Jepun Lebih Islamik?

Jepun Lebih Islamik?

Pernah naik bas atau tren kat Malaysia on time?
Pernah tak naik tren yang sepatutnya 12:35 dan anda dapat masuk ke gerabak pukul 12:35:00 tanpa delay?
Percaya atau tidak tren di Jepun hanya lewat 3 saat dalam 1 tahun? Itu adalah jumlah kelewatan untuk ribuan trip tahun itu. Maksudnya mungkin ada 1 trip yang terlewat 1 saat dan ada 1 trip lagi yang lewat 2 saat. Tren mereka akan sampai dan bertolak tepat pada waktunya tanpa lewat atau awal sesaat.

Sangat punctual bukan?

 

japan-train Jepun Lebih Islamik?

 

Kisah kedua, baru-baru ini, anak ustaz saya telah ke Jepun. Ketika di sana dia telah keciciran dompet.

Lalu dia pun buat aduan di balai polis berhampiran. Rasa-rasa apakah kesudahannya?
Dia mendapat kembali dompetnya dalam masa yang singkat tanpa kehilangan sesuatu pun!

Kalau kita di Malaysia? Mungkin bayangnya pun takda. Untung nasib, dapatlah balik IC kita.

Rupanya si fulan yang menjumpai dompetnya itu telah menyerahkannya ke balai polis.

Sungguh amanah.

Bukankah tepati masa dan amanah itu ajaran Islam?

Apakah kita pernah terfikir yang kita boleh mencapai tahap ketepatan masa sehebat itu?
Ya! Hanya jika kita MAHU.
Orang Jepun telah membuktikannya.

Pengalaman saya bekerja di kilang Jepun tahun lepas, tepati waktu adalah perkara yang sangat penting.
Kami akan mendapat elaun kehadiran setiap bulan. Percaya atau tidak, jika sekali kami terlewat, walaupun seminit, elaun kehadiran akan dipotong. Hanya lewat sekali, seminit, dan cuma lewat untuk hari tersebut, elaun kehadiran kami akan dipotong untuk bulan tersebut. Ya, elaun kehadiran SATU BULAN dipotong tanpa kompromi.

Satu hari yang lain, saya ke tandas. Tandasnya agak jauh dari cubicle saya. Sampai-sampai, kedua-dua tandas penuh. Saya pun tunggu, tanpa mengetahui bilakah penghuninya akan siap melabur dan keluar.
Tiba-tiba bos saya datang.
“What are you doing here?”
“Go back to your place and come back later.”

Aduh..menyirap betul dengan mamat dalam tandas tu. Padahal asap berkepul-kepul keluar atas tandas tu.

Masa tu memang marahlah kat bos (dalam hati). Tapi lama-lama, fikir-fikir balik, betullah..kalau ada orang dalam tandas, patah balik jelah sambung buat kerja. Nanti pergi balik. Kita belum tahu berapa lama orang tu ‘melabur’. Mungkin 5 minit, dan boleh jadi 30 minit.

Ok. Dua perkara ni dah buat saya kagum dengan warga Jepun.

Ada seorang ustaz tu kata, apa yang kita nak dakwahkan kepada orang Jepun?
Nak ajar tepati masa? Huh, janji Melayu, mesyuarat pukul 9, pukul 10 baru terkedek-kedek sorang sorang datang.
Nak ajar pasal amanah? Lagi melaut. Kertas soalan UPSR pun pakat-pakat tolong bocorkan. Bumbung-bumbung bangunan pun selalu bocor. Tak kurang juga yang runtuh terus.
Kalau takda amanah dalam diri, dah tentu dompet kawan kita tu tadi dah lesap, duit pun masuk poket orang lain.

Bukankah amalan tepati masa dah Allah terangkan dalam satu surah dalam Al-Quran?
Bukankah sifat amanah juga adalah satu sifat Nabi Allah?

Orang Jepun telah jauh meninggalkan kita dalam 2 aspek ini.

Tu belum lagi tengok pada kebersihan. Anda sendiri pun dapat menilai, siapakah lebih Islamik? Siapakah yang lebih mengamalkan ajaran Islam.

OK. Cukup dulu celoteh untuk hari ini. Saya tulis blog ni pun untuk peringatan kepada diri sendiri. Sahabat pembaca semua pun boleh mengambil iktibar.

Sekian.

SaifKhalid

Sembuh Demam Cepat Tanpa Paracetamol

Sembuh Demam Cepat Tanpa Paracetamol

 

Saya manusia biasa, walaupun sentiasa memilih makanan yang sihat dan berkhasiat, kadang-kadang akan demam juga.

Alhamdulillah..
Kalau tak sakit, risau tak ingatkan Allah pula. Ye tak. 😉
Supaya kita sentiasa syukuri nikmat kesihatan yang diberikan.

Baru-baru ini, yang menjadikan ujian lebih berat, saya demam ketika bermusafir. Isteri jaga anak dua orang dalam kereta, saya pula memandu. Bila terik di tengah hari, mata jadi kering dan sukar untuk tumpukan perhatian pada pemanduan.

 

sembuh demam tanpa paracetamol performance drink shaklee high fever

 

Menyedari badan mula panas, sebelum mula memandu lagi saya dah habiskan segelas Performance drink Shaklee. Saya bancuh 3 sudu Performance bersama air kosong.

Rasanya pun sedap! Natural orange flavour.

 

Performance Shaklee Sembuh Demam Cepat Tanpa Paracetamol

 

Sepanjang pemanduan, saya kerapkan minum air kosong, supaya mata tak kering atau kuyu.

Bila berhenti makan, saya selitkan sebiji Vita-Lea. “Supaya badan lebih kuat melawan patogen”, kata anak saudara saya. Hehe.

Dah makan multivitamin, dah minum air rehydrate, apa lagi, yakin kepada Allah, demam akan baik cepat.

Mindset sangat membantu dalam proses penyembuhan.

Yakin dengan ayat Allah dalam surah Asy-Syu’araa’ ayat 80.

“Apabila anda sakit, maka Allahlah yang akan menyembuhkan.”

Jika diizinkan Allah untuk sihat, syukur. Tetapi jika tak baik lagi, syukur juga, kerana Allah sedang menghapuskan dosa-dosa kita yang lalu.

 

Jom, simpan satu cannister Performance dalam rumah kita. Cuma klik link ini.

Sembuh demam cepat tanpa paracetamol Performance Drink Shaklee

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

Puasa dan ESP

Puasa dan ESP

Bulan puasa lepas rasa sangat berbeza kerana Muhammad baru sahaja dilahirkan seminggu sebelum bulan puasa. Ternyata menguruskan 2 anak lebih mencabar. Alhamdulullah atas kurniaan terindah ini. Walaupun penat, nikmatnya terasa.

Bulan puasa yang lalu juga merupakan bulan kedua saya ditugaskan menjadi imam isyak dan tarawih selama sebulan puasa di surau kawasan perumahan saya. Tugas ini sangat berat dan mencabar bagi saya.

Saya berbuka puasa di masjid dan maghrib di sana. Seusai jemaah maghrib, saya akan pulang sekejap sebelum azan isyak berkumandang. Pada waktu inilah saya akan bancuh ESP bersama Performance drink. Ini bagi memastikan saya bertenaga untuk mengimamkan jemaah nanti.

Kadang-kadang saya akan bancuh bersama Meal Shakes. 3 in 1 yang bergelar 3 Mighty Gems set ni sedap rasanya! ESP + Performance + Meal Shakes. 🙂

Alhamdulillah..saya dapat mengemudi jemaah dengan bertenaga sehingga tengah malam. Yelah, meraikan jemaah yang bersemangat ingin bertadarus selepas tarawih dan witir.

Sahur di pagi hari juga saya selalu minum ESP dulu sebelum makan nasi. ESP memberikan protein yang mencukupi untuk kerja kita seharian. ESP bukan sebarangan soya tau. Kebanyakan soya di pasaran – kacang soya di pasar, susu soya di jalanan dan di dalam kotak, tauhu, taukua, tempe dan segala anak beranak soya – umumnya adalah soya GMO. Kacang soya yang telah diubahsuai secara genetik.

Kenapa kita perlu elakkan makanan GMO? Antara keburukannya ialah sistem imun kita terganggu, kita tua lebih cepat dan yang lebih teruk, kesuburan kita akan menurun.

 

Puasa dan ESP Shaklee soya protein

 

ESP pula dihasilkan dari soya bukan GMO. Sebab itu saya sentiasa memilih ESP berbanding susu soya lain.

Performance pula mengurangkan nyah-hidrat dari badan. Jadi takdalah saya kekurangan air ketika mengimami solat. Performance juga bagus untuk orang yang aktif bekerja sepanjang hari.

Meal Shakes memberikan mineral dan zat-zat penting. Namanya pun dah menerangkan kelebihannya. Seperti menghabiskan sepinggan nasi dengan hanya meneguk segelas Meal Shakes.

 

Saya inginkan ESP sekarang!

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

Testimoni Nutriferon

Testimoni Nutriferon

 

Anak kedua saya, Muhammad baru berusia 2 bulan 3 minggu hari ini. Alhamdulillah. Kisahnya, sewaktu dia baru sebulan, dia diserang batuk berkahak dan selsema. Ya Allah… Bunyi batuknya yang berkahak itu sepertu batuk orang dewasa. Takut jugak saya dengar. Setiap kalu dua batuk, rasa macam nak korek kerongkong dia bagi keluar semua kahak yang ada. Kesian sangat dengan Muhammad waktu tu. Dengan selsema yang meleleh-leleh. Dugaan buat saya sebagai ibu.

Saya ikhtiar dengan mengambil Nutriferon Shaklee. Sehari saya ambil 1 sachet dan 2 biji Sustained Release Vitamin-C yang dipatahkan dulu sebelum makan. Saya amalkan selama mana Muhammad batuk dan selsema. Tau-tau hari ke4 atau ke5 , batuk dan selsema Muhammad dan lega. Alhamdulillah. Saya pun tak sedar bila hingusnya dah tak ada. Hehe. Bila Muhammad dah tak batuk, saya pun baru sedar “Eh! Muhammad dah tak batuklah”, saya cakap pada suami ketika itu.

Pada masa yang sama, anak sulung saya Khadijah juga mengalami selsema. Kami berikan dia Nutriferon juga. Dia sangat sukakannya sehingga kami terpaksa sorokkan bekas Nutriferon dari dia. Dia suka sangat dengan rasa Nutriferon tu. Hari-hari dia minta. Huhu… Alhamdulillah Khadijah pun baik cepat. Dan sampai sekarang kami masih sorokkan Nutriferon dari dia. Kalau tak, mengamuk dia nak Nutiferon.

Nutriferon membantu meningkatkan imuniti badan seseorang. Sebab itu bila demam, saya ikhtiar dengan Nutriferon. Dengan izin Allah,  demam pun lega.

Ibu yang lepas bersalin juga disarankan untuk mengambil Nutriferon supaya dapat meningkatkan imuniti badan kita. Selepas bersalin, badan menjadi lemah dan mudah diserang pelbagai penyakit. Nutriferon juga dapat membantu mengurangkan rasa sakit selepas bersalin. InsyaAllah.

Ini testimoni Nutriferon yang saya sendiri rasa. Banyak lagi testimoni Nutriferon yang boleh anda semua perolehi dari carian google.

 

Testimoni Nutriferon Shaklee

Nutriferon Shaklee, mengandungi 30 sachet * 1.2g. RM181.25

Ingin dapatkan sekarang? Klik link ini.

 

 

Sekian.

Selamat mencuba Nutriferon.  Rasa sedap, badan sihat!!

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

Dah Buat Checklist Untuk Masuk Syurga? Sentap!

Checklist Untuk Masuk Syurga? Sentap!

Pagi tadi jadual diisi dengan kuliah tafsir Surah Al-Qalam. Alhamdulillah dapat menghadirkan diri ke taman syurga bersama keluarga dan sahabat.

Surah Al-Qalam secara umumnya menceritakan kesedihan Nabi Muhammad dihina oleh kaumnya sendiri akibat menyampaikan dakwah.
Lalu Allah mententeramkan Muhammad dengan mengatakan beliau bukanlah seorang gila seperti yang didakwa kaum Quraisy. Apatah lagi ahli sihir, penyair, tukang tenung, dan gelaran-gelaran lain yang karut.

(Ha, pergi buka terjemahan Al-Quran dan baca)

Yelah, nabi juga orang kebiasaan macam kita – sudah tentu berasa sedih apabila dituduh sebegitu oleh bangsa sendiri.

Allah menguatkan semangat nabi dan menegah baginda dari berputus asa dengan membawa kisah Nabi Yunus. Nabi Yunus pernah berputus asa dari berdakwah, lalu membawa diri, manaiki kapal laut, pergi jauh dari kaumnya. Lalu Allah menjadikan laut bergelora, sehingga Nabi Yunus terpaksa dikorbankan – dilempar ke laut.

Kemudian Allah menghantar seekor ikan untuk menelan beliau. Ketika di dalam perut ikan itulah Nabi Yunus berdoa yang bermaksud, “Tiada tuhan selain engkau, maha suci engkau sesungguhnya aku adalah termasuk dari kalangan orang-orang yang melakukan kezaliman.”

checklist untuk masuk syurga

Berbalik semula kepada permulaan surah. Allah menyebut tentang pen dan apa yang ditulis.

Disini ditekankan betapa pentingnya kita menulis, mencatat atau merencana sesebuah perkara. Dan betapa umat Islam kini ketinggalan dari agama lain dalam bidang penulisan.

Jika sebelum ini, dalam surah pertama yang diturunkan, ditekankan kepentingan membaca, menulis juga tidak kurang pentingnya.

Dah Buat Checklist Untuk Masuk Syurga? Sentap!

Kita sedia maklum, untuk menjayakan sesuatu yang hebat, dan tentu perlu ada perancangan rapi. Kita tidak dapat lari dari membuat senarai semak (checklist), dan plan/jangkaan setiap fasa untuk sesebuah projek.

Engineer yang berjaya mempunyai plan yang mantap. Kontraktor dengan target dan plan jangkamasa yang hebat supaya projek dapat disiapkan salam tempoh yang ditentukan. Top student pula dengan senarai semak supaya tak leka dan dapat tumpukan perhatian penuh kepada pelajarannya sehingga tamat dengan kelulusan tertinggi.

Ustaz bertanya kepada kami, “Ada sesiapa di sini pernah khatam membaca terjemahan 30juzuk Al-Quran?”

Sentap.

Bukankah kita selalu menutur ‘Al-Quran dusturuna’? Bukankah kita selalu mengaku bahawa Al-Quran itu panduan kita?

Ustaz kemudian bertanya, “Siapa ada buat checklist untuk masuk syurga?”

Lagi SENTAP!

Rasanya kita semua sedia maklum, syurga itu sangat mahal nilainya. Sangat-sangat mahal. Bahkan terlalu mahal.

Lebih mahal dari 10 biji Lamborghini. Lebih mahal dari sebuah armada USS Kitty. Lebih mahal dari kos bandaraya Kuala Lumpur. Malah langsung tak terbanding dengan seluruh isi dunia ini.

Untuk kita dapat mencipta jentera sehebat Lamborghini, perancangan yang sangat rapi amat diperlukan. Jika hendak membeli sebuah supercar itu pun, seseorang usahawan perlu merancang sesuatu yang hebat untuk menjalankan bisnes yang memberikan pulangan berjuta-juta ringgit. Fikirkan sendiri bagaimanakah perancangan untuk mencipta dan membangunkan sebuah armada perang atau sebuah metropolitan.

Maka di manakah kedudukan syurga?
Di manakah pula usaha kita untuk mendapatkan syurga Allah?

Allah…

Pernahkah kita meletakkan matlamat, berapa kali saya perlu beristighfar sehari?

Berapa kali selawat sehari semalam?

Berapa ayat/muka/helai/juzuk Al-Quran perlu saya baca dalam sehari?

Berapa rakaat solat tahajud setiap malam? Dan pelbagai lagi amal soleh yang tak dapat saya senaraikan setiap satunya di sini.

Ya!! Bukan semudah itu untuk memasuki syurga!

 

Saya memesan kepada diri sendiri dan sahabat pembaca sekalian. Ayuh..kita muhasabah diri. Dimanakaha tahap kita sekarang.

Mari tingkatkan amalan, dan sentiasa merancang untuk kehidupan akhirat sana.

Nabi kita pernah berpesan, antara maksudnya, “Orang yang cerdik ialah orang yang sentiasa mengingati mati dan banyak membuat persiapan untuk menghadapi mati.”

 

Jom buat checklist!

 

Sekian.

Saif Khalid

 

1 11 12 13 14 15 25