Category Archives: Happy Life

Keburukan Telefon Pintar (Smartphone)

Saya ada tulis entry mengenai Kebaikan Telefon Pintar (smartphone) sebelum ini. Anda boleh klik di sini untuk membacanya.

 

Keburukan Telefon Pintar (Smartphone)

 

Kali ini mari kita tengok apa pula keburukan telefon pintar kepada pengguna.

 

1) Melalaikan

Telefon pintar bakal melalaikan kehidupan seseorang. Jika tidak banyak, setidak-tidaknya kehidupan kita sebagai pengguna telefon pintar akan sedikit melalaikan.

Keasyikan melayan aplikasi yang menarik seperti aplikasi sosial dan videogame, kadang-kala membuatkan kita terlewat menunaikan solat, atau terlupa menyiapkan tugasan yang lebih penting di pejabat/rumah.

Cara atasinya: Pastikan kita siapkan perkara yang lebih utama dahulu pada waktu tersebut.

2) Membahayakan Keselamatan

Saya selalu terganggu semasa memandu – apabila kereta di depan tidak bergerak selepas lampu hijau menyala. Apabila di hon barulah tergesa-gesa tekan minyak. Apabila diperhati, ternyata pemandu tersebut leka menggunakan telefon pintar.

Tak kurang juga penunggang motosikal ‘tawaduk’ yang menunggang perlahan tidak kena pada tempatnya. Apabila dipotong, rupanya penunggang tersebut sedang menggunakan telefon pintar.

Amat berbahaya! Jika terlalu penting, hentikan kenderaan kita di tempat yang sesuai sebelum menggunakan gajet.

Keburukan Telefon Pintar smartphone IKXT_texting_and_driving_03

3) Menjauhkan Yang Dekat

Seperti yang saya terangkan pada perkara pertama di atas, kelalaian menggunakan telefon pintar boleh membuatkan kita secara tidak sengaja menjauhkan yang dekat. Kita lebih melayan ‘orang’ di dalam telefon berbanding dengan orang di sekitar kita.

Jika keterlaluan, orang akan melabelkan kita sebagai seorang yang sombong, atau pun anti-sosial.

Silaturrahim dengan orang di hadapan kita adalah lebih utama. Dan biasanya apabila kita berhubung dengan menggunakan telefon, kita akan faham apabila kita lambat mendapat respon. Mungkin ada sesuatu yang lebih penting bagi sahabat kita di sebelah sana.

4) Penyebaran Fitnah

Teknologi maklumat masa kini membuatkan ‘segalanya’ di hujung jari kita. Ya, segalanya. Yang baik, yang jahat, yang hangat, yang sejuk, dan segala-galanya.

Jika dahulu, untuk menyebarkan gosip, mungkin kita perlu menapak beberapa minit ke rumah kawan, atau menulis sepucuk surat dan menjilat satu-dua setem sebelum sesebuah info disebarkan. Tetapi kini, dalam beberapa saat, tanpa meninggalkan kerusi empuk kita, kita mampu menyebarkan maklumat kepada ribuan sahabat dan pengguna di seluruh dunia.

Jadi, fikir-fikirkanlah dahulu sebelum kita sebarkan sesuatu. Apakah pahala yang kita bakal dapat, ataukah dosa yang akan mengisi buku amalan kita. Hanya satu sentuhan ringan pada sekeping Corning Glass akan menentukannya.

5) Merencatkan Pertumbuhan Kanak-kanak

Kajian demi kajian telah membuktikan bahawa penggunaan gajet yang berlebihan akan membuatkan anak kecil terganggu pertumbuhannya. Sensor motor anak-anak yang sedang membesar akan terbantut apabila anak kita hanya berdamping dengan gajet sehari-hari.

Kan sepatutnya jari-jari kecil anak kita menerokai alam fizikal yang pelbagai, seperti mainan sebenar yang pelbagai saiz dan bentuk, makanan yang panas dan sejuk di dapur, haiwan yang ligat di ruang tamu kediaman, mahupun pasir, batu dan tumbuhan di depan rumah.

Tetapi bila segalanya dibuat, disalin dan dimasukkan ke dalam telefon pintar, apa yang anak kita dapat rasai hanyalah imej maya, dan semuanya dirasakan licin di skrin telefon. Inilah yang membuatkan anak kita kekurangan skil kemahiran hidup.

Keburukan Telefon Pintar kanak-kanak smartphone

 

6) Privasi Terganggu

Dengan menghubungkan kita dan segala maklumat kita di ruangan siber, bermakna maklumat kita boleh dicapai oleh orang asing – sesiapa sahaja di seluruh dunia.

Kongsikan maklumat yang tidak membahayakan diri kita di internet.

Kurangkan berkongsi destinasi percutian yang akan kita singgahi esok. Kerana pemangsa akan tahu bahawa rumah kita akan kosong pada hari esok.

Keburukan Telefon Pintar (Smartphone)

 

 

Ini antara keburukan telefon pintar yang saya dapat fikirkan buat masa ini.

Jika anda punyai idea tambahan, marilah berkongsi dengan pembaca lain dengan menulis di ruangan komen di bawah.

 

Kongsi artikel ini jika anda rasakan ia bermanfaat. ^^

 

Sekian.

 

Saif Khalid

Cara Ajar Anak Bercakap

Cara Ajar Anak Bercakap

Anda ada anak yang berusia 2 tahun dan sudah pandai bercakap? Atau anak anda sudah berusia 2 tahun tetapi belum pandai bercakap? Jangan risau ye ibu bapa sekalian. Setiap anak mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Kita sebagai ibu bapa boleh membantu dia bercakap. Bagaimana?

IMG_4946

 

Cara Ajar Anak Bercakap

Saya ingin kongsikan pengalaman saya. Anak sulung saya bernama Khadijah. Sekarang dia sudah berusia 2 tahun 4 bulan. Alhamdulillah. Saya seorang ibu yang bekerja di rumah. Jadi mungkin ini kelebihan saya dapat berdamping dengan anak seharian. Saya tabik spring pada ibu-ibu yang bekerjaya melayan kerenah anak-anak selepas penat bekerja. (Bekerja di rumah pun penat juga) πŸ™‚

Khadijah sangat petah bercakap. Allah…. Apa sahaja yang kita cakap, memang dia ikut. Khadijah berjalan ketika usianya 8-9 bulan. Dia tumbuh gigi pada usia setahun. Dia mula bercakap pada usia 1 tahun 3 bulan. Waktu ni dia pandai panggil “ayah” dan “abu”. Aik?? Kenapa abu?? Hehe… Dia tak pandai sebut ibu lagi. Tapi saya mengiyakan apabila dia panggil abu. Sekarang dia dah pandai la panggil ibu. πŸ™‚

 

Cara Ajar Anak Bercakap

Cara yang saya amalkan :

 

1) Rajin bercakap dengan anak-anak

Saya takda kawan lain dah di rumah. Memang asyik bercakap dengan anak-anak sahaja. Saya selalu bercakap dengan Khadijah dari dia kecil. Memang dia tak faham. Tapi saya tetap bercakap dengan dia. Sampai satu hari, dia membalas apa yang saya cakap. Respon yang baik bukan? πŸ™‚

 

2) Rajin bertanya

Saya selalu tanyakan Khadijah tentang apa jua yang dia nak buat. Warna asas. Human body. Alif ba ta. ABC. 123. Ibu ayah nama apa. Solat bila? Bagaimana? Kalau tak solat siapa marah? Semua saya tanya. Khadijah akan jawab semua. Kalau dia dah boring, dia akan cakap “tak tau lah” Ayat malas jawab. Hehe…

 

