Tips Merancang Perjalanan

Tips Merancang Perjalanan

 

Kali ini kami akan kongsikan cara kami merancang perjalanan.

Perjalanan yang kami maksudkan adalah perjalanan balik kampung untuk beberapa hari bersama keluarga dan menaiki kenderaan sendiri.

Kepada yang berjalan menaiki kenderaan awam seperti kapal terbang, bas, keretapi, juga dialukan untuk teruskan membaca. Mungkin ada beberapa point yang relevan untuk anda.

 

tips rancang perjalanan

 

Persediaan Sebelum Perjalanan

 

Periksa kenderaan

Ini adalah antara persediaan terpenting dalam sesebuah perjalanan. Pastikan kereta anda berada dalam keadaan terbaik. Servis kereta jika telah tiba waktu/batuan yang ditetapkan.

Servis kereta dapat pastikan keselamatan perkara yang tidak biasa dilakukan orang kebanyakan seperti minyak enjin, timing belt, brek, piping, air-cond, dan lain-lain.

Juga periksa perkara berikut;

Angin tayar sesuai dengan tanggungan. Lihat label di sebelah pintu pemandu (yang telah dibuka), ataupun di dalam buku manual.
Air wiper diisi penuh. Sangat membantu ketika keadaan berhabuk atau ketika cermin depan terkena kotoran yang mengganggu pemanduan.
Ruang kabin kereta dibersihkan dari sampah, habuk. Objek yang tidak diperlukan boleh disimpan dalam boot. Vacuum kerusi, lantai, konsol & dashboard. Ini akan meningkatkan keselesaan anda sekeluarga sepanjang perjalanan.

tips merancang perjalanan

Pakaian yang akan dibawa

Minimumkan helaian pakaian yang dibawa. Perjalanan balik kampung biasanya tidak perlukan set pakaian yang banyak, kerana kita boleh cuci pakaian di rumah orang tua dengan mudah.

Lipat dan gulung baju kecil-kecil supaya senang dimasukkan ke dalam beg, dan senang untuk dikeluarkan satu per satu tanpa merosakkan lipatan baju yang lain!

Ia juga menjimatkan ruang. Tiada ruang dalam beg yang dibazirkan. Tip ini berguna jika anda menggunakan beg jenis kotak keras.

 

tips merancang perjalanan

Bagaimana kita boleh pastikan tiada benda penting tertinggal?

Bayangkan dan cuba ingati perbuatan harian kita, dari pagi hingga kita tidur. Apa yang kita buat hari-hari.

Maka kita akan dapat ingati satu per satu benda yang perlu dibawa seperti pengecas telefon bimbit, berus gigi dan segala adik-beradiknya, tali pinggang, sikat rambut, dan lain-lain.

Ketika Perjalanan

Amalkan membaca doa menaiki kenderaan. Dari surah Az-Zukhruf, ayat 13 dan 14. Dekat atau jauh, walaupun hanya pergi membeli nasi lemak pagi-pagi di depan taman, amalkan doa tersebut.

tips merancang perjalanan AzZukhruf13-14

“Maha suci (Allah) yang telah menundukkan semua ini bagi kami, padahal kami sebelumnya tidak mampu menguasainya. Dan sesungguhnya kami akan kembali kepada Tuhan kami.”

Ini antara tanda adakah kita bersyukur kepada nikmat Allah yang memberikan kemudahan dalam kita bermusafir. Bayangkan kita bermusafir berjalan kaki. Tentu meletihkan dan memakan masa yang sangat panjang!

Dengar hiburan yang membuatkan anda tidak mengantuk. Tak kisahlah apa pun jenis muzik, asalkan anda tidak terhuyung-hayang ketika memandu. Kerana jika kemalangan, anda bakal melibatkan orang lain yang tidak bersalah.

Tips Merancang Perjalanan brain-map

Pengalaman saya, perkara yang membuatkan saya tidak mengantuk, saya akan membaca Al-Quran. Sudah tentu melalui hafalan saya. Jangan melihat mushaf Al-Quran atau smartphone ketika memandu. Walaupun niat itu bagus, tapi ia mengundang bahaya kepada anda dan kepada orang lain.

Ketika mengulang hafalan, otak kita akan menjadi cergas. Sel-sel otak berhubung dengan bantuan DHA. Eh macam iklan susu tepung pula. Bacalah apa sahaja ayat Al-Quran yang pernah anda hafal. Surah pendek atau pun yang panjang.

Tapi pastikan cara ini dibuat ketika anda tidak terlalu letih, kerana ia boleh mengundang bahaya. Sekurang-kurangnya pada pengalaman saya.

Jika anda ingin memantapkan hafalan, boleh pasangkan CD bacaan Al-Quran ketika memandu. Anda boleh menghafaz dalam minda separa sedar.

 

(Selepas) Perjalanan

Kemas rumah sebersih-bersihnya dan sekemas-kemasnya sebelum perjalanan.

Pastikan perkara ini telah dibuat;

– buang sampah
– cuci pinggan mangkuk
– kemas dapur
– tiada makanan dibiar atas meja
– kemas seluruh ruang rumah
– bersihkan halaman rumah
– tutup pintu dan tingkap dan langsir

Kesemua ini akan memastikan anda pulang ke rumah dengan perasaan yang indah. Anda disambut oleh rumah yang kemas. Yelah, letih memandu berjam-jam. Anak-isteri yang tidak memandu juga tidak kurang penatnya. Jika disambut oleh rumah yang bersepah, bersepah jugalah minda kita nanti.

Setibanya anda di rumah, sebelum rehat, minum air kosong dahulu segelas dua.

Selamat beramal!

 

Kongsikan tips anda di ruangan komen di bawah ya! Kami akan hargai. ^^

Tips Cara Atasi Alahan Semasa Hamil

Tips Cara Atasi Alahan Semasa Hamil

Alahan semasa hamil. Ada yang rasa, ada yang tidak. Rata-rata kawan-kawan saya 80% mengalami alahan ketika hamil. Macam-macam alahan yang dialami. Ada yang sukar untuk ditanggung, ada yang dapat diatasi dengan mudah. Begitulah cabaran bakal ibu. Semoga Allah memberi ganjaran yang hebat buat para ibu di dunia ini.

Saya sendiri mengalami alahan selama 6 bulan ketika hamil anak sulung. Untuk anak kedua, saya alah selama 4 bulan. Memang lemah longlai. Muka nampak letih sahaja. Tak bermaya. Tapi, jiwa tetap kental membawa bayi kecil dalam perut ini. 🙂 Indah dan manis sangat saat mengandung. Percayalah, anda akan rindu keadaan ini selepas beranak.

 

Tips Cara Atasi Alahan Semasa Hamil sick-woman-morning-sickness

 

Tips Cara Atasi Alahan Semasa Hamil

 

1) Makan kerap dalam kuantiti yang sedikit

Makan kerap. Bila anda lapar, makan sahaja. Tak perlu nak tunggu masa lunch, baru nak makan. Bawa makanan yang senang dibawa seperi biskut dan roti bersama anda.

 

2) Elakkan makan makanan yang pedas dan bergoreng

Makanan yang bergoreng, berlemak dan pedas dapat membuatkan anda rasa loya dan mual. Anda rasa nak muntah. Elakkan lah.

 

3) Banyakkan minum air kosong

Disebabkan anda selalu muntah, bendalir dalam badan berkurang. Jadi, kerap minum air kosong supaya badan anda tidak dehydrate. Air kosong juga dapat memberi kesegaran kepada badan anda.

 

4) Elakkan dari bau yang membuat rasa mual

Ada sesetengah orang, bau nasi hampir masak membuatkan dia rasa mual. Ada yang bau suami pun tak boleh, rasa nak muntah. Macam-macam kerenah yang saya pernah dengar. Saya juga pernah alah dengan bau makanan bergoreng. Memang tak tahan. Sampaikan saya tak masak sepanjang mengalami alahan. Hehe…

 

5) Elakkan perut kosong

Bangun awal pagi, terus makan biskut atau roti. Ini memang dapat mengurangkan rasa mual. Bila perut kosong dan berangin, mulalah ‘ombak’ mual akan datang. Jadi, jangan biarkan perut anda kosong. Makan sebijik tamar setiap pagi pun bagus. Dapat memberi tenaga segera kepada kita.

 

6) Kurangkan aktiviti yang menambah rasa mual

Contohnya jika anda menonton televisyen menyebabkan anda rasa mual. Anda tak perlu tonton televisyen. Kurangkan aktiviti tersebut.

 

7) Makan buah-buahan

Ada petua orang tua mengatakan memakan epal hijau dapat mengurang rasa mual. Anda mungkin boleh cuba.

epal hijau

 

8) Makan benda masam

Ini memang sinonim dengan ibu hamil. Mengandung dan makan benda masam memang bersahabat baik. Namun, saya bukan jenis yang suka makan asam dan benda-benda masam. Saya makan juga ketika mengalami alahan. Ianya memang berkesan. Cumanya saya kurang berminat. Anda yang suka masam, boleh buat stok asam banyak-banyak. Hehe..

asam boi

 

9) Mengambil suplemen

Anda juga boleh mengambil suplemen seperti Peppermint Ginger Plus Shaklee. Ianya dapat membantu masalah alahan ini. Ianya dapat memberi kelegaan kepada perut anda sekaligus mengurangkan rasa loya. Anda boleh dapatkan Peppermint Ginger Plus di sini.

Tips Cara Atasi Alahan Semasa Hamil peppermint-ginger-plus-digestionPeppermint-Ginger Plus, 90 tablet, RM45.00

 

10) Berada dalam keadaan selesa

Pastikan persekitaran anda selesa. Udara yang bersih. Pakaian yang selesa. Anda akan rasa lebih tenang dalam keadaan yang selesa. Tak usahlah ke tempat-tempat yang sesak, panas dan tidak bersih. Ini boleh menambahkan rasa mual anda.

 

Tips Cara Atasi Alahan Semasa Hamil

Para suami seharusnya banyak bersabar dan memahami keadaan isteri ketika hamil. Fahamilah keadaan mereka yang sedang mengandungkan anak. Isteri sangat memerlukan perhatian dan sokongan suami semasa hamil. Jangan suami pulak yang loya dan muntah. Terbalik kod! 😉

 

Takut Nak Kurus Sebab Menyusukan Anak?

Takut Nak Kurus Sebab Menyusukan Anak?

 

Ibu yang baru lepas bersalin selalunya risau akan berat badan yang naik mendadak.

Mula dengan hilang keyakinan, kemudian kena beli set baju baru. Lepas tu fikir nak guna set langsing yang mana pulak. Sebab banyak produk pelangsingan di pasaran akan mendatangkan kesan sampingan. Aduh..

 

Baby pula macamana? Kalau nak diet, takut susu tak cukup. Nak makan pil langsing, takut effect kepada anak kecil. Kesian kat anak.

 

Nak pergi kelas aerobik atau jogging hari-hari? Lagi la jauh. Tengah berpantang mana larat nak buat benda tu semua.

 

Takut Nak Kurus Sebab Menyusukan Anak?

 

Tak perlu risau. Kerana anda telah menjumpai jalan keluarnya sekarang!

Shaklee mempunyai set ibu menyusu yang dapat menjadikan anda slim dengan selamat!

 

Bukan sekadar itu, set slim ini juga membuatkan anda;

1. Lebih sihat bertenaga

2. Kulit lebih licin dan anjal

3. Susu meriah

4. Kenyang lebih lama

5. Kurang makan banyak

 

Susu meriah tu kena jelas ya. Susu bukan keluar tanpa henti. Ia bergantung kepada demand. Bergantung kepada kuat mana anda susukan anak dan sekuat mana si manja minum susu.

Kalau tak rajin susukan anak atau pam susu, makanlah suplemen banyak mana pun, susu tetap tak meriah.

 

Baiklah mari kita tengok testimoni hebat pengguna-pengguna set menyusu slim Shaklee ini.

 

Testimoni-Set-Kurus-Shaklee

 

Testimoni-Set-Kurus-Shaklee

Bagaimana set slim ini bertindak?

 

1. Bakar

Ya, bakar lemak! Gandakan pembakaran lemak dengan menyusukan anak secara konsisten. Set ini membakar lemak si ibu dengan mengamalkan Lecithin & Omega Guard™.

Lecithin membakar lemak dalam makanan yang baru dimakan. Maknanya kita hindari awal-awal daripada lemak bertompok dalam badan kita.

Omega Guard™ pula membakar lemak-lemak tepu yang telah lama bertapa dalam badan kita. ^,^”

Apa khasiat lain dua beradik ini?

– Menguatkan memori. Katakan selamat tinggal kepada penyakit ‘Pelupa selepas bersalin’
– Meringankan sembelit
– EPA & DHA membantu mencegah salur darah dari tersumbat
– Mencegah insomnia dan membantu mengurangkan tekanan

 

Omega Guard Lecithin Takut Nak Kurus Sebab Menyusukan Anak

2. Detox

Detox dengan Alfalfa Complex diakui berkesan oleh pengguna Shaklee seluruh dunia. Selain kolesterol, lemak yang telah dibakar tadi perlu disingkirkan keluar oleh Alfalfa Complex.

Alfalfa Complex juga membantu cuci hati, darah dan usus. Apabila detox berjaya, ‘kesan sampingannya’ ialah kulit kita bertambah cantik!

Takut Nak Kurus Sebab Menyusukan Anak Alfalfa Complex

3. Bina Otot

Proses menguruskan badan melalui diet boleh membuatkan otot badan jadi menggeleber. Ini berlaku apabila hanya lemak yang dibuang tetapi otot tidak dibina.

Ini berbeza dengan individu yang kurus dengan senaman, kerana mereka membakar lemak dan membina otot dalam masa yang sama.

Jadi penyelesaiannya ialah dengan amalan ESP.

ESP merangsang pembentukan semula kulit dan otot. Juga mempercepat proses penyembuhan luka dan mengurangkan kesan parut.

Kami suami isteri sukakan ESP kerana ia membantu kami kenyang lebih lama. Tak ada lah rasa nak makan selalu.

esp-protein Takut Nak Kurus Sebab Menyusukan Anak

Berapakah harga set menyusu slim ini?

 

Set menyusu slim mengandungi 4 produk berikut;

– 1 Lecithin
– 1 Omega Guard
– 1 Alfalfa Complex (330 tablet)
– ESP (Boleh tahan sehingga 2 bulan)

 

Satu set lengkap ini hanya berharga RM392.25.

Sangat berbaloi dengan khasiat yang anda dapat!

 

Sebarang pertanyaan atau pembelian, hubungi kami untuk mendapatkan khidmat nasihat PERCUMA.

Juga boleh beli sekarang secara online. Klik sini.

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
ID: 945467
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

Cara Ajar Anak Bercakap

Cara Ajar Anak Bercakap

Anda ada anak yang berusia 2 tahun dan sudah pandai bercakap? Atau anak anda sudah berusia 2 tahun tetapi belum pandai bercakap? Jangan risau ye ibu bapa sekalian. Setiap anak mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Kita sebagai ibu bapa boleh membantu dia bercakap. Bagaimana?

IMG_4946

 

Cara Ajar Anak Bercakap

Saya ingin kongsikan pengalaman saya. Anak sulung saya bernama Khadijah. Sekarang dia sudah berusia 2 tahun 4 bulan. Alhamdulillah. Saya seorang ibu yang bekerja di rumah. Jadi mungkin ini kelebihan saya dapat berdamping dengan anak seharian. Saya tabik spring pada ibu-ibu yang bekerjaya melayan kerenah anak-anak selepas penat bekerja. (Bekerja di rumah pun penat juga) 🙂

Khadijah sangat petah bercakap. Allah…. Apa sahaja yang kita cakap, memang dia ikut. Khadijah berjalan ketika usianya 8-9 bulan. Dia tumbuh gigi pada usia setahun. Dia mula bercakap pada usia 1 tahun 3 bulan. Waktu ni dia pandai panggil “ayah” dan “abu”. Aik?? Kenapa abu?? Hehe… Dia tak pandai sebut ibu lagi. Tapi saya mengiyakan apabila dia panggil abu. Sekarang dia dah pandai la panggil ibu. 🙂

 

Cara Ajar Anak Bercakap

Cara yang saya amalkan :

 

1) Rajin bercakap dengan anak-anak

Saya takda kawan lain dah di rumah. Memang asyik bercakap dengan anak-anak sahaja. Saya selalu bercakap dengan Khadijah dari dia kecil. Memang dia tak faham. Tapi saya tetap bercakap dengan dia. Sampai satu hari, dia membalas apa yang saya cakap. Respon yang baik bukan? 🙂

 

2) Rajin bertanya

Saya selalu tanyakan Khadijah tentang apa jua yang dia nak buat. Warna asas. Human body. Alif ba ta. ABC. 123. Ibu ayah nama apa. Solat bila? Bagaimana? Kalau tak solat siapa marah? Semua saya tanya. Khadijah akan jawab semua. Kalau dia dah boring, dia akan cakap “tak tau lah” Ayat malas jawab. Hehe…

 

3) Menonton video/cerita

Saya tak nafikan Khadijah banyak bercakap dengan meniru upin ipin, boboiboi bercakap. Malah kadang-kadang, dia tengok Hagemaru! Allah… Dia klik related videos di you tube. Hagemaru yang dia tengok. Hagemaru ni kartun dia merapu sikit ye kawan-kawan. Saya tak galakkan anak-anak anda tonton. Pernah sekali ayah Khadijah nak buka nappy dia untuk basuh dia kencing. Dengan selamba Khadijah berkata “Ei, bencilah kau ni!” Gulp! Tersentap kami suami isteri dengar Khadijah cakap macamtu. Dah la digunakan pada situasi yang betul. Oh anakku. Tapi kami diam sahaja. Tak marah, tak balas dia cakap. Sampai sekarang, dia tak pernah cakap dah ayat tersebut. Lega kami. 🙂 Anda kena monitor anak-anak tengok cerita apa. Khadijah memang hafal lah upin ipin, pada zaman dahulu dan boboiboi. Petah! Sehari, limit 15 minit sahaja tengok youtube. Kalau lebih, takut lain pulak jadinya.

 

4) Bercakap dengan intonasi

Saya ajar Khadijah cakap berintonasi. Nampak lebih meyakinkan bila bercakap. Kita dapat ekspres perasaan kita dengan lebih baik. Orang akan faham apa yang kita cakapkan. Contohnya, Khadijah selalu cakap “Ibuuuu, Khadijah minta nawaf” (Khadijah minta maaf) dengan nada yang sungguh menginsafkan. Tapi lepass tu dia buat lagi. Hehe.. Yang penting cara dia minta maaf tu sungguh mencairkan. Pandai dia bodek buat muka keinsafan.

 

5) Suku kata yang mudah

Awal-awal bercakap, kita gunakan suku kata yang mudah sahaja dengan anak. Tak perlu buat ayat panjang dengan imbuhan semua. Anak nak catch up susah nanti. Lama-kelamaan, dia akan pandai buat ayat panjang lepas ni. Contoh, “Ayah solat masjid” Lama-kelamaan kita boleh cakap “ayah pergi solat di masjid” Dia akan pandai ikut.

 

Anda semua mungkin ada cara lain yang nak ditambah sebagai Cara Ajar Anak Bercakap. Jom kongsikan dengan kami. 🙂 Semua di atas adalah pengalaman saya. Apa yang saya buat dengan anak-anak.

 

Vitamin Anak Pintar Cerdas

Vitamin Anak Pintar Cerdas

 

Anak adalah anugerah Allah yang tidak ternilai.

Melihat anak membesar di hadapan mata sendiri adalah satu perkara yang tidak dapat dilupakan.

Ada kala anak membuat kita gembira, terhibur, terketawa, dan ada ketikanya anak membuat kita geram atau marah.

Ada saja kerenahnya yang menguji bakat keibubapaan kita.

Sabar ya ibuayah sekalian. Anak-anak membesar memang pintar dan cerdas.

 

Kami yang mengasuh anak yang dua orang ni pun sedar tak sedar anak pertama dah berumur dua tahun.

 

Sangat petah bercakap.

Pantang kita bercakap, semuanya dia simpan dalam kepala. Ada yang diajuknya terus, dan ada yang diulang kembali beberapa ketika selepas itu.

Kadang-kadang terfikir, “Eh bila pulak aku ajar dia perkataan tu? Betul pulak konteks penggunaan dia.”

Sopan dalam bertutur kata, lebih-lebih lagi bila Khadijah memujuk kita atas sesuatu perkara.

Sejuk hati melihatnya. Alhamdulillah.

 

Setiap hari dia akan meminta, “Ayah, nak ikabici!”

 

Ikabici tu apa? Oh, itu bahasa pelat dia untuk Vitamin-C. ^^

 

Kami bagi anak makan Chewable Vita-C Plus setiap hari.

Rasanya masam, tapi Khadijah sangat sukakannya!

Sehari sebiji sahaja untuk kanak-kanak.

Kami pun kadang-kadang makan Chewable Vita-C ni, jadi gula-gula. Biasanya kami makan Sustained Release Vita-C Plus.

 

Vitamin Anak Pintar Cerdas

 

chewable-vitac-nutrition Vitamin Anak Pintar Cerdas
Chewable Vita-C Plus 100mg, 90 tablet, RM37.50.
 

Kalau makan untuk seorang, tahan 3 bulan tu. Sebiji cuma 42 sen. Murah bukan?

Antara khasiat Vitamin-C ni ialah meningkatkan sistem imun, mencantikkan kulit, mengekalkan kolesterol sihat. Bacaan lanjut khasiat Vitamin-C di sini.

 

 

Selain Vitamin-C, sistem imun dan kecerdasan juga dapat ditingkatkan dengan mengamalkan Omega Guard™.

Dibuat daripada minyak ikan terbaik.

Sesetengah kanak-kanak suka kunyah Omega Guard hari-hari. Ya, makan begitu sahaja!

Tapi kalau tak lalu dengan baunya, boleh telan dengan air. Ia mudah ditelan kerana bentuknya dalam softgel.

Omega Guard kaya dengan EPA, DHA, dan Omega-3. Bacaan lanjut Omega Guard di sini.

Vitamin Anak Pintar Cerdas omega-guard-heart

Omega Guard™ 90 biji, RM136.

 

Kanak-kanak hanya perlukan sebiji sehari. Boleh tahan sehingga 3 bulan untuk seorang anak.

Hanya RM1.50 sehari. Harga yang berpatutan untuk minyak ikan yang terbaik.

 

Inginkan anak pintar cerdas? Secara semulajadi.

Hubungi kami untuk khidmat nasihat PERCUMA.

Juga boleh dapatkannya secara online di sini.

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
ID: 945467
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

1 4 5 6 7 8 25