Category Archives: Uncategorized

Kulit Bayi Ekzema. Anda Wajib Cuba Ini.

 

Kulit Bayi Ekzema

 

Saya kesian bila tengok anak kecil mengalami ekzema. Apatah lagi bayi.

Ekzema membuatkan kulit jadi kering dan gatal-gatal, merekah.

Ada yang sampai merah-merah dan berair, sebab kuat sangat garu.

 

Kulit Bayi Ekzema

 

Kalau dah teruk sangat, tak dapat tahan, terpaksalah guna krim yang bersteroid.

Penggunaan krim steroid sangatlah perlu dipantau dan digunakan dengan cara yang betul. Kerana ia akan menipiskan kulit.

 

Rawatan untuk Kulit Bayi Ekzema

Umumnya rawatan dari klinik dan hospital untuk ekzema adalah dengan menyapu krim seperti emolien, krim, salap, atau krim rendah steroid.

Saya di sini ingin mmeperkenalkan kepada anda sejenis krim yang terbukti dapat mengurangkan ekzema.

Krim yang selamat, semulajadi, dan selalu habis stok disebabkan kepopularan dan kemujarabannya.

Apakah ia?

 

… Herbal Blend Multipurpose Cream

 

Selamat dan berkesan. Secara semulajadi.

 

Testimoni Ekzema Herbal Blend Shaklee

 

Selain itu, Herbal Blend Shaklee ini juga digunakan secara meluas oleh ibu-ibu di Malaysia ini.

Antara manfaatnya, dapat melegakan;

  • Masalah gatal -gatal
  • Gigitan nyamuk dan serangga
  • Melecur terkena air panas
  • Tumit kaki merekah
  • Buku lali keras dan berkuping
  • Bayi menghidap ruam
  • Kulit badan kering dan berdebu? Boleh dijadikan lotion harian.

 

Krim ni untuk bayi sahajakah?

Kalau dah kulit bayi pun selamat, orang dewasa apatah lagi. ๐Ÿ™‚

Pakcik makcik, abang kakak boleh cuba krim ini tanpa was-was.

Rasai perbezaannya.

 

 

Inilah rupa paras Herbal Blend yang digembar-gemburkan.

 

Herbal Blend Shaklee

Berapa harganya? Cuma RM27.50.

Boleh dapatkannya di sini secara online. Klik.

Atau hubungi kami sekarang untuk maklumat lanjut. Whatsapp/SMS/Call.

ย 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
ID: 945467
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

Anak Demam Panas. Apa Boleh Saya Buat?

 

Anak Demam Panas. Apa Boleh Saya Buat?

 

Bila anak demam, ibulah yang paling tak senang duduk.

Apatah lagi demam panas. Memang tak tidur malam. Duk jerlum satu badan.

 

Sebelum itu harus diingati, demam adalah normal. Jika tidak terlampau panas, demam adalah selamat.

Demam adalah tindakbalas badan kepada sistem imun kita. Doktor sendiri pernah berpesan; tidak perlu gopoh mencari paracetamol (PCM) jika anak baru demam. Biarkan ia sendiri, 2-3 hari mungkin sistem imun badan anak kita sudah dapat menentang sendiri demam tersebut.

Dan jika anak kita tidur nyenyak, jangan kacau atau kejut. Tidur itu akan melegakannya dari demam. Tidur sangat penting.

 

Dampingi anak kita lebih kerap bila demam. Ketenangan anak kecil sangat membantu dalam melawan demam. Bila kita bersama anak kita, dia akan lebih kuat. Kuat dalamannya.

 

Selain dari makan ubat PCM, apa yang kita boleh buat untuk legakan demam panas anak kecil?

Jika demam panas anak berkaitan dengan masalah paru-paru, kita boleh gunakan bawang putih.

Ya, Bawang Putih.

 

bawang putih anak demam panas bayi

 

Ada apa dengan bawang putih? Apa keistimewaan bawang putih?

– Antibiotik yang selamat dan semulajadi

– Detox

– Mencegah kanser

– Menurunkan kolesterol

– Menghalang alergi

– Perbaiki sistem penghadaman

– Membantu merawat batuk dan selsema

 

 

Bagaimana caranya?ยน

1. Kisar (blend) beberapa labu bawang putih. Untuk disapu pada kain atau pembalut (bandage) setebal setengah cm.

2. Sapukan tapak kaki anak anda dengan sedikit minyak zaitun supaya bawang putih tidak mengganggu atau merengsakan.

3. Tampal bandage bersama kisaran/pes bawang putih tadi pada tapak kaki. Tutup dengan stokin supaya tidak tertanggal.

4. Tinggalkan semalaman. Minum air kosong dengan kerap.

5. Lihat demam panasnya menurun.

6. Jika perlu, tambah pes bawang putih tersebut di kaki anak, kerana pes bawang putih itu akan diserap oleh badan.

 

p/s: Jangan terkejut. Bawang putih sangat mudah diserap melalui tapak kaki. Dalam masa yang singkat, nafas anak anda mungkin akan berbau bawang putih!

 

Anak Demam Panas. Apa Boleh Saya Buat?

 

ยนย  “Gentle Healing for Baby and Child: A Parent’s Guide to Child-Friendly Herbs and Other Natural Remedies for Common Ailments and Injuries“, Candee, Andrusia. New York, 2000.

 

Kongsikan artikel ini jika anda rasa ia membantu. Mungkin sesuatu perkara itu kecil buat kita, tapi mungkin ia amat berharga buat seseorang. ๐Ÿ™‚

 

Sekian,

Saif Khalid

Adab Hari Raya Aidiladha

 

Adab Hari Raya Aidiladha

 

Esok umat Islam di Malaysia akan menyambut Hari Raya Aidiladha. Juga dikenali sebagai Hari Raya Korban.

Merupakan perayaan terbesar bagi umat Islam seluruh dunia di samping Hari Raya Aidilfitri.

 

Adab Hari Raya Aidiladha

 

Bagaimana kita meraikannya? Apakah ada garis panduan merayakan hari yang mulia ini?

 

Eloklah kita meneliti beberapa adab dalam merayakan hari yang mulia ini.

 

1. Mandi sebelum keluar solat Aidil Adha

2. Pakai pakaian terbaik

3. Memakai haruman (lelaki sahaja)

Wanita tak dibenarkan berwangi-wangian apabila keluar rumah.

4. Tidak makan sebelum solat sunat Aidil Adha

Berlainan dengan Raya Aidilfitri, kita disunatkan alas perut dahulu sebelum keluar solat.

5. Takbir, tahmid dan tahlil

Dari malam 10 Zulhijjah (malam ini) hingga terbenam matahari pada 13 Zulhijjah.

6. Solat Aidil Adha dilakukan lebih awal

Tahun ini di Kedah solat Aidil Fitri dilaksanakan pada pukul 9am, manakala solat Aidil Adha pada pukul 8.30am.

7. Khutbah selepas solat Aidil Adha lebih ringkas

Lebih ringkas dari khutbah Aidilfitri. Ini untuk memberi ruang kepada ibadah korban.

Adab Hari Raya Aidiladha

 

Pada Hari Raya Aidilfitri, kita digalakkan pergi dan balik melalui jalan yang lain. Tetapi ada pendapat mengatakan raya Aidil Adha kita digalakkan menggunakan jalan yang sama. Juga untuk memberi ruang kepada ibadah korban. Supaya lebih cepat dapat dilaksanakan.

 

 

 

Apa pun, kami mengucapkan kepada semua pembaca ummukhadijah.com – Selamat Hari Raya Aidil Adha.

Semoga Allah menerima amalan kita semua.

Semoga Allah menerima pengorbanan kita.

Amin…

 

 

-SaifKhalid-

Seronok Keluarga Ramai Anak?

Keluarga Ramai Anak. Seronok?

 

Saya dilahirkan dalam keluarga yang besar. Agak besar bagi masyarakat Malaysia alaf 21 ini.

9 beradik.

Saya nombor empat.

 

Sejak kecil, makan malam meja mesti keliling penuh.

Sebelum makan atas meja pinggan masing-masing, kami makan keliling talam.

 

Kami diajar untuk makan apa yang dekat dengan kami dahulu.

Lepas-lepas tu baru ambil lauk di sebelah sana talam.

Begitu juga bila makan di meja. Adab mesti dijaga.

 

Makan dalam talam apa yang seronoknya?

Makan secepat mungkin untuk elak dari tugas basuh talam. Haha, saya tahu anda juga begitu. ๐Ÿ˜›

Tapi tu perangai masa kecil je. Bila dah besar, “Ada aku kisah kalau kena basuh talam?”

**************

 

Petang-petang kami selalu main sama-sama di halaman rumah. Boleh buat 2 pasukan bola sepak, tak pun 2 pasukan bola kaki tiga. Satu pasukan ada dua-tiga orang pun jadilah. Hehe..

Kejar-kejar? Police Entry? Lagi la boleh.

bola kaki tiga seronok keluarga ramai anak

 

Cuma yang kurangnya, kami jadi kurang bermain dengan jiran-jiran. Yelah, main skateboard pun dengan abang-abang je dalam compound rumah. ^_^

 

*************

 

Bila nak raya, shopping memang perlukan stamina tinggi.

Mana tak nya, lepas sorang, sorang pulak cari, acu, try, test baju & seluar & kasut masing-masing.

Nak bertebaran serentak masing-masing cari baju, takut hilang atau jadi apa-apa je.

Nak keluar shopping by batch, tak syok pulak. -.-”

 

*************

 

Balik kampung, atau berjalan ramai-ramai ke tempat yang jauh, kena bilang sorang-sorang.

Masing-masing sebut. Yang sulung jerit 1, adiknya sebut 2, sampai habis semua sebut nombor.

Kalau semua berbunyi kira ok lah. Kalau takda bunyi, kena cari la kut ada bawah kerusi van. Eh?

 

Jangan pulak ada yang terlebih ‘rajin’, tolong sebutkan nombor orang lain.