3) Menonton video/cerita

Saya tak nafikan Khadijah banyak bercakap dengan meniru upin ipin, boboiboi bercakap. Malah kadang-kadang, dia tengok Hagemaru! Allah… Dia klik related videos di you tube. Hagemaru yang dia tengok. Hagemaru ni kartun dia merapu sikit ye kawan-kawan. Saya tak galakkan anak-anak anda tonton. Pernah sekali ayah Khadijah nak buka nappy dia untuk basuh dia kencing. Dengan selamba Khadijah berkata “Ei, bencilah kau ni!” Gulp! Tersentap kami suami isteri dengar Khadijah cakap macamtu. Dah la digunakan pada situasi yang betul. Oh anakku. Tapi kami diam sahaja. Tak marah, tak balas dia cakap. Sampai sekarang, dia tak pernah cakap dah ayat tersebut. Lega kami. πŸ™‚ Anda kena monitor anak-anak tengok cerita apa. Khadijah memang hafal lah upin ipin, pada zaman dahulu dan boboiboi. Petah! Sehari, limit 15 minit sahaja tengok youtube. Kalau lebih, takut lain pulak jadinya.

 

4) Bercakap dengan intonasi

Saya ajar Khadijah cakap berintonasi. Nampak lebih meyakinkan bila bercakap. Kita dapat ekspres perasaan kita dengan lebih baik. Orang akan faham apa yang kita cakapkan. Contohnya, Khadijah selalu cakap “Ibuuuu, Khadijah minta nawaf” (Khadijah minta maaf) dengan nada yang sungguh menginsafkan. Tapi lepass tu dia buat lagi. Hehe.. Yang penting cara dia minta maaf tu sungguh mencairkan. Pandai dia bodek buat muka keinsafan.

 

5) Suku kata yang mudah

Awal-awal bercakap, kita gunakan suku kata yang mudah sahaja dengan anak. Tak perlu buat ayat panjang dengan imbuhan semua. Anak nak catch up susah nanti. Lama-kelamaan, dia akan pandai buat ayat panjang lepas ni. Contoh, “Ayah solat masjid” Lama-kelamaan kita boleh cakap “ayah pergi solat di masjid” Dia akan pandai ikut.

 

Anda semua mungkin ada cara lain yang nak ditambah sebagai Cara Ajar Anak Bercakap. Jom kongsikan dengan kami. πŸ™‚ Semua di atas adalah pengalaman saya. Apa yang saya buat dengan anak-anak.

 

Kebaikan Telefon Pintar (Smartphone)

Kebaikan Telefon Pintar (Smartphone)

Zaman 2014 ni kalau siapa yang tak ada smartphone memang sedikit janggal. Malah, kadang-kadang malu bila telefon berdering nak jawab kerana masih menggunakan Nokia 3310 lagi. πŸ™‚ Orang lain swipe screen. Kita masih menekan keypad dengan sepenuh hati. Hehe.

Kami suami isteri pun baru beberapa bulan menggunakan smartphone. Sebelum ni memang guna handset murah saja. Disebabkan desakan perniagaan, kami terpaksa menggunakan smartphone bagi memudahkan lagi urusan perniagaan kami.

Selama beberapa bulan ni, banyak kebaikan smartphone yang kami dapat. Tak lupa juga, ada keburukan smartphone yang sukar dibendung.

 

Kebaikan Dan Keburukan Telefon Pintar (Smartphone)

 

Kebaikan Telefon Pintar (Smartphone)

1) Aplikasi yang menarik

Smartphone mengandungi banyak aplikasi yang dapat membantu kita dalam menjalankan aktiviti harian dengan lebih teratur. Contohnya, terdapat aplikasi yang membantu kita menguruskan waktu dengan baik, mengira kalori makanan dan banyak lagi.

 

apps smartphone

2) Menghubungkan yang jauh

Dengan adanya smartphone, kita dapat berhubung dengan shabat handai, adik-beradik dengan lebih mudah. Boleh live video dengan sekelip mata tak kira di mana kita berada. Dengan syarat, kenalah ada internet ye. πŸ™‚

 

facetime

3) Info yang cepat

Kita akan memperoleh info-info terkini dengan cepat dan pantas! Memang laju sahaja. Contohnya kalau kita tak tahu nak cari kedai makan yang sedap di sesuatu tempat, kita boleh google atau tanya sahaja di group whatsapp atau telegram. Pasti ada yang menjawab. Memang pantas!

