Category Archives: Happy Life

Cara Mengatasi dan Mengurangkan Bengkak Susu

Cara Mengatasi dan Mengurangkan Bengkak Susu

 

Bagi ibu-ibu yang menyusu, bengkak susu bukanlah perkara asing.

Bengkak susu biasanya terjadi bila demand susu kurang.

Maknanya susu dihasilkan lebih dari apa yang diminum bayi.

 

penawar atasi cara mengatasi bengkak susu

 

Jika tidak menyusu untuk beberapa ketika, breast ibu akan mengeras dan membengkak. Ya Allah… sakitnya bukan kepalang. Ada yang demam bila bengkak susu. Pengalaman saya sendiri, sakit sungguh. Tak senang duduk pun ada. Nak baring rasa sakit, nak berdiri rasa sakit, nak duduk pun rasa sakit.  Mana taknya, breast rasa keras dan bengkak macam batu. (OK.Ni hyperbola) Tapi betul ye. Siapa yang pernah alami bengkak susu memang perit rasanya.

Jadi nak taknak, memang kena selalu susukan anak. Kalau tak dapat nak susu anak, pamkan susu keluar. Atau picit sahaja di puting untuk keluarkan susu yang berlebihan. Kita boleh tuam dengan kain yg direndam air panas untuk keluarkan susu.

Para suami sila fahami kejadian ini.

 

Cara Mengatasi dan Mengurangkan Bengkak Susu

 

Jika dah susukan anak, tapi masih tak surut bengkaknya, apa yang boleh kita buat?

Selain dari pam keluar atau picit puting supaya susu keluar, kita boleh amalkan makan Lecithin.

Ya, Lecithin bukan sahaja membantu membakar lemak tetapi dapat membantu mengurangkan bengkak susu!

penawar atasi cara mengatasi bengkak susu lechithin

Anda boleh cuba amalkan lecithin jika bengkak susu anda berlarutan. Banyak testimoni yang saya dapat mengatakan bahawa lecithin dapat mengatasi bengkak susu. Alhamdulillah dengan izin Allah.

Ada juga petua orang-orang terdahulu sebagai cara Mengatasi dan Mengurangkan Bengkak Susu seperti menggunakan sayur kobis dan diletakkan pada breast. Mungkin anda boleh cuba.

Jika anda mempunyai petua lain atau Cara Mengatasi dan Mengurangkan Bengkak Susu yang anda buat dan menjadi, jom kongsi dengan kami! Perkongsian anda kami sangat hargai!

Hubungi kami sekarang untuk pembelian/info lanjut tentang Lecithin. Call/SMS/Whatsapp 013-356 4876.

Atau klik link ini untuk beli secara online sekarang!

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

Adab Solat Jemaah Yang Diabaikan

 

Adab Solat Jemaah Yang Diabaikan

 

Solat berjemaah di masjid adalah satu tuntutan dalam Islam.

Beruntunglah siapa yang dapat solat berjemaah di masjid, dan rugilah siapa yang solat di rumah (walaupun berjemaah).

Ni pernyataan untuk lelaki sahaja ok.

 

Perempuan pula lebih baik solatnya di rumah.

 

Adab Solat Jemaah Yang Diabaikan

 

 

Ada satu masalah umat Islam di Malaysia yang tak patut berlaku.

Orang yang pergi solat di masjid dianggap orang alim (ustaz), dan orang Islam yang biasa-biasa ni solat di rumah. Atau pun tak solat langsung.

Yang tak solat tu saya tak tahu nak kata apa. Cuma pesan saya, solatlah sebelum kamu disolatkan.

Sebab pesan Nabi kita, Islam itu tertegak dengan lima perkara. Dan solat adalah perkara kedua selepas dua syahadah.

Kalau tak solat, apakah layak dipanggil orang Islam?

Tuntutan solat di masjid tu bukanlah hanya untuk ustaz-ustazah. Tetapi kepada semua yang mengakui bahawa tiada tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad pesuruh Allah.

 

Kadang-kadang kalau datang perasaan malas, saya motivasikan diri dengan berkata pada diri sendiri;

“Nabi duk tunggu kita kat masjid tu nak solat dengan umatnya. Tak nak ikut solat sama-sama dengan Nabi ke?”

“Allah dah panggil, pergilah solat. Tinggalkan dulu kerja tu. Takda maknanya. Rezeki kan Allah yang bagi.”

“Larat ke nak solat sendiri 27 kali? Berapa jam baru nak habis tu. Ruginya tak pergi solat di masjid.”

 

*****************

 

Ok, dah di masjid. Alhamdulillah.

