Badan Sihat Dengan Amalan Puasa

Di dalam Al-Quran, Allah ada menyebut tentang puasa pada ayat 183-184 Surah Al-Baqarah.

“Wahai orang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa (Ramadan) sebagaimana diwajibkan ke atas orang yang terdahulu daripada kamu, semoga kamu bertaqwa. (Puasa yang diwajibkan itu) beberapa hari tertentu. Sesiapa antara kamu sakit atau musafir (haruslah berbuka) dan wajib digantikannya pada hari-hari yang lain. Orang yang tidak berdaya berpuasa, wajib membayar fidyah, iaitu memberi makan kepada orang miskin. Sesiapa yang bersukarela melakukan kebajikan (membayar fidyah lebih baik daripada yang ditentukan) maka itu lebih baik baginya, dan jika kamu berpuasa adalah lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui.”

 

Badan Sihat Dengan Amalan Puasa

 

Kajian demi kajian telah membuktikan bahawa terdapat banyak manfaat dari ibadah puasa.

Puasa adalah antara keperluan tubuh badan sepertimana kita semua memerlukan makan, tidur, bernafas, bergerak dan lain-lain.

Jika kita tidak makan dan tidur untuk tempoh masa yang lama, tubuh badan kita akan sakit. Begitulah juga dengan puasa. Jika kita lama tidak berpuasa, akan ada perkara tidak baik berlaku pada badan kita.

 

Sebuah hadis diriwayatkan oleh Imam Nasa’i, Abu Umamah berkata, “Wahai Rasulullah, perintahkanlah aku satu amalan yang Allah akan berikan manfaatNya kepadaku dengan sebab amalan itu.” Maka Rasulullah bersabda, “Berpuasalah, kerana tidak ada satu pun amalan yang sama dengan puasa.”

 

Kelebihan Berpuasa

 

1. Musuh Tumor

Puasa membuang sel rosak dan sel lemah dari badan. Kesan dari lapar yang dirasai oleh orang yang berpuasa, organ dalaman kita akan menghancurkan atau memakan sel yang rosak tadi supaya rasa lapar itu dapat ditutup. Masa itulah sel digantikan dengan yang baru. Paling penting, puasa dapat mencegah tumor dari awal pembentukannya!

2. Kawal Tahap Gula Dalam Darah

Dengan merehatkan pankreas, puasa sangat bagus dalam menurunkan gula dalam darah.

Apabila makanan kita tinggi gula, pankreas akan menghadapi tekanan dan menjadi lemah sehingga ia tidak mampu melaksanakan fungsinya dengan baik. Keadaan begini yang berterusan akan mengakibatkan seseorang menghidap diabetes.

Badan Sihat Dengan Amalan Puasa Tahap Gula Darah

 

3. Puasa Doktor Paling MURAH

Saya kira ramai yang menjadi semakin sihat selepas sebulan berpuasa di bulan Ramadan. (Komen di bawah jika anda merasakannya)

Jika tidak, perhatikan bagaimana kita berbuka puasa. Rasulullah telah mengajar kita berbuka puasa dengan memakan beberapa biji kurma, dan air kosong. Glukos yang terdapat dalam tamar itu akan menjadikan kita kenyang. Gulanya mudah diserap dan dihantar ke dalam darah.

Sebaliknya, jika kita terus makan daging, sayuran mahupun nasi, perut kita perlukan lebih masa untuk mencerna makanan tersebut. Membuatkan kita rasa letih dan lapar di malam hari.

4. Ubati Sakit Kulit

Puasa membuatkan kandungan air dalam badan (darah) berkurang. Maka kulit kita juga akan kurang airnya. Ini membuatkan kulit kita lebih kuat melawan mikrob, mengurangkan alahan pada kulit, dan mengehadkan masalah kulit berlemak.

5. Sakit Sendi Tulang

Seorang muallaf di New York, asalnya tidak boleh berjalan kerana mengalami sakit sendi tulang yang kronik. Beliau berpuasa dan berbuka dengan hanya sayur-sayuran, buah-buahan dan tamar.

Setalah mengamalkan buat beberapa ketika, beliau dapat berjalan dengan cepat. Rasa sakit sendi itu hilang entah ke mana.

Sungguh hebat bukan aturan Allah?

Puasa bukanlah semata-mata untuk menilai tahap ketaatan kita kepada Allah. Tetapi puasa akan servis badan kita supaya tahap kesihatan badan kita dapat dioptimumkan.

 

Ayuh berpuasa! Kita boleh amalkan berpuasa pada setiap hari Isnin & Khamis, atau juga pada 13, 14 & 15 haribulan qamariah setiap bulan. InsyaAllah Allah akan tunjuk jalan supaya badan kita jadi lebih sihat. ^^

 

Jangan tinggal sahur ya. Besar fadilatnya. Kalau tak dan sangat, makan 2-3 biji tamar, dan bancuh saja 3 scoop ESP!

 

Puasa Semasa Hamil Tak Semestinya Lembik Lunyai. Tengok Betapa Cergas Makcik ni…

 

-Saif Khalid-

Atasi Derita Sakit Pinggang

Sakit Pada Pinggang

 

Sakit pinggang adalah antara sakit yang paling kerap dialami oleh masyarakat secara umumnya.

Cuma tak ramai yang ceritakan kepada orang lain. Kebanyakan kita memilih untuk pendamkan sahaja.

“Alah, biasa la sakit pinggang.”

“Nanti baiklah tu.”

“Sikit je, tak teruk pun.”

Ni antara slogan yang biasa orang kita pakai. Nak kata alasan pun tak juga. Masing-masing cuba ubati diri dengan cara psikologi. Baguslah kita tak merungut.

Tapi kalau sakit pinggang lama sangat, eloklah kita cari penawar atau ubatnya. Sakit pinggang lama-lama kan susah nak buat kerja dengan sempurna.

Ada yang sakit pinggang selepas lahirkan anak, sampai tak boleh nak tidur melentang. Ada yang tak dapat nak rukuk dengan sempurna – rukuknya congket sedikit ke atas. Sepatutnya kepala kita sama paras dengan punggung.

 

atasi derita sakit pinggang belakang

 

Punca Sakit Pinggang

 

1. Beban Terlalu Berat

Dalam memelihara dan menggerakkan badan dalam keadaan apa sekalipun, pinggang kita memainkan peranan penting. Nak gerakkan kaki pun pinggang perlu bertindak supaya keseimbangan badan dapat dikawal.

Apatah lagi dengan beban yang berat. Beban di sini membawa maksud tubuh badan kita dan juga barang yang kita bawa/tanggung. Dalam menanggung berat yang berlebihan, kita terdedah kepada sakit pinggang jika postur badan kita tidak betul.

 

2. Kasut Tumit Tinggi

Kenapa kasut tumit tinggi menyumbang kepada sakit pinggang? Apabila kita pakai kasut tumit tinggi, postur badan kita telah lari dari kejadian asal tubuh badan kita. Ia akan menonjolkan punggung dan juga dada kita.

 

3. Sokongan Tak Sesuai

Perhatikan bagaimana postur badan kita semasa kita tidur. Bahagian belakang badan kita harus selesa. Penggunaan tilam yang terlalu lembut akan membuatkan bahagian pinggang kita ‘tenggelam’ ke dalam tilam. Jika kita rasakan tilam terlalu lembut, cuba sesekali kita tidur di atas lantai dengan alas tidur yang minima. Rasakan perbezaannya.

Selain itu, lihat pada postur badan kita ketika bekerja. Pastikan cara duduk kita di kerusi adalah tegak. Badan kita sepatutnya berbentuk ‘S’, bukannya ‘C’. Jika kerusi kita tidak cukup ergonomik, boleh gunakan sokongan tambahan pada kerusi. Ia akan membuatkan abdomen kita sedikit kehadapan.

 

duduk ergonomik Atasi Derita Sakit Pinggang

 

Jika anda penat dan mahu melunjurkan kaki, cuba lakukan dalam keadaan baring, bukannya secara duduk.

 

4. Posisi Salah

Kita sering memandang remeh kepada perbuatan membongkok. Contohnya ketika kita menyalin lampin anak, berkebun, memasak, menolak troli, mengangkat barang dan sebagainya.

Kerap membongkok walaupun dalam tempoh masa yang sekejap mampu membuatkan kita sakit belakang. Sebaliknya, kita sepatutnya duduk – rendahkan pinggang – ketika memandikan anak, mengangkat barang dari lantai, berkebun dan lain-lain.

 

Mencegah Sakit Belakang dan Pinggang

 

1. Duduk dalam keadaan tegak.

– Semasa duduk membuat kerja harian, semasa memandu, semasa memandikan anak, berkebun dan sebagainya.

2. Pastikan belakang kita tegak semasa mengangkat barang berat.

– Cangkunglah ke bawah dalam keadaan belakang kita tegak. Bukannya bongkok ke dapan semasa mengangkat barang.

3. Tidur atas tilam yang agak keras.

– Tilam yang terlalu lembut membuatkan badan kita melengkung. Kita akan berasa tidak selesa ketika bangkit dari tidur.

4. Kurangkan berat badan.

– Usaha untuk dapatkan berat badan yang ideal. Berat badan yang berlebihan akan menambah beban kepada tulang belakang.

5. Hindari kasut tumit tinggi.

– Pakailah kasut bertumit rendah. Paling-paling pun, pakai kasut wedges.

6. Bersenam.

– Bersenam mampu menguatkan sendi pada tulang belakang. Jika kita duduk atau berdiri dalam masa yang panjang, luangkan masa seketika untuk meregangkan badan.

7. Hindari duduk atas dompet.

– Lelaki selalunya meletakkan dompet di dalam poket belakang punggung. Jadi bila kita duduk, dompet itu akan meninggikan sebelah punggung. Jika duduk lama dalam keadaan tersebut, kita akan sakit belakang.

Saya sendiri telah membuang tabiat tersebut sejak beberapa tahun. Saya sentiasa letakkan dompet di poket sisi seluar atau di poket baju di hadapan. Lebih rapat dengan hati. Hehe. Saya juga berasa lebih sihat!

8. Makanan tambahan (supplement) yang menyokong kekuatan tulang belakang dan sendi.

– Kajian mendapati Vitamin-C membantu menghasilkan kolagen yang diperlukan pada sendi tubuh badan kita. Vitamin-B pula membantu menjaga kesihatan tulang dan rawan. Juga menenangkan saraf yang keradangan yang disebabkan geseran berlebihan. Vitamin-D pula menyokong kekuatan tulang. Kalsium – kerang, kekacang, bijirin – menyokong kesihatan tulang.

Set Sakit Pinggang Shaklee - Atasi Derita Sakit PinggangSet sakit pinggang berharga RM296.

 

SMS/Whatsapp kami untuk sebarang tempahan atau pertanyaan. Kami akan berikan jadual pemakanan suplemen dan konsultasi PERCUMA untuk anda!

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
ID: 945467
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

 

Rujukan:

Imam Ahmad Ibnu Nizar, 2009, “Sehat itu Mahal…!”, Diva Press.

Vitamin Untuk Lelaki dan Wanita Berkerjaya

Vitamin Untuk Lelaki dan Wanita Berkerjaya

 

Staff yang aktif adalah staff yang cepat naik pangkat. Kalau lambat naik pun sebab orang atas dia tak bersara lagi. 😉

Aktifnya bukan aktif bodek, tapi aktif buat kerja tanpa disuruh berkali-kali.

Cukup sekali disuruh, dia terus melakukan kerja itu setiap hari.

Di kala kawan-kawannya kekal di posisi sama, dia aktif memanjat tangga karier.

 

 

Bagaimana Untuk Jadi Begitu?

 

Ia bermula dengan badan yang cergas dan minda yang sihat!

Mereka mulakan pagi dengan segar dan lebih awal. Sarapan dengan makanan yang sihat.

Ini penting untuk membuatkan seseorang itu aktif dengan konsisten. Jika tidak, kita akan selalu tak sihat, demam, selsema, stress dan sebagainya.

Kebanyakan mereka mempunyai satu rahsia yang mungkin orang lain tak tahu.

Rahsia itu ialah mereka mengamalkan suplemen yang HEBAT!

 

Makanan harian kita banyak yang telah hilang khasiatnya. Sayuran banyak yang hilang zatnya ketika proses memasak. Juga banyak yang tercemar dengan racun serangga sejak sayuran itu ditanam di ladang.

 

Suplemen Hebat Adalah Rahsianya

 

Jadi apakah vitamin hebat untuk pegawai yang hebat??

Set Lelaki dan Wanita Berkerjaya

1 Set B-Complex, Vita-C, Vita-Lea berharga RM235.00

 

Telah wujud lebih 50 tahun, dan hampir 20 tahun berada di Malaysia, ini membuatkan kami sekeluarga yakin dengan suplemen Shaklee.

Kami amalkan set di atas ini setiap hari. Lebih cergas untuk lakukan kerja sehari-harian.

B-Complex membantu menukarkan makanan kepada tenaga, juga sebagai anti-stress.

Sustained Release Vita-C Plus meningkatkan sistem imun, perbaiki insomnia. Kulit juga akan lebih CANTIK! Sustained Release bermaksud ia di hadam perlahan-lahan. Cukup sehari sebiji.

Vita-Lea melengkapkan nutrisi seharian kita. Melindungi fungsi buah pinggang, jantung dan hati. Aktiviti harian kita memang berbeza antara ambil atau tak ambil sebiji VitaLea.

 

Ini antara kisah benar sahabat kami yang telah kami blogkan.

B-Complex dan Vita-Lea tahan 4 bulan. Vita-C pula tahan 6 bulan. Sangat jimat bukan?

 

Klik link ini untuk beli sekarang secara online.

 

Hubungi kami untuk dapatkan Set Lelaki dan Wanita Berkerjaya ini sekarang.

SMS/Whatsapp nombor di bawah untuk sebarang tempahan atau pertanyaan. Kami akan berikan jadual pemakanan suplemen dan konsultasi PERCUMA untuk anda!

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
ID: 945467
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

Atasi Hidung Berdarah

Atasi Hidung Berdarah Dengan Berkesan

 

atasi cegah hidung berdarah

 

Saya selalu berdarah hidung sewaktu kecil dahulu. Sekitar umur saya di tadika dan sekolah rendah.

Asal panas sikit saya akan berdarah hidung. Pantang terkena objek atau tangan sesiapa, darah akan mengalir keluar.

Ke mana saya pergi, akan selalu berdarah hidung. Jadi macam-macamlah petua orang berikan kepada (ibu) saya untuk hentikan darah hidung.

Ada yang suruh tahan dengan daun sirih. Ya, daun sirih sangat menyejukkan.

Ibu saya selalunya suruh saya picit hidung supaya darah tak keluar. Cara itu memang berkesan.

 

Bagaimana Caranya?

 

1. Duduk dan tundukkan kepala. Jangan baring, kerana ini akan menyebabkan darah masuk ke tekak. Longgarkan kolar (leher) supaya tidak panas.

2. Picit hidung. Nafas melalui mulut.

3. Dalam beberapa minit, darah akan kering.

4. Duduk diam. Elakkan dari bercakap, batuk, atau banyak bergerak. Lagi kita diam, lagi cepat darah beku dan berhenti mengalir.

5. Lepaskan picit hidung. Jika masih mengalir, picit lagi untuk tempoh masa yang lebih lama.

 

atasi cegah hidung berdarah nose bleed

 

* Jika darah masih mengalir selepas 30 minit, eloklah berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

 

Hidung mudah berdarah kerana tisu dalam hidung kita sensitif. Saranan saya, amalkan makan vitamin-C, kerana ia dapat membantu meningkatkan sistem imun dan juga mengurangkan simptom pendarahan.

 

Sihat untuk beramal.

 

-Saif Khalid-

[Review] Restoran Nasi Arab Mendy Al-Hambra Kulim

[Review] Restoran Nasi Arab Mendy Al-Hambra Kulim

 

Yay! Ni restoran kedua yang kami akan bagi review di ummukhadijah.com.

Sebelum ni Review Kafe Akar Lima – sebuah kafe bercirikan makanan barat.

Kali ni restoran nasi arab pula.

 

Restoran ni adalah antara restoran kegemaran kami di Kulim. Setakat ni rasanya dah dekat 30 kali kami makan di sini.

 

Namanya…. Al-Hambra.

Restoran Nasi Arab Mendy Al-Hambra. Terletak di Kulim Avenue. Berdekatan Kelang Lama dan Kulim Hi-Tech.

Secara tepatnya, berada di kedudukan GPS 5.389410, 100.572006. (Telah disahkan tepat dengan Google Maps)

 

Review Nasi Arab Mendy Al-Hambra Kulim

 

Nasi Arab Yang Konsisten

 

Kami selalu makan di Al-Hambra kerana Nasi Arab Mendynya konsisten. Dari pertama kali makan, sampai sekarang, memang sedap pada citarasa kami.

Setakat yang kami pernah rasa di Kulim, Al-Hambra adalah tempat makan Nasi Arab yang paling best!

Nasi Mendy Al-Hambra ada 2 pilihan, antara ayam atau kambing.

Ayam yang digunakan ialah Ayam Hijrah. Ya, anda boleh makan tanpa rasa bersalah! ^^

Ayamnya lembut, kambing pun lembut! Rempahnya cukup rasa.

*Kalau nak beli Ayam Hijrah frozen yang belum masak pun ada jual.

Nasi Mendy dihidangkan bersama sup panas, sambal dan salad timun tomato.

Kami anak-beranak 3 orang suka makan dalam talam, duduk di bucu meja. Kan lebih mesra gitu. Hihi.

 

Review Nasi Arab Mendy Ayam Al-Hambra Kulim

 

Review Nasi Arab Mendy Kambing Al-Hambra Kulim

 

Harganya juga sangat berpatutan. RM10 untuk ayam, dan RM13 untuk kambing.

 

Review Nasi Arab Mendy Ayam Talam Al-Hambra Kulim

 

Selain itu, Al-Hambra ada Ayam Goreng YFC. Rasanya sedap! Dihidangkan bersama coleslaw, mashed potato dan fries, bersama sos lada hitam.

 

Review Ayam Goreng YFC Al-Hambra Kulim

 

Mihun Sup Kambingnya sukar dilepaskan. Sup panas, campur dengan isi kambing yang banyak, memang sedap. (Kecur liur saya masa tulis entri ni)

 

Kenapa kami sukakan restoran ini?

Selain makanannya yang sedap, restoran ini suasananya kondusif. Ada air-cond, dan pintu cermin yang tinted gelap. Juga tidak sesak dengan manusia. Kami selalu letakkan anak kami di atas meja, baring bersama bantal dan kain alasnya. Kami kira cukup bersih jika datang bersama anak kecil. Sesiapa yang nak merokok pula akan duduk di meja luar.

 

Last skali…lepas habis makan Nasi Arab, Mihun Sup Kambing dan Ayam Goreng YFC, hidangan wajib terakhir kami ialah Teh Tarik Arab. Slurrrp. Terbaik!

Teh Tarik Arab dicampur daun pudina, buah pelaga dan bunga cengkih. Jika anda suka makan daun pudina, jangan lupa pesan supaya tidak dibuang daunnya. Kami suka makan daun pudina. Rasa segar. Khadijah panggil daun tu SAYUR. Kira OKlah. Haha.

 

Review Al-Hambra Kulim Teh Tarik Arab

 

Kalau ada anggota keluarga atau kawan yang tak makan nasi arab, Al-Hambra juga hidangkan Chicken Chop, Lamb Chop, Mee Udang, dan Satay Al-Hambra.

 

Ok, itu saja ulasan dari kami yang suka makan nasi arab.

Kalau anda ada tempat makan sedap yang boleh rekemen, sudilah komen di bawah ya. 🙂

Jom makan nasi arab!

 

 

-SaifKhalid-

 

p/s: Opss..terlajak pulak makan kambing dengan lemak-lemaknya. Sedap sangat! 😉 Jangan lupa telan OmegaGuard ya!

1 2 3 4 25