Category Archives: Happy Life

Bagaimana Mengajar Anak Makan Sayur

Bagaimana Mengajar Anak Makan Sayur

Sebagai seorang ibu muda, saya risau juga bila berfikir mengenai Bagaimana Mengajar Anak Makan Sayur. Saya sendiri agak memilih sayur untuk dimakan. Hehe.. Bagaimana pula nak mengajar anak untuk makan semua sayur kan? πŸ™‚ Saya ada cerita mengenai Khadijah yang makan sayur di sini —> klik

Alhamdulillah saya bertemu jodoh dengan seorang lelaki yang tak memilih bab makan! Dan dia juga kaki makan sayur. Kalau saya memilih, akan kedengaran suara yang menyuruh saya mencuba juga sayur tersebut, Setakat ini, saya rasa pencapaian saya semakin meningkat dalam bab makan sayur tanpa memilih! Syabas!

 

Antara tips yang dapat saya kongsikan adalah :

Bagaimana Mengajar Anak Makan Sayur

 

1) Cuba pelbagai jenis sayur

Jika hari ahad kita masakkan sayur bayam. Hari isnin kita masak sayur petola pula. Dan seterusnya hari-hari lain dengan jenis sayur yang berbeza. Secara tak langsung anak-anak pun dapat kenal pelbagai jenis sayur. Mungkin ada yang dia tak suka dan yang dia suka. Kita dapat bantu dia makan sayur lagi selepas ini.

 

sayur

2) Pelbagaikan cara masakan

Jika sayur yang kita masak tak sesuai di buat sup, kita boleh gorengkan atau celur atau lain-lain cara yang bersesuaian. Tengok juga anak kita suka masakan yang bagaimana. Jika anak kita suka kari, kita masukkan sayur dalam kari tersebut. InsyaAllah dia akan makan.

kari

 

3) Makan sayur di depan anak-anak

Anak-anak akan ikut apa yang ibu ayah dia lakukan. Betul tak? Baik dari segi percakapan, perbuatan dan cara kita berpakaian. Semua anak nak tiru. Jadi, bab makan sayur ni, kita kena jadi contoh tauladan. Jangan kita menyuruh saja anak-anak tapi kita sendiri tak makan pun sayur tersebut. Mana mungkin anak-anak akan ikut kita.

makan

Β 

4) Kreatif!

Pernah dengar bento? Orang Jepun selalu buat bento ni. Mereka akan decorate makanan anak mereka dengan comel sekali! Nak makan pun tak sampai hati sebab terlalu comel! πŸ™‚ Kita jadilah seorang yang kreatif. Potong sayur dan hiaskannya dengan corak yang menarik dan beri kepada anak untuk dijadikan bekal ke sekolah. Anak-anak mesti sukakannya! Silap haribulan, kawan anak kita pun makan makanan anak kita.

bento

 

5) Memberitahu kebaikan sayur

Sebagai ibu bapa, kita mestilah sentiasa mendidik anak kita bahawa sayur mempunyai banyak kebaikan. Jika anak tidak suka memakan sayur, ceritakan kepada mereka khasiat dari sayur yang dapat memberi kesihatan yang baik kepada mereka. Sentiasa memberi galakan kepada mereka untuk memakan sayur. Contohnya, kalau makan sayur, nanti adik jadi kuat! Ini antara kata-kata perangsang untuk anak-anak makan sayur.

makan sayur

 

Bagaimana Mengajar Anak Makan Sayur

Anda semua boleh cuba tips Bagaimana Mengajar Anak Makan Sayur yang saya kongsikan ini. Kalau tak cuba, tak tahu ye dok? πŸ˜‰

 

Cinch Inch Loss – Kurangkan Berat Badan Dengan Selamat

Cinch Inch Loss – Kurangkan Berat Badan Dengan Selamat

 

Ramai yang inginkan bentuk badan yang langsing menawan. Pinggang bak kerengga. Badan seperti hourglass.

Maka timbullah pelbagai usaha untuk mendapatkannya.

Ada yang skip makan secara berlebihan, ada yang makan pil kurus, pil langsing, liposuction dan lain-lain.

 

Apakah kebanyakannya selamat? Adakah anda dapat kurus dengan jayanya?

Ya, mungkin ramai yang jadi kurus. Tapi adakah kurus seperti itu sihat?

Ini satu persoalan penting untuk kita.

 

Kebanyakan dari kita ingin diet supaya segera kurus. Adakah logik jika bila kita mengumpul lemak dalam badan bertahun-tahun, tapi nak kurus dalam 1-2 minggu? Sudah tentu tidak.

 

 

Kenapa Kebanyakan Diet Gagal?

 

β‡’ Anda menganggap diet bersifat sementara, bukannya mengubah gaya hidup.

Mungkin anda pernah berjaya menurunkan berat badan sebelum ini, atas suatu tujuan tertentu. Tapi selepas itu anda kembali kepada tabiat makan anda yang lama. Maka berat badan anda naik kembali.

Ambil kesempatan waktu anda berdiet itu untuk mencuba pelbagai makanan baru. Berazam untuk menukar gaya hidup sihat selamanya. (Carilah resepi-resepi sihat untuk memulakannya)

β‡’ Tidak sabar melihat badan ramping

Anda mula diet dan hanya fikir untuk ramping secepat mungkin? Bila anda hanya hilang 0.5~1kg seminggu anda rasa kecewa. Jadi lepas beberapa minggu anda putus asa dan mengatakan anda telah gagal.

Anda ambil masa bertahun-tahun untuk naik berat badan. Jadi sama juga bila nak turun berat badan. Bersabarlah! Ingat, selalunya orang yang dapat berjaya kekalkan badan ramping adalah mereka yang mengurangkan berat badan perlahan-lahan.

 

Bagaimana Cinch Inch Loss dapat membantu anda mengurangkan berat badan dengan selamat?

 

1) Membantu mengawal rasa lapar

Rasa lapar akan menyebabkan anda makan dan terus makan. Anda akan terus makan sampai kenyang betul? Di sini Cinch Inch Loss dapat membantu anda mengawal rasa lapar yang membuak-buak.

 

2) Meningkatkan tenaga

Sesetengah orang yang berdiet kelihatan sangat letih. Sebaliknya Cinch Inch Loss ini dapat meningkatkan tenaga anda walaupun dalam berdiet. Letih akan mengurangkan produktiviti seharian kita. Kalau letih, bagaimana untuk kita menjalankan aktiviti harian. Mungkin kita akan mendapat penyakit lain pula.

 

3) Membantu menyokong metabolisma badan

Cinch Inch Loss dapat membantu mengingkatkan metabolisma badan. Badan akan jadi cergas. Metobolisma badan yang tinggi dapat membantu anda membakar lemak dengan lebih cepat dengan melakukan aktiviti yang aktif.

 

Cinch Inch Loss – Kurangkan Berat Badan Dengan Selamat

 

Cinch Inch Loss ini diperkaya dengan Leucine.

Apa itu Leucine?

Leucine merupakan otot yang membina asid amino yang terdapat di dalam protein tertentu.

 

Kesannya?

Mengurangkan berat badan dengan Cinch Inch Loss membantu anda menghilangkan lemak, berat dan inci dan pada masa yang sama dapat mengekalkan otot! Haaa…. memang best!

 

Apa yang ada dalam Cinch Inch Loss?

cinch-shake-mix Cinch Inch Loss - Kurangkan Berat Badan Dengan Selamat

cinch-tea cinch-shake-mix Cinch Inch Loss - Kurangkan Berat Badan Dengan Selamat

 

 

Cinch Energy Tea berharga RM131 untuk 28 sticks. Sehari satu stick. Membantu anda kekal aktif.

Cinch Shake Mix pula RM173, 765 gram. Diperkaya dengan protein untuk mengekalkan perut kenyang.

 

Sebarang pertanyaan mengenai Cinch Inch Loss boleh hubungi kami:

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
ID: 945467
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

Set Ibu Menyusu Shaklee

 

Set Ibu Menyusu Shaklee

Saya yakin setiap ibu yang melahirkan anaknya mesti berhasrat untuk menyusukan (breastfeed) anak mereka sehingga usia 2 tahun. Saya pun macam tu juga. Semangat berkobar-kobar nak susukan anak.

Alhamdulillah hasrat saya tercapai.

Menysukan anak bukan semudah ABC yang kita sangkakan. Ianya memerlukan pengorbanan yang sangat tinggi. Ya, pengorbanan yang sangat tinggi diperlukan kerana kebaikan dan kelebihan susu ibu tak dapat kita perolehi dari susu yang lain.

Saya ada kongsi mengenai kebaikan dan kelebihan penyusuan kepada ibu dan bayi di sini. (Part 1 dan Part 2)

 

Set Ibu Menyusu Shaklee

Ibu menyusu memerlukan tenaga yang lebih dari ibu yang tidak menyusukan anak. Ibu menyusu juga perlu sentiassa bersikap positif dan tenang agar proses penyusuan tidak terganggu. Jika ibu terlalu penat dan letih, penyusuan bayi mungkin tidak begitu baik. Ibu menysusu sangat memerlukan suplemen bagi membantu memberikan tenaga segera kepada mereka. Set Ibu Menyusu Shaklee adalah jawapannya!

 

Set Ibu Menyusu Shaklee

 

1) ESPΒ  (850g RM150)

– Memberi tenaga kepada ibu yang menyusu

– Membantu membina tisu badan

 

2) Vita-Lea (120 tabs RM88.75)

– Sejenis multivitamin yang dapat menjadi pelengkap nutrisi

– Dapat memeberi tenaga segera, kecerdasan badan dan otak kepada ibu menyusu

 

3) B-Complex (120 tabs RM53.75)

– Anti-stress

– Mengurangkan masalah keletihan dan kelesuan

 

4) Sustained Release Vita-C Plus (180 tabs RM92.50)

– Membantu meningkatkan imuniti badan

– Membantu penyerapan iron

 

5) Ostematrix (120 tabs RM61)

– Sumber kalsium, magnesium dan yang seangkatan dengannya

– Melengkapkan kembali kalsium dalam tulang kita

– Membantu masalah kekejangan dan kebas-kebas

 

6) Alfalfa Complex (330 tabs RM53.75)

– Sebagai milk-booster

– Ejen detox

 

Set Ibu Menyusu Shaklee

 

Bila ibu bertenaga, tenang dan tidak stress, insyaAllah dapat menyusukan bayi dengan baik. Susu yang dihasilkan akan lebih banyak bila bayi kerap menyusu. Suplemen Shaklee sangat membantu dalam menjayakan penyusuan bayi.

 

 

 

Ingin cuba? Nak dapatkan Set Ibu Menyusu Shaklee??

Klik link ini untuk dapatkannya secara online sekarang.

Juga boleh Call/Whatsapp/SMS kami untuk harga istimewa atau pertanyaan lanjut mengenai set menyusu ini.

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

 

Atasi Sembelit Bayi dan Kanak-kanak

 

Atasi Sembelit Bayi dan Kanak-kanak

 

Bila bersembang dengan jiran atau kawan-kawan, mereka selalu tanya, “Awak buat macam mana anak boleh berak selalu?”

Ya, anak saya sungguh senang untuk berak.

Sejak lahir hingga umurnya sekarang dua tahun lebih.

Tidak sembelit seperti sesetengah bayi.

Alhamdulillah.

 

Atasi Sembelit Bayi dan Kanak-kanak

 

 

Apa yang kami buat?

Cegah sebelum kena.

 

Saya sebagai bapa, sangat mementingkan pelawasan yang baik bagi isteri dan anak-anak.

Selain memberi makan yang sedap dan berkhasiat kepada keluarga, saya juga akan memastikan proses pembuangan berjalan lancar.

Saya percaya, apa yang masuk dalam badan, wajib dikeluarkan. Secara idealnya 12-14 jam kemudian.

 

Bagaimana Cara Atasi Sembelit Bayi dan Kanak-kanak?

1. Pastikan kandungan serat adalah tinggi.

Kami membiasakan makan tamar/kurma. Bangun pagi makan tamar. Anak kecil tidak terkecuali. Khadijah sukakannya! Kandungan serat dalam tamar adalah sangat tinggi.

dates kurma tamar Atasi Sembelit Bayi dan Kanak-kanak

2. Sayur atau buah adalah wajib dalam setiap hidangan.

Tabiat makan sayur harus dipupuk sejak anak kecil. Ya, kami memang sukakan sayur. Cuma pastikan kita tunjukkan kepada anak kecintaan kita terhadap sayur. Baru si anak akan turut sama makan sayur. Bapa borek anak rintik.

Baca entri kami tentang baby makan sayur.

 

air kosong Atasi Sembelit Bayi dan Kanak-kanak 2

 

3. Air kosong yang mencukupi setiap hari.

Saya pastikan kami sekeluarga minum air kosong dengan kerap. Secawan (200ml) setiap jam.

Jika isteri sibuk menyusukan anak, bawakan air untuk isteri. Be a romantic husband!

 

4. Breastfeeding anak secara eksklusif selama 6 bulan.

Melalui pembacaan dan pengalaman sendiri, kami percaya breastfeeding sangat membantu dalam mengatasi sembelit bayi dan kanak-kanak.

Cuma berikan si manja susu badan. Tanpa susu formula atau pun air kosong/masak. Susu formula sukar untuk dihadam dan susah untuk diserap usus.

 

 

Untuk ibu yang menyusukan anak, pemakanan ibu juga memberi kesan kepada pelawasan anak.

Ada ibu yang menyusukan anak secara eksklusif tetapi anaknya masih sembelit.

Pesan saya, cuba periksa kembali diet ibunya bagaimana. Apakah cukup air kosong seharian, apakah cukup serat yang diambil.

Harus juga diingati, serat berlebihan akan menjadikan anak terlebih lawas. Kami sendiri pernah mengalaminya. Anak berak sangat kerap. Pernah sehingga 6 kali sehari! Cair pulak tu. Kesian baby turun berat badan.

Bila jadi macam tu, tengok balik apa yang ibunya makan. Kawal, pantau dan lihat hasilnya. ‘Cubajaya’ orang kata. πŸ™‚

 

Atasi Sembelit Bayi dan Kanak-kanak

 

Perkara paling penting, amalkan makan sayur sejak anak kecil.

Melentur buluh biarlah dari rebungnya.

Jika tidak diajar dari kecil, mungkin susah nak makan sayur bila besar nanti.

 

Jika anak anda masih tak dapat makan serat yang mencukupi, kami sarankan supaya memberikan anak anda Meal Shakes.

Minuman yang kaya dengan vitamin dan mineral penting. Bacaan lanjut mengenai Meal Shakes di sini.

 

Ramai yang berpuas hati. Anak tidak lagi sembelit, jarang demam, jarang selsema, dan lain-lain.

 

Testimoni Meal Shakes Atasi Sembelit Bayi dan Kanak-kanak

 

Atasi Sembelit Bayi dan Kanak-kanakMeal Shakes 544 gram. RM113.75.

 

Boleh beli secra online bila-bila masa, di mana sahaja anda berada – di sini.

Hubungi saya untuk sebarang pertanyaan, konsultasi & khidmat nasihat PERCUMA!

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

Tips Bijak Menguruskan Masa

Tips Bijak Menguruskan Masa

MASA ITU EMAS

MASA IBARAT PEDANG

Banyak perumpamaan yang diberikan bagi menggambarkan kepentingan masa. Contohnya MASA ITU EMAS. Di sini umum mengetahui bahawa emas adalah sesuatu yang mahal dan berharga. Masa dikaitkan dengan emas bagi menyatakan bahawa MASA sangat berharga! Jika ianya berlalu, kita tak mungkin akan dapat ulang semula masa tersebut. Masa diibaratkan seperti pedang. Jika kita tidak memotongnya, maka dia akan memotong kita. Masa akan berlalu begitu sahaja. Tiada lagi siaran ulangan.

 

jam

 

Di sini, suka saya kongsikan dengan anda semua Tips Bijak Menguruskan Masa yang saya amalkan.

 

1) Buat jadual harian

Ini nampak macam skema je kan. Tapi, jika anda buat jadual harian, baru anda akan lebih berdisiplin dalam menguruskan masa anda. Anda juga tidak akan terlupa perkara-perkara yang anda perlu buat seharian.

 

2) Prioriti

Letakkan prioriti perkara mana yang lebih penting untuk dilakukan, yang kurang penting dan yang tidak penting. Buat perkara yang penting dahulu. Kemudian, jika kita mempunyai masa lebih, barulah kita melakukan perkara yang kurang penting dan seterusnya. Contohnya sebagai seorang pelajar, jika kita ada assignment yang perlu disiapkan, maka siapkanlah assignment kita dahulu. Kemudian, jika ada masa lebih, boleh kita gunakan masa tersebut untuk membaca buku dan sebagainya. Ingat! Lakukan perkara yang paling penting dahulu ye.

 

3) Buat TO-DO-LIST

Setiap hari sebelum tidur, buat TO-DO-LIST untuk esok hari. Apa yang kita nak buat esok, supaya hari kita lebih teratur dan matlamat tercapai. Contohnya : Saya nak basuh baju pada pukul 8 pagi. Jadi, pukul 8 pagi keesokannya saya mesti basuh baju.

 

Tips Bijak Menguruskan Masa To-Do-List-Nothing

 

4) Jangan bertangguh!

Ini sikap yang susah untuk ditinggalkan bukan? Sekali lagi, buat perkara yang lebih penting. Bertangguh dari melakukan perkara yang tidak penting adalah lebih baik. Contohnya kita berkeinginan untuk menonton televisyen sedangkan urusan dapur masih belum selesai. Tangguhkan dulu keinginan untuk menonton televisyen tersebut. Selesaikan urusan dapur dahulu. Barulah kerja kita tidak tergendala.

 

5) Bantuan orang sekeliling

Minta tolong suami, ibu atau kawan kita jika kita terlupa untuk melalukan sesuatu kerja. Minta bantuan mereka untuk mengingatkan kita. Selain itu, kita juga sangat memerlukan bantuan orang sekeliling kita bagi membantu kita menjayakan TO-DO-LIST yng kita nak buat. Jika kita nak basuh baju pada pukul 8 pagi, tetapi tiba-tiba ada tetamu yang datang ke rumah. Kita tak sempat nak basuh baju. Kita boleh minta bantuan orang dalam rumah kita untuk membasuh baju tersebut. Secara tak langsung, mereka sudah membantu kita menyelesaikan TO-DO-LIST kita.

 

Tips Bijak Menguruskan Masa

Masa 24jam yang Allah beri pada kita janganlah disia-siakan. Gunakan masa sebaik-baiknya. Tinggalkan perkara yang tidak berfaedah. Selalu orang sebut jangan membuang masa. Tetapi kita bukannya membuang masa tersebut. Kita telah isikannya dengan perkara yang sia-sia. Yang langsung tidak memberi apa-apa input dan keuntungan kepada diri kita. Ingatlah, setiap saat kita ini akan disoal Allah Ta’ala di akhirat kelak. Semoga kita menjadi hamba Allah yang bijak menguruskan masa.

InsyaAllah.

 

 

1 3 4 5 6 7 15