Teknik dan cara sendawakan bayi

Assalamualaikum w.b.t

Burppppp….. opss!! itu bunyi sendawa orang besar yang makan durian. Hehe…

Sendawa. Apa itu sendawa? Contoh di atas adalah sendawa. Atau orang Kedah sebut sebagai BERLAHAK.

Apa kepentingan sendawa pada bayi? Tahu tak?

OK. Saya tahu ada ibu bapa muda terutamanya yang menghadapi masalah untuk sendawakan bayi. Contohnya saya sendiri. Memang susah nak sendawakan Khadijah dulu. Yang pertama, tepuk punya tepuk tapi tak sendawa jugak. Adui… Bila mak tolong sendawkan , dua kali tepuk dah burpppp…. jealous pun ada tau. Tapi yelah, orang berpengalaman tak sama dengan yang amatur macam saya. Hehe… Yang kedua, masalah yang saya hadapi untuk sendawakan anak adalah takut Khadijah bangun tidur. Selalunya selepas breastfeed, Khadijah akan tidur. bayi kan susah nak tidur, jadi saya takut-takut untuk sendawakan Khadijah.

Disebabkan saya dulu takut-takut nak sendawakan Khadijah, kesannya Khadijah selalu kembung. Dia punya meragam tu ya Allah, membawa kesabaran saya pada tahap tertinggi. Memang doa pada Allah banyak-banyak semoga sentiasa sabar.

Alhamdulillah, lepas beberapa kali jugak Khadijah kembung, saya mula belajar bagaimana teknik dan cara sendawakan bayi dengan betul. Saya pun kekok lagi nak pegang Khadijah. Sebab tak biasa pegang dan dukung bayi. Bila ada anak sendiri baru gelabah. Hehe… I am learning from the beginning.

 

Teknik dan cara sendawakan bayi

 

sendawa bayi

credit to : google.com

(1)                         (2)                                (3)

 

 

1) Dukung bayi anda, tepuk perlahan-lahan. 2,3kali tepuk insyaAllah dan sendawa. Kalau belum, tepuk lagi. Jangan terlalu kuat ye. Berpada-pada lah. 🙂

2) Dudukkan bayi anda di ats riba dan tepuk di belakangnya.

3) Tiarapkan bayi anda di atas riba dan tepuk perlahan-lahan. Urut-urut pun boleh.

Melalui pengalaman saya, dukung bayi dan goyang-goyangkan badan kita kiri ke kanan pun dah boleh buat bayi sendawa. InsyaAllah, mommies semua boleh cuba. 😉

 

Kepentingan sendawakan bayi

1) Untuk mengelakkan bayi dari kembung. Sebabnya bila bayi menyusu, dia akan sedut udara juga. Jadi, kena sendawakan dia untuk keluarkan angin dari badan bayi.

2) Taknak bagi bayi jeluak, temuak, muntah atau apa-apa lagi istilah yang mommies guna untuk keadaan ini.

3) Untuk mengelakkan bayi tersedak susu. Yang ni sangat penting! mommies kena aware ye.

 

Mommies semua jangan putus asa kalau bayi taknak sendawa. Jangan ditepuk-tepuk sampai gedebok-gedebok bunyinya. Kesian anak kan. Banyakkan bersabar, urut-urut, doa banayk-banyak. Kalau bayi meragam, dukung dia dan letak pada dada. Mesti bayi suka ! Dia akan rasa secure bila dekat dengan kita. Kalau bayi kembung, sapukan minyak atau tuam perutnya dengan botol susu yang berisi air suam. Ini yang saya amalkan dulu. Kentut prot-prot Khadijah setiap kali kembung. Lepas tu, tidur nyenyak dia. Alhamdulillah….

Kalau nak belajar teknik dan cara sendawakan bayi dari orang tua-tua pun bagus. Dorang banyak ilmu dan pengalaman. Mommies yang masih muda, jangan malu-malu bertanya ya.

 

Nak rasa perbezaan Shaklee?

Ingin menjana pendapatan bersama Shaklee?

Hubungi kami untuk sebarang pertanyaan, khidmat nasihat & konsultasi PERCUMA.

Daftar keahlian Shaklee? Klik Sini.

 

Saif Khalid/Nurbahiah Mohd Isa
013.200.2850/013.356.4876
Shaklee Independent Distributor

Related posts:

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *