Tag Archives: hamil

Cara Atasi Bengkak Kaki Ketika Hamil

Cara Atasi Bengkak Kaki Ketika Hamil

Bengkak kaki ketika mengandung. Mungkin ramai yang mengalaminya. Saya juga pernah mengalaminya. Sewaktu mengandungkan Khadijah (anak sulung) saya tidak mengalami bengkak kaki. Sewaktu mengandungkan Muhammad (anak kedua) saya mengalami bengkak kaki.

Bengkak kaki yang saya alami adalah ketika akhir-akhir kehamilan. Ketika usia kandungan 8 dan 9 bulan. Kaki kanan saya sahaja yang membengkak. Kaki kiri Tak membengkak. Macam kelakar pun ada. Kurang keseimbangan bila berdiri. Sebelah kaki rasa kecil, sebelah rasa besar.

Rasa kurang selesa. Berjalan pun rasa kurang selesa. Bengkak kaki yang saya alami tak sakit. Rasa kebas-kebas. Cumanya bila berjalan rasa seperti ada sesuatu di kaki.

 

Cara Atasi Bengkak Kaki Ketika Hamil

 

Cara Atasi Bengkak Kaki Ketika Hamil

Antara Cara Atasi Bengkak Kaki Ketika Hamil yang saya cuba adalah :

  • Tidur dengan meletakkan bantal di bawah kaki. Ini membuatkan kaki kita pada kedudukan yang lebih tinggi. Tidur pun lebih selesa InsyaAllah.
  • Jika di pejabat atau di tempat kerja, jangan berdiri terlalu lama. Duduklah jika berpeluang untuk duduk di tempat kerja. Bergantung kepada cara kerja anda semua. Jika ada kemudahan, duduklah. Ini dapat mengurangkan rasa letih pada kaki anda.
  • Minta tolong suami urutkan. Hehe.. Secara tak langsung, hubungan suami isteri lagi bertambah erat. 🙂 Suami perlu memahami keadaan isteri yang sarat mengandung ketika ini.
  • Pakai kasut yang selesa. Jangan lah pula ketika hamil ni anda memakai heels 4 inchi ye. Tunggu dah beranak, baru pakai balik. Kasut yang selesa sangat penting bagi menampung berat badan ibu yang semakin menaik sepanjang kehamilan.
  • Minum air kosong secukupnya. Sekurang-kurangnya 3L sehari.
  • Mengambil suplemen Ostematrix Shaklee yang mengandungi kalsium dan magnesium. Ostematrix dapat mengatasi masalah bengkak kaki ketika hamil.

 

Ibu-ibu jangan terlalu risau ye. InsyaAllah selepas beranak, kaki yang bengkak tadi akan surut semula seperti biasa. Tapi saya tak tahulah kalau ada kes yang tak surut-surut. Kena berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

Mungkin anda juga nak kongsikan Cara Atasi Bengkak Kaki Ketika Hamil dengan kami. Boleh komen di ruangan komen di bawah.

 

Sekian.

 

Bahiah

Tanda-tanda Hamil atau Mengandung

Assalamualaikum w.b.t

Kehamilan pasti menjadi suatu perkara yang sangat ditunggu-tunggu oleh pasangan yang sudah berkahwin. Tak kira lah sama ada yang baru berkahwin atau yang sudah bertahun-tahun berkahwin. Tambahan lagi buat pasangan yang terlalu lama belum mendapat zuriat dari Allah. Setiap pasangan pasti tak sabar nak tahu tanda-tanda hamil atau mengandung setelah bersama suami isteri. Betul tak?? Saya sendiri dulu tak sabar nak tahu sama ada saya sudah mengandung atau belum. 🙂 Excited lebih! Tahu tak bagaimana kita boleh mngetahui tanda-tanda hamil atau mengandung? Jom kita baca perenggan seterusnya.

 

Tanda-tanda Hamil atau Mengandung

 

Tanda-tanda Hamil atau Mengandung

 

1) Tidak datang haid (period)

Seorang wanita yang sedang hamil tidak akan didatangai haid sepanjang kehamilan. Ini kerana rahim wanita tersebut telah berlaku proses persenyawaan dan mempersiapkan diri untuk proses kehamilan. Jadi, jangan lah gelabah pula kenapa haid tidak datang. Anda mungkin mengandung! 🙂 Tetapi, untuk kepastian lebih baik berjumpa doktor kerana jika anda tidak didatangi haid, pelbagai kemungkinan yang boleh terjadi. Mungkin anda hamil atau mempunyai masalah lain. Jangan lupa untuk mencatatkan hari pertama haid anda yang terakhir. Bukan apa, senang untuk kita kira usia kandungan dan tarikh bersalin nanti. Rajin-rajin lah tengok kalendar ye.

 

2) Mual , loya-loya dan muntah

Menjadi perkara biasa bagi wanita yang sedang hamil mengalami alahan. Antaranya adalah loya-loya, berasa mual dan muntah. Ini merupakan tanda-tanda hamil atau mengandung yang sering berlaku. Keadaan ini dipanggil “morning sickness”. Perubahan hormon di dalam badan menyebabkan wanita hamil mengalami “morning sickness” ini. Keadaan ini mungkin berlaku sebulan, 2,3 4 bulan atau 9 bulan! Ya! Jangan terkejut ya. Ianya adalah berbeza mengikut individu.

