Category Archives: Petua

Anak Batuk Selsema Kahak

 

Anak-anak kecil mudah diserang demam, batuk, selsema dan kahak.

Apatah lagi bila anak bergaul dengan kawan di taska yang beringus dan sebagainya.

Jika antibodi anak kita lemah, maka mudahlah dijangkiti virus-virus tersebut.

 

Selsema dan batuk dijangkiti melalui udara – bila orang berdekatan anda batuk atau bersin. Juga melalui sentuhan – sama ada melalui tangan, tuala atau apa sahaja alat yang digunakan oleh orang yang sedang batuk selsema.

 

Langkah Hindari Virus Batuk Selsema

 

Secara asasnya, kita boleh hindari (atau kurangkan risiko dijangkiti) batuk selesema dengan amalan berikut;

1) Kerap bersihkan tangan. Juga boleh guna sanitizer.

2) Gantikan sapu tangan dengan tisu. Hingus yang dilap terus dibuang ke dalam tong sampah.

3) Usah kongsi – minuman, makanan, mahupun barangan peribadi.

4) Banyakkan minum air kosong.

5) Rehat yang mencukupi. Badan yang kurang rehat lebih mudah dijangkiti virus.

 

 

Anak Batuk Selsema Kahak. Apa Patut Saya Buat?

 

Ubatan yang kita ambil di hospital atau farmasi kebanyakannya bersifat menghilangkan simptom.

Antaranya melegakan hidung yang tersumbat, mencairkan kahak, dan mengurangkan rasa sakit tekak akibat batuk.

Tetapi selagi antibodi tidak ditingkatkan, maka lambatlah batuk selsema dan kahak kita hilang.

Bagaimana nak tingkatkan antibodi? Kami syorkan Omega Guard™. Bahan utamanya dari minyak ikan sangat serasi dengan tubuh badan manusia untuk menguatkan kekuatan dan ketahanan dalaman kita.

 

omega guard shaklee UBATI asma asthma SAKIT LUTUT DAN SENDI Vitamin Anak Pintar Cerdas demam batuk selsema kahak selesemaSebotol Omega Guard, 90 biji, RM136.

 

 

Feedback pengguna Omega Guard ini sangat memberangsangkan.

Induced Wheeze Omega Guard Selsema Anak Omega Guard Batuk Kahak SelsemaSelsema Batuk Eczema Acute Bronchitis Bebas NebulizerSelsema Gout Gatal Omega Guard Bersin Selesema

Untuk pengetahuan anda, bulan ini Shaklee mengadakan promosi Omega Guard!

Bukan satu tapi dua promosi!

 

1) Beli 6 botol percuma 1. Dengan pembelian set ini, anda akan mendapat;

» PERCUMA membership Shaklee seumur hidup. Berharga RM65.
» Penghantaran PERCUMA.
» Cashback pada 13hb bulan depan ^^
» E-book PERCUMA – Cara Makan Vitamin Dengan Betul. Khas untuk anda bila beli set ini dari kami.

Promosi promotion Shaklee Nov november 2014

 

2) Beli 2 botol dan dapat 5% diskaun. Maknanya anda membeli dengan harga RM129.20 sebotol. Anda berjaya JIMAT RM13.60!

OmegaGuard promo2 public

.

Hubungi kami untuk maklumat lanjut, pembelian dan khidmat nasihat PERCUMA.

 

Sekian.

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
ID: 945467
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

Cara Merawat Anak Lelah atau Asma (Asthma)

Cara Merawat Anak Lelah atau Asma (Asthma)

Keluarga saya memang ramai yang menghidap asthma ini. Macam saya sendiri, 2 tahun sekali baru asthma. Ada lah masa-masa tertentu yang saya diserang asthma. Banyak faktor yang boleh menyebabkan saya asthma. Antaranya kalau saya bau ubat nyamuk, semburan aerosol dan jika tidur dengan memasang aircond. Memang boleh buat saya rasa lelah esok paginya.

Kita orang dewasa mungkin dapat mengawal rasa lelah kita. Tapi kalau kanak-kanak yang lelah, kasihan sangat. Yang pasti mengikut sejarah keluarga saya. Akan selalu ke klinik untuk nebulizer (neb). Pengalaman saya, kalau anak-anak yang masih kecil memang menangis-nangis apabila di neb. Allah… luluh rasa hati tengok.

 

neb

.