 

whatsapp google

4) Mudah ke mana-mana

GPS boleh digunakan bila-bila masa sahaja. Dapatkan GPS coordinate dan kita dapat terus ke tempat yang ingin dituju tanpa perlu sesat sana sini. Tapi, jangan guna GPS pun sesat ye. GPS—>Guna Pun Sesat. Hehe.

gps

5) Alat hiburan

Bagi mereka yang sukakan muzik, mereka dapat mendengar lagu-lagu kesukaan dengan menggunakan smartphone. Bukan itu sahaja, kita juga dapat menghiburkan hati dengan bermaian games yang terdapat dalam smartphone. Cumanya, kita jangan terlalu lalai dengan games dan lagu sampai melewat-lewatkan solat plak ye. πŸ˜‰ Berpada-padalah.

 

candy crush

 

Β Kebaikan Telefon Pintar (Smartphone)Β 

Telefon pintar sangat membantu kehidupan seharian kita. Sebagai manusia, kita perlu bijak menggunakannya. Jangan disalah guna pula. Buruk padahnya. InsyaAllah kami akan kongsikan nanti Keburukan Telefon Pintar pula di lain entry. Stay tuned~~

 

Punca Bayi Menangis

 

Punca Bayi Menangis

Bayi akan menangis atas setiap perkara.

Kenapa? Mudah saja, sebab bayi tak pandai berkata-kata. ;P

 

dodoi anak - punca bayi menangis

 

Kadang-kadang ibubapa muda tertekan bila anak kecil menangis tak henti-henti, dan tak tau dah nak buat apa. Termasuklah saya. Hehe.

 

Bagi susu sudah, salin lampin sudah, dodoi sampai tersengguk pun sudah.
Jam pula menunjukkan pukul 3 pagi. Si comel tak dapat nak tidur lagi.

“Baby nak apa ni….?? Ya Allah, tolonglah hambaMu ini.”

Siapa pernah lalui saat sebegini?

 

Jom kita tengok apa antara punca bayi menangis.

 

punca bayi menangis

 

1. Lapar

Anak kecil selalunya menangis sebab lapar. Lagi-lagi bayi baru lahir.
Kalau ada bunyi pertama “Ek” dari anak yang terjaga dari tidur, maknanya dia nak susu. Kalau lambat sikit, akan bunyi panjang sikit, “Eeek”. Lambat lagi bunyi “Uh oh uh oh”. Kalau tak bagi susu juga, jawabnya “Uwaaaa!”
Jangan tunggu sampai last warning baru terhegeh-hegeh nak bagi susu.
Yang terbaik? First “eh” berbunyi je terus bagi nenen. InsyaAllah anda akan selamat.

 

2. Lampin Penuh

Punca terbesar kedua baby menangis adalah sebab lampin sudah penuh. Ataupun tahi telah bertapuk di celahan buntut si comel. Saya sendiri di awal zaman keibubapaan kadang-kadang terlupa nak periksa lampin bila anak merengek.

Dah lama cuba tenteramkan anak, sampai dah tak larat, baru teringat nak tengok lampin.

Lepas salin je terus anak diam. Fuh.
“Kan bagus kalau awal-awal dah tau nappy baby full.”

 

3. Kembung Perut

Kedua-dua anak kami sensitif dengan perut/angin. Kalau tak sapu atau terlupa sapu minyak angin, maka bersedialah untuk berjaga malam. Petang-petang atau malam, setiap kali salin lampin, wajib sapu minyak angin.
Tapi tak semua bayi macam ni. Kami pernah jumpa bayi yang tak kembung-kembung pun perutnya. Walaupun tak disapu minyak.
Jadi kalau si manja merengek, cuba periksa perutnya, kembung atau tidak.

Caranya? Cuma jentik dengan lembut perut bayi. Atau letakkan satu jari di perut bayi, dan tepuk jari tersebut dengan jari lain. Kalau bunyi macam tin kosong bermakna bayi kembung la tu.

Atau cara lain yang saya pernah diberitahu, tengok ubun-ubunnya. Kalau berdenyut bermakna bayi kembung perut.