Ada sekali tu masa balik raya. Kami singgah di satu restoran. Lepas habis makan, saya terpaksa ke toilet, qadha hajat.

….

Bila keluar je….. “Eh, mana semua orang ni? Meja makan tadi dah kosong?!”

Tengok lot parking, van pun dah takda. Alamak.

Duit raya pulak dah serah kat ummi sebelum bertolak tadi, sebab takut hilang.

Sekarang, apa pun takda. Macamana nak telefon abah?

 

AKU KENA TINGGAL!!!

 

Tunggu punya tunggu…nak nangis pun ada. Tiba-tiba van abah kembali. Semua muka dalam van excited tengok luar, mencari adik-beradik yang tertinggal, macam kat safari nak tengok zirafah. Ahahaha!

Fuh, selamat.

“Ni mesti tadi ada yang ‘rajin’ tolong sebutkan nombor aku,” saya mengumpat dalam hati.

 

Seronok Keluarga Ramai Anak?

 

Lagi, kemas rumah dah macam kat sekolah. Ada duty roster.

Setiap seorang ada tugas masing-masing untuk setiap hari.

Semua tugas dibahagi sama rata. Antara tugasnya sapu lantai ruang tamu, ruang makan, bilik study, kemas dapur, kemas depan rumah. Apa lagi ye? Lupa pulak.

 

Lipat baju kami buat ramai-ramai. Sekejap pun boleh habis.

 

**************

 

Adik-beradik ramai seronok juga pergi camping. Dah macam camping sekolah. Gotong-royong kemas tempat perkhemahan, sama-sama pacak khemah, memasak, dan mandi sungai/pantai.

 

khemah seronok keluarga anak ramai

 

*************

 

Apa lagi ya? Lama pula kalau nak flashback zaman muda-muda dulu. Hehe.

Cukup dulu kut buat kali ni.

 

Apa-apa pun, saya rasa bersyukur pada Allah atas kurniaan ini.

Alhamdulillah.

Banyak perkara dapat saya pelajari dari ‘kes’ adik-beradik ramai ni.

Kita belajar untuk berkongsi, tak mementingkan diri, dan selalu memikirkan orang yang di belakang kita.

Dan kita juga belajar untuk mengalah. Ya, ada kala kita perlu mengalah.

Mungkin ada perkara yang lebih baik menanti bila kita utamakan orang lain.

 

 

Sekian. Marilah kita meramaikan umat Muhammad. (yang berkualiti OK? ๐Ÿ˜€ )

 

-SaifKhalid-

Kepentingan Minum Air Kosong

Kepentingan Minum Air Kosong

 

Kepentingan Minum Air Kosong

 

Air kosong sangat sinonim dengan kesihatan. Juga sangat sinonim dengan makanan kesihatan, atau makanan tambahan (supplement).

Pernah tanya kenapa?

 

Sebelum kami bergelumang dengan suplemen, air kosong agak kurang diminum sehari-hari.

Bila dah cakna pasal kesihatan, bila dah banyak membaca tentang kesihatan, barulah ada kesedaran untuk minum air kosong banyak-banyak setiap hari. Ada target air kosong untuk diminum setiap hari.

 

Kepada yang belum biasa minum konsisten 2~3 liter sehari, cubalah sekarang. Anda akan rasa perbezaan yang hebat!

 

Kepentingan Minum Air Kosong

Khasiat & kelebihan minum air kosong. air masak atau air putih.

 

1. Awet Muda

Kita akan kelihatan beberapa tahun lebih muda bila amalkan minum air kosong 3liter sehari.

2. Kesegaran Tubuh Badan

Ramai telah rasai kehebatannya.ย  Badan terasa lebih ringan. Lebih mudah untuk bekerja, mahupun beribadat.

3. Buang Toksin Dalam Badan (Detox)

Air yang mencukupi akan membantu proses pembuangan najis. Tanya saja orang yang selalu sembelit, kemungkinan besar dia kurang minum air kosong.

4. Cegah Kulit atau Bibir Kering

5. Bagus untuk sendi

6. Pelarut Nutrien

Sangat penting kepada yang mengamalkan suplemen/makanan tambahan. Dapat meningkatkan kecekapan dan kelarutan nutrien/vitamin ke dalam darah dan selanjutnya ke dalam badan.

7. Kurangkan Berat Badan

Tabiat minum air kosong dengan kerap membantu menyingkirkan lemak berlebihan dari badan.

 

Kepada yang belum biasa minum konsisten 2~3 liter sehari, cubalah sekarang. Anda akan rasa perbezaan yang hebat!

 

Apa??ย  3 liter…???

Mungkin nampak banyak. Tapi percaya tak kalau kita minum hanya secawan setiap jam, kita boleh habiskan 3 liter sehari dengan mudah!

Bangun pagi dah minum secawan. Lepas tu boleh minum setiap jam dari pukul 8 am. Pukul 9 pm dah boleh habis 3 liter.

Mudah bukan? ^_^

 

Kepentingan Minum Air Kosong

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

1 2 3