Cara Merawat Anak Lelah atau Asma (Asthma)

Antara cara yang boleh membantu bagi mencegah lelah atau asma ini adalah :

1) Elakkan anak-anak kita dari makan makanan yang boleh menyebabkan batuk. Sebab bila batuk yang berlarutan, boleh menyebabkan lelah.

2) Rawatan tradisional. Gamat dikatakan dapat mengubati lelah. Saya syorkan anda merujuk pengusaha gamat untuk dapatkan maklumat dan cara yang betul untuk merawat asma. Juga boleh ikhtiar dengan memakan hati unta.

3) Nebulizer – Neb memang sangat diperlukan bila diserang asthma. Cepat-cepat bawa anak anda ke hospital atau klinik berdekatan.

4) Fish Oil. Minyak ikan Shaklee dinamakan Omega Guard™. Ramai yang telah amalkan dan telah dapat mengurangkan asma.  Bacaan lanjut mengenai Omega Guard di sini.

UBATI asma asthma SAKIT LUTUT DAN SENDI Vitamin Anak Pintar Cerdas omega-guard-heartSebotol OmegaGuard 90 softgel berharga RM136.00

 

Ini beberapa feedback daripada mereka yang mengamalkan Omega Guard.

Cara Merawat Anak Lelah atau Asma athma penat Cara Merawat Anak Lelah atau Asma athma penatCara Merawat Anak Lelah atau Asma athma penat Cara Merawat Anak Lelah atau Asma athma penat

.

 

Kebetulan bulan November ni Shaklee mengadakan promosi Omega Guard™. Bukan satu tapi dua promosi!

1) Beli 6 botol percuma 1. Dengan pembelian set ini, anda akan mendapat;

» PERCUMA membership Shaklee seumur hidup. Berharga RM65.
» Penghantaran PERCUMA.
» Cashback pada 13hb bulan depan ^^
» E-book PERCUMA – Cara Makan Vitamin Dengan Betul. Khas untuk anda bila beli set ini dari kami.

Promosi promotion Shaklee Nov november 2014

2) Beli 2 botol dan dapat 5% diskaun. Maknanya anda membeli dengan harga RM129.20 sebotol. Anda berjaya JIMAT RM13.60!

OmegaGuard promo2 public

.

Untuk maklumat lanjut, atau ingin membuat pembelian, hubungi kami segera. Jangan malu-malu. Kami sedia membantu anda. 🙂

 

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
ID: 945467
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

Tips Merancang Perjalanan

Tips Merancang Perjalanan

 

Kali ini kami akan kongsikan cara kami merancang perjalanan.

Perjalanan yang kami maksudkan adalah perjalanan balik kampung untuk beberapa hari bersama keluarga dan menaiki kenderaan sendiri.

Kepada yang berjalan menaiki kenderaan awam seperti kapal terbang, bas, keretapi, juga dialukan untuk teruskan membaca. Mungkin ada beberapa point yang relevan untuk anda.

 

tips rancang perjalanan

 

Persediaan Sebelum Perjalanan

 

Periksa kenderaan

Ini adalah antara persediaan terpenting dalam sesebuah perjalanan. Pastikan kereta anda berada dalam keadaan terbaik. Servis kereta jika telah tiba waktu/batuan yang ditetapkan.

Servis kereta dapat pastikan keselamatan perkara yang tidak biasa dilakukan orang kebanyakan seperti minyak enjin, timing belt, brek, piping, air-cond, dan lain-lain.

Juga periksa perkara berikut;

Angin tayar sesuai dengan tanggungan. Lihat label di sebelah pintu pemandu (yang telah dibuka), ataupun di dalam buku manual.
Air wiper diisi penuh. Sangat membantu ketika keadaan berhabuk atau ketika cermin depan terkena kotoran yang mengganggu pemanduan.
Ruang kabin kereta dibersihkan dari sampah, habuk. Objek yang tidak diperlukan boleh disimpan dalam boot. Vacuum kerusi, lantai, konsol & dashboard. Ini akan meningkatkan keselesaan anda sekeluarga sepanjang perjalanan.

tips merancang perjalanan

Pakaian yang akan dibawa

Minimumkan helaian pakaian yang dibawa. Perjalanan balik kampung biasanya tidak perlukan set pakaian yang banyak, kerana kita boleh cuci pakaian di rumah orang tua dengan mudah.

Lipat dan gulung baju kecil-kecil supaya senang dimasukkan ke dalam beg, dan senang untuk dikeluarkan satu per satu tanpa merosakkan lipatan baju yang lain!

Ia juga menjimatkan ruang. Tiada ruang dalam beg yang dibazirkan. Tip ini berguna jika anda menggunakan beg jenis kotak keras.

 

tips merancang perjalanan

Bagaimana kita boleh pastikan tiada benda penting tertinggal?

Bayangkan dan cuba ingati perbuatan harian kita, dari pagi hingga kita tidur. Apa yang kita buat hari-hari.

Maka kita akan dapat ingati satu per satu benda yang perlu dibawa seperti pengecas telefon bimbit, berus gigi dan segala adik-beradiknya, tali pinggang, sikat rambut, dan lain-lain.

Ketika Perjalanan

Amalkan membaca doa menaiki kenderaan. Dari surah Az-Zukhruf, ayat 13 dan 14. Dekat atau jauh, walaupun hanya pergi membeli nasi lemak pagi-pagi di depan taman, amalkan doa tersebut.

tips merancang perjalanan AzZukhruf13-14

“Maha suci (Allah) yang telah menundukkan semua ini bagi kami, padahal kami sebelumnya tidak mampu menguasainya. Dan sesungguhnya kami akan kembali kepada Tuhan kami.”

Ini antara tanda adakah kita bersyukur kepada nikmat Allah yang memberikan kemudahan dalam kita bermusafir. Bayangkan kita bermusafir berjalan kaki. Tentu meletihkan dan memakan masa yang sangat panjang!

Dengar hiburan yang membuatkan anda tidak mengantuk. Tak kisahlah apa pun jenis muzik, asalkan anda tidak terhuyung-hayang ketika memandu. Kerana jika kemalangan, anda bakal melibatkan orang lain yang tidak bersalah.

Tips Merancang Perjalanan brain-map

Pengalaman saya, perkara yang membuatkan saya tidak mengantuk, saya akan membaca Al-Quran. Sudah tentu melalui hafalan saya. Jangan melihat mushaf Al-Quran atau smartphone ketika memandu. Walaupun niat itu bagus, tapi ia mengundang bahaya kepada anda dan kepada orang lain.

Ketika mengulang hafalan, otak kita akan menjadi cergas. Sel-sel otak berhubung dengan bantuan DHA. Eh macam iklan susu tepung pula. Bacalah apa sahaja ayat Al-Quran yang pernah anda hafal. Surah pendek atau pun yang panjang.

Tapi pastikan cara ini dibuat ketika anda tidak terlalu letih, kerana ia boleh mengundang bahaya. Sekurang-kurangnya pada pengalaman saya.

Jika anda ingin memantapkan hafalan, boleh pasangkan CD bacaan Al-Quran ketika memandu. Anda boleh menghafaz dalam minda separa sedar.

 

(Selepas) Perjalanan

Kemas rumah sebersih-bersihnya dan sekemas-kemasnya sebelum perjalanan.

Pastikan perkara ini telah dibuat;

– buang sampah
– cuci pinggan mangkuk
– kemas dapur
– tiada makanan dibiar atas meja
– kemas seluruh ruang rumah
– bersihkan halaman rumah
– tutup pintu dan tingkap dan langsir

Kesemua ini akan memastikan anda pulang ke rumah dengan perasaan yang indah. Anda disambut oleh rumah yang kemas. Yelah, letih memandu berjam-jam. Anak-isteri yang tidak memandu juga tidak kurang penatnya. Jika disambut oleh rumah yang bersepah, bersepah jugalah minda kita nanti.

Setibanya anda di rumah, sebelum rehat, minum air kosong dahulu segelas dua.

Selamat beramal!

 

Kongsikan tips anda di ruangan komen di bawah ya! Kami akan hargai. ^^

Tips Cara Atasi Alahan Semasa Hamil

Tips Cara Atasi Alahan Semasa Hamil

Alahan semasa hamil. Ada yang rasa, ada yang tidak. Rata-rata kawan-kawan saya 80% mengalami alahan ketika hamil. Macam-macam alahan yang dialami. Ada yang sukar untuk ditanggung, ada yang dapat diatasi dengan mudah. Begitulah cabaran bakal ibu. Semoga Allah memberi ganjaran yang hebat buat para ibu di dunia ini.

Saya sendiri mengalami alahan selama 6 bulan ketika hamil anak sulung. Untuk anak kedua, saya alah selama 4 bulan. Memang lemah longlai. Muka nampak letih sahaja. Tak bermaya. Tapi, jiwa tetap kental membawa bayi kecil dalam perut ini. 🙂 Indah dan manis sangat saat mengandung. Percayalah, anda akan rindu keadaan ini selepas beranak.

 

Tips Cara Atasi Alahan Semasa Hamil sick-woman-morning-sickness

 

Tips Cara Atasi Alahan Semasa Hamil

 

1) Makan kerap dalam kuantiti yang sedikit

Makan kerap. Bila anda lapar, makan sahaja. Tak perlu nak tunggu masa lunch, baru nak makan. Bawa makanan yang senang dibawa seperi biskut dan roti bersama anda.

 

2) Elakkan makan makanan yang pedas dan bergoreng

Makanan yang bergoreng, berlemak dan pedas dapat membuatkan anda rasa loya dan mual. Anda rasa nak muntah. Elakkan lah.

 

3) Banyakkan minum air kosong

Disebabkan anda selalu muntah, bendalir dalam badan berkurang. Jadi, kerap minum air kosong supaya badan anda tidak dehydrate. Air kosong juga dapat memberi kesegaran kepada badan anda.

 

4) Elakkan dari bau yang membuat rasa mual

Ada sesetengah orang, bau nasi hampir masak membuatkan dia rasa mual. Ada yang bau suami pun tak boleh, rasa nak muntah. Macam-macam kerenah yang saya pernah dengar. Saya juga pernah alah dengan bau makanan bergoreng. Memang tak tahan. Sampaikan saya tak masak sepanjang mengalami alahan. Hehe…

 

5) Elakkan perut kosong

Bangun awal pagi, terus makan biskut atau roti. Ini memang dapat mengurangkan rasa mual. Bila perut kosong dan berangin, mulalah ‘ombak’ mual akan datang. Jadi, jangan biarkan perut anda kosong. Makan sebijik tamar setiap pagi pun bagus. Dapat memberi tenaga segera kepada kita.

 

6) Kurangkan aktiviti yang menambah rasa mual

Contohnya jika anda menonton televisyen menyebabkan anda rasa mual. Anda tak perlu tonton televisyen. Kurangkan aktiviti tersebut.

 

7) Makan buah-buahan

Ada petua orang tua mengatakan memakan epal hijau dapat mengurang rasa mual. Anda mungkin boleh cuba.

epal hijau

 

8) Makan benda masam

Ini memang sinonim dengan ibu hamil. Mengandung dan makan benda masam memang bersahabat baik. Namun, saya bukan jenis yang suka makan asam dan benda-benda masam. Saya makan juga ketika mengalami alahan. Ianya memang berkesan. Cumanya saya kurang berminat. Anda yang suka masam, boleh buat stok asam banyak-banyak. Hehe..

asam boi

 

9) Mengambil suplemen

Anda juga boleh mengambil suplemen seperti Peppermint Ginger Plus Shaklee. Ianya dapat membantu masalah alahan ini. Ianya dapat memberi kelegaan kepada perut anda sekaligus mengurangkan rasa loya. Anda boleh dapatkan Peppermint Ginger Plus di sini.

Tips Cara Atasi Alahan Semasa Hamil peppermint-ginger-plus-digestionPeppermint-Ginger Plus, 90 tablet, RM45.00

 

10) Berada dalam keadaan selesa

Pastikan persekitaran anda selesa. Udara yang bersih. Pakaian yang selesa. Anda akan rasa lebih tenang dalam keadaan yang selesa. Tak usahlah ke tempat-tempat yang sesak, panas dan tidak bersih. Ini boleh menambahkan rasa mual anda.

 

Tips Cara Atasi Alahan Semasa Hamil

Para suami seharusnya banyak bersabar dan memahami keadaan isteri ketika hamil. Fahamilah keadaan mereka yang sedang mengandungkan anak. Isteri sangat memerlukan perhatian dan sokongan suami semasa hamil. Jangan suami pulak yang loya dan muntah. Terbalik kod! 😉

 

Cara Ajar Anak Bercakap

Cara Ajar Anak Bercakap

Anda ada anak yang berusia 2 tahun dan sudah pandai bercakap? Atau anak anda sudah berusia 2 tahun tetapi belum pandai bercakap? Jangan risau ye ibu bapa sekalian. Setiap anak mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Kita sebagai ibu bapa boleh membantu dia bercakap. Bagaimana?

IMG_4946

 

Cara Ajar Anak Bercakap

Saya ingin kongsikan pengalaman saya. Anak sulung saya bernama Khadijah. Sekarang dia sudah berusia 2 tahun 4 bulan. Alhamdulillah. Saya seorang ibu yang bekerja di rumah. Jadi mungkin ini kelebihan saya dapat berdamping dengan anak seharian. Saya tabik spring pada ibu-ibu yang bekerjaya melayan kerenah anak-anak selepas penat bekerja. (Bekerja di rumah pun penat juga) 🙂

Khadijah sangat petah bercakap. Allah…. Apa sahaja yang kita cakap, memang dia ikut. Khadijah berjalan ketika usianya 8-9 bulan. Dia tumbuh gigi pada usia setahun. Dia mula bercakap pada usia 1 tahun 3 bulan. Waktu ni dia pandai panggil “ayah” dan “abu”. Aik?? Kenapa abu?? Hehe… Dia tak pandai sebut ibu lagi. Tapi saya mengiyakan apabila dia panggil abu. Sekarang dia dah pandai la panggil ibu. 🙂

 

Cara Ajar Anak Bercakap

Cara yang saya amalkan :

 

1) Rajin bercakap dengan anak-anak

Saya takda kawan lain dah di rumah. Memang asyik bercakap dengan anak-anak sahaja. Saya selalu bercakap dengan Khadijah dari dia kecil. Memang dia tak faham. Tapi saya tetap bercakap dengan dia. Sampai satu hari, dia membalas apa yang saya cakap. Respon yang baik bukan? 🙂

 

2) Rajin bertanya

Saya selalu tanyakan Khadijah tentang apa jua yang dia nak buat. Warna asas. Human body. Alif ba ta. ABC. 123. Ibu ayah nama apa. Solat bila? Bagaimana? Kalau tak solat siapa marah? Semua saya tanya. Khadijah akan jawab semua. Kalau dia dah boring, dia akan cakap “tak tau lah” Ayat malas jawab. Hehe…

 

3) Menonton video/cerita

Saya tak nafikan Khadijah banyak bercakap dengan meniru upin ipin, boboiboi bercakap. Malah kadang-kadang, dia tengok Hagemaru! Allah… Dia klik related videos di you tube. Hagemaru yang dia tengok. Hagemaru ni kartun dia merapu sikit ye kawan-kawan. Saya tak galakkan anak-anak anda tonton. Pernah sekali ayah Khadijah nak buka nappy dia untuk basuh dia kencing. Dengan selamba Khadijah berkata “Ei, bencilah kau ni!” Gulp! Tersentap kami suami isteri dengar Khadijah cakap macamtu. Dah la digunakan pada situasi yang betul. Oh anakku. Tapi kami diam sahaja. Tak marah, tak balas dia cakap. Sampai sekarang, dia tak pernah cakap dah ayat tersebut. Lega kami. 🙂 Anda kena monitor anak-anak tengok cerita apa. Khadijah memang hafal lah upin ipin, pada zaman dahulu dan boboiboi. Petah! Sehari, limit 15 minit sahaja tengok youtube. Kalau lebih, takut lain pulak jadinya.

 

4) Bercakap dengan intonasi

Saya ajar Khadijah cakap berintonasi. Nampak lebih meyakinkan bila bercakap. Kita dapat ekspres perasaan kita dengan lebih baik. Orang akan faham apa yang kita cakapkan. Contohnya, Khadijah selalu cakap “Ibuuuu, Khadijah minta nawaf” (Khadijah minta maaf) dengan nada yang sungguh menginsafkan. Tapi lepass tu dia buat lagi. Hehe.. Yang penting cara dia minta maaf tu sungguh mencairkan. Pandai dia bodek buat muka keinsafan.

 

5) Suku kata yang mudah

Awal-awal bercakap, kita gunakan suku kata yang mudah sahaja dengan anak. Tak perlu buat ayat panjang dengan imbuhan semua. Anak nak catch up susah nanti. Lama-kelamaan, dia akan pandai buat ayat panjang lepas ni. Contoh, “Ayah solat masjid” Lama-kelamaan kita boleh cakap “ayah pergi solat di masjid” Dia akan pandai ikut.

 

Anda semua mungkin ada cara lain yang nak ditambah sebagai Cara Ajar Anak Bercakap. Jom kongsikan dengan kami. 🙂 Semua di atas adalah pengalaman saya. Apa yang saya buat dengan anak-anak.

 

1 2 3 4 6