam baru nak habis tu. Ruginya tak pergi solat di masjid.”

 

*****************

 

Ok, dah di masjid. Alhamdulillah.

Niat i’tikaf sudah, solat tahiyat masjid pun sudah. Boleh zikir dulu sementara tunggu iqamah.

Bila bilal iqamah, segeralah bangkit menuju ke saf hadapan, belakang imam, sebelah bilal kalau boleh.

Kan besar ganjarannya berada di saf pertama.

Saya masih ingat ustaz saya pernah kata, Nabi pesan, kalau kita tahu ganjaran azan dan duduk di saf pertama, nescaya kita akan berusaha sungguh-sungguh untuk dapatkannya, walaupun dengan cara undian.

Saya juga selalu membaca maksud hadis di atas di bahan bacaan lain. Cuma saya belum pernah pelajarinya secara terus dari kitab sahih Bukhari, jadi saya tak mahu quote matan/teks hadisnya di sini.

Apa yang saya rasa ralat dengan qaryah saya, kebanyakan jemaah langsung tak berebut untuk mendapatkan saf pertama. Selepas iqamah telah tamat beberapa ketika, barulah sorang-sorang bangkit menuju ke hadapan. Ruang belakang imam selalunya kosong. Masing-masing ambil port di bahagian tepi saf.

Bila ada kosong di saf hadapan, masing-masing pelawa orang sebelah untuk ke depan. Sepatutnya orang belakang terus ke depan. Kita yang patut rebut pahala tu, bukan offer orang lain. Macamlah pahala kita dah banyak sangat. Hehe.

 

Ok, balik kepada tajuk asal. Saya senaraikan adab-adab yang patut kita santuni di masjid.

  1. Segera ke saf hadapan. Rebutlah saf pertama. Rapat kepada imam. Orang yang tahu ganjarannya sudah berada di saf pertama sebelum iqamah lagi.
  2. Rapatkan saf. Pastikan bahu bertemu bahu. Kenapa, ingat masa zaman tadika/sekolah je ke syaitan duk menyelit di ruang kosong antara jemaah? ๐Ÿ˜‰
  3. Jangan suka tengok sana sini ketika solat.
  4. Ikut imam serapat mungkin. Jangan delay. Guru saya sebut jangan terlewat lebih 3 rukun dari imam.
  5. Jika imam telah rukuk bila anda sampai, terus ikut imam walaupun imam tengah sujud. Maksud saya tak perlu tunggu imam berdiri sebelum ikut imam. Rugi.

 

Berikut adalah antara pemerhatian saya. Setidak-tidaknya apa yang berlaku di masjid qaryah saya.

Saya sangat terganggu bila ada antara jemaah buat point 3 & 4 di atas.

Lebih-lebih lagi point 4. Walaupun dia duduk satu saf dengan saya. Walaupun dia selang 4-5 orang dari saya, masih mengganggu.

Kadang-kadang dia seperti sedang solat sendirian. Imam sudah bangun dari sujud kedua dan bangkit ke rakaat seterusnya, dia baru terkial nak rukuk.

Saranan saya, jika tak dapat nak lajukan baca Al-Fatihah pun, bacaan zikir di rukuk sujud dan lain-lain bacalah seringkas mungkin. Tak perlu nak tadabbur dan tambahkan khusyuk anda sedangkan anda sedang mengganggu ahli jemaah lain dengan pergerakan anda yang tak seragam dengan jemaah itu.

Maaf, saya agak emosi dengan kes ini.

 

Itu sahaja buat kali ini. Jika para pembaca sekalian ada ingin menambah apa-apa yang mengganggu anda ketika solat, tuliskan sahaja di ruangan komen. Kita sama-sama perbaiki solat masing-masing.

 

Wallahu a’lam.

 

Saif Khalid

 

Patah Tulang Peha Ketika Sapu Sampah. Cegah Osteoporosis Sebelum Terlambat.

Patah Tulang Peha Ketika Sapu Sampah. Cegah Osteoporosis Sebelum Terlambat.

 

Suatu hari, tak lama dahulu, riuh kampung saya kes seorang makcik yang rebah ketika menyapu sampah di laman rumah.

Berita yang tersebar agak menghairankan telinga yang mendengar.

Yelah, makcik tu tengah sapu sampah, tiba-tiba rebah ke tanah.

Apa yang terjadi??

 

Patah Tulang Peha Ketika Sapu Sampah. Awas. Ostematrix Shaklee Osteoporosis

 

Tulang pehanya patah.

Tanpa sebarang amaran awal.

 

Kenapa jadi begitu?

Allah lebih mengetahui.

 

Kami syak kejadian tersebut berpunca dari osteoporosis.

Kekurangan kalsium di dalam tulang membuatkan tulang jadi rapuh. Tulang jadi mudah patah.

 

Cegah Osteoporosis Sebelum Terlambat.

 

Untuk elakkan perkara sedemikian berlaku kepada diri sendiri, kami selalu amalkan makan Ostematrix dari Shaklee.

Ostematrix adalah sumber kalsium semulajadi. Ia sangat mudah diserap. Kadar penyerapan setinggi 99%!

Saya yang alah dengan susu tepung amatlah beruntung dapat sumber kalsium sebegini. Cuma telan 2 biji setiap hari.

 

Isteri saya pula amalkan 4 biji sehari. Ini untuk melengkapkan semula kekurangan kalsium, terutamanya setelah mengandung dan melahirkan 2 orang cahaya mata kami.

4 biji Ostematrix memberikan 1000mg kalsium kepada badan.

Ostematrix bukan sekadar kalsium ya. Ia dilengkapi zat-zat lain seperti magnesium, fosforus, Vitamin-D, zink, kuprum. manganese dan boron.

 

Apa lagi manfaaatnya? Ikuti entri kami yang lepas. Klik sini.

 

Hubungi kami untuk pertanyaan lanjut atau sebarang konsultasi PERCUMA. Cegah Osteoporosis Sebelum Terlambat.

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

Atasi Darah Tinggi Tanpa Ubat

Atasi Darah Tinggi Tanpa Ubat

 

Darah tinggi adalah antara penyakit yang paling popular di Malaysia. Dan di dunia juga barangkali.

Pemakanan dan gaya hidup yang tidak sihat adalah antara penyumbang terbesar kepada penyakit ini.

Dahulu kita sering jumpa golongan emas ke hospital untuk mendapatkan ubat darah tinggi.

Tetapi kini, golongan muda juga mengalami situasi tersebut.

 

atasi darah tinggi tanpa ubat shaklee garlic omega guard alfalfa

 

Pesakit perlu makan ubat yang diberikan hari-hari. Selalu juga saya jumpa golongan veteran yang terpaksa makan ubat darah tinggi sehingga hari-hari terakhir mereka.

Persoalan timbul di fikiran saya. Adakah itu ubat? Ubat sepatutnya mengubati. Bermakna kita tidak sepatutnya berubat untuk selamanya.

Jika hari-hari kita perlu makan ‘ubat’ tersebut, maka ia bukanlah ubat. Tetapi hanya mengawal pesakit dari menjadi lebih kronik.

 

Usahalah mencari ubat sebenar kepada penyakit ini. Yang dapat menjadi penawar kepada darah tinggi.

 

Anda juga boleh dapatkan set darah tinggi Shaklee. Ramai yang telah berjaya mengawal darah tinggi selepas makan set tiga serangkai ini. (Bukan penyakit tiga serangkai OK. ๐Ÿ™‚ )

Garlic Complex, Omega Guard & Alfalfa Complex. Set 3 produk ini berharga RM237.25.

(Harga di atas untuk set bersama Alfalfa (Small) 330 tablet, bukan large 700 tablet seperti dalam gambar).

 

Set Darah Tinggi Shaklee atasi darah tinggi tanpa ubat

 

Garlic Complex membantu merendahkan tekanan darah, dan menurunkan kolesterol.

Omega Guard, minyak ikan terbaik, mencegah saluran darah sumbat dan strok.

Alfalfa Complex mencuci darah dan hati, menyingkirkan lemak dan kolesterol, dan mencegah artritis.

 

Bismillah. Klik sini jika anda ingin mengawal darah tinggi anda. Kita ikhtiar, kepada Allah kita berharap.

 

Jika anda mempunyai dana lebih, boleh pilih untuk berubat dengan Vivix.

Ikuti link ini untuk bacaan lanjut tentang Vivix dan membuat pembelian online.

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

Tekanan Darah Rendah

 

Tekanan Darah Rendah

 

Orang kata tekanan darah rendah boleh diatasi dengan amalan meludah.

Mekanismanya bila kita ludah kepada sesorang, maka dia akan naik darah.

Mudah bukan? Haha, gurau je. Jangan buat kat orang sebelah tau. Tak pasal-pasal ada yang masuk hospital. ๐Ÿ˜‰

 

Ada kenalan saya yang mempunyai tekanan darah rendah. Beliau tak boleh berdiri untuk masa yang lama. Lebih-lebih lagi dalam keadaan sesak.

Jika bangun dengan cepat dari duduk, akan rasa nak pitam, dan mata berpinar.

 

tekanan darah rendah shaklee vita-Lea

 

Tekanan darah rendah boleh diatasi atau diawasi dengan langkah-langkah berikut;

  1. Lebihkan garam dalam makanan harian. Garam membantu tingkatkan tekanan darah.
  2. Amalkan makan kismis.
  3. Bangun perlahan-lahan dari duduk. Gerak-gerakkan jari kaki terlebih dahulu sebelum bangkit.
  4. Hindari dari mengangkat barang berat.
  5. Bangun dari tidur? Bangkit dan duduk dahulu beberapa minit di birai katil. Ulang langkah 3. ^_^
  6. Hindar dari makan dalam kuantiti yang banyak. Sebaliknya makan sikit-sikit dengan kerap. Kerana selepas makan, tekanan darah kita akan turun seketika.
  7. Amalkan Vita-Lea setiap hari. Mengamalkan Vita-Lea telah terbukti dapat meningkatkan tekanan darah rendah.

 

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

Obesiti Kanak-kanak. Tips Cegah dan Kawal.

Obesiti Kanak-kanak. Tips Cegah dan Kawal.

 

Obesiti Kanak-kanak. Tips Cegah dan Kawal.

 

Kajian menunjukkan obesiti di kalangan kanak-kanak semakin meningkat. Malaysia mendahului di kalangan negara Asia.

Kajian pada tahun 2006 ke atas hampir 8,000 pelajar sekolah rendah mendapati 19.9% pelajar mengalami obesiti. [1] Ya, itu adalah seorang dalam setiap lima orang murid!

Apakah antara penyebab obesiti kanak-kanak?

Antara lain punca-punca obesiti adalah genetik dan keturunan, persekitaran, metabolisme, psikologi. Itu yang selalu kita baca.

Saya agak meragui genetik dan persekitaran adalah puncanya. Kerana saya percaya bahawa apa yang dimakan oleh ibubapa itulah yang dimakan oleh anak-anak. Jadi bila ibubapa mempunyai diet yang tak elok, maka secara automatik anaknya juga akan membesar dengan diet yang sama. Bukanlah kegemukan itu terkandung dalam gene-nya.

Apakah pernah dilakukan kajian sebegini – anak kepada pasangan yang obes dibesarkan oleh pasangan yang sihat tubuh badan dan mengamalkan diet yang seimbang. Adakah anak itu akan membesar dengan sihat atau sebaliknya?

Ok, saya tak berminat untuk menyentuh tentang perkara di luar kawalan kita. Bukannya kita boleh pilih untuk lahir dari ibubapa yang bagaimana, ye tak?

Saya yakin punca terbesar obesiti datangnya dari pemakananย danย gaya hidup.

 

PEMAKANAN

Lihat saja apa makanan harian anak kita di sekolah. Dan apa pula sarapan anak-anak di rumah?

Kehidupan sibuk ibubapa yang berkerjaya sering membuatkan anak-anak disuap makanan yang kurang berkhasiat. Contohnya sosej, drummet ayam, burger, makanan segera, nugget dan lain-lain.

Makanan di atas tak elok diambil secara kerap, kerana kebanyakannya mempunyai bahan-bahan yang tak berfaedah. Lemak dan kolesterol pula tinggi.

Serat? Sangat beruntung jika ada. ๐Ÿ˜‰

 

 

Faktor kedua, GAYA HIDUP.

Gaya hidup di bandar masa kini umumnya menyumbang kepada gaya hidup kurang sihat. Kecuali kepada golongan yang prihatin, yang mempunyai jadual riadah atau senaman, yang selalu ke gym, memasak sendiri di rumah, tidak terikat dengan teknologi dan sebagainya.

Secara ringkas, kenapa ramai golongan muda masa kini tak fit?

  • Selalu menonton tv
  • Bermain gajet/konsol/computer games untuk masa yang panjang
  • Kurang bersenam
  • Kerap makan makanan ringan dan makanan segera
  • Ibubapa kini risau tentang kes kecurian, culik dan lain-lain. Jadi, anak-anak selalu terperap di dalam rumah

 

Jadi bagaimana mengatasi masalah-masalah di atas?

  • Letakkan syarat sebelum mereka mula ‘leka’.
    • Cara saya dibesarkan dulu, jika saya ingin main konsol, ibu saya akan pastikan saya siapkan dahulu kerja sekolah, DAN latihan di rumah yang telah ditetapkan. Jadi, saya akan pulun siapkan kerja tersebut sebab ingin bermain Tetris Micro Genius. Jika anda generasi 80-an mesti boleh faham. Hehe..
  • Hadkan masa anak-anak bersama tv/gajet/komputer. Cari alternatif untuk mereka meluangkan masa dengan lebih bermanfaat.
    • Jika anda sedari anak anda terlalu lama dengan gajet, cari aktiviti lain. Berikan mereka mainan yang merangsang saraf motor, mainan tradisional yang bukan peranti elektronik. Anak kami suka main blok kayu. Ini membina daya kreatif mereka!
  • Teladani anak-anak dengan sering makan makanan sihat. Pastikan anda makan sayur dengan enak depan anak anda.
  • Selalu memasak/beli lauk ikan. Anak yang selalu dimanjakan dengan lauk ayam, lambat laun akan jadi ‘manja’ dan ‘comel’ juga seperti ayam daging. Makan ikan juga merangsang saraf motor anak. Kan susah nak buang tulang ikan jika dibandingkan dengan ayam. ๐Ÿ˜‰
  • Kerapkan bawa anak-anak melakukan aktiviti sihat. Sama ada bersukan, berkebun, mengemas halaman rumah, berenang dan lain-lain.
  • Amalkan minum air kosong dengan kerap.

 

Jika masih meragui tentang nutrisi anak yang kurang lengkap, saya syorkan anda menambah diet berikut dalam makanan harian keluarga anda.

Omega Guard

Minyak ikan yang hebat!

Tak perlu saya huraikan dengan panjang lebar. Saya pernah menulis tentang produk ini. Klik sini.

90 softgel, berharga RM136. Kanak-kanak pun sukakannya. Kunyah sampai habis. ^_^

Omega Guard Shaklee Obesiti Kanak-kanak. Tips Cegah dan Kawal.

Klik sini untuk dapatkannya sekarang.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

 

[1] Balkish, Zuraidah, Rashidah, Syafinaz, Hatta, Riyanti, Norhafizah, Hamizatul, “Overweight among primary school age children in Malaysia”, 2013. Asia Pac J Clin Nutr. 2013; 22(3):408-15.

1 6 7 8 9 10 17