 

Tanda-tanda Hamil atau Mengandung

Tanda-tanda Hamil atau Mengandung

 

 

3) Mengidam

Disebabkan perubahan hormon yang berlaku, kadang kala wanita hamil mempunyai keinginan untuk makan sesuatu. Teringin katanya. 😉 Mengidam selalunya berlaku pada trimester pertama kehamilan. Tapi, nak cakap pun tak boleh juga. Wanita hamil ni macam-macam teringinnya. Hehe… Selalunya suami akan menjadi mangsa untuk membeli itu dan ini semata-mata memenuhi keinginan isteri yang sedang hamil.

Tanda-tanda Hamil atau Mengandung

 

 

Tanda-tanda Hamil atau Mengandung

4) Sering membuang air kecil

Ianya terjadi kerana pundi kencing ditekan oleh rahim yang semakin membesar. Keadaan ini biasanya akan berterusan selama tempoh kehamilan. Jangan risau dengan keadaan ini. Take it easy! 🙂

Tanda-tanda Hamil atau Mengandung

 

5) Perubahan pada payudara

Anda mungkin merasai beberapa perbezaan pada payudara anda. Saiz breast dan nipple akan sedikit membesar. Bahagian areola menjadi lebih gelap dan kadang kala mungkin berasa sedikit gatal dan sakit.

 

6) Positif hamil ujian air kencing

Selalu kita panggil UPT. Ujian ini mengukur kadar human chorionic gonadotrophin (HCG) di dalam air kencing. Ianya adalah sejenis hormon yang dihasilkan oleh plasenta dan akan meningkat dalam urin dan darah pada minggu pertama kehamilan. Anda boleh mendapatkan alat ujian ini di farmasi berdekatan. Ada macam-macam jenis, macam-macam jenama. Ikut bajet ye beli. 🙂 Patikan anda membaca arahan dan label pada alat ujian tu. Anda akan dapat result anda hamil atau tidak dalam sekelip mata sahaja! Selamat mencuba!

Tanda-tanda Hamil atau Mengandung

 

Jika anda mengalami tanda-tanda seperti yang dinyatakan di atas, bermakna andaaaaaaaaaaaaaaaaaaa……………… HAMIL!!  Tahniah!

 

Sujud syukur kepada Allah. Dialah yang memberikan rezeki kepada kita. Selepas ini, kita perlu menjaga kesihatan yang lebih baik bagi memastikan badan kita sihat dan mendapat nutrisi yang secukupnya untuk kita dan bayi. Jangan ambil mudah soal kesihatan ya.

 

Nak rasa perbezaan Shaklee?

Ingin menjana pendapatan bersama Shaklee?

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan, khidmat nasihat & konsultasi PERCUMA.

Saif Khalid/Nurbahiah Mohd Isa
013.200.2850/013.356.4876
Shaklee Independent Distributor

 

Kelebihan Omega Guard Shaklee

Omega Guard™ Shaklee diperbuat dari minyak ikan terbaik di dunia!

Kelebihan Omega Guard Shaklee

Jadi Shaklee Malaysia buat promosi untuk produk hebat ni, beli 6 percuma 1. Tapi tinggal sehari je la. 🙂 insyaAllah tahun depan ada lagi promosi ni. Jangan risau okay.

UBATI asma asthma SAKIT LUTUT DAN SENDI Vitamin Anak Pintar Cerdas omega-guard-heart Sebotol OmegaGuard 90 softgel berharga RM136.
Klik sini untuk beli sekarang secara online.

 

Secara ringkas, apa manfaat dari Omega Guard ni?

 

  • Kandungan Omega3 yang tinggi, dapat mengimbangi PMS bagi pengguna wanita
  • Mencegah strok
  • Membantu tumbesaran dan perkembangan otak janin
  • Membantu perkembangan memori
  • Mencegah migrain
  • Meningkatkan sistem imun – melawan alahan kulit, asma, penyakit buah pinggang
  • Menyihatkan paru-paru
  • Menentang kanser
  • Mencegah arthritis dan gout
  • Mencegah insomnia, tekanan, kemurungan

 

Sendawa bau hanyir ikan?

Kita boleh elakkannya dengan mengambil Omega Guard sebelum makan atau bila perut kosong.

 

Apa yang membuatkan ramai memilih Omega Guard? Mari kita tengok perbandingan kandungan Omega Guard dengan produk minyak ikan lain.

Kelebihan Omega Guard Shaklee

Kandungan OmegaGuard Shaklee

Siapa Perlukan Omega-3?

1. Warga Emas
2. Pesakit Jantung
3. Pelajar
4. Wanita selepas bersalin
5. Pesakit darah tinggi
6. Orang yang selalu lupa
7. Kanak-kanak berusia 1 tahun dan ke atas
8. Ibu Hamil
9. Ibu menyusu

 

Kelebihan Omega Guard Shaklee

Kelebihan Omega Guard Shaklee

Bagaimana untuk kurus dengan Omega Guard?

* Pengambilan 3 biji sehari selepas sarapan/ lunch mampu memberi rasa kurang lapar kepada anda.

* Berfungsi membakar lemak dan meningkatkan metabolisma.

* Membantu masalah perut buncit dan obesiti.

 

Kelebihan Omega Guard Shaklee

Kelebihan Omega Guard Shaklee

 

 

Nak rasa perbezaan Shaklee?

Ingin menjana pendapatan bersama Shaklee?

 

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan, khidmat nasihat & konsultasi PERCUMA.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
ID: 945467
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN