Tag Archives: kahak

Bagaimana Merawat Bayi Batuk Kahak

Muhammad sudah hampir 3 bulan. Alhamdulillah dia membesar dengan sihat. Pertumbuhan badan pun semakin baik. 2 bulan beratnya mencecah 6.5kg. Sewaktu lahir, Muhammad hanyalah seberat 3.2kg. Alhamdulillah..thumma alhamdulillah.

Sewaktu Muhammad berusia sebulan setengah, dia diserang batuk berkahak. Batuknya bunyi seperti orang dewasa batuk. Kahak berapa gram tak tahulah ada di kerongkongnya.

Muhammad juga sering tersedak. Tengah tidur nyenyak, tiba-tiba dia tersedak. Seperti ada sesuatu di tekak.

Risau saya dibuatnya.

Kebetulan Muhammad lahir dan sebulan selepas tu raya Aidilfitri. Tau sajalah beraya di sana sini. Jadi superstar la Muhammad. Semua pakat nak cium dia. (Termasuk ibu ayah dia yang geram tengok pipi Muhammad. Hehe..)

 

Bagaimana Merawat Bayi Batuk Kahak

 

Saya berjumpa doktor homeopathy. Tapi Muhammad luah je ubat yang disuap. Rasa ubat homeopathy ni tawar je. 3-4 kali je dia makan ubat tu. Kemudian, saya ikhtiar cara lain bagaimana merawat bayi batuk kahak.

Saya Google.

Macam-macam ada. Teknik stim lah. Macam-macam ada yang boleh dicuba. Kalau ke klinik, mungkin akan disedut kahak. Saya tak sanggup. Huhu..

Saya ambil Nutriferon Shaklee sehari 1 sachet, dan 2 biji Sustained Release Vita-C yang dipatahkan dahulu sebelum telan. Kemudian saya sapukan krim Herba Tropika pada dada Muhammad.

SR vita-c-plus

Saya buat kaedah ini selama 3-4 hari.

Testimoni Nutriferon Shaklee

Alhamdulillah, kesannya cepat. Batuk Muhammad dah ok. Tak ada kahak dah. Saya rasa lega sangat. Kalau tak, malam-malam memang Muhammad susah tidur sebab diganggu oleh kahak dan hingus. Nafasnya terganggu.

Bagaimana merawat bayi batuk kahak banyak caranya. Anda semua mungkin mempunyai cara lain yang anda amalkan. Anda boleh kongsikan cara bagaimana merawat bayi batuk kahak dengan kami dan pembaca-pembaca lain di ruangan komen. Kami sangat menghargainya.

Ok, kesimpulannya kita hindarilah dari membawa bayi ke tempat-tempat awam ya. Lain orang lain penyakit yang dibawanya. Kalau boleh elakkanlah. Dan jangan kerap cium bayi kita terutamanya bila kita selsema, demam, atau batuk. Takut berjangkit pula.

 

Sekian.

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN