Cara Atasi Bayi Kembung Perut

Cara Atasi Bayi Kembung Perut

Bayi memang suka menangis. Ini adalah salah satu bahasa bayi untuk menyampaikan apa yang dia rasa, sakit dan sebagainya.
Ada beberapa sebab yang menyebabkan bayi menangis seperti kembung perut, bayi buang air kecil, poo poo atau bahasa senangnya berak, bayi sakit terkena gigitan serangga, bayi panas dan bayi berasa insecure. Mungkin ada lagi sebab-sebab lain yang menyebabkan bayi menangis ye saudara saudari.

Pada kali ini saya nak berkongsi pengalaman sebagai seorang ibu kepada dua orang permata yang soleh dan solehah insyaAllah. Saya akan kongsikan bagaimana cara atasi bayi kembung perut. Lain orang mungkin lain cara atasi bayi kembung perut yang anda semua amalkan.

 

Cara Atasi Bayi Kembung Perut

 

Cara atasi bayi kembung perut yang saya amalkan adalah :

1) Ibu yang menyusu badan perlu menghindari diri dari makan makanan yang berangin
Makanan berangin (buah-buahan dan sayur-sayuran) yang boleh menyebabkan angin. Contohnya terung, kacang panjang dan lain-lain. Lain orang lain pantangnya tau. Anda boleh cuba sikit-sikit.

2) Menggunakan minyak angin
Saya suka sangat menggunakan Minyak Mestika Bayini. Buatan malaysia lagi tau. Hehe. Dari Khadijah dulu lagi dah guna minyak ni. Saya sapu di perut, belakang badan, kawasan ari-ari, belakang betis dan tapak kaki bayi. InsyaAllah bayi akan rasa lebih selesa. So far, sapukan pada Muhammad, alhamdulillah mujarab. Ada banyak jenama minyak bayi untuk kembung perut di pasaran. Anda boleh cuba yang mana yang anda suka. Yang penting ianya sesuai dengan bayi anda dan kandungan minyak tersebut tidak ada bahan yang meragukan.

3) Tidurkan bayi meniarap
Ini dari pemerhatian saya. Bayi yang kembung akan menangis dengan kuat bila dibaringkan. Bila ditiarapkan, dia akan senyap. Tambahan pula jika kita tiarapkan dia di atas dada kita.

4) Tuam perut bayi dengan air suam
Saya masukkan air suam-suam panas ke dalam botol susu. Saya balut botol tersebut dengan kain dan tuamkan pada perut bayi. Memang brooot broot bayi kentut. Cubalah. Jangan nanti mak ayah bayi yang kentut sama. Hehe.

5) Teknik angkat kaki
Teknik ni saya baru belajar dari abang ipar saya. Memang berkesan! Baringkan bayi anda. Angkat kaki kanan dan rapatkan ke perut bayi. Kaki kiri biarkan lurus. Kemuadian ulang cara yang sama untuk kaki kiri pula diangkat dan ditekan pada perut bayi. Terkentut-kentut Muhammad guna cara ni. Alhamdulillah.

Mungkin anda ada cara atasi bayi kembung perut yang anda amalkan. Jom kongsi dengan kami di ruangan komen di bawah. Kami amat hargai perkongsian dari anda semua.

 

Sekian.

Bahiah

 

 

Bagaimana Merawat Bayi Batuk Kahak

Muhammad sudah hampir 3 bulan. Alhamdulillah dia membesar dengan sihat. Pertumbuhan badan pun semakin baik. 2 bulan beratnya mencecah 6.5kg. Sewaktu lahir, Muhammad hanyalah seberat 3.2kg. Alhamdulillah..thumma alhamdulillah.

Sewaktu Muhammad berusia sebulan setengah, dia diserang batuk berkahak. Batuknya bunyi seperti orang dewasa batuk. Kahak berapa gram tak tahulah ada di kerongkongnya.

Muhammad juga sering tersedak. Tengah tidur nyenyak, tiba-tiba dia tersedak. Seperti ada sesuatu di tekak.

Risau saya dibuatnya.

Kebetulan Muhammad lahir dan sebulan selepas tu raya Aidilfitri. Tau sajalah beraya di sana sini. Jadi superstar la Muhammad. Semua pakat nak cium dia. (Termasuk ibu ayah dia yang geram tengok pipi Muhammad. Hehe..)

 

Bagaimana Merawat Bayi Batuk Kahak

 

Saya berjumpa doktor homeopathy. Tapi Muhammad luah je ubat yang disuap. Rasa ubat homeopathy ni tawar je. 3-4 kali je dia makan ubat tu. Kemudian, saya ikhtiar cara lain bagaimana merawat bayi batuk kahak.

Saya Google.

Macam-macam ada. Teknik stim lah. Macam-macam ada yang boleh dicuba. Kalau ke klinik, mungkin akan disedut kahak. Saya tak sanggup. Huhu..

Saya ambil Nutriferon Shaklee sehari 1 sachet, dan 2 biji Sustained Release Vita-C yang dipatahkan dahulu sebelum telan. Kemudian saya sapukan krim Herba Tropika pada dada Muhammad.

SR vita-c-plus

Saya buat kaedah ini selama 3-4 hari.

Testimoni Nutriferon Shaklee

Alhamdulillah, kesannya cepat. Batuk Muhammad dah ok. Tak ada kahak dah. Saya rasa lega sangat. Kalau tak, malam-malam memang Muhammad susah tidur sebab diganggu oleh kahak dan hingus. Nafasnya terganggu.

Bagaimana merawat bayi batuk kahak banyak caranya. Anda semua mungkin mempunyai cara lain yang anda amalkan.ย Anda boleh kongsikan cara bagaimana merawat bayi batuk kahak dengan kami dan pembaca-pembaca lain di ruangan komen. Kami sangat menghargainya.

Ok, kesimpulannya kita hindarilah dari membawa bayi ke tempat-tempat awam ya. Lain orang lain penyakit yang dibawanya. Kalau boleh elakkanlah. Dan jangan kerap cium bayi kita terutamanya bila kita selsema, demam, atau batuk. Takut berjangkit pula.

 

Sekian.

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

 

Tidak Perlu Berpantang Lagi

Ramadan baru-baru ini merupakan sebuah Ramadan yang cukup bermakna buat kami sekeluarga.

Ramadan kali ini kami lalui dengan seorang ahli baru – seorang anak lelaki yang dilahirkan kira-kira 2 minggu sebelum puasa.

Saya sekali lagi diberi tugas mengimamkan solat tarawih di surau Kulim Square. Alhamdulillah berjaya mengemudi jemaah sebulan penuh dengan 8 rakaat tarawih setiap malam, berseorangan. Bacaan Al-Quran dalam solat berjaya dibaca hampir separuh Al-Quran.

Mungkin bacaan ini tidak sebanyak imam-imam di tempat lain. Tetapi tidak dinafikan, tugas ini agak mencabar. Kesihatan yang baik adalah sangat diperlukan.

Format program Surau Al-Islah Kulim Square mungkin agak berbeza dengan kebiasaan surau. Atas keputusan bersama, surau kami melakukan solat tarawih sejurus selepas solat sunat ba’diah Isyak, diikuti 3 rakaat witir. Selesai semua solat barulah disambung slot tazkirah.

Tazkirah di penghujung malam agak menguji ketahanan mental dan fizikal jemaah. Kadang kala agak ramai yang ‘tunduk patuh’ sepanjang tazkirah. Tuan Imam tak kurang juga cabarannya.

Jadi saya cuba memasukkan dos Vita-Lea semasa berbuka puasa. Multivitamin Vita-Lea memang telah menjadi makanan harian kami sejak tahun lepas.

Kesannya hebat! Saya kekal segar dengan kepala tegak sehingga selesai tazkirah. Dan masih bertenaga membawa jemaah bertadarus Al-Quran yang selalunya selesai sekitar jam 12 tengah malam.

Keesokannya saya berkongsi cerita dengan Pak Long, dan saya berikan kepadanya 2 tablet Vita-Lea – sebiji dimakan sewaktu berbuka puasa dan sebiji lagi untuk sahur.

 

VitaLea Dokong

 

Besoknya, Pak Long datang kepada saya dan mengatakan bahawa beliau tidak lagi sakit lutut.

Pak Long bersama beberapa jemaah lain masing-masing terus mendapatkan sebotol Vita-Lea dari saya, supaya dapat lebih aktif beramal dan beribadat di bulan yang mulia tersebut.

*

*

*

Tidak Perlu Berpantang Lagi.

 

Baru-baru ini, ketika bermesra dengan ahli kariah, Pak Long mengadu sesuatu kepada saya.

Beliau kini cukup berselera makan! Sekali makan siap boleh tambah.

Kalau dulu berkira-kira untuk makan buah dokong, takut ‘tangkap urat’, kini katanya boleh makan puas-puas.

“Sebakul pun boleh habis!”, ujar Pak Long.

Sejak mengamalkan Vita-Lea, Pak Long semakin cergas. Dan yang paling penting, tidak perlu berpantang lagi.

 

Alhamdulillah..satu anugerah yang besar apabila dapat membantu saudara lain. Saya hanya berkongsi apa yang saya rasa bagus bagi diri saya dan orang lain.

 

Melalui pembacaan saya, Vita-Lea adalah multivitamin yang dapat membantu mengekalkan kesihatan badan secara keseluruhan.

Semua orang pun boleh berVita-Lea! ๐Ÿ™‚

Bacaan lanjut tentang Vita-Lea disini.

 

Vita-Lea - Tidak Perlu Berpantang Lagi

 

 

Klik link ini untuk memesan Vita-Lea secara online sekarang.

RM88.75, 120 tablet. Makan 1-2 tablet sehari.

 

 

 

 

 

Sekian.

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

Teknik Menghafaz Al-Quran

Pergilah ke mana-mana ceruk – bandar, pekan, kampung di sekitar Malaysia ini, mudah untuk kita temui madrasah atau Maahad Tahfiz Al-Quran.

Sekarang, kesedaran masyarakat umum terhadap kepentingan agama, khususnya ilmu Al-Quran, semakin meningkat. Satu petanda yang baik. Alhamdulillah.

Semoga semua pihak yang mendokong ilmu agama ini akan mendapat syafaat di akhirat kelak, insyaAllah.

Hari ini suka saya berkongsi dengan pembaca yang dikasihi sekalian, teknik menghafaz Al-Quran yang telah saya amalkan ketika di Maahad Tahfiz dulu.

 

Teknik Menghafaz Al-Quran

 

Teknik Menghafaz Al-Quran

Sebelum memulakan sebarang hafazan, kami dikehendaki menyemak bacaan dengan guru supaya tiada sebarang kesalahan tajwid. Kalaupun tidak sampai tahap sempurna, paling kurang tiada kesalahan besar berlakucontohnya tersalah baris, tertukar huruf, tertinggal dengung, atau salah panjang/pendek bacaan mad.

Ini amat penting kerana jika kita melakukan kesilapan pada peringkat awal hafazan lagi, khuatir kesilapan itu terpahat dalam ingatan. Jika kita menghafaz ayat Al-Quran dengan bacaan yang salah, maka sukar untuk kita perbetulkan di masa hadapan. Bukankah mencegah itu lebih baik dari mengubati?

 

Baik, kita terus ke fasa menghafaz.

Apakah matlamat kita? Hafal kesemua 30 juzuk Al-Quran? Satu juzuk, satu surah pendek atau satu mukasurat?

Apapun target kita, caranya sama sahaja – iaitu ambil sedikit demi sedikit.

Untuk kita menghafaz 30 juzuk Al-Quran, sudah pasti kita perlu hafaz satu juzuk demi satu juzuk.

Untuk menghafaz satu juzuk, perlulah satu muka demi satu muka.

Dan yang paling penting, untuk menghafaz satu muka, perlu hafaz sebahagian demi sebahagian.

 

Saya bawakan satu contoh mudah. Katakan kita ingin menghafaz Surah Al-Mulk yang terdiri dari 30 ayat, dan dua mukasurat setengah.

Setelah kita menyemak bacaan dengan guru, kita mulakan hafazan dengan melazimi surah tersebut secara keseluruhan. Maksudnya kita baca dari ayat 1 sehingga ayat 30, secara sepintas lalu, berulang kali. Ulangi surah tersebut sebanyak 20 kali terus menerus, kita secara automatik sudah mula mengingatinya. Jika seseorang membaca satu ayat, mungkin kita akan boleh menyambungnya secara spontan.

 

Tahap kedua – ayat demi ayat.

Baca ayat 1 berkali-kali dan cuba membaca tanpa melihat mushaf. Setelah berjaya, hafal ayat 2.

Berjaya hafal ayat 2, ulang ayat 1 dan 2 sehingga lancar tanpa tersangkut.

Mara ke ayat 3. Setelah ingat ayat 3, lancarkan ayat 1 hingga ayat 3.

Ulangi langkah di atas sehingga satu mukasurat. Jika terlalu banyak untuk anda, kurangkan kepada setengah mukasurat.

Lancarkan separuh mukasurat pertama dahulu, kemudian hafal mukasurat kedua. Setelah lancar, gabung kedua-dua bahagian tersebut.

Ulangi langkah ini sehingga habis surah tersebut.

Langkah akhir, gabungkan kesemua bahagian, sehingga kita mampu membaca satu surah tanpa tersangkut.

Jika tersangkut, ulangi bahagian tersebut sehingga lancar.

Tips: Pastikan kita lancarkan juga hujung bahagian pertama dengan awal bahagian kedua. Contohnya kita ulangbaca ayat terakhir mukasurat pertama dengan ayat pertama mukasurat kedua.

Tahniah! Anda berjaya menghafaz satu surah dari 114 surah Al-Quran.

Ingat, kita belum tamat di sini.

Pastikan kita baca hafazan baru kita ini setiap hari sekurang-kurangnya selama seminggu. Kerana hafazan baru sangat manja. Jika tidak dibaca pada hari kedua-ketiga, kemungkinan besar kita akan melupakan sebahagian darinya.

Cara terbaik? Bacalah dalam solat kita, solat sunat mahupun yang fardhu.

Setelah kita melazimi surah tersebut selama seminggu. Kita boleh mula menghafaz surah lain. Surah yang telah terpahat di ingatan kita, seeloknya diulangkaji paling kurang sekali seminggu. InsyaAllah kita tidak akan lupa.

 

Teknik Menghafaz Al-Quran Hafal

 

 

Sedikit peringatan buat diri sendiri dan para huffaz…baru-baru ini berbual dengan saudara dari Pakistan, katanya jika seorang hafiz Al-Quran membaca Al-Quran kurang dari 2 juzuk sehari, sesungguhnya anda sedang berusaha untuk melupakan Al-Quran.

Ayuh jadi sahabat Al-Quran!

 

Sekian.

Selamat menghafaz.

– Saif Khalid –

Kelahiran Kedua

Lebih seminggu juga blog tak dikemaskini. Antara lain sebabnya adalah…jeng jeng jeng…

 

Alhamdulillah..

Syukur pada Allah atas kurniaan cahaya mata kedua kami.

 

its a boy Kelahiran Kedua

 

Muhammad bin Saif Ar-Rahman, lahir pada 4.03pm, 18 Jun 2014 di Dewan Bersalin Muslimah, Permatang Pauh, Pulau Pinang.

Semoga Muhammad menjadi pengikut Nabi Muhammad yang sejati, menjadi pendokong Islam kelak. Aminn..

 

ุงู„ู„ู‡ู… ูู‚ู‡ู‡ ููŠ ุงู„ุฏูŠู† ูˆ ุนู„ู…ู‡ ุงู„ุชุฃูˆูŠู„

 

Nantikan cerita pengalaman kami menanti saat kelahiran Muhammad dalam entri yang akan datang. ๐Ÿ™‚

 

1 12 13 14 15 16 25