Category Archives: Petua

Bagaimana Merawat Bayi Batuk Kahak

Muhammad sudah hampir 3 bulan. Alhamdulillah dia membesar dengan sihat. Pertumbuhan badan pun semakin baik. 2 bulan beratnya mencecah 6.5kg. Sewaktu lahir, Muhammad hanyalah seberat 3.2kg. Alhamdulillah..thumma alhamdulillah.

Sewaktu Muhammad berusia sebulan setengah, dia diserang batuk berkahak. Batuknya bunyi seperti orang dewasa batuk. Kahak berapa gram tak tahulah ada di kerongkongnya.

Muhammad juga sering tersedak. Tengah tidur nyenyak, tiba-tiba dia tersedak. Seperti ada sesuatu di tekak.

Risau saya dibuatnya.

Kebetulan Muhammad lahir dan sebulan selepas tu raya Aidilfitri. Tau sajalah beraya di sana sini. Jadi superstar la Muhammad. Semua pakat nak cium dia. (Termasuk ibu ayah dia yang geram tengok pipi Muhammad. Hehe..)

 

Bagaimana Merawat Bayi Batuk Kahak

 

Saya berjumpa doktor homeopathy. Tapi Muhammad luah je ubat yang disuap. Rasa ubat homeopathy ni tawar je. 3-4 kali je dia makan ubat tu. Kemudian, saya ikhtiar cara lain bagaimana merawat bayi batuk kahak.

Saya Google.

Macam-macam ada. Teknik stim lah. Macam-macam ada yang boleh dicuba. Kalau ke klinik, mungkin akan disedut kahak. Saya tak sanggup. Huhu..

Saya ambil Nutriferon Shaklee sehari 1 sachet, dan 2 biji Sustained Release Vita-C yang dipatahkan dahulu sebelum telan. Kemudian saya sapukan krim Herba Tropika pada dada Muhammad.

SR vita-c-plus

Saya buat kaedah ini selama 3-4 hari.

Testimoni Nutriferon Shaklee

Alhamdulillah, kesannya cepat. Batuk Muhammad dah ok. Tak ada kahak dah. Saya rasa lega sangat. Kalau tak, malam-malam memang Muhammad susah tidur sebab diganggu oleh kahak dan hingus. Nafasnya terganggu.

Bagaimana merawat bayi batuk kahak banyak caranya. Anda semua mungkin mempunyai cara lain yang anda amalkan. Anda boleh kongsikan cara bagaimana merawat bayi batuk kahak dengan kami dan pembaca-pembaca lain di ruangan komen. Kami sangat menghargainya.

Ok, kesimpulannya kita hindarilah dari membawa bayi ke tempat-tempat awam ya. Lain orang lain penyakit yang dibawanya. Kalau boleh elakkanlah. Dan jangan kerap cium bayi kita terutamanya bila kita selsema, demam, atau batuk. Takut berjangkit pula.

 

Sekian.

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

 

Teknik Menghafaz Al-Quran

Pergilah ke mana-mana ceruk – bandar, pekan, kampung di sekitar Malaysia ini, mudah untuk kita temui madrasah atau Maahad Tahfiz Al-Quran.

Sekarang, kesedaran masyarakat umum terhadap kepentingan agama, khususnya ilmu Al-Quran, semakin meningkat. Satu petanda yang baik. Alhamdulillah.

Semoga semua pihak yang mendokong ilmu agama ini akan mendapat syafaat di akhirat kelak, insyaAllah.

Hari ini suka saya berkongsi dengan pembaca yang dikasihi sekalian, teknik menghafaz Al-Quran yang telah saya amalkan ketika di Maahad Tahfiz dulu.

 

Teknik Menghafaz Al-Quran

 

Teknik Menghafaz Al-Quran

Sebelum memulakan sebarang hafazan, kami dikehendaki menyemak bacaan dengan guru supaya tiada sebarang kesalahan tajwid. Kalaupun tidak sampai tahap sempurna, paling kurang tiada kesalahan besar berlakucontohnya tersalah baris, tertukar huruf, tertinggal dengung, atau salah panjang/pendek bacaan mad.

Ini amat penting kerana jika kita melakukan kesilapan pada peringkat awal hafazan lagi, khuatir kesilapan itu terpahat dalam ingatan. Jika kita menghafaz ayat Al-Quran dengan bacaan yang salah, maka sukar untuk kita perbetulkan di masa hadapan. Bukankah mencegah itu lebih baik dari mengubati?

 

Baik, kita terus ke fasa menghafaz.

Apakah matlamat kita? Hafal kesemua 30 juzuk Al-Quran? Satu juzuk, satu surah pendek atau satu mukasurat?

Apapun target kita, caranya sama sahaja – iaitu ambil sedikit demi sedikit.

Untuk kita menghafaz 30 juzuk Al-Quran, sudah pasti kita perlu hafaz satu juzuk demi satu juzuk.

Untuk menghafaz satu juzuk, perlulah satu muka demi satu muka.

Dan yang paling penting, untuk menghafaz satu muka, perlu hafaz sebahagian demi sebahagian.

 

Saya bawakan satu contoh mudah. Katakan kita ingin menghafaz Surah Al-Mulk yang terdiri dari 30 ayat, dan dua mukasurat setengah.

Setelah kita menyemak bacaan dengan guru, kita mulakan hafazan dengan melazimi surah tersebut secara keseluruhan. Maksudnya kita baca dari ayat 1 sehingga ayat 30, secara sepintas lalu, berulang kali. Ulangi surah tersebut sebanyak 20 kali terus menerus, kita secara automatik sudah mula mengingatinya. Jika seseorang membaca satu ayat, mungkin kita akan boleh menyambungnya secara spontan.

 

Tahap kedua – ayat demi ayat.

Baca ayat 1 berkali-kali dan cuba membaca tanpa melihat mushaf. Setelah berjaya, hafal ayat 2.

Berjaya hafal ayat 2, ulang ayat 1 dan 2 sehingga lancar tanpa tersangkut.

Mara ke ayat 3. Setelah ingat ayat 3, lancarkan ayat 1 hingga ayat 3.

Ulangi langkah di atas sehingga satu mukasurat. Jika terlalu banyak untuk anda, kurangkan kepada setengah mukasurat.

Lancarkan separuh mukasurat pertama dahulu, kemudian hafal mukasurat kedua. Setelah lancar, gabung kedua-dua bahagian tersebut.

Ulangi langkah ini sehingga habis surah tersebut.

Langkah akhir, gabungkan kesemua bahagian, sehingga kita mampu membaca satu surah tanpa tersangkut.

Jika tersangkut, ulangi bahagian tersebut sehingga lancar.

Tips: Pastikan kita lancarkan juga hujung bahagian pertama dengan awal bahagian kedua. Contohnya kita ulangbaca ayat terakhir mukasurat pertama dengan ayat pertama mukasurat kedua.

Tahniah! Anda berjaya menghafaz satu surah dari 114 surah Al-Quran.

Ingat, kita belum tamat di sini.

Pastikan kita baca hafazan baru kita ini setiap hari sekurang-kurangnya selama seminggu. Kerana hafazan baru sangat manja. Jika tidak dibaca pada hari kedua-ketiga, kemungkinan besar kita akan melupakan sebahagian darinya.

Cara terbaik? Bacalah dalam solat kita, solat sunat mahupun yang fardhu.

Setelah kita melazimi surah tersebut selama seminggu. Kita boleh mula menghafaz surah lain. Surah yang telah terpahat di ingatan kita, seeloknya diulangkaji paling kurang sekali seminggu. InsyaAllah kita tidak akan lupa.

 

Teknik Menghafaz Al-Quran Hafal

 

 

Sedikit peringatan buat diri sendiri dan para huffaz…baru-baru ini berbual dengan saudara dari Pakistan, katanya jika seorang hafiz Al-Quran membaca Al-Quran kurang dari 2 juzuk sehari, sesungguhnya anda sedang berusaha untuk melupakan Al-Quran.

Ayuh jadi sahabat Al-Quran!

 

Sekian.

Selamat menghafaz.

– Saif Khalid –

Anak Susah Mandi? Tips Pujuk Anak Kecil

Anak Susah Mandi? Tips Pujuk Anak Kecil

 

Anak anda luar biasa bijak? Luar biasa aktif?

Dah nak masuk maghrib, tapi anak nak main lagi. Tak nak ikut mandi.

 

Itu perkara biasa dalam membesarkan anak-anak. Masing-masing dengan kerenah tersendiri.

Nak paksa masuk bilik air?

Orang Kedah kata “cempung ja masuk bilik air”.

Mungkin ada yang bertindak lebih agresif, tampar, herdik, dan lain-lain.

 

Setiap cara ada efek terhadap anak kecil.

Kebelakangan ini makin berleluasa video budak sekolah bergaduh bertumbuk.

Ya, ia sangat mengganggu dan membimbangkan ibu bapa. Lebih-lebih lagi ibu bapa muda yang baru membina keluarga.

 

Saya percaya bahawa pelajar sekolah yang bertindak memukul dan membuli rakan sebaya, mereka juga dibesarkan sedemikian rupa.

Mungkin mereka juga selalu dipukul ibubapa atau pengasuh semasa mereka kecil.

 

Nabi Muhammad telah mengajar kita cara mendidik anak kecil.

Kita diajar supaya menyuruh anak solat ketika berumur 7 tahun.

Ketika anak berumur 10 tahun, jika masih liat untuk solat, kita patut mengambil tindakan lebih keras, iaitu merotan mereka.

 

Ya, itu adalah arahan untuk menunaikan solat. Arahan tertinggi dalam agama Islam.

Umur 10 tahun baru boleh dirotan jika tidak solat.

Apakah ada arahan yang lebih hebat dari solat lima waktu?

Maka apakah kita boleh menghukum anak secara fizikal jika tidak mahu mandi, atau tidak mahu makan atau tidak mahu pakai baju?

Jauh sama sekali. Sebaliknya ia akan memberi kesan negatif kepada anak-anak.

 

Saya yakin ada banyak lagi cara memujuk anak untuk melakukan amalan seharian.

 

Anak Susah Mandi? Tips Pujuk Anak Kecil

 

Seperti ibu bapa lain, kami juga menghadapi situasi sukar menyuruh anak mandi, makan, dan sebagainya.

 

Kata kunci di sini adalah ‘menyuruh’.

Anak kecil memang tak suka disuruh.

Mereka lebih senang diajak. Apa yang kita buat, dia akan ikuti.

 

(#1) Jadi kalau nak anak mandi, jangan suruh. Tapi kita ajak dia mandi.

Kami akan sentiasa mencari jalan bagaimana untuk mengajak anak.

Kadang-kadang, umpan bola di dalam bilik air akan menjadi. Tetapi kadang-kadang tidak.

Kami cuba ajak anak bermandi bersama mainan kegemaran – musical chicken. Yang dah rosak la. 😛

It works!

Tapi bila angin dia lain, tukar lagi strategi.

Kami acah-acah main kejar-kejar. Kejar dia sampai bilik air. Kalau tak jadi, kita buat-buat lari dari dia. Biar dia kejar kita. Akhir sekali, larilah masuk bilik air! Hehe. Insyaallah menjadi.

Hari ni lain pulak angin dia. Duk pening kepala sambil pegang tuala ajak anak mandi, tak mau-mau. Lastly, acah-acah letak tuala atas muka, buat-buat tak nampak. Jalan sambil tuala di muka, dan LANGGAR sesuatu!

Percayalah, anak akan gelak besar. Ha, masa tu lah kita cempung dia masuk bilik air.

 

Kalau marah-marah dan memaksa, takut keluar drama lain pulak. Si anak merengek melolok, ibubapa tukar jadi mood marah-marah. Kan tak syok tu.

 

Anak Susah Mandi? Tips Pujuk Anak Kecil

 

(#2) Peluk anak panda anda.

Jika si comel mengendahkan permintaan anda, dekati dia.

Beri pelukan panas. (Baca: warm hug) Usap kepala, gosok belakangnya, cium-cium. Pasti si anak akan cair. 😉

Mintalah apa sahaja, pasti akan dapat.

Anak anda akan pulangkan kembali handset/remote/buku/cermin mata/minuman anda.

 

(#3) Cara mengelak rengekan anak kepada mainan/coklat di pasaraya.

Cuba alih perhatian dia kepada benda lain.

“Eh, ada kawan! Tengok dia nak p mana.” Sambil tunjuk kepada anak kecil lain di pasaraya.

Atau cakap, “Coklat ni untuk pakcik. Budak-budak tak boleh makan.”

“Khadijah dah ada ni kat rumah. Nanti balik kita main na.”

Strategi akan berubah mengikut apa yang berada di sekeliling.

Boleh juga gandingkan tips #2 bersama. Ya! Pujuk sambil peluk cium anak.

 

Anak Susah Mandi? Tips Pujuk Anak Kecil

 

Walaubagaimana pun, kita perlu tegas bertempat.

Bila sebut anak kecil tak boleh dirotan, bukan bermakna kita iakan, atau berikan segalanya kepada anak.

Apa yang merbahaya, dah tentu kita wajib bertegas dengan anak.

 

Cuma elakkan seboleh mungkin dari beberapa situasi yang selalu saya temui berikut;

  • Kejar anak sambil pegang rotan/hanger/selipar
  • Herdik anak “Aku sepak kang baru tau”, “Hang ni tak reti bahasa ka?”, “Hang ni boleh tak jangan susahkan mak.” dan seumpamanya.

 

 Anak Susah Mandi? Tips Pujuk Anak Kecil

 

Akhir kata, mungkin sesetengah dari kita dibesarkan dengan suasana yang tidak cukup baik. Tetapi adakah kita merelakan suasana seteruk kita dahulu berlaku kepada anak kita? Kitalah yang menentukan corak hidup anak kita, sama ada mimpi-mimpi ngeri atau taman-taman syurga. Pilihan di tangan kita.

 

Semoga kita menjadi idola kepada anak-anak.

Semoga kita diingati anak akan kebaikan dan kasih sayang yang dicurahkan sejak kecil.

 

Sekiranya para pembaca ada idea pujuk anak yang menjadi, jangan malu-malu ya, boleh kongsi di ruangan komen di bawah. 🙂

Sekian, salam sayang dari saya. Selamat mendidik anak dengan hebat!

 

-Saif Khalid-

 

Teknik dan cara sendawakan bayi

Assalamualaikum w.b.t

Burppppp….. opss!! itu bunyi sendawa orang besar yang makan durian. Hehe…

Sendawa. Apa itu sendawa? Contoh di atas adalah sendawa. Atau orang Kedah sebut sebagai BERLAHAK.

Apa kepentingan sendawa pada bayi? Tahu tak?

OK. Saya tahu ada ibu bapa muda terutamanya yang menghadapi masalah untuk sendawakan bayi. Contohnya saya sendiri. Memang susah nak sendawakan Khadijah dulu. Yang pertama, tepuk punya tepuk tapi tak sendawa jugak. Adui… Bila mak tolong sendawkan , dua kali tepuk dah burpppp…. jealous pun ada tau. Tapi yelah, orang berpengalaman tak sama dengan yang amatur macam saya. Hehe… Yang kedua, masalah yang saya hadapi untuk sendawakan anak adalah takut Khadijah bangun tidur. Selalunya selepas breastfeed, Khadijah akan tidur. bayi kan susah nak tidur, jadi saya takut-takut untuk sendawakan Khadijah.

Disebabkan saya dulu takut-takut nak sendawakan Khadijah, kesannya Khadijah selalu kembung. Dia punya meragam tu ya Allah, membawa kesabaran saya pada tahap tertinggi. Memang doa pada Allah banyak-banyak semoga sentiasa sabar.

Alhamdulillah, lepas beberapa kali jugak Khadijah kembung, saya mula belajar bagaimana teknik dan cara sendawakan bayi dengan betul. Saya pun kekok lagi nak pegang Khadijah. Sebab tak biasa pegang dan dukung bayi. Bila ada anak sendiri baru gelabah. Hehe… I am learning from the beginning.

 

Teknik dan cara sendawakan bayi

 

sendawa bayi

credit to : google.com

(1)                         (2)                                (3)

 

 

1) Dukung bayi anda, tepuk perlahan-lahan. 2,3kali tepuk insyaAllah dan sendawa. Kalau belum, tepuk lagi. Jangan terlalu kuat ye. Berpada-pada lah. 🙂

2) Dudukkan bayi anda di ats riba dan tepuk di belakangnya.

3) Tiarapkan bayi anda di atas riba dan tepuk perlahan-lahan. Urut-urut pun boleh.

Melalui pengalaman saya, dukung bayi dan goyang-goyangkan badan kita kiri ke kanan pun dah boleh buat bayi sendawa. InsyaAllah, mommies semua boleh cuba. 😉

 

Kepentingan sendawakan bayi

1) Untuk mengelakkan bayi dari kembung. Sebabnya bila bayi menyusu, dia akan sedut udara juga. Jadi, kena sendawakan dia untuk keluarkan angin dari badan bayi.

2) Taknak bagi bayi jeluak, temuak, muntah atau apa-apa lagi istilah yang mommies guna untuk keadaan ini.

3) Untuk mengelakkan bayi tersedak susu. Yang ni sangat penting! mommies kena aware ye.

 

Mommies semua jangan putus asa kalau bayi taknak sendawa. Jangan ditepuk-tepuk sampai gedebok-gedebok bunyinya. Kesian anak kan. Banyakkan bersabar, urut-urut, doa banayk-banyak. Kalau bayi meragam, dukung dia dan letak pada dada. Mesti bayi suka ! Dia akan rasa secure bila dekat dengan kita. Kalau bayi kembung, sapukan minyak atau tuam perutnya dengan botol susu yang berisi air suam. Ini yang saya amalkan dulu. Kentut prot-prot Khadijah setiap kali kembung. Lepas tu, tidur nyenyak dia. Alhamdulillah….

Kalau nak belajar teknik dan cara sendawakan bayi dari orang tua-tua pun bagus. Dorang banyak ilmu dan pengalaman. Mommies yang masih muda, jangan malu-malu bertanya ya.

 

Nak rasa perbezaan Shaklee?

Ingin menjana pendapatan bersama Shaklee?

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan, khidmat nasihat & konsultasi PERCUMA.

Daftar keahlian Shaklee? Klik Sini.

 

Saif Khalid/Nurbahiah Mohd Isa
013.200.2850/013.356.4876
Shaklee Independent Distributor

Tips dan Petua Mengurangkan dan Menghilangkan Batuk

Assalamualaikum w.b.t

Dua tiga hari ni saya sekeluarga dalam keadaan kesihatan yang kurang baik. Sakit tekak, batuk dan selsema. Kalau jumpa doktor, ayat biasa mesti kata “biasa la, musim dia sekarang”. Setiap kali pergi, ayat sama gak keluar. Hehe… Memang sepanjang tahun musim batuk, selsema ni. 🙂

 

Tips dan Petua Mengurangkan dan Menghilangkan Batuk

 

Saya jarang sangat berjumpa doktor bila sakit tekak, batuk dan selsema. Selagi boleh cuba cara alami, saya cuba. Cumanya, jangan dibiar berlarutan pulak ya. Takut, kalau 2 minggu berlarutan mungkin boleh ada infection yang boleh memudaratkan kesihatan kita. Yang ni, mememang disarankan untuk berjumpa doktor. Kalau batuk setakat 3,4 hari tu boleh tahan lah lagi. Kalau 2 minggu, dan tiada tanda-tanda beransur pulih, lebih baik berjumpa doktor ya.

Tips dan Petua Mengurangkan dan Menghilangkan Batuk (actually, mengurangkan batuk) yang akan saya kongsikan kepada pembaca semua adalha melalui pengalaman saya sendiri dan juga petua-petua yang diberikan oleh masayarakat sekeliling. Lain orang, lain petuanya. Kadang-kadang ada 6 petua, satu pun tak menjadi. Hehe… Kadang-kang 1 je menjadi. OK lah tu kan. Syukur kepada Allah kerana Dia lah yang menyembuhkan setiap penyakit. Kita hanya perlu ikhtiar , berdoa dan tawakkal kepadaNya.

 

Tips dan Petua Mengurangkan dan Menghilangkan Batuk

 

Tips dan Petua Mengurangkan dan Menghilangkan Batuk :

 

1) Kurangkan pengambilan makanan yang berminyak

Pharmacist yang tinggal di kawasan perumahan saya bagi advice. Dia pun dapat petua ni dari seorang Tabib Cina. Katanya, makanan berminyak akan menyebabkan kerongkong kita menjadi lebih tidak sihat. Batuk pun akan menjadi lebih teruk.

 

Tips dan Petua Mengurangkan dan Menghilangkan Batuk

 

2) Jangan makan ayam! (Bunyi macam ekstrem kan?)

Petua yang kedua ni pun sama juga. Diberikan oleh pharmacist yang dia dapat dari Tabib Cina tu. Katanya, ayam boleh menyebabkan kerongkong kita gatal dan kita akan cenderung untuk terus batuk.

 

Tips dan Petua Mengurangkan dan Menghilangkan Batuk

 

3) Kurangkan pengambilan minuman berais

Kalau batuk, saya sebolehnya mengelakkan minuman berais. Minuman berais memang sedap dan nyaman diminum. Tapi, berpada-padalah. Tak tahu kalau orang lain macam mana, tapi jika batuk saya memang elak diri dari minum minuman berais. Kadang-kadang rasa nak tersedak dan terbatuk-batuk. Mungkin keadaaan kerongkong yang kering sewaktu batuk.

 

Tips dan Petua Mengurangkan dan Menghilangkan Batuk

 

Tips dan Petua Mengurangkan dan Menghilangkan Batuk

 

4) Jangan minum minuman bercoklat, atau apa jua makanan yang mengandungi COKLAT!

Bagi peminat coklat, mungkin anda tidak setuju dengan petua ini. Tapi, petua ini saya perolehi dari doktor yang sering saya consult. Dia seboleh-bolehnya menasihati saya untuk tidak mengambil makanan dan minuman bercoklat. Katanya, coklat boleh menggalakkan batuk. Bagaimana dan kenapa, saya perlu tanya dia secara details.

Tips dan Petua Mengurangkan dan Menghilangkan Batuk

 

5) Pengambilan madu

Ini adalah raja segala penawar. MADU! Rasanya pun sedap. Ambil hari-hari sebagai makanan tambahan pun bagus. Madu mempunyai khasiat yang banyak. Malah, penghasilan madu itu sendiri sangat unik! Penawar semulajadi yang Allah ilhamkan kepada lebah untuk kebaikan manusia sendiri. Jangan lupa amalkan. Berhati-hati dengan madu tiruan! Cari yang asli sahaja. Sekarang ni ramai pulak yang jual madu tiruan. Sampai kita nak bezakan pun susah.

 

Tips dan Petua Mengurangkan dan Menghilangkan Batuk

 

6) Berdoa dan bertawakkal kepada Allah

Sejauh mana kita berikhtiar, Allah lah yang menyembuhkan setiap penyakit. Kita jangan lupa tu. Jangan lupa selalu berdoa kepadanya. Jangan bila dah baik batuk sebab minum madu, pada masa akan datang bila batuk, madu dulu yang dicari bukan Allah.

 

Tips dan Petua Mengurangkan dan Menghilangkan Batuk

 

Tips dan Petua Mengurangkan dan Menghilangkan Batuk di atas adalah yang kami sekeluarga amalkan. Alhamdulillah, setakat ini tips-tips ini sangat membantu. Mungkin anda semua mempunyai tips dan petua mengahilangkan dan mengurangkan batuk yang lebih berkesan, boleh kongsikan dengan kami di sini.

 

 

Nak rasa perbezaan Shaklee?

Ingin menjana pendapatan bersama Shaklee?

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan, khidmat nasihat & konsultasi PERCUMA.

Saif Khalid/Nurbahiah Mohd Isa
013.200.2850/013.356.4876
Shaklee Independent Distributor

 

1 4 5 6