Category Archives: Motivasi & Inspirasi

Menjaga dan Menyusu Bayi Pramatang

Saya ingin berkongsi kisah benar sahabat saya. Dia telah melahirkan anak pramatang (premature) pada 31 minggu kehamilan. YA!!! Reaksi pertama saya, 31 minggu???? Awalnyaaaa baby keluar. Macam-macam fikir macam mana baby akan survive lepas keluar dari perut ibu.

Sebelum itu, anda boleh tonton video di bawah mengenai seorang ibu yang melahirkan bayi pramatang yang mendorong beliau lebih kuat dan hebat!

Menyusu Anak Pramatang Memang Mencabar, Apa Yg Perlu BUAT? from iReach HD on Vimeo.

Kisah sahabat saya ini memang satu kisah yang menakjubkan! Saya tak pernah dengar lagi kisah bayi pramatang pada usia 31 minggu. Selalu dengar yang 34 , 35 minggu.

day1

 

Menjaga dan Menyusu Bayi Pramatang

Kisahnya bermula……..

Sahabat saya merupakan seorang doktor di salah sebuah hospital kerajaan di Kedah. Dia dan suami PJJ (perkahwinan jarak jauh). Empat hari sekali suaminya akan pulang ke rumah. Sehari sebelum beranak, sahabat saya mengalami pendarahan. Dia drive sendiri ke hospital memandangkan dia tidak rasa sakit. Perkara yang paling ditakuti adalah jika kandungannya mengalami abruptio placenta iaitu placenta terlepas dari uterus. Ini boleh menyebabkan kematian kepada bayi yang dikandung.

Semasa di wad keesokan harinya, sahabat saya mengalami pecah ketuban. Kemudian, sahabat saya terpaksa menjalani pembedahan caesarean. Alhamdulillah bayi selamat dilahirkan dengan berat 1.58kg. Bayi ini lahir dengan sempurna (good apgar score). Jadi, bayi tidak perlu masuk tiub di trakea (kerongkong). Ada sesetengah keadaan di mana bayi pramatang akan dimasukkan tiub melalui trakea mereka.

Masalah yang dihadapi dalam menjaga dan menyusukan bayi pramatang:

 

1) Bayi tak cukup berat

Bayi sahabat saya lahir dengan berat hanya 1.58kg. Untuk didukung pun alahaiii keciknya. Seriau rasa nak dukung kan? Memang comel cinonet je bayi terutama yang lahir premature ni. Bayi pramatang selalunya diletakkan di dalam incubator kerana suhu didalam incubator menyamai susu dalam kandungan ibu. Ini dapat membantu memastikan berat badan bayi tidak berkurang.

 

2) Feeding intolerance

Feeding intolerance bahasa mudahnya adalah keadaaan di mana bayi pramatang ni menerima makanan yang diberi untuk dia. Bagaimana dia nak terima makanan tersebut tanpa sebarang komplikasi seperti masalah pernafasan, jangkitan dan lain-lain. Makanan di sini merujuk kepada susu ibu. Di sini ada satu artikel yang lengkap mengenai feeding intolerance untuk bayi pramatang. —> klik di sini

 

3) Bayi tinggal berasingan dengan ibu

Sahabat saya berpantang di rumah manakala bayinya berada di hospital. Bayi pula perlu dimasukkan ke dalam incubator. Ini memang satu cabaran yang besar bagi seorang ibu.

 

4) Bayi sering muntah selepas menyusu

Bayi senang jeluak selepas menyusu terutamanya bagi bayi pramatang. Ini kerana injap di bahagian atas perut bayi belum matang sepenuhnya dan lemah. Untuk bacaan yang lebih mengenai bayi kerap muntah selepas menyusu, anda boleh klik di sini —> klik di sini

 

5) Mudah mendapat jangkitan

Bayi pramatang lebih mudah mendapat jangkitan seperti jangkitan paru-paru. Hal ini kerana badan mereka yang masih lemah untuk melawan penyakit.

nicu

 

Tips menghadapi cabaran menjaga dan menyusukan bayi pramatang :

 

1) Susu ibu untuk tambah berat bayi!!

Ya. Inilah makanan terbaik untuk bayi. Sahabat saya mengepam susu hari-hari untuk dihantar kepada anaknya di hospital. Setiap hari, sahabat saya menghantar 10 bekas dadih susu ibu kepada anaknya. Setiap 3 jam, anaknya diberi susu melalui syringe. Berat badan anaknya semakin hari semakin bertambah.

 

2) Beri masa untuk bayi

Beri masa untuk bayi terima susu kita. Jangan dipaksa-paksa. Seperti sahabat saya ini, hari kelima baru anaknya dapat menerima susu ibu. Dan susu diberikan melalui syringe. Sedikit demi sedikit. Alhamdulillah membesar dengan sihat.

 

3) Skin-to-skin

Memang agak sukar untuk room-in dengan bayi pada awal kelahiran kerana bayi di ward lain. Ibu pula berpantang di rumah. Skin-to-skin dapat mengeratkan lagi bonding antara ibu dan anak. Bayi akan rasa secure dengan warmth yang dia dapat bila diletakkan di atas dada ibu. Berat bayi pun boleh bertambah dengan cepat! Sahabat saya dapat room-in dengan bayinya selepas bayinya berada di NICU selama 33 hari. Setelah room-in bersama, sahabat saya dapat menyusu bayinya dan selepas itu metakkan bayinya di atas dada. Berat badan bayinya naik dengan cepat! Seminggu sahaja beratnya naik sama seperti 5 minggu kenaikan berat semasa tinggal berasingan di wad. Hebat bukan kuasa bonding ibu dan anak ini??

 

4) Sendawakan bayi selepas menyusu

Sendawakan bayi selepas menyusu dapat membantu bayi dari muntah selepas menyusu. Boleh baca teknik sendawakan bayi di sini. Selepas menyusu, jangan terus letakkan bayi di atas tilam. Tidurkan bayi pada posisi mengiring. Sendal bantal di belakang badan bayi. Jika bayi muntah, bayi tak tertelan semula muntahnya.

 

5) Sabar dan positif menyusukan bayi

Ibu mesti terus sabar dan positif dalam menjaga bayi pramatang. Datkan ilmu penyusuan yang lengkap. Baru kita tak stress. Bayi pramatang khasnya sangat memerlukan susu ibu kerana susu ibu lebih mudah dihadam, mengandungi antibodi dan zat-zat yang penting untuk tumbesaran bayi pramatang. Keperluan zat bagi bayi pramatang adalah berbeza dari bayi biasa. Jadi, susu ibulah yang mengandungi semua zat tersebut. Bila bayi dapat susu, membesar dengan sihat, ibu pun seronok. Kan??? :))))

bonding

 

Ikhtiar dalam menjaga dan menyusu bayi pramatang

1) Belajar ilmu penyusuan sebaik-baiknya.

Jika ada masalah dalam penyusuan, kita boleh dapatkan khidmat dari mereka yang pakar dalam bidang ini. Malah, di hospital juga terdapat sukarelawan yang boleh membantu dalam bidang penyusuan ini. Terpulang kepada kita. Nak atau taknak sahaja.

2) Nutrisi ibu

Sahabat saya mengambil Set Menyusu Shaklee untuk membantu beliau menjayakan penyusuan susu ibu. Ini penting untuk membekalkan nutrisi yang cukup untuk ibu yang menyusu.

Set Ibu Menyusu Shaklee

Anak sahabat saya kini sudah berusia 11 bulan. Alhamdulilah bayi ini membesar dengan sihat dan ceria. Untuk ibu-ibu yang melahirkan bayi pramatang, anda memang hebat! Kerana anda kuat!

 

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan. Kongsikan entry ini untuk memberi manfaat kepada semua sahabat kita yang lain.

Sihat untuk beramal.

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
ID: 945467
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

Vitamin Untuk Lelaki dan Wanita Berkerjaya

Vitamin Untuk Lelaki dan Wanita Berkerjaya

 

Staff yang aktif adalah staff yang cepat naik pangkat. Kalau lambat naik pun sebab orang atas dia tak bersara lagi. ๐Ÿ˜‰

Aktifnya bukan aktif bodek, tapi aktif buat kerja tanpa disuruh berkali-kali.

Cukup sekali disuruh, dia terus melakukan kerja itu setiap hari.

Di kala kawan-kawannya kekal di posisi sama, dia aktif memanjat tangga karier.

 

 

Bagaimana Untuk Jadi Begitu?

 

Ia bermula dengan badan yang cergas dan minda yang sihat!

Mereka mulakan pagi dengan segar dan lebih awal. Sarapan dengan makanan yang sihat.

Ini penting untuk membuatkan seseorang itu aktif dengan konsisten. Jika tidak, kita akan selalu tak sihat, demam, selsema, stress dan sebagainya.

Kebanyakan mereka mempunyai satu rahsia yang mungkin orang lain tak tahu.

Rahsia itu ialah mereka mengamalkan suplemen yang HEBAT!

 

Makanan harian kita banyak yang telah hilang khasiatnya. Sayuran banyak yang hilang zatnya ketika proses memasak. Juga banyak yang tercemar dengan racun serangga sejak sayuran itu ditanam di ladang.

 

Suplemen Hebat Adalah Rahsianya

 

Jadi apakah vitamin hebat untuk pegawai yang hebat??

Set Lelaki dan Wanita Berkerjaya

1 Set B-Complex, Vita-C, Vita-Lea berharga RM235.00

 

Telah wujud lebih 50 tahun, dan hampir 20 tahun berada di Malaysia, ini membuatkan kami sekeluarga yakin dengan suplemen Shaklee.

Kami amalkan set di atas ini setiap hari. Lebih cergas untuk lakukan kerja sehari-harian.

B-Complex membantu menukarkan makanan kepada tenaga, juga sebagai anti-stress.

Sustained Release Vita-C Plus meningkatkan sistem imun, perbaiki insomnia. Kulit juga akan lebih CANTIK! Sustained Release bermaksud ia di hadam perlahan-lahan. Cukup sehari sebiji.

Vita-Lea melengkapkan nutrisi seharian kita. Melindungi fungsi buah pinggang, jantung dan hati. Aktiviti harian kita memang berbeza antara ambil atau tak ambil sebiji VitaLea.

 

Ini antara kisah benar sahabat kami yang telah kami blogkan.

B-Complex dan Vita-Lea tahan 4 bulan. Vita-C pula tahan 6 bulan. Sangat jimat bukan?

 

Klik link ini untuk beli sekarang secara online.

 

Hubungi kami untuk dapatkan Set Lelaki dan Wanita Berkerjaya ini sekarang.

SMS/Whatsapp nombor di bawah untuk sebarang tempahan atau pertanyaan. Kami akan berikan jadual pemakanan suplemen dan konsultasi PERCUMA untuk anda!

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
ID: 945467
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

Akhlak Anak. Tugas Ibu Bapa Atau Guru?

 

Sehari dua ni negara kita dihebohkan dengan kejadian buli di asrama sebuah sekolah.

Media sosial sangat ‘membantu’ menyebarkan perkara-perkara sebegini.

Mungkin selama ini telah banyak kejadian buli atau pukul-memukul antara pelajar sekolah. Tetapi kali ini sangat memanaskan mata saya yang melihatnya.

Mengapa saya katakan begitu?

Kerana ia berlaku dalam sebilangan pelajar yang ramai, di siang hari, dan dalam waktu yang lama. Saya kira jika saya berada di tingkat bawah, atau di bangunan sebelah, mungkin saya pun boleh mendengar kejadian tersebut.

Baiklah, saya tak mahu mengulas panjang kejadian tersebut.

 

remaja buli Akhlak Anak. Tugas Ibu Bapa Atau Guru

 

Dimanakah Akhlak Anak-anak Dibentuk?

 

Kejadian seperti ini membuatkan saya berfikir sejenak. Apakah punca berlakunya kejadian sedemikian.

Sering kita dengar ibubapa merungut tentang prestasi anak di sekolah. Antaranya;

Bila tengok pelajar melepak di pusat membeli-belah waktu sekolah, “Pelajar ramai ponteng ni. Cikgu tak buat kerja ke?”

“Saya hantar anak ke sekolah hari-hari, belajar dari pagi sampai ke petang, kenapa tak pandai-pandai?”

 

Masyarakat kita ramai yang suka menuding jari. Jarang-jarang yang melihat diri dan menilai sendiri apa usaha yang kita telah lakukan. Segala kesilapan yang berlaku dituduh orang lain sebagai punca.

 

Persoalannya, dimanakah akhlak anak-anak dibentuk?

Adakah di sekolah? Di rumah? Di jalanan?

Kita semua pun tahu jawapannya. Akhlak anak-anak dibentuk di rumah sejak kecil. Malah tarbiah itu bermula dari rumah, sejak dalam kandungan lagi!

Cuma kita hanya dapat lihat hasil didikannya apabila mereka mula pandai berkata-kata, pandai bergerak ke sana sini, dan pandai berkomunikasi dengan bahasa dan tubuh badan.

 

Adakah adil bagi kita untuk menyalahkan guru apabila anak-anak tidak beradab?

Sedangkan apa yang anak kita lakukan adalah cerminan didikan kita di rumah. Jika baik didikannya, maka baiklah perlakuannya di sekolah. Jika sebaliknya, maka pincanglah akhlaknya di sekolah.

Saya tidak terhadkan di sekolah. Akhlaknya boleh dinilai di mana-mana sahaja.

 

Apa Pula Tugas Guru?

Guru adalah ibubapa kedua, iaitu selepas ibubapa kandung atau penjaga di rumah. Didikan di rumah bersifat lebih dominan. Manakala didikan guru di sekolah adalah tokokan kecil kepada personaliti anak-anak.

Guru tugasnya menyampaikan ilmu tambahan kepada anak-anak. Ilmu asas mengenai akhlak dan ilmu kemahiran hidup asas sepatutnya diajar oleh ibubapa di rumah.

 

Akhlak Anak. Tugas Ibu Bapa Atau Guru?

 

Cuma dewasa ini kita dapat melihat senario di mana kebanyakan kedua ibu dan bapa bekerja seharian di luar. Anak dihantar ke sekolah dan pengasuh dan juga transit. Apabila petang atau malam, barulah anak diambil oleh ibubapa dan pulang ke rumah.

Sampai di rumah, ibubapa penat dan nak rehat. Anak-anak tak dihiraukan. Langsung tidak ditanya mengenai aktiviti hariannya di sekolah dan di pusat transit. Di sinilah kesilapan berlaku.

 

Apa Patut Kita Lakukan?

 

Sebagai ibubapa, kita harus rapat dengan anak. Selalulah bertanya khabar anak-anak. Pastikan kita tahu apa aktiviti hariannya, tahu siapa kawan-kawannya. Ini dari segi pantauan.

Selain itu, kita perlu bimbing mereka ke arah kebaikan. Bagi anak lelaki, ajaklah mereka bersama ke masjid ketika waktu solat. Rajin-rajinlah bawa mereka ke majlis-majlis ilmu.

Jika menonton tv di rumah, tontonlah rancangan-rancangan yang berfaedah. Sekarang kan dah banyak rancangan bagus-bagus. Majlis ilmu kerap disiarkan. Begitu juga dengan diskusi ilmiah.

Jika masa kita tidak diisi dengan kebaikan, maka tidak lain tidak bukan, perkara yang buruk akan memasuki diri kita.

Apabila kita rapat dengan anak, barulah anak-anak akan berkongsi dengan kita apa yang berlaku sehari-hari, temasuklah masalah-masalah yang dihadapi mereka. Maka lebih mudahlah konflik diselesaikan.

 

 

anak remaja ayah Akhlak Anak. Tugas Ibu Bapa Atau Guru

 

Saya percaya, jika ibubapa memainkan peranan dalam mendidik anak-anak, tidak akan berlaku masalah-masalah sosial seperti yang kerap berlaku sekarang.

 

Jangan terlalu mengejar tangga karier, sehingga suatu hari nanti kita baru perasanย โ€“ anak kita dah besar sebelum sempat kita meluangkan masa dengan mereka pun!

 

Ayuh, ambil peduli tentang anak sebelum anak kita terpaksa dipedulikan oleh orang lain.

