Tag Archives: pinggang

Atasi Derita Sakit Pinggang

Sakit Pada Pinggang

 

Sakit pinggang adalah antara sakit yang paling kerap dialami oleh masyarakat secara umumnya.

Cuma tak ramai yang ceritakan kepada orang lain. Kebanyakan kita memilih untuk pendamkan sahaja.

“Alah, biasa la sakit pinggang.”

“Nanti baiklah tu.”

“Sikit je, tak teruk pun.”

Ni antara slogan yang biasa orang kita pakai. Nak kata alasan pun tak juga. Masing-masing cuba ubati diri dengan cara psikologi. Baguslah kita tak merungut.

Tapi kalau sakit pinggang lama sangat, eloklah kita cari penawar atau ubatnya. Sakit pinggang lama-lama kan susah nak buat kerja dengan sempurna.

Ada yang sakit pinggang selepas lahirkan anak, sampai tak boleh nak tidur melentang. Ada yang tak dapat nak rukuk dengan sempurna – rukuknya congket sedikit ke atas. Sepatutnya kepala kita sama paras dengan punggung.

 

atasi derita sakit pinggang belakang

 

Punca Sakit Pinggang

 

1. Beban Terlalu Berat

Dalam memelihara dan menggerakkan badan dalam keadaan apa sekalipun, pinggang kita memainkan peranan penting. Nak gerakkan kaki pun pinggang perlu bertindak supaya keseimbangan badan dapat dikawal.

Apatah lagi dengan beban yang berat. Beban di sini membawa maksud tubuh badan kita dan juga barang yang kita bawa/tanggung. Dalam menanggung berat yang berlebihan, kita terdedah kepada sakit pinggang jika postur badan kita tidak betul.

 

2. Kasut Tumit Tinggi

Kenapa kasut tumit tinggi menyumbang kepada sakit pinggang? Apabila kita pakai kasut tumit tinggi, postur badan kita telah lari dari kejadian asal tubuh badan kita. Ia akan menonjolkan punggung dan juga dada kita.

 

3. Sokongan Tak Sesuai

Perhatikan bagaimana postur badan kita semasa kita tidur. Bahagian belakang badan kita harus selesa. Penggunaan tilam yang terlalu lembut akan membuatkan bahagian pinggang kita ‘tenggelam’ ke dalam tilam. Jika kita rasakan tilam terlalu lembut, cuba sesekali kita tidur di atas lantai dengan alas tidur yang minima. Rasakan perbezaannya.

Selain itu, lihat pada postur badan kita ketika bekerja. Pastikan cara duduk kita di kerusi adalah tegak. Badan kita sepatutnya berbentuk ‘S’, bukannya ‘C’. Jika kerusi kita tidak cukup ergonomik, boleh gunakan sokongan tambahan pada kerusi. Ia akan membuatkan abdomen kita sedikit kehadapan.

 

duduk ergonomik Atasi Derita Sakit Pinggang

 

Jika anda penat dan mahu melunjurkan kaki, cuba lakukan dalam keadaan baring, bukannya secara duduk.

 

4. Posisi Salah

Kita sering memandang remeh kepada perbuatan membongkok. Contohnya ketika kita menyalin lampin anak, berkebun, memasak, menolak troli, mengangkat barang dan sebagainya.

Kerap membongkok walaupun dalam tempoh masa yang sekejap mampu membuatkan kita sakit belakang. Sebaliknya, kita sepatutnya duduk – rendahkan pinggang – ketika memandikan anak, mengangkat barang dari lantai, berkebun dan lain-lain.

 

Mencegah Sakit Belakang dan Pinggang

 

1. Duduk dalam keadaan tegak.

– Semasa duduk membuat kerja harian, semasa memandu, semasa memandikan anak, berkebun dan sebagainya.

2. Pastikan belakang kita tegak semasa mengangkat barang berat.

– Cangkunglah ke bawah dalam keadaan belakang kita tegak. Bukannya bongkok ke dapan semasa mengangkat barang.

3. Tidur atas tilam yang agak keras.

– Tilam yang terlalu lembut membuatkan badan kita melengkung. Kita akan berasa tidak selesa ketika bangkit dari tidur.

4. Kurangkan berat badan.

– Usaha untuk dapatkan berat badan yang ideal. Berat badan yang berlebihan akan menambah beban kepada tulang belakang.

5. Hindari kasut tumit tinggi.

– Pakailah kasut bertumit rendah. Paling-paling pun, pakai kasut wedges.

6. Bersenam.

– Bersenam mampu menguatkan sendi pada tulang belakang. Jika kita duduk atau berdiri dalam masa yang panjang, luangkan masa seketika untuk meregangkan badan.

7. Hindari duduk atas dompet.

– Lelaki selalunya meletakkan dompet di dalam poket belakang punggung. Jadi bila kita duduk, dompet itu akan meninggikan sebelah punggung. Jika duduk lama dalam keadaan tersebut, kita akan sakit belakang.

Saya sendiri telah membuang tabiat tersebut sejak beberapa tahun. Saya sentiasa letakkan dompet di poket sisi seluar atau di poket baju di hadapan. Lebih rapat dengan hati. Hehe. Saya juga berasa lebih sihat!

8. Makanan tambahan (supplement) yang menyokong kekuatan tulang belakang dan sendi.

– Kajian mendapati Vitamin-C membantu menghasilkan kolagen yang diperlukan pada sendi tubuh badan kita. Vitamin-B pula membantu menjaga kesihatan tulang dan rawan. Juga menenangkan saraf yang keradangan yang disebabkan geseran berlebihan. Vitamin-D pula menyokong kekuatan tulang. Kalsium – kerang, kekacang, bijirin – menyokong kesihatan tulang.

Set Sakit Pinggang Shaklee - Atasi Derita Sakit PinggangSet sakit pinggang berharga RM296.

 

SMS/Whatsapp kami untuk sebarang tempahan atau pertanyaan. Kami akan berikan jadual pemakanan suplemen dan konsultasi PERCUMA untuk anda!

 

Sihat untuk beramal.

 

Saif Ar-Rahman Khalid / Nurbahiah Mohd Isa
Shaklee Independent Distributor
ID: 945467
013-200 2850 / 013-356 4876

Always WORKS | Always SAFE | Always GREEN

 

 

Rujukan:

Imam Ahmad Ibnu Nizar, 2009, “Sehat itu Mahal…!”, Diva Press.