Niat i’tikaf sudah, solat tahiyat masjid pun sudah. Boleh zikir dulu sementara tunggu iqamah.

Bila bilal iqamah, segeralah bangkit menuju ke saf hadapan, belakang imam, sebelah bilal kalau boleh.

Kan besar ganjarannya berada di saf pertama.

Saya masih ingat ustaz saya pernah kata, Nabi pesan, kalau kita tahu ganjaran azan dan duduk di saf pertama, nescaya kita akan berusaha sungguh-sungguh untuk dapatkannya, walaupun dengan cara undian.

Saya juga selalu membaca maksud hadis di atas di bahan bacaan lain. Cuma saya belum pernah pelajarinya secara terus dari kitab sahih Bukhari, jadi saya tak mahu quote matan/teks hadisnya di sini.

Apa yang saya rasa ralat dengan qaryah saya, kebanyakan jemaah langsung tak berebut untuk mendapatkan saf pertama. Selepas iqamah telah tamat beberapa ketika, barulah sorang-sorang bangkit menuju ke hadapan. Ruang belakang imam selalunya kosong. Masing-masing ambil port di bahagian tepi saf.

Bila ada kosong di saf hadapan, masing-masing pelawa orang sebelah untuk ke depan. Sepatutnya orang belakang terus ke depan. Kita yang patut rebut pahala tu, bukan offer orang lain. Macamlah pahala kita dah banyak sangat. Hehe.

 

Ok, balik kepada tajuk asal. Saya senaraikan adab-adab yang patut kita santuni di masjid.

  1. Segera ke saf hadapan. Rebutlah saf pertama. Rapat kepada imam. Orang yang tahu ganjarannya sudah berada di saf pertama sebelum iqamah lagi.
  2. Rapatkan saf. Pastikan bahu bertemu bahu. Kenapa, ingat masa zaman tadika/sekolah je ke syaitan duk menyelit di ruang kosong antara jemaah? 😉
  3. Jangan suka tengok sana sini ketika solat.
  4. Ikut imam serapat mungkin. Jangan delay. Guru saya sebut jangan terlewat lebih 3 rukun dari imam.
  5. Jika imam telah rukuk bila anda sampai, terus ikut imam walaupun imam tengah sujud. Maksud saya tak perlu tunggu imam berdiri sebelum ikut imam. Rugi.

 

Berikut adalah antara pemerhatian saya. Setidak-tidaknya apa yang berlaku di masjid qaryah saya.

Saya sangat terganggu bila ada antara jemaah buat point 3 & 4 di atas.

Lebih-lebih lagi point 4. Walaupun dia duduk satu saf dengan saya. Walaupun dia selang 4-5 orang dari saya, masih mengganggu.

Kadang-kadang dia seperti sedang solat sendirian. Imam sudah bangun dari sujud kedua dan bangkit ke rakaat seterusnya, dia baru terkial nak rukuk.

Saranan saya, jika tak dapat nak lajukan baca Al-Fatihah pun, bacaan zikir di rukuk sujud dan lain-lain bacalah seringkas mungkin. Tak perlu nak tadabbur dan tambahkan khusyuk anda sedangkan anda sedang mengganggu ahli jemaah lain dengan pergerakan anda yang tak seragam dengan jemaah itu.

Maaf, saya agak emosi dengan kes ini.

 

Itu sahaja buat kali ini. Jika para pembaca sekalian ada ingin menambah apa-apa yang mengganggu anda ketika solat, tuliskan sahaja di ruangan komen. Kita sama-sama perbaiki solat masing-masing.

 

Wallahu a’lam.

 

Saif Khalid

 

Obesiti Kanak-kanak. Tips Cegah dan Kawal.

Obesiti Kanak-kanak. Tips Cegah dan Kawal.

 

Obesiti Kanak-kanak. Tips Cegah dan Kawal.

 

Kajian menunjukkan obesiti di kalangan kanak-kanak semakin meningkat. Malaysia mendahului di kalangan negara Asia.

Kajian pada tahun 2006 ke atas hampir 8,000 pelajar sekolah rendah mendapati 19.9% pelajar mengalami obesiti. [1] Ya, itu adalah seorang dalam setiap lima orang murid!

Apakah antara penyebab obesiti kanak-kanak?

Antara lain punca-punca obesiti adalah genetik dan keturunan, persekitaran, metabolisme, psikologi. Itu yang selalu kita baca.

Saya agak meragui genetik dan persekitaran adalah puncanya. Kerana saya percaya bahawa apa yang dimakan oleh ibubapa itulah yang dimakan oleh anak-anak. Jadi bila ibubapa mempunyai diet yang tak elok, maka secara automatik anaknya juga akan membesar dengan diet yang sama. Bukanlah kegemukan itu terkandung dalam gene-nya.