Kepada yang sensitif tu, rajin-rajinlah sapu minyak. Baca entri kami yang lepas tentang kembung perut.

 

4. Gangguan ‘Makhluk Halus’

Nyamuk sangat sukakan bayi. Kebanyakan ibubapa akan kelambukan anak kecil supaya tidak diganggu nyamuk atau pun makhluk halus lain. Lepas kelambu, intai ke dalam kelambu, supaya tiada nyamuk yang terlepas ke dalam kelambu.

 

5. Nak Mendampingi Ibu

9 bulan duduk dalam perut.

9 bulan dekat dengan jantung ibu, dengar setiap degupan jantung ibu.

9 bulan di alam rahim.

Lepas berjaya keluar ke alam dunia, sudah pasti si kecil akan rindukan saat bersama ibunya.

Kadang-kadang bila si ibu angkat je anak yang menangis, terus senyap. Ketenangan dirasa. Gembira sungguh!

Jangan pula ada yang berkata begini, “Ha, manjakanlah anak awak tu.”

Bukanlah nak memanjakan anak. Tapi masa kecillah anak perlukan perhatian ibu, supaya kekuatan dalaman, dan keyakinan si anak dapat dipupuk. Anak sewaktu kecil bukanlah waktunya untuk diajar berdikari.

Jadi kalau ada anak menangis, cuba dukung dan dodoi anak. Kalau tak berjaya, periksa punca 1-4 di atas. πŸ™‚

 

Apa kata anda?

Kalau ada punca lain, rajinkan jari mengomen di bawah ya.

 

Selamat mengasuh anak!

 

-SaifKhalid-

Kulit Bayi Ekzema. Anda Wajib Cuba Ini.

 

Kulit Bayi Ekzema

 

Saya kesian bila tengok anak kecil mengalami ekzema. Apatah lagi bayi.

Ekzema membuatkan kulit jadi kering dan gatal-gatal, merekah.

Ada yang sampai merah-merah dan berair, sebab kuat sangat garu.

 

Kulit Bayi Ekzema

 

Kalau dah teruk sangat, tak dapat tahan, terpaksalah guna krim yang bersteroid.

Penggunaan krim steroid sangatlah perlu dipantau dan digunakan dengan cara yang betul. Kerana ia akan menipiskan kulit.

 

Rawatan untuk Kulit Bayi Ekzema

Umumnya rawatan dari klinik dan hospital untuk ekzema adalah dengan menyapu krim seperti emolien, krim, salap, atau krim rendah steroid.

Saya di sini ingin mmeperkenalkan kepada anda sejenis krim yang terbukti dapat mengurangkan ekzema.

Krim yang selamat, semulajadi, dan selalu habis stok disebabkan kepopularan dan kemujarabannya.

Apakah ia?

 

… Herbal Blend Multipurpose Cream

 

Selamat dan berkesan. Secara semulajadi.

 

Testimoni Ekzema Herbal Blend Shaklee

 

Selain itu, Herbal Blend Shaklee ini juga digunakan secara meluas oleh ibu-ibu di Malaysia ini.

Antara manfaatnya, dapat melegakan;

  • Masalah gatal -gatal
  • Gigitan nyamuk dan serangga
  • Melecur terkena air panas
  • Tumit kaki merekah
  • Buku lali keras dan berkuping
  • Bayi menghidap ruam
  • Kulit badan kering dan berdebu? Boleh dijadikan lotion harian.

 

Krim ni untuk bayi sahajakah?

Kalau dah kulit bayi pun selamat, orang dewasa apatah lagi. πŸ™‚

Pakcik makcik, abang kakak boleh cuba krim ini tanpa was-was.

Rasai perbezaannya.

 

 

Inilah rupa paras Herbal Blend yang digembar-gemburkan.

 

Herbal Blend Shaklee

Berapa harganya? Cuma RM27.50.

Boleh dapatkannya di sini secara online. Klik.

Atau hubungi kami sekarang untuk maklumat lanjut. Whatsapp/SMS/Call.

Β 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
ID: 945467
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

1 2 3 4 5 6 15