Tag Archives: kembung

Cara Atasi Kembung Perut

Cara Atasi Kembung Perut

 

Kembung perut. Anda pernah alaminya? Memang rasa tak selesa kan?

Kalau diurut memang bottt bott je bunyinya. Kalau ada suami, boleh lah suami urutkan. Kalau yang tinggal keseorangan tu, siapa pula yang nak urutkan ?

Ada pelbagai cara atasi kembung perut. Contohnya mengurut, makan herba-herba tertentu yang boleh menghilangkan kembung perut.

 

kembung perut peppermint ginger plus shaklee bloated stomach

 

Cara atasi kembung perut dengan pengambilan herba:

 

1) Daun pudina

Khasiat :

– memberi rasa ketenangan kepada otot perut.

– dapat membantu proses penghadaman.

– dapat membantu melegakan sakit pedih ulu hati, gastrik dan cirit-birit.

– rasanya sedap, sejuk dan menyegarkan.

Sebab tu saya suka beli teh arab sebab selalu diletakkan daun pudina. Sedap sangat. Rasa fresh! Rasa macam makan ubat gigi. Hehe (macam penah makan ubat gigi plak)

 

2) Halia

Khasiat :

– Dapat membantu melegakan rasa ketidakselesaan perut dan usus, rasa mual atau loya.

– Sangat membantu melegakan rasa mabuk laut atau dalam perjalanan di darat.

 

3) Pokok adas (Jintan manis)

Khasiat :

– Dapat membantu melegakan kembung perut.

 

4) Cekur manis

Khasiat :

– Membantu dalam memberi kelegaan kepada masalah pencernaan.

 

Macam banyak pula herba yang perlu dimakan kan? Bagi mereka yang tak dapat nak makan herba-herba di atas sebagai salah satu cara atasi kembung perut, anda boleh mengambil suplemen seperti Peppermint-Ginger Plus Shaklee. Kandungan herba-herba di dalam setiap tablet Peppermint-Ginger Plus dapat membantu memberi kelegaan kepada perut anda. Tak perlu anda mengunyah herba-herba di atas. Hehe.

Mudah bukan? InsyaAllah masalah kembung perut anda dapat diatasi. Masalah loya, gastrik, mabuk laut dan masalah penghadaman juga sangat disyorkan untuk mengambil Peppermint-Ginger Plus ini.

Sekian. Saya doakan anda semua sentiasa sihat untuk terus dapat beribadat kepada Allah.

 

Macam ni la rupa Peppermint Ginger Plus Shaklee;

shaklee peppermint-ginger-plus kembung perut

Sebotol berharga RM45, mengandungi 90 tablets. Klik gambar atau link ini untuk dapatkannya sekarang.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

Cara Atasi Bayi Kembung Perut

Cara Atasi Bayi Kembung Perut

Bayi memang suka menangis. Ini adalah salah satu bahasa bayi untuk menyampaikan apa yang dia rasa, sakit dan sebagainya.
Ada beberapa sebab yang menyebabkan bayi menangis seperti kembung perut, bayi buang air kecil, poo poo atau bahasa senangnya berak, bayi sakit terkena gigitan serangga, bayi panas dan bayi berasa insecure. Mungkin ada lagi sebab-sebab lain yang menyebabkan bayi menangis ye saudara saudari.

Pada kali ini saya nak berkongsi pengalaman sebagai seorang ibu kepada dua orang permata yang soleh dan solehah insyaAllah. Saya akan kongsikan bagaimana cara atasi bayi kembung perut. Lain orang mungkin lain cara atasi bayi kembung perut yang anda semua amalkan.

 

Cara Atasi Bayi Kembung Perut

 

Cara atasi bayi kembung perut yang saya amalkan adalah :

1) Ibu yang menyusu badan perlu menghindari diri dari makan makanan yang berangin
Makanan berangin (buah-buahan dan sayur-sayuran) yang boleh menyebabkan angin. Contohnya terung, kacang panjang dan lain-lain. Lain orang lain pantangnya tau. Anda boleh cuba sikit-sikit.

2) Menggunakan minyak angin
Saya suka sangat menggunakan Minyak Mestika Bayini. Buatan malaysia lagi tau. Hehe. Dari Khadijah dulu lagi dah guna minyak ni. Saya sapu di perut, belakang badan, kawasan ari-ari, belakang betis dan tapak kaki bayi. InsyaAllah bayi akan rasa lebih selesa. So far, sapukan pada Muhammad, alhamdulillah mujarab. Ada banyak jenama minyak bayi untuk kembung perut di pasaran. Anda boleh cuba yang mana yang anda suka. Yang penting ianya sesuai dengan bayi anda dan kandungan minyak tersebut tidak ada bahan yang meragukan.

3) Tidurkan bayi meniarap
Ini dari pemerhatian saya. Bayi yang kembung akan menangis dengan kuat bila dibaringkan. Bila ditiarapkan, dia akan senyap. Tambahan pula jika kita tiarapkan dia di atas dada kita.

4) Tuam perut bayi dengan air suam
Saya masukkan air suam-suam panas ke dalam botol susu. Saya balut botol tersebut dengan kain dan tuamkan pada perut bayi. Memang brooot broot bayi kentut. Cubalah. Jangan nanti mak ayah bayi yang kentut sama. Hehe.

5) Teknik angkat kaki
Teknik ni saya baru belajar dari abang ipar saya. Memang berkesan! Baringkan bayi anda. Angkat kaki kanan dan rapatkan ke perut bayi. Kaki kiri biarkan lurus. Kemuadian ulang cara yang sama untuk kaki kiri pula diangkat dan ditekan pada perut bayi. Terkentut-kentut Muhammad guna cara ni. Alhamdulillah.

Mungkin anda ada cara atasi bayi kembung perut yang anda amalkan. Jom kongsi dengan kami di ruangan komen di bawah. Kami amat hargai perkongsian dari anda semua.

 

Sekian.

Bahiah