Apakah pernah dilakukan kajian sebegini – anak kepada pasangan yang obes dibesarkan oleh pasangan yang sihat tubuh badan dan mengamalkan diet yang seimbang. Adakah anak itu akan membesar dengan sihat atau sebaliknya?

Ok, saya tak berminat untuk menyentuh tentang perkara di luar kawalan kita. Bukannya kita boleh pilih untuk lahir dari ibubapa yang bagaimana, ye tak?

Saya yakin punca terbesar obesiti datangnya dari pemakanan dan gaya hidup.

 

PEMAKANAN

Lihat saja apa makanan harian anak kita di sekolah. Dan apa pula sarapan anak-anak di rumah?

Kehidupan sibuk ibubapa yang berkerjaya sering membuatkan anak-anak disuap makanan yang kurang berkhasiat. Contohnya sosej, drummet ayam, burger, makanan segera, nugget dan lain-lain.

Makanan di atas tak elok diambil secara kerap, kerana kebanyakannya mempunyai bahan-bahan yang tak berfaedah. Lemak dan kolesterol pula tinggi.

Serat? Sangat beruntung jika ada. 😉

 

 

Faktor kedua, GAYA HIDUP.

Gaya hidup di bandar masa kini umumnya menyumbang kepada gaya hidup kurang sihat. Kecuali kepada golongan yang prihatin, yang mempunyai jadual riadah atau senaman, yang selalu ke gym, memasak sendiri di rumah, tidak terikat dengan teknologi dan sebagainya.

Secara ringkas, kenapa ramai golongan muda masa kini tak fit?

  • Selalu menonton tv
  • Bermain gajet/konsol/computer games untuk masa yang panjang
  • Kurang bersenam
  • Kerap makan makanan ringan dan makanan segera
  • Ibubapa kini risau tentang kes kecurian, culik dan lain-lain. Jadi, anak-anak selalu terperap di dalam rumah

 

Jadi bagaimana mengatasi masalah-masalah di atas?

  • Letakkan syarat sebelum mereka mula ‘leka’.
    • Cara saya dibesarkan dulu, jika saya ingin main konsol, ibu saya akan pastikan saya siapkan dahulu kerja sekolah, DAN latihan di rumah yang telah ditetapkan. Jadi, saya akan pulun siapkan kerja tersebut sebab ingin bermain Tetris Micro Genius. Jika anda generasi 80-an mesti boleh faham. Hehe..
  • Hadkan masa anak-anak bersama tv/gajet/komputer. Cari alternatif untuk mereka meluangkan masa dengan lebih bermanfaat.
    • Jika anda sedari anak anda terlalu lama dengan gajet, cari aktiviti lain. Berikan mereka mainan yang merangsang saraf motor, mainan tradisional yang bukan peranti elektronik. Anak kami suka main blok kayu. Ini membina daya kreatif mereka!
  • Teladani anak-anak dengan sering makan makanan sihat. Pastikan anda makan sayur dengan enak depan anak anda.
  • Selalu memasak/beli lauk ikan. Anak yang selalu dimanjakan dengan lauk ayam, lambat laun akan jadi ‘manja’ dan ‘comel’ juga seperti ayam daging. Makan ikan juga merangsang saraf motor anak. Kan susah nak buang tulang ikan jika dibandingkan dengan ayam. 😉
  • Kerapkan bawa anak-anak melakukan aktiviti sihat. Sama ada bersukan, berkebun, mengemas halaman rumah, berenang dan lain-lain.
  • Amalkan minum air kosong dengan kerap.

 

Jika masih meragui tentang nutrisi anak yang kurang lengkap, saya syorkan anda menambah diet berikut dalam makanan harian keluarga anda.

Omega Guard

Minyak ikan yang hebat!

Tak perlu saya huraikan dengan panjang lebar. Saya pernah menulis tentang produk ini. Klik sini.

90 softgel, berharga RM136. Kanak-kanak pun sukakannya. Kunyah sampai habis. ^_^

Omega Guard Shaklee Obesiti Kanak-kanak. Tips Cegah dan Kawal.

Klik sini untuk dapatkannya sekarang.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

 

[1] Balkish, Zuraidah, Rashidah, Syafinaz, Hatta, Riyanti, Norhafizah, Hamizatul, “Overweight among primary school age children in Malaysia”, 2013. Asia Pac J Clin Nutr. 2013; 22(3):408-15.

Sembuh Demam Cepat Tanpa Paracetamol

Sembuh Demam Cepat Tanpa Paracetamol

 

Saya manusia biasa, walaupun sentiasa memilih makanan yang sihat dan berkhasiat, kadang-kadang akan demam juga.

Alhamdulillah..
Kalau tak sakit, risau tak ingatkan Allah pula. Ye tak. 😉
Supaya kita sentiasa syukuri nikmat kesihatan yang diberikan.

Baru-baru ini, yang menjadikan ujian lebih berat, saya demam ketika bermusafir. Isteri jaga anak dua orang dalam kereta, saya pula memandu. Bila terik di tengah hari, mata jadi kering dan sukar untuk tumpukan perhatian pada pemanduan.

 

sembuh demam tanpa paracetamol performance drink shaklee high fever

 

Menyedari badan mula panas, sebelum mula memandu lagi saya dah habiskan segelas Performance drink Shaklee. Saya bancuh 3 sudu Performance bersama air kosong.

Rasanya pun sedap! Natural orange flavour.

 

Performance Shaklee Sembuh Demam Cepat Tanpa Paracetamol

 

Sepanjang pemanduan, saya kerapkan minum air kosong, supaya mata tak kering atau kuyu.

Bila berhenti makan, saya selitkan sebiji Vita-Lea. “Supaya badan lebih kuat melawan patogen”, kata anak saudara saya. Hehe.

Dah makan multivitamin, dah minum air rehydrate, apa lagi, yakin kepada Allah, demam akan baik cepat.

Mindset sangat membantu dalam proses penyembuhan.

Yakin dengan ayat Allah dalam surah Asy-Syu’araa’ ayat 80.

“Apabila anda sakit, maka Allahlah yang akan menyembuhkan.”

Jika diizinkan Allah untuk sihat, syukur. Tetapi jika tak baik lagi, syukur juga, kerana Allah sedang menghapuskan dosa-dosa kita yang lalu.

 

Jom, simpan satu cannister Performance dalam rumah kita. Cuma klik link ini.

Sembuh demam cepat tanpa paracetamol Performance Drink Shaklee

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

Puasa dan ESP

Puasa dan ESP

Bulan puasa lepas rasa sangat berbeza kerana Muhammad baru sahaja dilahirkan seminggu sebelum bulan puasa. Ternyata menguruskan 2 anak lebih mencabar. Alhamdulullah atas kurniaan terindah ini. Walaupun penat, nikmatnya terasa.

Bulan puasa yang lalu juga merupakan bulan kedua saya ditugaskan menjadi imam isyak dan tarawih selama sebulan puasa di surau kawasan perumahan saya. Tugas ini sangat berat dan mencabar bagi saya.

Saya berbuka puasa di masjid dan maghrib di sana. Seusai jemaah maghrib, saya akan pulang sekejap sebelum azan isyak berkumandang. Pada waktu inilah saya akan bancuh ESP bersama Performance drink. Ini bagi memastikan saya bertenaga untuk mengimamkan jemaah nanti.

Kadang-kadang saya akan bancuh bersama Meal Shakes. 3 in 1 yang bergelar 3 Mighty Gems set ni sedap rasanya! ESP + Performance + Meal Shakes. 🙂

Alhamdulillah..saya dapat mengemudi jemaah dengan bertenaga sehingga tengah malam. Yelah, meraikan jemaah yang bersemangat ingin bertadarus selepas tarawih dan witir.

Sahur di pagi hari juga saya selalu minum ESP dulu sebelum makan nasi. ESP memberikan protein yang mencukupi untuk kerja kita seharian. ESP bukan sebarangan soya tau. Kebanyakan soya di pasaran – kacang soya di pasar, susu soya di jalanan dan di dalam kotak, tauhu, taukua, tempe dan segala anak beranak soya – umumnya adalah soya GMO. Kacang soya yang telah diubahsuai secara genetik.

Kenapa kita perlu elakkan makanan GMO? Antara keburukannya ialah sistem imun kita terganggu, kita tua lebih cepat dan yang lebih teruk, kesuburan kita akan menurun.

 

Puasa dan ESP Shaklee soya protein

 

ESP pula dihasilkan dari soya bukan GMO. Sebab itu saya sentiasa memilih ESP berbanding susu soya lain.

Performance pula mengurangkan nyah-hidrat dari badan. Jadi takdalah saya kekurangan air ketika mengimami solat. Performance juga bagus untuk orang yang aktif bekerja sepanjang hari.

Meal Shakes memberikan mineral dan zat-zat penting. Namanya pun dah menerangkan kelebihannya. Seperti menghabiskan sepinggan nasi dengan hanya meneguk segelas Meal Shakes.

 

Saya inginkan ESP sekarang!

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

1 5 6 7 8 9 15