Cara Mengatasi Sembelit

Assalamualaikum w.b.t

 

Pernah tak anda semua mengalami sembelit? Duduk lama dalam toilet tapi ‘hajat’ belum tercapai. 🙂 Macam malu je kan nak cerita bab ni. Tapi percaya lah, bukan anda seorang yang mengalaminya.

Itu tandanya anda mengalami sembelit! Jangan terkejut ya. Perkara ini normal dan boleh terjadi kepada semua lapisan umur tak kira bayi ataupun orang dewasa.

 

Cara Mengatasi Sembelit

 

Cara mengatasi sembelit yang akan saya kongsikan dengan anda semua adalah daripada pengalaman saya sendiri. Bukanlah melalui kajian saintifik mana-mana pihak. Mungkin anda mengamalkan cara mengatasi sembelit yang berbeza dari saya. Anda boleh kongsikan tips di ruangan komen nanti OK. 😉 Sharing is caring!

 

Cara Mengatasi Sembelit

 

 

Punca sembelit 

Sembelit boleh disebabkan oleh najis yang keras atau kering memenuhi ruang usus dan rektum sehingga menjadi amat ketat dan mengakibatkan najis tidak mampu ditolak keluar.

 

Cara Mengatasi Sembelit ————>

 

1) Makan makanan yang mempunyai serat yang tinggi seperti buah-buahan dan sayur-sayuran.

Pengalaman saya sendiri, makan kangkung celur adalah salah satu cara mengatasi sembelit yang berkesan. Kangkung adalah sayur yang mudah didapati dan rasanya juga sedap. Bagi mereka yang memilih untuk memakan sayur, kangkung bukanlah sayur yang susah dimakan ya. 😀 Ada juga yang memilih untuk memakan pisang dan betik bagi mengatasi sembelit ini.

 

Cara Mengatasi Sembelit

Kangkung

 

pisang

pisang

 

2) Minum air secukupnya.

Kita disarankan untuk meminum air kosong sebanyak 8 gelas sehari. Pastikan badan kita mendapat air yang secukupnya bagi memudahkan sel-sel badan berfungsi dengan baik. Banyak proses yang dilakukan oleh badan yang memerlukan air termasuk proses perkumuhan. Jadi, jangan abaikan kepentingan meminum air kosong untuk mengekalkan kesihatan yang baik kepada badan kita.

 

air

air

 

3) Pengambilan Ostematrix Shaklee.

Dulu saya macam ragu-ragu bila diperkenalkan dengan Ostematrix Shaklee ni. Betul ke ianya dapat membantu mengatasi sembelit? Bila saya cuba. WOW!! Alhamdulillah, memang sangat-sangat membantu melancarkan pembuangan air besar. Sembelit dah tak ada. Sebelum tidur, saya akan ambil 4 biji Ostematrix sebagai persediaan hari esok. Magnesium yang terkandung di dalam Ostemarix Shaklee ini dapat membantu melembutkan najis. Sebab tu lah, saya jatuh cinta sangat dengan Ostematrix. Ianya bukan sekadar kalsium tau.

 

Cara Mengatasi Sembelit Ostematrix

Ostematrix Shaklee

 

Jangan biarkan sembelit anda berlarutan kerana ianya boleh membawa kepada penyakit buasir. Bila najis susah dikeluarkan, kita akan memberi tekanan kepada anus kita untuk terus mengeluarkan najis yang keras dan kering tersebut. Amalkan cara mengatasi sembelit yang anda suka dengan berkesan.

Ada juga cara lain untuk mengatasi sembelit seperti pengambilan ubat-ubatan dan julap. Tetapi pengambilan ubat-ubatan dan julap yang kerap boleh menyebabkan usus bergantung penuh kepada ubat jenis itu sebelum boleh mengeluarkan najis.

 

Jika anda mempunyai cara mengatasi sembelit secara alami yang menarik, jom kongsi dengan kami di sini! Selamat membaca!

 

Nak rasa perbezaan Shaklee?

Ingin menjana pendapatan bersama Shaklee?

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan, khidmat nasihat & konsultasi PERCUMA.

Saif Khalid/Nurbahiah Mohd Isa
013.200.2850/013.356.4876
Shaklee Independent Distributor

 

Related posts:

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *