Cara Atasi Bengkak Kaki Ketika Hamil

Cara Atasi Bengkak Kaki Ketika Hamil

Bengkak kaki ketika mengandung. Mungkin ramai yang mengalaminya. Saya juga pernah mengalaminya. Sewaktu mengandungkan Khadijah (anak sulung) saya tidak mengalami bengkak kaki. Sewaktu mengandungkan Muhammad (anak kedua) saya mengalami bengkak kaki.

Bengkak kaki yang saya alami adalah ketika akhir-akhir kehamilan. Ketika usia kandungan 8 dan 9 bulan. Kaki kanan saya sahaja yang membengkak. Kaki kiri Tak membengkak. Macam kelakar pun ada. Kurang keseimbangan bila berdiri. Sebelah kaki rasa kecil, sebelah rasa besar.

Rasa kurang selesa. Berjalan pun rasa kurang selesa. Bengkak kaki yang saya alami tak sakit. Rasa kebas-kebas. Cumanya bila berjalan rasa seperti ada sesuatu di kaki.

 

Cara Atasi Bengkak Kaki Ketika Hamil

 

Cara Atasi Bengkak Kaki Ketika Hamil

Antara Cara Atasi Bengkak Kaki Ketika Hamil yang saya cuba adalah :

  • Tidur dengan meletakkan bantal di bawah kaki. Ini membuatkan kaki kita pada kedudukan yang lebih tinggi. Tidur pun lebih selesa InsyaAllah.
  • Jika di pejabat atau di tempat kerja, jangan berdiri terlalu lama. Duduklah jika berpeluang untuk duduk di tempat kerja. Bergantung kepada cara kerja anda semua. Jika ada kemudahan, duduklah. Ini dapat mengurangkan rasa letih pada kaki anda.
  • Minta tolong suami urutkan. Hehe.. Secara tak langsung, hubungan suami isteri lagi bertambah erat. 🙂 Suami perlu memahami keadaan isteri yang sarat mengandung ketika ini.
  • Pakai kasut yang selesa. Jangan lah pula ketika hamil ni anda memakai heels 4 inchi ye. Tunggu dah beranak, baru pakai balik. Kasut yang selesa sangat penting bagi menampung berat badan ibu yang semakin menaik sepanjang kehamilan.
  • Minum air kosong secukupnya. Sekurang-kurangnya 3L sehari.
  • Mengambil suplemen Ostematrix Shaklee yang mengandungi kalsium dan magnesium. Ostematrix dapat mengatasi masalah bengkak kaki ketika hamil.

 

Ibu-ibu jangan terlalu risau ye. InsyaAllah selepas beranak, kaki yang bengkak tadi akan surut semula seperti biasa. Tapi saya tak tahulah kalau ada kes yang tak surut-surut. Kena berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

Mungkin anda juga nak kongsikan Cara Atasi Bengkak Kaki Ketika Hamil dengan kami. Boleh komen di ruangan komen di bawah.

 

Sekian.

 

Bahiah

Related posts:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *