Tag Archives: anak

Anak Susah Mandi? Tips Pujuk Anak Kecil

Anak Susah Mandi? Tips Pujuk Anak Kecil

 

Anak anda luar biasa bijak? Luar biasa aktif?

Dah nak masuk maghrib, tapi anak nak main lagi. Tak nak ikut mandi.

 

Itu perkara biasa dalam membesarkan anak-anak. Masing-masing dengan kerenah tersendiri.

Nak paksa masuk bilik air?

Orang Kedah kata “cempung ja masuk bilik air”.

Mungkin ada yang bertindak lebih agresif, tampar, herdik, dan lain-lain.

 

Setiap cara ada efek terhadap anak kecil.

Kebelakangan ini makin berleluasa video budak sekolah bergaduh bertumbuk.

Ya, ia sangat mengganggu dan membimbangkan ibu bapa. Lebih-lebih lagi ibu bapa muda yang baru membina keluarga.

 

Saya percaya bahawa pelajar sekolah yang bertindak memukul dan membuli rakan sebaya, mereka juga dibesarkan sedemikian rupa.

Mungkin mereka juga selalu dipukul ibubapa atau pengasuh semasa mereka kecil.

 

Nabi Muhammad telah mengajar kita cara mendidik anak kecil.

Kita diajar supaya menyuruh anak solat ketika berumur 7 tahun.

Ketika anak berumur 10 tahun, jika masih liat untuk solat, kita patut mengambil tindakan lebih keras, iaitu merotan mereka.

 

Ya, itu adalah arahan untuk menunaikan solat. Arahan tertinggi dalam agama Islam.

Umur 10 tahun baru boleh dirotan jika tidak solat.

Apakah ada arahan yang lebih hebat dari solat lima waktu?

Maka apakah kita boleh menghukum anak secara fizikal jika tidak mahu mandi, atau tidak mahu makan atau tidak mahu pakai baju?

Jauh sama sekali. Sebaliknya ia akan memberi kesan negatif kepada anak-anak.

 

Saya yakin ada banyak lagi cara memujuk anak untuk melakukan amalan seharian.

 

Anak Susah Mandi? Tips Pujuk Anak Kecil

 

Seperti ibu bapa lain, kami juga menghadapi situasi sukar menyuruh anak mandi, makan, dan sebagainya.

 

Kata kunci di sini adalah ‘menyuruh’.

Anak kecil memang tak suka disuruh.

Mereka lebih senang diajak. Apa yang kita buat, dia akan ikuti.

 

(#1) Jadi kalau nak anak mandi, jangan suruh. Tapi kita ajak dia mandi.

Kami akan sentiasa mencari jalan bagaimana untuk mengajak anak.

Kadang-kadang, umpan bola di dalam bilik air akan menjadi. Tetapi kadang-kadang tidak.

Kami cuba ajak anak bermandi bersama mainan kegemaran – musical chicken. Yang dah rosak la. 😛

It works!

Tapi bila angin dia lain, tukar lagi strategi.

Kami acah-acah main kejar-kejar. Kejar dia sampai bilik air. Kalau tak jadi, kita buat-buat lari dari dia. Biar dia kejar kita. Akhir sekali, larilah masuk bilik air! Hehe. Insyaallah menjadi.

Hari ni lain pulak angin dia. Duk pening kepala sambil pegang tuala ajak anak mandi, tak mau-mau. Lastly, acah-acah letak tuala atas muka, buat-buat tak nampak. Jalan sambil tuala di muka, dan LANGGAR sesuatu!

Percayalah, anak akan gelak besar. Ha, masa tu lah kita cempung dia masuk bilik air.

 

Kalau marah-marah dan memaksa, takut keluar drama lain pulak. Si anak merengek melolok, ibubapa tukar jadi mood marah-marah. Kan tak syok tu.

 

Anak Susah Mandi? Tips Pujuk Anak Kecil

 

(#2) Peluk anak panda anda.

Jika si comel mengendahkan permintaan anda, dekati dia.

Beri pelukan panas. (Baca: warm hug) Usap kepala, gosok belakangnya, cium-cium. Pasti si anak akan cair. 😉

Mintalah apa sahaja, pasti akan dapat.

Anak anda akan pulangkan kembali handset/remote/buku/cermin mata/minuman anda.

 

(#3) Cara mengelak rengekan anak kepada mainan/coklat di pasaraya.

Cuba alih perhatian dia kepada benda lain.

“Eh, ada kawan! Tengok dia nak p mana.” Sambil tunjuk kepada anak kecil lain di pasaraya.

Atau cakap, “Coklat ni untuk pakcik. Budak-budak tak boleh makan.”

“Khadijah dah ada ni kat rumah. Nanti balik kita main na.”

Strategi akan berubah mengikut apa yang berada di sekeliling.

Boleh juga gandingkan tips #2 bersama. Ya! Pujuk sambil peluk cium anak.

 

Anak Susah Mandi? Tips Pujuk Anak Kecil

 

Walaubagaimana pun, kita perlu tegas bertempat.

Bila sebut anak kecil tak boleh dirotan, bukan bermakna kita iakan, atau berikan segalanya kepada anak.

Apa yang merbahaya, dah tentu kita wajib bertegas dengan anak.

 

Cuma elakkan seboleh mungkin dari beberapa situasi yang selalu saya temui berikut;

  • Kejar anak sambil pegang rotan/hanger/selipar
  • Herdik anak “Aku sepak kang baru tau”, “Hang ni tak reti bahasa ka?”, “Hang ni boleh tak jangan susahkan mak.” dan seumpamanya.

 

 Anak Susah Mandi? Tips Pujuk Anak Kecil

 

Akhir kata, mungkin sesetengah dari kita dibesarkan dengan suasana yang tidak cukup baik. Tetapi adakah kita merelakan suasana seteruk kita dahulu berlaku kepada anak kita? Kitalah yang menentukan corak hidup anak kita, sama ada mimpi-mimpi ngeri atau taman-taman syurga. Pilihan di tangan kita.

 

Semoga kita menjadi idola kepada anak-anak.

Semoga kita diingati anak akan kebaikan dan kasih sayang yang dicurahkan sejak kecil.

 

Sekiranya para pembaca ada idea pujuk anak yang menjadi, jangan malu-malu ya, boleh kongsi di ruangan komen di bawah. 🙂

Sekian, salam sayang dari saya. Selamat mendidik anak dengan hebat!

 

-Saif Khalid-

 

Tips dan Doa untuk Dapat Anak Soleh dan Solehah

Anak adalah anugerah Allah yang tak ternilai.

Kitalah yang akan menentukan anak itu akan menjadi ASET atau LIABILITI untuk kita.

 

Anak, sebagaimana harta, adalah fitnah untuk kita. (Fitnah = Ujian)

Kalau kita berjaya melalui fitnah tersebut, anak-anak akan menjadi penyebab bagi kita ke syurga.

Sebaliknya, kalau kita gagal melalui ujian tersebut, mereka boleh menjadi penyebab untuk kita diheret ke neraka. Nauzubillah..

 

Tips dan Doa untuk Dapat Anak Soleh dan Solehah

Logiknya mudah. Kalau nak anak kita bagus, soleh & hebat, sudah pasti ibubapanya juga perlu jadi bagus, soleh & hebat!

 

Tips#1    Lead by example is the key!

 

Tips dan Doa untuk Dapat Anak Soleh dan Solehah

Even kids believe in this

 

Kita adalah contoh mereka.

– jika kita solat di awal waktu, maka mereka juga akan solat di awal waktu

– jika kita rajin kemas rumah, maka mereka juga akan rajin kemas rumah

– jika kita bangun pagi lewat, macam mana anak kita akan bangun awal??

 

Ya, mungkin anda rajin membaca Al-Quran, rajin membaca buku, rajin update blog (ops!), dan rajin macam-macam lagi.

Tapi rajin-rajinlah baca Al-Quran dan solat bersama anak-anak. Jangan sorok-sorok buat amal soleh dalam bilik sorang-sorang. Takda maknanya takut riak depan anak. 😛

 

Doa #1

Tips dan Doa untuk Dapat Anak Soleh dan Solehah

Al-Furqan: 74

Terjemahannya: “Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penenang hati (kami), dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa.”

Pastikan kita doa disertai dengan kefahaman. Bukan hafal dan berdoa semata-mata. Berdoa dalam bahasa Melayu yang difahami lebih baik dari doa dalam bahasa Arab tapi tak faham.

 

Tips #2    Bertutur dengan perkataan dan nada yang baik kepada anak-anak.

Sebagaimana Tips#1, anak-anak akan mengikut kelakuan kita. Begitu jugalah segala pertuturan kita.

Jika ibubapa betutur dengan sopan, maka sopanlah tutur kata anak.

Jika ibubapa suka mengherdik, meninggikan suara, maka anak juga akan bertutur sebegitu kepada kawan-kawannya, guru dan kepada sesiapa di sekitarnya.

Kadang-kadang tertinggi suara ketika marah anak? Jangan risau, kita akan belajar dari kesilapan.

Sentiasa berusaha untuk mengawal kemarahan. Bila nak marah anak je, terus ingatkan diri, “Orang yang bijak ialah orang yang boleh mengawal kemarahan.” 

 

 

Doa #2

Tips dan Doa untuk Dapat Anak Soleh dan Solehah

Surah Ibrahim: 40

Terjemahannya: “Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang yang tetap melaksanakan solat. Ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku.”

 Dengan terlaksananya solat lima waktu sehari semalam, insyaAllah perkara harian lain juga akan semakin baik dari hari ke hari.

Istiqomahlah, konsistenlah berdoa. Doa kat atas ni baca hari-hari setiap solat. Usaha, doa..lepas tu tawakal kepada Allah.

 

Setakat ni dulu untuk kali ni. Lain kali kita sharing lagi okey.

 

If you find this article beneficial, feel free to pass around.

 

Saif Khalid

 

 

Kelebihan Omega Guard Shaklee

Omega Guard™ Shaklee diperbuat dari minyak ikan terbaik di dunia!

Kelebihan Omega Guard Shaklee

Jadi Shaklee Malaysia buat promosi untuk produk hebat ni, beli 6 percuma 1. Tapi tinggal sehari je la. 🙂 insyaAllah tahun depan ada lagi promosi ni. Jangan risau okay.

UBATI asma asthma SAKIT LUTUT DAN SENDI Vitamin Anak Pintar Cerdas omega-guard-heart Sebotol OmegaGuard 90 softgel berharga RM136.
Klik sini untuk beli sekarang secara online.

 

Secara ringkas, apa manfaat dari Omega Guard ni?

 

  • Kandungan Omega3 yang tinggi, dapat mengimbangi PMS bagi pengguna wanita
  • Mencegah strok
  • Membantu tumbesaran dan perkembangan otak janin
  • Membantu perkembangan memori
  • Mencegah migrain
  • Meningkatkan sistem imun – melawan alahan kulit, asma, penyakit buah pinggang
  • Menyihatkan paru-paru
  • Menentang kanser
  • Mencegah arthritis dan gout
  • Mencegah insomnia, tekanan, kemurungan

 

Sendawa bau hanyir ikan?

Kita boleh elakkannya dengan mengambil Omega Guard sebelum makan atau bila perut kosong.

 

Apa yang membuatkan ramai memilih Omega Guard? Mari kita tengok perbandingan kandungan Omega Guard dengan produk minyak ikan lain.

Kelebihan Omega Guard Shaklee

Kandungan OmegaGuard Shaklee

Siapa Perlukan Omega-3?

1. Warga Emas
2. Pesakit Jantung
3. Pelajar
4. Wanita selepas bersalin
5. Pesakit darah tinggi
6. Orang yang selalu lupa
7. Kanak-kanak berusia 1 tahun dan ke atas
8. Ibu Hamil
9. Ibu menyusu

 

Kelebihan Omega Guard Shaklee

Kelebihan Omega Guard Shaklee

Bagaimana untuk kurus dengan Omega Guard?

* Pengambilan 3 biji sehari selepas sarapan/ lunch mampu memberi rasa kurang lapar kepada anda.

* Berfungsi membakar lemak dan meningkatkan metabolisma.

* Membantu masalah perut buncit dan obesiti.

 

Kelebihan Omega Guard Shaklee

Kelebihan Omega Guard Shaklee

 

 

Nak rasa perbezaan Shaklee?

Ingin menjana pendapatan bersama Shaklee?

 

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan, khidmat nasihat & konsultasi PERCUMA.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
ID: 945467
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

Makanan Untuk Anak (Solid Food)

Assalamualaikum w.b.t.

Entri kali ni saya nak kongsi tentang makanan yang kami berikan kepada anak kami, Khadijah.

Tak tau la orang lain buat macam ni ke tak, tapi saya sangat tekankan apa yang masuk ke dalam perut anak kami. Yang paling penting, makanan tersebut mestilah berprinsip pandang ke hadapan, iaitu mudah untuk dikeluarkan dari usus. Dalam bahasa mudah, setiap hidangan mestilah mengandungi serat yang cukup.

High Fiber serat tinggi ummukhadijah

Saya yakin bahawa bayi yang tidak sembelit akan menghasilkan bayi yang sihat, aktif dan riang!

Alhamdulillah, setakat ni, Khadijah akan poo-poo tak kurang dari 2 kali sehari. Kadang-kadang 4-5 kali. Letih tu memang la letih. Kita ibu-ayah ni nak kena rajin lebih la cuci berak anak kalau nak anak membesar dengan gembira, ye tak?

Apa yang saya masukkan dalam makanan dia? Mungkin ramai yang terkejut, especially golongan datuk-nenek. 😉

Selepas penyusuan eksklusif selama 6 bulan, kami masakkan Khadijah moi (bubur dalam bahasa Kedah) daripada beras perang organik yang ditambah 2-3 biji tamar. Tamar adalah buah yang sangat tinggi serat.

Sebulan dia makan moi tamar, bulan berikutnya dia mula makan moi bersama sayur-sayur lain. Antaranya karot, kangkung, bayam, kubis bunga, brokoli.

Masa umur Khadijah hampir setahun, dia mula menyukai sayuran. Kangkung (pelawas yang bagus) celur dia ratah macam tu je. 🙂 Kalau bagi nasi goreng yang ada sayur pun, mesti dia akan kutip habiskan sayur2 dulu.

Khadijah di usia 8 bulan

Khadijah di usia 8 bulan

Sekarang umur Khadijah dah 1 tahun 2 bulan, hampir semua sayuran yang saya makan, Khadijah pun makan sama. Kacang bendi feveret dia. 4-5 batang boleh dia sapu licin dalam 1 meal.

Kalau makan moi dengan ikan atau ayam, moderate fiber pun dah cukup. Tapi kalau makan dengan daging, saya akan pastikan Khadijah makan extra serat. Sayur mesti taruk banyak2. Sebab daging sangat susah dan sangat lama untuk dihadam.

Pasal terlebih lawas saya tak risau, sebab makanan mesti akan diproses selama 12-13 jam dalam perut dan usus kita. Jadi dalam tempoh tu, semua zat yang boleh diserap akan diserap, manakala serat akan dibuang bersama tinja.

Fokus utama: makan serat cukup-cukup, minum air secukupnya. InsyaAllah tiada masalah penghadaman.

 

Okey, cukup celoteh saya untuk kali ni. Jumpa lagi!