Category Archives: Work-At-Home-Mom

Bagaimana Mendapatkan Tauliah Mengajar Tajwid di Kedah

tauliahGambar ketika di Alor Setar mengambil Tauliah Tajwid

Alhamdulillah, segala syukur bagi Allah.

Kami suami isteri telah berjaya mendapat Tauliah Mengajar Tajwid di Negeri Kedah pada bulan Disember 2014 yang lalu.

Ramai yang bertanya bagaimana mendapatkan tauliah mengajar tajwid di Kedah ini? Saya akan kongsikan prosedurnya di sini.

Anda boleh mengambil borong permohonan tauliah mengajar ini di mana-mana Pejabat Agama berdekatan anda (di negeri Kedah sahaja). Hebahan mengenai tempoh permohonan dilekatkan di papan notis di masjid-masjid. Kalau anda rajin ke masjid, anda akan alert mengenai iklan yang ditampal. Hehe…

 

KRONOLOGI :

Borang Permohonan dibuka –> Januari hingga Mac

Teknik Menjawab Soalan –> Mei

Ujian Bertulis –> Jun

Ujian Lisan (Syafawi) –> September

Penyampaian Tauliah –> Disember

 

Selepas kita menghantar borang permohonan, beserta setem hasil RM15 (seingat saya), kita akan mendapat surat yang mengatakan borang kita telah diproses selepas itu.

Sebelum Ujian Bertulis diadakan, kita akan dapat surat untuk menghadiri Teknik Menjawab Soalan. Siapa yang ada masa, boleh lah datang. Bukan wajib pun. Tapi sangat bermanfaat.

Kemudian, sebelum Ujian Bertulis, kita akan dapat surat lagi. Surat yang kita dapat perlu dibawa bersama ketika nak ambil Ujian Bertulis ni. Ujian Bertulis diadakan di Kolej Mara Kulim. Tempat ujian akan dimaklum pada surat yang kita dapat. Mungkin untuk tahun-tahun seterusnya tempat ditukar ke. Kena tengok surat ye.

OK. Kalau kita pass Ujian Bertulis, kita akan dapat surat jemputan untuk Ujian Lisan pula. Kalau kita failed Ujian Bertulis, kita tak akan dapat surat. Jadi, kalau tunggu sampai bulan September tak dapat juga surat, maksudnya kita tak pass lah Ujian Bertulis tersebut. Jangan sedih!! Cuba lagi tahun hadapan ye. Senyummm :))))))

Untuk Ujian Syafawi pula, kita akan di interview one-by-one. Kena baca al-fatihah, ayat al-quran pilihan pemeriksa, dan secara rawak baca surah yang kita sudah hafal. Kemudian, ada juga soalan-soalan tajwid yang kita kena jawab. Time ni jangan gelabah nak jawab ye. Hehe… Make sure study dulu sebelum exam.

Kemudian apa lagi ye??

Kemudian, kalau pass Ujian Lisan………………. Dapatlah TAULIAH!!! Tahniah!!!!

Bolehlah mengajar di surau ke, rumah ke, atau mana-mana tempat pengajian yang anda mengajar.

 

Kenapa kena ambil tauliah??? Kalau takdak Tauiliah tak boleh mengajar ke??

OK. Ini adalah peraturan setiap negeri. Sebagai satu langkah untuk memastikan tenaga pengajar adalah dari kalangan yang layak mengajar. Bukan lah nak menyusahkan sesiapa. Nak pastikan jugak yang mengajar tu tak bawak ajaran sesat ke. Macam tu lah.

OK. Peace no war!

Jom kita pakat-pakat ajak ahli keluarga, saudara mara dan sahabat-sahabat kita untuk mencintai Al-Quran. Kalau kita pandai baca Al-Quran, kita ajarkan mereka. Jangan dok simpan dalam diri saja. Manfaatkan ilmu kepada orang lain jugak. Baru bertambah-tambah pahala InsyaAllah….

 

Yang tinggal di Kulim, Lunas, dan yang sekitar dengannya. Kalau nak belajar mengaji Al-Quran boleh hubungi Saif 013 200 2850. Kita belajaq sampai buleh!! πŸ˜‰

 

 

 

 

Jom Belajar Baca Al-Quran

Berita Gembira

 

Alhamdulillah..minggu lepas kami dikhabarkan dengan berita yang menggembirakan.

Satu petang, kami pulang ke rumah dan ternampak dua pucuk surat terkeluar sedikit di peti surat.

Saya dekati, ternyata ada cop dari Jabatan Mufti Negeri Kedah.

“Wah! Ini berita baik!”, bisik hati saya.

 


 

 

Kira-kira sebulan lepas, kami hadiri ujian lisan tauliah mengajar tajwid di Sg. Petani.

Kami hadir berempat di IPSAH – Institut Pendidikan Guru Kampus Sultan Abdul Halim.

 

Jom Belajar Baca Al-Quran Kulim Square Kedah

 

Alhamdulillah, saya dan isteri dapat menjawab soalan ujian dengan baik. Sekejap sahaja masuk bilik, one-to-one dengan ustaz. Mula-mula giliran isteri. Saya bersama Khadijah dan Muhammad tunggu di depan bilik. Lepas tu barulah giliran saya, di tingkat atas.

 


 

 

Kelas Pengajian Al-Quran di Kulim Square

 

Dengan mendapat tauliah mengajar tajwid ini, kami berazam untuk menyampaikan ilmu dengan lebih meluas lagi.

Saya telah pun mengajar tajwid di rumah dan juga di Surau Al-Islah, Kulim Square.

Jika ada yang berminat, boleh hadir ke Kelas Tahsin Al-Quran di Surau Kulim Square, setiap Jumaat malam Sabtu, selepas Maghrib.

Tetapi dengan masa yang begitu singkat, saya hanya boleh sampaikan sedikit sahaja di surau tersebut. Kepada yang ingin mendalami lebih lagi tentang ilmu tajwid dan pembacaan Al-Quran dengan baik, dialukan untuk hadir ke kelas Al-Quran di rumah kami, yang diadakan setiap Rabu dan Jumaat, 9 – 10.30 malam.

 

Jom Belajar Baca Al-Quran Kulim Square Kedah

Kelas untuk Mereka yang Serius

 

Saya merupakan bekas pelajar maahad tahfiz yang saya kira agak strict.

(Bacaan lanjut pengalaman belajar saya di Maahad Tahfiz)
Β 

Jadi, sebagaimana saya diajar oleh guru, begitulah juga cara saya ajarkan kepada anak murid saya. Saya akan latih sampai dapat baca dengan baik dan lancar.

Apalah guna jika habis belajar Al-Quran sampai khatam, tapi bila suruh baca mana-mana ayat Al-Quran, tergagap-gagap. Itu maknanya tak belajar, tapi cuma baca sekali lalu supaya boleh cerita kepada orang lain ‘saya dah khatam Al-Quran’.

 

Baiklah, cukup sampai di sini. Saya mengalu-alukan kehadiran sesiapa sahaja yang serius ingin belajar Al-Quran. Hubungi saya untuk maklumat lanjut.

 

-Saif Khalid-

Tips Menguruskan Pakaian di Rumah

Tips Menguruskan Pakaian di Rumah

 

Bab uruskan pakaian di rumah adalah antara kegemaran saya di rumah.

Basuh – sidai/jemur – angkat – lipat.

Rasanya hampir setiap hari saya sidai dan angkat pakaian di rumah.

Siapa-siapa yang lalu depan rumah memang akan nampak si suami ini sidai baju pagi-pagi dan angkat baju petang-petang.

Tengahari pun kadang-kadang ada – sebab nak oter mana-mana kain – dan juga terbalikkan kain.

Tak tahulah kalau ada yang kata “isteri dia queen control” ke apa.

 

Motivasi saya cuma satu – Nabi kita jahit sendiri baju dan kasut yang rosak terkoyak.

Nabi Muhammad sangat membantu isteri melakukan kerja-kerja rumah.

Jadi setakat basuh baju, jemur kain, sidai baju, angkat baju, lipat baju semua tu apalah sangat.

 

Minat Perlu Dipupuk Sejak Kecil

 

Saya dilatih oleh ibubapa supaya rajin buat kerja rumah sejak kecil.

Mempunyai keluarga yang agak besar – 9 beradik – kami dilatih agar berdikari.

Masing-masing diajar supaya lipat baju masing-masing dan susun sendiri baju di dalam almari. Kami selalu membantu ibu sidai baju di jemuran. Yelah, takkan nak harapkan ibu sidai semua kain baju kami yang ramai ni. Lipat baju pulak berapa bakul dah.

Alhamdulillah tabiat itu kekal sehingga kini. Dan sekarang saya selalu bawa Khadijah sidai baju sama-sama. Melentur buluh biarlah dari rebungnya. Betul tak?

 

 

Jadi atas minat yang mendalam ini (Ya saya enjoy sidai baju pagi-pagi ^^), saya banyak belajar teknik bagaimana menyidai kain agar cepat kering.

Ya, matlamat saya ketika menyidai pakaian ialah harus cepat kering! Saya bukan sekadar sidai baju sebab orang lain pun sidai baju, tetapi sidai bagi cepat kering.

Sebab iklim Malaysia kan panas dan lembap sepanjang tahun. Bila-bila masa pun boleh hujan. Dan jika panas sepanjang hari dan tak hujan, pakaian perlu diangkat awal.

Kenapa? Sinaran matahari yang terik akan membuatkan jangka hayat pakaian kita pendek. Pakaian akan lebih cepat luntur warnanya dan lebih cepat mereput.

 

 

Strategi Menyidai Kain

 

Sidai kain juga harus ada strategi. Kerana bila-bila masa boleh hujan.

Kecualilah anda punyai satu sistem bumbungkan-pakaian-secara-automatik-apabila-hujan. Hehe..

 

Bagaimana kain mengering di ampaian?

Pengetahuan saya dalam bidang Heat Transfer amat bermakna bagi saya dalam hal ini. Saya pelajarinya di tahun kedua dalam Mechanical-Automotive Engineering di universiti.

Siapa kata universiti tak ajar cara sidai baju? πŸ˜‰

1) Bahang panas cahaya matahari

Mendapat cahaya matahari secara terus adalah antara satu bonus dan nikmat Allah di bumi Malaysia ini.

Saya gunakan tenaga haba ini untuk mengeringkan kain dengan efektif. Pastikan bahagian tebal pakaian dihalakan ke-luar, menghadap matahari secara terus.

Kolar dan poket seluar yang tebal dipusing ke arah cahaya matahari.

2) Angin yang bertiup

Di kala cahaya matahari tidak kuat, kita lebih bergantung kepada tiupan angin dalam mengeringkan pakaian. Angin yang kering akan mengeringkan baju secara perlahan-lahan.

Pastikan pakaian diangkat sebelum malam walaupun masih belum kering sepenuhnya. Sebaiknya pukul 6 tu dah angkat kain di jemuran. Sebab angin malam adalah lembap. Jika kita sidai sampai ke esok pun, pakaian akan tetap lembap.

Membiarkan pakaian lembap dalam masa yang lama boleh membuatkan baju dihinggap tahi lalat. Jadi jika ada ruang di dalam rumah, bawa masuk pakaian di waktu malam. Pakaian akan lebih cepat kering!

Bagi memanfaatkan kedua-dua point di atas, perkara berikut harus diambil berat:

β€” Pakaian tidak berlipat.

β€” Lengan baju didepakan. Supaya ketiak baju lebih cepat kering.

β€” Gunakan tali/dawai semaksima mungkin

Tips Menguruskan Pakaian di Rumah dua tali dawai

Gunakan tali penyidai semaksima mungkin

 

Tips Menguruskan Pakaian di Rumah sidai jemur baju kain

Tips: Silangkan baju antara tali-tali. (Rujuk gambar atas) Jika tidak, baju akan merapat sebegini.

 

Tips Menguruskan Pakaian di Rumah kain berlipat

Leraikan kain yang berlipat

 

Tips Menguruskan Pakaian di Rumah legakan ketiak

Terbalikkan baju dan legakan ketiak – kawasan yang lambat kering.

 

Tips Menguruskan Pakaian di Rumah poket tebal keluar

Keluarkan poket untuk seluar yang tebal.

 

Tips Menguruskan Pakaian di Rumah sidai jemur baju kain di payung

Gunakan dua kaki payung untuk kering lebih cepat. Juga pusing pinggang seluar ke bahagian luar.

 

 

Cara Lipat Baju Anak Kecil

 

Saya terbaca cara ini beberapa ketika dahulu, dan saya rasakan cara ini sangat bagus. Kenapa saya katakan bagus?

> Tak hilang pasangan baju dan seluar

> Lebih senang ambil dari almari

> Cantik di pandangan

Jom kita saksikan bagaimana.

 

Tips Menguruskan Pakaian di Rumah lipat dua seluar

Seluar dilipat dua.

 

Tips Menguruskan Pakaian di Rumah

Letakkan baju di atas seluar.

 

Tips Menguruskan Pakaian di Rumah siap lipat baju dalam seluar

Lipat seluar dan SIAP!

 

Tips Menguruskan Pakaian di Rumah susunan baju muhammad khadijah

Susunan baju kakak Khadijah dan adik Muhammad.

 

Tips: Jika seluarnya jenis kecil, seluar akan berada di dalam baju. Dan jika seluarnya besar/panjang, seluar itu akan membungkus baju.

 

Itu saja buat kali ini.

Kongsikan artikel ini jika anda rasakan ia bermanfaat. ^^

 

Saif Khalid

Cara Ajar Anak Bercakap

Cara Ajar Anak Bercakap

Anda ada anak yang berusia 2 tahun dan sudah pandai bercakap? Atau anak anda sudah berusia 2 tahun tetapi belum pandai bercakap? Jangan risau ye ibu bapa sekalian. Setiap anak mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Kita sebagai ibu bapa boleh membantu dia bercakap. Bagaimana?

IMG_4946

 

Cara Ajar Anak Bercakap

Saya ingin kongsikan pengalaman saya. Anak sulung saya bernama Khadijah. Sekarang dia sudah berusia 2 tahun 4 bulan. Alhamdulillah. Saya seorang ibu yang bekerja di rumah. Jadi mungkin ini kelebihan saya dapat berdamping dengan anak seharian. Saya tabik spring pada ibu-ibu yang bekerjaya melayan kerenah anak-anak selepas penat bekerja. (Bekerja di rumah pun penat juga) πŸ™‚

Khadijah sangat petah bercakap. Allah…. Apa sahaja yang kita cakap, memang dia ikut. Khadijah berjalan ketika usianya 8-9 bulan. Dia tumbuh gigi pada usia setahun. Dia mula bercakap pada usia 1 tahun 3 bulan. Waktu ni dia pandai panggil “ayah” dan “abu”. Aik?? Kenapa abu?? Hehe… Dia tak pandai sebut ibu lagi. Tapi saya mengiyakan apabila dia panggil abu. Sekarang dia dah pandai la panggil ibu. πŸ™‚

 

Cara Ajar Anak Bercakap

Cara yang saya amalkan :

 

1) Rajin bercakap dengan anak-anak

Saya takda kawan lain dah di rumah. Memang asyik bercakap dengan anak-anak sahaja. Saya selalu bercakap dengan Khadijah dari dia kecil. Memang dia tak faham. Tapi saya tetap bercakap dengan dia. Sampai satu hari, dia membalas apa yang saya cakap. Respon yang baik bukan? πŸ™‚

 

2) Rajin bertanya

Saya selalu tanyakan Khadijah tentang apa jua yang dia nak buat. Warna asas. Human body. Alif ba ta. ABC. 123. Ibu ayah nama apa. Solat bila? Bagaimana? Kalau tak solat siapa marah? Semua saya tanya. Khadijah akan jawab semua. Kalau dia dah boring, dia akan cakap “tak tau lah” Ayat malas jawab. Hehe…

 

3) Menonton video/cerita

Saya tak nafikan Khadijah banyak bercakap dengan meniru upin ipin, boboiboi bercakap. Malah kadang-kadang, dia tengok Hagemaru! Allah… Dia klik related videos di you tube. Hagemaru yang dia tengok. Hagemaru ni kartun dia merapu sikit ye kawan-kawan. Saya tak galakkan anak-anak anda tonton. Pernah sekali ayah Khadijah nak buka nappy dia untuk basuh dia kencing. Dengan selamba Khadijah berkata “Ei, bencilah kau ni!” Gulp! Tersentap kami suami isteri dengar Khadijah cakap macamtu. Dah la digunakan pada situasi yang betul. Oh anakku. Tapi kami diam sahaja. Tak marah, tak balas dia cakap. Sampai sekarang, dia tak pernah cakap dah ayat tersebut. Lega kami. πŸ™‚ Anda kena monitor anak-anak tengok cerita apa. Khadijah memang hafal lah upin ipin, pada zaman dahulu dan boboiboi. Petah! Sehari, limit 15 minit sahaja tengok youtube. Kalau lebih, takut lain pulak jadinya.

 

4) Bercakap dengan intonasi

Saya ajar Khadijah cakap berintonasi. Nampak lebih meyakinkan bila bercakap. Kita dapat ekspres perasaan kita dengan lebih baik. Orang akan faham apa yang kita cakapkan. Contohnya, Khadijah selalu cakap “Ibuuuu, Khadijah minta nawaf” (Khadijah minta maaf) dengan nada yang sungguh menginsafkan. Tapi lepass tu dia buat lagi. Hehe.. Yang penting cara dia minta maaf tu sungguh mencairkan. Pandai dia bodek buat muka keinsafan.

 

5) Suku kata yang mudah

Awal-awal bercakap, kita gunakan suku kata yang mudah sahaja dengan anak. Tak perlu buat ayat panjang dengan imbuhan semua. Anak nak catch up susah nanti. Lama-kelamaan, dia akan pandai buat ayat panjang lepas ni. Contoh, “Ayah solat masjid” Lama-kelamaan kita boleh cakap “ayah pergi solat di masjid” Dia akan pandai ikut.

 

Anda semua mungkin ada cara lain yang nak ditambah sebagai Cara Ajar Anak Bercakap. Jom kongsikan dengan kami. πŸ™‚ Semua di atas adalah pengalaman saya. Apa yang saya buat dengan anak-anak.

 

Bagaimana Mengajar Anak Makan Sayur

Bagaimana Mengajar Anak Makan Sayur

Sebagai seorang ibu muda, saya risau juga bila berfikir mengenai Bagaimana Mengajar Anak Makan Sayur. Saya sendiri agak memilih sayur untuk dimakan. Hehe.. Bagaimana pula nak mengajar anak untuk makan semua sayur kan? πŸ™‚ Saya ada cerita mengenai Khadijah yang makan sayur di sini —> klik

Alhamdulillah saya bertemu jodoh dengan seorang lelaki yang tak memilih bab makan! Dan dia juga kaki makan sayur. Kalau saya memilih, akan kedengaran suara yang menyuruh saya mencuba juga sayur tersebut, Setakat ini, saya rasa pencapaian saya semakin meningkat dalam bab makan sayur tanpa memilih! Syabas!

 

Antara tips yang dapat saya kongsikan adalah :

Bagaimana Mengajar Anak Makan Sayur

 

1) Cuba pelbagai jenis sayur

Jika hari ahad kita masakkan sayur bayam. Hari isnin kita masak sayur petola pula. Dan seterusnya hari-hari lain dengan jenis sayur yang berbeza. Secara tak langsung anak-anak pun dapat kenal pelbagai jenis sayur. Mungkin ada yang dia tak suka dan yang dia suka. Kita dapat bantu dia makan sayur lagi selepas ini.

 

sayur

2) Pelbagaikan cara masakan

Jika sayur yang kita masak tak sesuai di buat sup, kita boleh gorengkan atau celur atau lain-lain cara yang bersesuaian. Tengok juga anak kita suka masakan yang bagaimana. Jika anak kita suka kari, kita masukkan sayur dalam kari tersebut. InsyaAllah dia akan makan.

kari

 

3) Makan sayur di depan anak-anak

Anak-anak akan ikut apa yang ibu ayah dia lakukan. Betul tak? Baik dari segi percakapan, perbuatan dan cara kita berpakaian. Semua anak nak tiru. Jadi, bab makan sayur ni, kita kena jadi contoh tauladan. Jangan kita menyuruh saja anak-anak tapi kita sendiri tak makan pun sayur tersebut. Mana mungkin anak-anak akan ikut kita.

makan

Β 

4) Kreatif!

Pernah dengar bento? Orang Jepun selalu buat bento ni. Mereka akan decorate makanan anak mereka dengan comel sekali! Nak makan pun tak sampai hati sebab terlalu comel! πŸ™‚ Kita jadilah seorang yang kreatif. Potong sayur dan hiaskannya dengan corak yang menarik dan beri kepada anak untuk dijadikan bekal ke sekolah. Anak-anak mesti sukakannya! Silap haribulan, kawan anak kita pun makan makanan anak kita.

bento

 

5) Memberitahu kebaikan sayur

Sebagai ibu bapa, kita mestilah sentiasa mendidik anak kita bahawa sayur mempunyai banyak kebaikan. Jika anak tidak suka memakan sayur, ceritakan kepada mereka khasiat dari sayur yang dapat memberi kesihatan yang baik kepada mereka. Sentiasa memberi galakan kepada mereka untuk memakan sayur. Contohnya, kalau makan sayur, nanti adik jadi kuat! Ini antara kata-kata perangsang untuk anak-anak makan sayur.

makan sayur

 

Bagaimana Mengajar Anak Makan Sayur

Anda semua boleh cuba tips Bagaimana Mengajar Anak Makan Sayur yang saya kongsikan ini. Kalau tak cuba, tak tahu ye dok? πŸ˜‰

 

1 2