 

-Saif Khalid-

Keburukan Telefon Pintar (Smartphone)

Saya ada tulis entry mengenai Kebaikan Telefon Pintar (smartphone) sebelum ini. Anda boleh klik di sini untuk membacanya.

 

Keburukan Telefon Pintar (Smartphone)

 

Kali ini mari kita tengok apa pula keburukan telefon pintar kepada pengguna.

 

1) Melalaikan

Telefon pintar bakal melalaikan kehidupan seseorang. Jika tidak banyak, setidak-tidaknya kehidupan kita sebagai pengguna telefon pintar akan sedikit melalaikan.

Keasyikan melayan aplikasi yang menarik seperti aplikasi sosial dan videogame, kadang-kala membuatkan kita terlewat menunaikan solat, atau terlupa menyiapkan tugasan yang lebih penting di pejabat/rumah.

Cara atasinya: Pastikan kita siapkan perkara yang lebih utama dahulu pada waktu tersebut.

2) Membahayakan Keselamatan

Saya selalu terganggu semasa memandu – apabila kereta di depan tidak bergerak selepas lampu hijau menyala. Apabila di hon barulah tergesa-gesa tekan minyak. Apabila diperhati, ternyata pemandu tersebut leka menggunakan telefon pintar.

Tak kurang juga penunggang motosikal ‘tawaduk’ yang menunggang perlahan tidak kena pada tempatnya. Apabila dipotong, rupanya penunggang tersebut sedang menggunakan telefon pintar.

Amat berbahaya! Jika terlalu penting, hentikan kenderaan kita di tempat yang sesuai sebelum menggunakan gajet.

Keburukan Telefon Pintar smartphone IKXT_texting_and_driving_03

3) Menjauhkan Yang Dekat

Seperti yang saya terangkan pada perkara pertama di atas, kelalaian menggunakan telefon pintar boleh membuatkan kita secara tidak sengaja menjauhkan yang dekat. Kita lebih melayan ‘orang’ di dalam telefon berbanding dengan orang di sekitar kita.

Jika keterlaluan, orang akan melabelkan kita sebagai seorang yang sombong, atau pun anti-sosial.

Silaturrahim dengan orang di hadapan kita adalah lebih utama. Dan biasanya apabila kita berhubung dengan menggunakan telefon, kita akan faham apabila kita lambat mendapat respon. Mungkin ada sesuatu yang lebih penting bagi sahabat kita di sebelah sana.

4) Penyebaran Fitnah

Teknologi maklumat masa kini membuatkan ‘segalanya’ di hujung jari kita. Ya, segalanya. Yang baik, yang jahat, yang hangat, yang sejuk, dan segala-galanya.

Jika dahulu, untuk menyebarkan gosip, mungkin kita perlu menapak beberapa minit ke rumah kawan, atau menulis sepucuk surat dan menjilat satu-dua setem sebelum sesebuah info disebarkan. Tetapi kini, dalam beberapa saat, tanpa meninggalkan kerusi empuk kita, kita mampu menyebarkan maklumat kepada ribuan sahabat dan pengguna di seluruh dunia.

Jadi, fikir-fikirkanlah dahulu sebelum kita sebarkan sesuatu. Apakah pahala yang kita bakal dapat, ataukah dosa yang akan mengisi buku amalan kita. Hanya satu sentuhan ringan pada sekeping Corning Glass akan menentukannya.

5) Merencatkan Pertumbuhan Kanak-kanak

Kajian demi kajian telah membuktikan bahawa penggunaan gajet yang berlebihan akan membuatkan anak kecil terganggu pertumbuhannya. Sensor motor anak-anak yang sedang membesar akan terbantut apabila anak kita hanya berdamping dengan gajet sehari-hari.

Kan sepatutnya jari-jari kecil anak kita menerokai alam fizikal yang pelbagai, seperti mainan sebenar yang pelbagai saiz dan bentuk, makanan yang panas dan sejuk di dapur, haiwan yang ligat di ruang tamu kediaman, mahupun pasir, batu dan tumbuhan di depan rumah.

Tetapi bila segalanya dibuat, disalin dan dimasukkan ke dalam telefon pintar, apa yang anak kita dapat rasai hanyalah imej maya, dan semuanya dirasakan licin di skrin telefon. Inilah yang membuatkan anak kita kekurangan skil kemahiran hidup.

Keburukan Telefon Pintar kanak-kanak smartphone

 

6) Privasi Terganggu

Dengan menghubungkan kita dan segala maklumat kita di ruangan siber, bermakna maklumat kita boleh dicapai oleh orang asing – sesiapa sahaja di seluruh dunia.

Kongsikan maklumat yang tidak membahayakan diri kita di internet.

Kurangkan berkongsi destinasi percutian yang akan kita singgahi esok. Kerana pemangsa akan tahu bahawa rumah kita akan kosong pada hari esok.

Keburukan Telefon Pintar (Smartphone)

 

 

Ini antara keburukan telefon pintar yang saya dapat fikirkan buat masa ini.

Jika anda punyai idea tambahan, marilah berkongsi dengan pembaca lain dengan menulis di ruangan komen di bawah.

 

Kongsi artikel ini jika anda rasakan ia bermanfaat. ^^

 

Sekian.

 

Saif Khalid

Tips Kebahagiaan Rumahtangga

 

Tips Kebahagiaan Rumahtangga

 

Ops! Layak ke saya nak cerita pasal rumahtangga?

Kahwin pun baru tiga tahun.

 

๐Ÿ˜‰

Saya cuba kongsikan pengalaman kami melayari rumahtangga yang baru saja melepasi tiga tahun.

Ya, masih awal. Belum pun lepas fasa lima tahun pertama.

Takpa, semoga tulisan ini dapat terus memberi inspirasi kepada kami dan juga pasangan-pasangan di luar sana.

 

Tips Kebahagiaan Rumahtangga

 

Allah pesan kepada kita dalam Surah Ar-Rum ayat 21 yang bermaksud,

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri (pasangan) dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram (sakinah) kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih (mawaddah) dan sayang (rahmah). Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.”

 

Untuk kita faham ayat ni, wajib untuk kita berfikir. Kalau tak fikir memang tak nampak, memang tak dapat hargai rumahtangga yang dianugerahkanNya.

 

Tips Kebahagiaan Rumahtangga

 

1. Terima baik buruk pasangan seadanya.

Kita perlu syukuri kekurangan dan kelebihan pasangan masing-masing. Apa yang bagus pada pasangan kita, kita hargai dan apa yang kurang, kita terima seadanya.

Mungkin agak sukar untuk kita ubah kekurangan pasangan kita. (Mustahil barangakali) Tetapi setakat pemerhatian saya, kekurangan seorang suami dilengkapi oleh isteri, dan kekurangan isteri pula dilengkapi oleh suami.

Contohnya jika suami banyak cakap, ia dilengkapi oleh isteri yang kurang bercakap. Bukanlah saya kata banyak cakap itu tak elok. Sifat ini bagus untuk situasi tertentu, dan boleh jadi tak bagus untuk situasi lain.

Jika si suami malas kemas rumah, isteri biasanya akan rajin kemas rumah. Paling-paling pun dia akan terpaksa kemas rumah. Isunya di sini ialah siapa yang lebih dominan kemalasannya akan ‘menyerahkan’ tugas mengemas rumah kepada pasangannya.

 

2. Menunaikan hak dan tanggungjawab masing-masing dengan sebaiknya.

Suami mempunyai hak ke atas isteri. Dan isteri juga punyai hak ke atas suami. Keduanya tidak boleh diabaikan. Ada segelintir suami menganggap hanya suami punyai hak ke atas isteri. Isteri tidak berhak menuntut apa-apa darinya. Tanggapan ini salah.

Bila hak masing-masing ditunaikan, kedua-dua pasangan akan rasa puas hati. Tiada apa yang boleh diungkitkan jika berlaku perkara yang tidak diingini.

Jika hak tak ditunaikan, mulalah nak ungkit sana sini. Betul?

Bagi yang baru setahun berkahwin dan sudah mempunyai cahaya mata, ini juga menjadi satu cabaran hebat! Di sini kita sebagai suami isteri diuji. Sebabnya tugas menjaga anak dan menguruskan hal rumah akan bertambah. Suami hendaklah membantu isterimenguruskan hal rumah seperti membasuh baju, menyidai baju, melipat baju, memasak, mengemas rumah, iron baju, dan banyak lagi. Nampak mudah ke kerja-kerja ni?? Mudah tapi kena saling bantu-membantu. Jangan berkira untuk buat sesuatu kerja.

 

3. Mengiktiraf suami sebagai ketua keluarga.

Saya tak menafikan bahawa wanita moden sekarang ramai yang berkerjaya. Ramai yang berpendidikan tinggi. Ada yang gajinya lebih dari gaji suami. Ada yang berpendidikan tinggi dari suami. Ini bukan bermakna si isteri tak perlu mendengar pandngan dan kata-kata suami. Atau senang cakap, isteri lebih hebat dari suami. Jadi, tak perlu ikut apa yang suami cakap.

Jika si isteri adalah bos kepada suami di pejabat, jika pulang ke rumah, suami adalah bos kepada isteri. Mesti!!

Jika peranan suami sebagai ketua keluarga tidak diiktiraf, bagaimana hendak mencapai kebahagiaan dalam rumahtangga? Suamilah yang mengetuai keluarga yang teridi dari isteri dan anak-anak. Hormati keputusan suami. Hormati pandangan suami andai ianya bertentangan pendapat dengan kita. Ingatlah bahawa, mentaati suami adalah suatu perbuatan yang amat mulia wahai isteri.

 

4. Bijak merancang ekonomi dalam rumahtangga.

Walaupun saya tak tahu statistik punca penceraian suami isteri di Malaysia, tapi saya yakin ekonomi atau duit senang cerita, antara punca penceraian rumahtangga. Suami dan isteri perlu bijak menguruskan kewangan. Gaji yang diperolehi dibahagikan kepada keperluan dan hak-hak yang sepatutnya. Jika keadaan mendesak, si isteri dapat membantu mencari duit lebih. Tugas mencari nafkah adalah tugas suami. Tapi, tidaklah menjadi satu kesalahan jika si isteri mebantu kerana kos sara hidup yang tinggi mendesak isteri untuk sama bekerja. Tulis atas kertas. Berapa RM untuk keperluan barang dapur, bayar rumah, bayar kereta, duit untuk anak dan isteri, duit simpanan dan lain-lain lagi. Jangan guna duit untuk membeli benda yang tidak berfaedah. Sebab, fasa awal perkahwinan memang kita perlukan banyak duit. Jangan dibazirkan duit kita.

 

5. Memanggil nama panggilan yang disukai.

Saya rasa fasa awal perkahwinan, mungkin 90% masih memanggil isteri dengan nama manja seperti sayang, anje, baby dan macam-macam lagi. Mungkin mak ayah kita yang sudah 40 tahun usia perkahwinan meremang bulu roma dengar. Hehe… Pangillah isteri dengan nama yang baik. Nama yang disukai isteri. Begitu juga dengan suami. Isteri panggillah suami dengan nama yang disukai beliau. Tak semestinya panggil ‘abang’ saja. Nak panggil ‘honey’ pun boleh. Ahaks! ๐Ÿ˜‰ Bila panggil macam ni, hati yang sedang marah pun boleh cair tau…. tak percaya, cubalah.

 

Tips Kebahagiaan Rumahtangga

Apa lagi ye tips kebahagiaan rumahtangga untuk fasa awal perkahwinan ini? Banyak lagi jika kita details satu persatu. Cukuplah 5 yang di atas. Ingatlah perkahwinan yang dibina bukan untuk sehari dua, bukan sebulan dua, tetapi sampai syurga. Jadikan perkahwinan kita sebagai lubuk untuk kita suami isteri melombong pahala sebagai bekalan ke akhirat kelak. InsyaAllah. Jika ada masalah, selesaikan dengan baik. Jangan berbalah macam budak kecil. Jangan memendam terlalu lama sampai ianya meletup suatu hari nanti. OK.

Kami pun masih belajar selok belok rumahtangga. Baru 3 tahun berkahwin. Anak sudah dua alhamdulillah. Doakan kebahagiaan kami dan kami mendiakan kebahagiaan anda semua. Ameen..

Sekian, terima kasih.

 

1 2 3 5